De MISTer FPGA: beste arcade en console emulatie?

Algemene verhalen, oproepen en discussies.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

De MISTer FPGA: beste arcade en console emulatie?

Bericht door Cenobyte » 29 jan 2021, 21:54

Als halve arcade-gek ben ik me sinds kort ook maar eens in het "MISTer FPGA" project gaan verdiepen.

Met een FPGA kan de hardware worden geprogrammeerd om nieuwe componenten te simuleren of bestaande te wijzigen. Dit wordt bereikt via programmeerbare logische poorten die flexibel zijn voor wijzingen. Het MiSTer opensource project heeft als doel verschillende klassieke computers, game consoles en arcade machines hardwarematig te simuleren en mede hierdoor zijn de emulaties erg nauwkeurig en draaien de games veel realistischer als op bijvoorbeeld Mame, een Retropi of een Pandorabox, waar nogal eens een keer vertraging, versnelling of vervorming van geluid optreedt.

MiSTer gebruikt een "DE10-Nano" FPGA (basis) bord van Terasic die je standaard met HDMI kunt aansluiten. Er zijn tevens verschillende add-ons beschikbaar, zoals een USB-hub, wifi en Bluetooth, SDRAM, audio en VGA-uitgang, een hele rits aan adapters om originele joysticks aan te sluiten, etc. Hiermee kun je je basissysteem eenvoudig uitbreiden.

Voor het systeem zijn verschillende "cores" te vinden en elke core is gericht op één specifiek systeem: er is bijvoorbeeld een core voor Neo Geo, er is er eentje voor de Atari 2600, voor de Nintendo NES, etc. De oude arcade games die vanaf een eigen Jammabord draaien werken iets anders: hier heeft bijna ieder spel zijn eigen core.

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met dit systeem?
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: De MISTer FPGA: beste arcade en console emulatie?

Bericht door Cenobyte » 06 apr 2021, 21:40

Ik heb ondertussen al wat met dit systeem kunnen spelen en heb er ook een 8BitDo Arcade joystick bij aangeschaft om draadloos op de bank te kunnen retrogamen.

Ik ben erg enthousiast over de Mister! Het ding draait werkelijk ALLES van mijn favoriete homecomputer: de Amiga. Ik heb inmiddels enkele harddisk images geinstalleerd en heb nu zowat de hele Amiga bibliotheek erin zitten.

Verder draaien er veel bekende arcadespellen op en is de (hardware) emulatie werkelijk voortreffelijk. De geluidsvervorming die spellen als Galaga en Gyruss vaak hebben op emulatoren is hier compleet afwezig en de snelheid is perfect in overeenstemming met de echte Jamma arcadeborden.

Ook Atari 2800, NES, PC Engine, etc is aanwezig en werkt super. Op de Atari2800 zijn er af en toe spellen die niet werken, maar dat kan liggen aan EU of US versies. Alles wat werkt, werkt super en er is totaal geen enkel onderscheid met de originele hardware te ontdekken.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Plaats reactie