Haunted house Mirco

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Haunted house Mirco

Bericht door Gottlieb collector » 04 jan 2020, 13:20

De Devil's dare is nog niet afgekoeld of Haunted House is daar al weer ;)
Deze keer met mirco speelveld.
Ze start al op maar er zijn nog enkele problemen op te lossen ...

https://photos.google.com/share/AF1QipP ... VtZHRyY2JB



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gottlieb collector op 13 jan 2020, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Haunted house Mirco

Bericht door zwartepanter » 04 jan 2020, 13:38

Jawadde dadde, jij hebt zeker een heel magazijn vol Gottlieb staan? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Haunted house Mirco

Bericht door Gottlieb collector » 04 jan 2020, 18:26

zwartepanter schreef:
04 jan 2020, 13:38
Jawadde dadde, jij hebt zeker een heel magazijn vol Gottlieb staan? :mrgreen:
Dit was de laatste , in stock toch maar heb wel nog redelijk wat oude Bally’s staan ter restauratie.
Ik zal hier dus wss nog enkele jaren in herhaling vallen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Haunted house Mirco

Bericht door Gottlieb collector » 05 jan 2020, 10:00

Een vraagje voor Marco nog is mss ??? :D

Ik vermoed een probleem ter hoogte van de switch matrix op het mpu bord .
Het bord is volledig werkende behalve dat deze geen ball geeft na start of tijdens het spel bij " ball drain ", ttz de mpu herkend niet dat de ball uberhaupt drain is .
Ik weet dat er een vijftal ic's verantwoordelijk voor de switch matrix maar zou graag meteen de juiste vervangen :mrgreen:
Heb het bord al is in een andere kast gestoken met idem hetzelfde probleem ...

maralb
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 dec 2017, 19:32
Real name: Marco Albus

Re: Haunted house Mirco

Bericht door maralb » 05 jan 2020, 11:34

Dat is nog best lastig om op afstand te roepen...ik repareer deze printen altijd met testrom en oscilloscoop maar dat moet ook maar voorhanden zijn....

Haunted House is een single-ball game, die zou gewoon moeten starten zover ik weet zonder dat er een bal in de outhole ligt. Maar ik zou er naast kunnen zitten; ik heb geen Haunted House meer om dat te verifiëren. Multi-ball Gottliebs starten geen spel als de trough geen ballen ziet.

Accepteert de kast credits; doen de coinswitches iets? Krijg je de kast in testmode met de test button? Reageert de kast überhaupt op de start/credit button? Al deze switches zitten wel in de switchmatrix verwerkt en zouden mogelijkerwijze ook niet kunnen werken. Gemeenschappelijke deler voor deze switches is dat ze een gemeenschappelijke Return hebben (7). Als een van deze switches werkt dan weet je dat die werkt - een van de NAND gates in Z14.

Deze switches hebben ieder een afzonderlijke Strobe (vertegenwoordigd door Z11 en Z12). Deze Strobes kunnen zonder testrom met een Logic Probe of Oscilloscope vrij makkelijk gecontroleerd worden. Er moet een puls zichtbaar zijn op uitgangen 2, 4, 6, 8, 10 en 12 van Z11; voor Z12 is dat 2 en 4.

Als je de kast in testmode krijgt kan je de switchmatrix (test 18 - sla evt de bookkeeping data over om direct nadat de kast in testmode staat op de Start/Credit button te drukken). Wellicht dat jein die test een rij of kolom die niet werkt aan kan wijzen en daarmee gericht een IC kan vervangen.

Hoop dat dit wat helpt...

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 739
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: Haunted house Mirco

Bericht door inkochnito » 05 jan 2020, 11:54

Schema of manual nodig?
Ik stuur wel even een PM...

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Haunted house Mirco

Bericht door Gottlieb collector » 05 jan 2020, 15:29

maralb schreef:
05 jan 2020, 11:34
Dat is nog best lastig om op afstand te roepen...ik repareer deze printen altijd met testrom en oscilloscoop maar dat moet ook maar voorhanden zijn....

Haunted House is een single-ball game, die zou gewoon moeten starten zover ik weet zonder dat er een bal in de outhole ligt. Maar ik zou er naast kunnen zitten; ik heb geen Haunted House meer om dat te verifiëren. Multi-ball Gottliebs starten geen spel als de trough geen ballen ziet.

Accepteert de kast credits; doen de coinswitches iets? Krijg je de kast in testmode met de test button? Reageert de kast überhaupt op de start/credit button? Al deze switches zitten wel in de switchmatrix verwerkt en zouden mogelijkerwijze ook niet kunnen werken. Gemeenschappelijke deler voor deze switches is dat ze een gemeenschappelijke Return hebben (7). Als een van deze switches werkt dan weet je dat die werkt - een van de NAND gates in Z14.

Deze switches hebben ieder een afzonderlijke Strobe (vertegenwoordigd door Z11 en Z12). Deze Strobes kunnen zonder testrom met een Logic Probe of Oscilloscope vrij makkelijk gecontroleerd worden. Er moet een puls zichtbaar zijn op uitgangen 2, 4, 6, 8, 10 en 12 van Z11; voor Z12 is dat 2 en 4.

Als je de kast in testmode krijgt kan je de switchmatrix (test 18 - sla evt de bookkeeping data over om direct nadat de kast in testmode staat op de Start/Credit button te drukken). Wellicht dat jein die test een rij of kolom die niet werkt aan kan wijzen en daarmee gericht een IC kan vervangen.

Hoop dat dit wat helpt...
Hmmm, misschien dat ik dan fout ben en ergens anders moet zoeken dan in de switchmatrix, het gekke is dat dit bord hetzelfde probleem toont in mijn tweede HH.
Alle switchen werken, ook start / credit , test switch behalve twee switches ( voor zover ik gevonden heb ) namelijk sw 67 outhole en ook geen van beide tilt switch 57 werkt ( cabinet / speelveld )
Ik zou is moeten leren werken met de logische probe, dat moet denk ik toch binnen mijn mogelijkheden kunnen liggen ondanks mijn geringe kennis :oops:

maralb
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 dec 2017, 19:32
Real name: Marco Albus

Re: Haunted house Mirco

Bericht door maralb » 05 jan 2020, 18:20

Outhole en tilt hebben beide dezelfde Return (7) maar de Test button ook en die werkt, evenals de switches in de coindoor.

Het enige verschil is dat de playfield switches en cabinet switches elk een eigen connector hebben, A6 (switches playfield) en A5 (switches cabinet). Doet de Tilt op het speelveld het niet of ook de Ball roll tilt in het cabinet en de tilt met het gewichtje?

Ik zie ook dat het bord al eens gerepareerd is. Misschien dat er een printspoor of doormetalisering het begeven heeft? Volg eens het spoor Return 7 vanaf connector A6 en kijk of dat aankomt op Z14, pin 5 (7400 NAND gate). Kun je de continuity test op je mooie Fluke multimeter mooi voor gebruiken.

Misschien mis ik iets maar het verklaart voor mij nog niet waarom het bord geen spel wil starten, misschien heb je nog een ander probleem?!

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Haunted house Mirco

Bericht door Gottlieb collector » 05 jan 2020, 21:19

Marco,

Heb geen tijd meer gehad om het bord te onderzoeken want net camp Waes gezien op tv :D
Heb wel nog een andere mpu gevonden en de HH is nu volledig werkende maar ik zou toch graag de andere ook in orde krijgen. Ga morgen is verder zoeken met de aanbevelingen die je gegeven hebt.
Bedankt al voor de hulp en de lieve woordjes over mijn Fluke :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Haunted house Mirco

Bericht door Gottlieb collector » 05 jan 2020, 22:43

Kon niet wachten tot morgen en heb vlug even gekeken en gevonden .
Pin 5 van Z14 is pin 17 van A1J6 , right ?
Het is de derde pin van rechts onderste foto , ja die halve pin :madman:
Er is daar idd een onderbreking op de plaats waar het baantje van de ene kant van het bord naar de andere gaat .
De doorgang bevindt zich net onder de drie weerstandjes .
Ik sta bij je in het krijt Marco ;) nogmaals bedankt voor de gouden tip !!!

Afbeelding

Afbeelding

maralb
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 dec 2017, 19:32
Real name: Marco Albus

Re: Haunted house Mirco

Bericht door maralb » 06 jan 2020, 10:42

Leuk dat ik je heb kunnen helpen :good:

Marco

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Haunted house Mirco

Bericht door Gottlieb collector » 07 jan 2020, 20:49

Haunted house Mirco is klaar, enkel nog de kopruit en de plexi met het spinnenweb plaatsen .
Ondanks dat ik deze HH als defect had gekocht en in niet al te beste staat vertoonde deze weinig problemen eens het mpu bord werkende was .



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Haunted house Mirco

Bericht door zwartepanter » 08 jan 2020, 15:54

Echt weer knap! Gaan deze altijd naar het buitenland? Want ik zou ooit graag eens zo'n Vulcano of andere Gottlieb in de collectie willen...

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Haunted house Mirco

Bericht door flippers.be » 08 jan 2020, 16:27

Wauw mooi werk !

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Haunted house Mirco

Bericht door Gottlieb collector » 08 jan 2020, 17:44

zwartepanter schreef:
08 jan 2020, 15:54
Echt weer knap! Gaan deze altijd naar het buitenland? Want ik zou ooit graag eens zo'n Vulcano of andere Gottlieb in de collectie willen...
Dank u wel,

Volcano heb ik niet meer in mijn collectie staan, heb er ooit wel één gehad , lang geleden ...
Momenteel heb ik vier gerestaureerde GTB kasten staan : Black hole , spirit , Devil's dare en Haunted House .
Zijn toch min of meer blijvers, zoals ik al zei heb ik geen Gottlieb's meer staan ter restauratie, ze worden steeds schaarser en ik heb ook nog een tiental te restaureren Bally's staan .
Heb dus ook niet onmiddellijk nog aankoopplannen aangezien het leven toch ook wel eindig is en ik ook nog andere hobby' s en werk heb :madman:
Deze tweede HH zal idd wss naar buitenland vertrekken , daar betalen ze altijd net iets meer ...

Carl had nog een kopruit liggen van Coos.
Wat een geluk dat we een man met zoveel skills hebben ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie