Bride of pinbot - complete overhaul

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Bride of pinbot - complete overhaul

Bericht door HarrieD » 05 mar 2019, 12:48

Zo, heel veel is gebeurd in mijn eigen pinball wereld maar ik heb de motivatie niet kunnen vinden om het hier te delen. Vandaag gaan we eens wat voortgang van mijn BOP posten. Hoe lang ik het ding heb weet ik niet, een jaar of 3 onderhand al vermoed ik. Hij was in slechte staat toen ik hem kocht, het speelveld was gelukkig beschermd met mylar.............. o kut nee, er lag mylar op, dat wel, maar dat was er op geplakt toen een deel van de inserts al weggespeeld was. :spank:

De rest van de kast was eigenlijk in dezelfde staat. De helmet is al af aan het bladeren, de ramps zal ik maar niet vermelden. Maar er is ook goed nieuws: technisch speelt de kast prima. Sterker nog, in de tijd dat ik hem in bezit heb heb ik enkel ooit ergens een switch moeten vervangen. De rest is in goede staat, geen roest, geen rot, printen goed.
Dus ben ik gaan verzamelen en was een maand of 2 geleden het zo ver dat ik kon beginnen. De boodschappen lijst:

- Nieuw speelveld want het huidige is gewoon niet meer te redden. Bij buthamburg.de gekocht, is een erg mooi speelveldje.
- Nieuwe ramps, allebei volledig kapot geschoten dus moeten worden vervangen
- Nieuwe plasticsset. Ik koop eigenlijk standaard een plasticsset voor mijn kasten die ik verwacht te gaan restaureren.
- Nieuwe cabinet decals. Via een goede vriend kreeg ik de zwarte versie aangeboden en daar was ik zo van gecharmeerd dat het zwart wordt. Voor sommigen is het vloeken in de kerk, voor alle andere mensen moet ik wat harder vloeken denk ik. :D
- Nieuw mini playfield, dit was ook gewoon gaar gespeeld
- Nieuwe faceplates. Ach ja, als we dan toch bezig zijn
- Nieuwe starposts
- Nieuwe rubbers...... duh
- Nieuwe targets, kom ik zo op terug
- Nieuwe flashercaps, kom ik ook zo op terug
- Andere helmet, van een andere goede vriend kreeg ik een helmet, deze was in 95% staat waar de mijne echt slecht is. Hij moest alleen eens goed gereinigd worden en hier heb ik nog wat chroom helaas weggepoetst maar ziet er nog altijd 90% uit. Al met al helemaal blij mee omdat de helmet gewoon niet meer te vinden is.
- Nieuwe poten (moet ik nog kopen)
- Nieuwe mirror blades
- Nieuwe side rails (moet ik nog kopen)
- Nieuwe popbumpers (die zijn altijd gewoon gaar)
En nog wat nicks and nags, de gebruikelijke zaken die afbreken tijdens afbouw. Verder zal ik de kast volledig van LED voorzien, in de big and small wheel gebruik ik wat minder felle leds omdat deze anders verblinden.

Ik heb bij deze kast gekozen voor een blauw thema, mede dankzij de zwarte decals. Dus alle flashercaps, targets, popbumper caps (de skirts heb ik zwart gekozen), mini posts op het mini speelveld, postsleeves en nog wat details zijn blauw gekozen. Ook de angel eyes in de popbumpers zijn blauw. Ik was er wat sceptisch voor maar het werkt wel, het speelveld ziet er super uit met al dat blauw.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
davalve
Berichten: 100
Lid geworden op: 01 okt 2012, 19:13
Real name: Ron
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Bride of pinbot - complete overhaul

Bericht door davalve » 05 mar 2019, 18:30

Ben benieuwd Harrie.
Zelf ook mee bezig om de BoP te herstellen van zeer slechte staat dus dat herken ik wel ;-) Mooi dat je helm nog 90% is. Inderdaad een hard to find geworden. Die zwarte decals heb ik ook overwogen maar kies toch voor het orgineel. Persoonlijk vindt ik het wel een mooie uitstraling hebben in het zwart maar dat is puur smaak. Succes met je project :clap:

Gebruikersavatar
MeesterPieter
Berichten: 545
Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
Real name: MeesterPieter
Locatie: The Netherlands

Re: Bride of pinbot - complete overhaul

Bericht door MeesterPieter » 06 mar 2019, 10:45

succes Harrie, ben benieuwd :)
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Bride of pinbot - complete overhaul

Bericht door HarrieD » 06 mar 2019, 12:54

Ik voeg maar wat visuals toe, de meeste plaatjes heb ik genomen als referentie voor te teardown.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
Mooseman
Berichten: 248
Lid geworden op: 25 feb 2017, 09:28
Real name: Marnix Goethals
Locatie: Belgium

Re: Bride of pinbot - complete overhaul

Bericht door Mooseman » 07 mar 2019, 18:49

Succes Harry, we volgen :whisling:
Cave material: Iron Maiden LE, MET Pro, TAF, GL, Congo, Old Chicago,SM (red),T2,FF
Left the MooseCave: DH, Cyclone, BSD,ACDC Luci VE,TZ, NGG,WW,ES,FH, F14,CTBL,LoTR,PoTC,JD, TFtC, BH,SS
Restaurations: FH, Cyclone, Grand Lizard, F14 Tomcat,TFTC,JD

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Bride of pinbot - complete overhaul

Bericht door HarrieD » 12 mar 2019, 07:20

Speelveld is klaar, finished. Eigenlijk is het me best meegevallen, veel spullen zijn hergebruikt maar ook heel veel zaken zijn vernieuwd. Basis spul (posts, schroeven, standoffs, wireramps, lampsockets etc zijn met de ultrasoon gereinigd en getumbled. Alle spoel assemblies hebben dezelfde behandeling gekregen en waar nodig gespoten met "zilver". Hiervoor gebruik ik de spuitbussen van de action, zilver en zilver-glitter spray. (Zie de foto van de flipper assembly).

Maar ook veel is nieuw, speelveld, targets, starposts, rubbers, flippers, ramps, plastics, face plates, mechanische delen van de flipper assemblies, post sleeves, flashercaps, popbumpers (bovenzijde speelveld is helemaal nieuw) en alle verlichting.

Al met al best een investering, ik denk dat er een goede 1500 euro in het speelveld zit. Maar goed, dan heb je ook wat.

Verder ben ik een groot voorstander van een opgeruimde onderzijde van het speelveld dus bind ik daar alles netjes weg met tie-wraps.

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
davalve
Berichten: 100
Lid geworden op: 01 okt 2012, 19:13
Real name: Ron
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Bride of pinbot - complete overhaul

Bericht door davalve » 12 mar 2019, 19:02

Strak, super netjes. Mooi mooi mooi.
Ik hoop dat ik mijn BoP al half zo netjes kan krijgen :clap:

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Bride of pinbot - complete overhaul

Bericht door Gottlieb collector » 12 mar 2019, 19:42

Nice, me like it :clap:

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Bride of pinbot - complete overhaul

Bericht door Cyanide » 26 mar 2019, 21:58

Heel erg mooi! :love:

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Bride of pinbot - complete overhaul

Bericht door HarrieD » 08 apr 2019, 06:58

Kopkast is klaar. Hier heb ik gelukkig relatief weinig werk aan gehad omdat het hout er nog heel goed op zat. Wel 5 van de 8 hoeken moeten opvullen met polyester spulleke, dit is standaard werk merk ik en zal elke flipper wel hebben.
De kast is daarna helemaal geschuurd en voorzien van een laag grondverf en afgelakt met zwarte semi gloss lak. Alle delen natuurlijk in de tumbler/ultrasoon, voorzien van zilveren lak waar nodig, de grote metalen plaat is gereinigd en de zichtzijde is voorzien van een dun laagje "zilver".

Ik heb voor mijn BOP gekozen voor de zwarte decals, en ik moet zeggen dat ik deze toch wel heel erg mooi vind.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Bride of pinbot - complete overhaul

Bericht door HarrieD » 23 mei 2019, 11:44

Voortgang. Ik ben begonnen met het cabinet. Er zitten stickers op en deze zijn verwijderd met mijn heatgun. Rechts ging prima, binnen 10 minuten was de sticker er vanaf, maar daarover later mee.
Links en front was erg lastig en had wat meer motivatie nodig. Samen toch een dik uur aan bezig geweest. Maar wat me echt verbaasde is dat aan de linkerzijde na het verwijderen van de decal de hele tekening in het hout geetst achter bleef. Deze is ook niet weg te schuren. De lijmresten waren redelijk hard en waren heel goed weg te schuren. De rechterzijde however is een heel ander verhaal. Deze ziet er prachtig egaal uit op de foto maar hier zit de lijm dus nog gewoon op en is voor het gevoel best plakkend nog. Ik zal het cabinet er niet aan kunnen optillen maar verheug me ook echt niet op het verwijderen van de lijm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier heb ik een foutje gemaakt. Wie vindt hem?
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
Brandaris
Berichten: 145
Lid geworden op: 25 feb 2015, 21:54
Real name: bjorn brand
Locatie: The Netherlands

Re: Bride of pinbot - complete overhaul

Bericht door Brandaris » 23 mei 2019, 12:26

gaatje van de coindeur links zit dicht

jimmy
Berichten: 292
Lid geworden op: 06 jan 2016, 17:30
Real name: jimmy

Re: Bride of pinbot - complete overhaul

Bericht door jimmy » 23 mei 2019, 20:36

Voor de lijm te verwijderen gewoon een doek met wat aceton en dan maar wrijven.

Gebruikersavatar
RO.b
Berichten: 501
Lid geworden op: 25 jul 2012, 13:45
Real name: Rob Breyne
Locatie: Belgium

Re: Bride of pinbot - complete overhaul

Bericht door RO.b » 29 mei 2019, 17:04

De linkerkant moet zon gekregen hebben en resultaat is verkleuring van het hout door UV doorheen de lichtere delen van de decal, vermoed ik
Gezocht: Stern eind jaren '70 - begin '80. Alle hulp welkom!

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Bride of pinbot - complete overhaul

Bericht door HarrieD » 13 jun 2019, 07:58

Wat voortgang:

Afbeelding

Afbeelding
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
davalve
Berichten: 100
Lid geworden op: 01 okt 2012, 19:13
Real name: Ron
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Bride of pinbot - complete overhaul

Bericht door davalve » 27 jun 2019, 19:39

:clap: Netjes hoor. Die black decals zijn echt wel chique vindt ik.
Ben zelf nog niet aan de decals toe maar net het cabinet kaal en had hetzelfde als jou cabinet. De tekening lijkt wel in het hout gebrand en bij mij aan weerskanten. De kast zal waarschijnlijk ergens buiten in de zon hebben gestaan dan.
Benieuwd naar je voortgang. Heb je de lockbar opnieuw gespoten?
Succes met de overhaul Harrie :-)

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Bride of pinbot - complete overhaul

Bericht door HarrieD » 01 jul 2019, 11:21

davalve schreef::clap: Netjes hoor. Die black decals zijn echt wel chique vindt ik.
Ben zelf nog niet aan de decals toe maar net het cabinet kaal en had hetzelfde als jou cabinet. De tekening lijkt wel in het hout gebrand en bij mij aan weerskanten. De kast zal waarschijnlijk ergens buiten in de zon hebben gestaan dan.
Benieuwd naar je voortgang. Heb je de lockbar opnieuw gespoten?
Succes met de overhaul Harrie :-)
Ik moet zeggen dat het plakken van de decals me 100% is meegevallen, alleen de muntdeur is wat lasting met uitlijnen. Ook zie je dat er een smalle strook wit nog over het muntdeurgat overbleef. Maar daar valt de muntdeur weer overheen dus dat zie je niet.

De lockbar is nog niets mee gebeurd, maar volgens mij bedoel je de lockbar reciever. Deze is geschuurd en gespoten met "silver" van de action. Prima spulleke.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

speak easy
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 jan 2013, 18:44
Real name: edwin
Locatie: Germany

Re: Bride of pinbot - complete overhaul

Bericht door speak easy » 01 jul 2019, 23:24

mooi werk Harold ziet er weer super uit

Plaats reactie