mame kast, hoe en wat ?

Mame kabinets, show-offs, ..., alle vragen en antwoorden
Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: mame kast, hoe en wat ?

Bericht door Cenobyte » 05 aug 2013, 14:26

Sacriloco schreef:Hallo,

Ik wat al tijdje van plan een arcade kast te 'maken'.
Wat heb ik al:
- Een leeg cabinet
- een 4:3 lcd monitor
- mijn vroegere pc

Ik zou een USB arcade controlpanel kopen en dus niet zelf customizen.
Je bedoelt een joystick als die van X-arcade? Die zijn er inmiddels al compleet als USB en dus erg simpel in te stellen.
Maar wat ik me afvraag. Is een video card converter en zo'n minipac board noodzakelijk want in principe is alles toch aangesloten op de PC en werkt het met software die wellicht die signalen van 15 khz converteert naar het LCD scherm.
Niet nodig, dat heb je alleen nodig als je een "ouderwetse" beeldbuis monitor aan wil sluiten op je PC. Met een LCD gaat gewoon alles precies hetzelfde als op een normale PC: met een VGA kabel.

En de control panel kan ik toch rechtstreeks op mijn pc aansluiten?
In het geval van zo'n X-arcade bijvoorbeeld wel. Ga je een I-Pac gebruiken dan moet je zelf nog knoppen aansluiten die op de I-pac komen.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Sacriloco
Berichten: 304
Lid geworden op: 25 jan 2013, 12:03
Real name: Jonathan

Re: mame kast, hoe en wat ?

Bericht door Sacriloco » 05 aug 2013, 15:40

Perfect, ik bedoelde inderdaad zo'n x-arcade joystick dat ik ga bestellen.
Merci voor info, nu ben ik weer wat wijzer;)
Playing: Doctor Who, IJ (williams), TZ
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT

Gebruikersavatar
Avatar
Berichten: 1329
Lid geworden op: 10 aug 2011, 21:43
Real name: Jos Deboosere
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: mame kast, hoe en wat ?

Bericht door Avatar » 05 aug 2013, 16:08

Ik heb nog ergens een nieuwe ongebruikte tankstick in de doos liggen ... Als je interesse hebt, dan is die wel te koop. Douane-gezever en import-kosten en al de rest zijn dus al achter de rug.
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

Sacriloco
Berichten: 304
Lid geworden op: 25 jan 2013, 12:03
Real name: Jonathan

Re: mame kast, hoe en wat ?

Bericht door Sacriloco » 05 aug 2013, 21:59

Heb deze middag via ebay een besteld. Heb een email gestuurd of dit alsnog kan geannuleerd worden.
Indien dit lukt stuur ik u een PM voor de uwe te kopen.

groeten
Playing: Doctor Who, IJ (williams), TZ
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT

Gebruikersavatar
markske
Berichten: 529
Lid geworden op: 18 apr 2012, 22:49
Real name: mark
Locatie: Belgium

Re: mame kast, hoe en wat ?

Bericht door markske » 07 nov 2013, 15:32

hoeveel game roms zijn er eigenlijk in totaal ?
kwestie van eindelijk eens een project af te krijgen :oops:
old beetles don't leak oil, they just mark their spot
wishlist: FH,TAF,CV,RS,JY
under construction: cyclone,smart set,galaxy

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: mame kast, hoe en wat ?

Bericht door Baron Shadow » 07 nov 2013, 16:59

Ettelijke duizenden schat ik zo in
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
markske
Berichten: 529
Lid geworden op: 18 apr 2012, 22:49
Real name: mark
Locatie: Belgium

Re: mame kast, hoe en wat ?

Bericht door markske » 07 nov 2013, 17:22

het enige dat ik kan vinden gaat in hoofdzaak over de grote gaande van 30gig tot 2 terra en zelfs meer :wtf:
bij 2terra zit je toch haast aan zowat elke game ooit gemaakt op de oudere systemen van atari tot... of zie ik dat verkeerd ?
old beetles don't leak oil, they just mark their spot
wishlist: FH,TAF,CV,RS,JY
under construction: cyclone,smart set,galaxy

Gebruikersavatar
Q
Berichten: 3013
Lid geworden op: 12 aug 2011, 08:59
Real name: Steven
Locatie: Belgium

Re: mame kast, hoe en wat ?

Bericht door Q » 14 nov 2013, 09:43

De meeste plek wordt ingenomen door de zogenaamde CHD's (geen zip files maar folders), maar de meeste van deze games werken (nog) niet in mame. Tenzij daar de laatste 2 jaar drastische veranderingen in gekomen zijn.
*** Q is good for you !! ***

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: mame kast, hoe en wat ?

Bericht door Baron Shadow » 14 nov 2013, 15:23

Ik heb hier een 30gb hd met hyperspin en volgens mij een aardige hoeveelheid games voor verschillende systemen.
Heb ik ook ooit van iemand overgenomen maar moet de pc in mijn mamekast nog upgraden voordat Hyperspin daarin kan draaien want die vergt wel meer van de hardware.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

BONLEV
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 mar 2015, 15:09
Real name: Tom Van den Berghe

Re: mame kast, hoe en wat ?

Bericht door BONLEV » 16 mar 2015, 07:54

vond geen direct topic over mijn specifieke vraag dus post ik het hier maar even.
De arcade kasten die je nieuw kan kopen zijn gemiddeld 170cm - 173cm hoog.

Ik ben nu 177 cm groot. Toen ik nog op zulke kasten speelde was dit ruim 20 jaar geleden en was ik 16-17 jaar.

Dus is dit wel hoog genoeg? wat is jullie ervaring?

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: mame kast, hoe en wat ?

Bericht door Cenobyte » 16 mar 2015, 22:15

Is geen enkel probleem hoor. Ik ben een paar maanden geleden begonnen met de bouw van een full size cab en ik vroeg me hetzelfde af. Mijn cab is 172 hoog geworden (ik ben zelf 182cm) en dat is eigenlijk een prima hoogte. Je kijkt eigenlijk 'neer' op je scherm en dat speelt gewoon het beste. Ik heb wel mijn best gedaan om de kijkhoek op je monitor zoveel mogelijk 90 graden te houden, dus dat je zoveel mogelijk loodrecht op je scherm kijkt en niet schuin.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: mame kast, hoe en wat ?

Bericht door Baron Shadow » 16 mar 2015, 22:58

Hoe vordert de bouw Mario?
Wil snel weer eens komen kijken bij je, veel te lang geleden.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: mame kast, hoe en wat ?

Bericht door Cenobyte » 17 mar 2015, 08:33

Baron Shadow schreef:Hoe vordert de bouw Mario?
Wil snel weer eens komen kijken bij je, veel te lang geleden.
Niet al te snel, veel te weinig tijd om in de game room te knutselen momenteel. Ik heb ook al een stuk of 8 flippers met mankementen :mrgreen:

Hier een fotoserie van de Raspberry Pi Mame kast tot op heden, klaar voor aflakken:

https://www.icloud.com/photostream/nl-n ... MtznG9l0rq
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

BONLEV
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 mar 2015, 15:09
Real name: Tom Van den Berghe

Re: mame kast, hoe en wat ?

Bericht door BONLEV » 17 mar 2015, 10:05

Cenobyte schreef:Is geen enkel probleem hoor. Ik ben een paar maanden geleden begonnen met de bouw van een full size cab en ik vroeg me hetzelfde af. Mijn cab is 172 hoog geworden (ik ben zelf 182cm) en dat is eigenlijk een prima hoogte. Je kijkt eigenlijk 'neer' op je scherm en dat speelt gewoon het beste. Ik heb wel mijn best gedaan om de kijkhoek op je monitor zoveel mogelijk 90 graden te houden, dus dat je zoveel mogelijk loodrecht op je scherm kijkt en niet schuin.
dank je wel voor je reactie. Nu ben ik gerust. Kast blijkt 181 cm hoog te zijn, dus zal zeker ok moeten zijn. Enkel nog de transactie in orde krijgen.

BONLEV
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 mar 2015, 15:09
Real name: Tom Van den Berghe

Re: mame kast, hoe en wat ?

Bericht door BONLEV » 18 mar 2015, 10:17

welke joysticks moet ik nu nemen? amerikaanse of japanse? Ik denk dat die amerikaanse recenter waren?
Mortal kombat, killer instinct enzo heb ik nog veel gespeeld.. waren dit geen amerikaanse joysticks?

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: mame kast, hoe en wat ?

Bericht door Cenobyte » 18 mar 2015, 16:14

Ik denk dat de kwaliteit voor een thuiscab weinig uit maakt. Thuis krijg je dat spul toch niet versleten en als het al stuk gaat zijn het meestal de switches, die standaard zijn en gemakkelijk te vervangen zijn (zijn dezelfde switches als vaak in flippers worden gebruikt).

Wat voor mij een belangrijkere keuze was is de keuze tussen 4 of 8 weg. De oude arcadespellen als Pac Man en Donkey Kong spelen het beste met een 4-weg joystick, omdat deze spellen geen "schuin" kennen, alleen op, neer, links en rechts. Een 8-weg joystick kan dan soms onverwachte resultaten geven tijdens een spel. Hierdoor heb ik destijds gekozen voor een Ultimarc Mag Stick: dat is een joystick die je manueel kunt omschakelen van 4 naar 8-weg en omgekeerd.

http://www.ultimarc.com/controls.html
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: mame kast, hoe en wat ?

Bericht door Baron Shadow » 18 mar 2015, 17:09

Is inderdaad een goeie keus dan want ik heb er nu een 8 way in en die is inderdaad met spellen als pacman niet fijn.
Maar goed is ook natuurlijk afhankelijk wat je wilt maar met die keuze heb je in ier geval beide mogelijkheden. :clap:
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

BONLEV
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 mar 2015, 15:09
Real name: Tom Van den Berghe

Re: mame kast, hoe en wat ?

Bericht door BONLEV » 19 mar 2015, 07:37

Cenobyte schreef:Ik denk dat de kwaliteit voor een thuiscab weinig uit maakt. Thuis krijg je dat spul toch niet versleten en als het al stuk gaat zijn het meestal de switches, die standaard zijn en gemakkelijk te vervangen zijn (zijn dezelfde switches als vaak in flippers worden gebruikt).

Wat voor mij een belangrijkere keuze was is de keuze tussen 4 of 8 weg. De oude arcadespellen als Pac Man en Donkey Kong spelen het beste met een 4-weg joystick, omdat deze spellen geen "schuin" kennen, alleen op, neer, links en rechts. Een 8-weg joystick kan dan soms onverwachte resultaten geven tijdens een spel. Hierdoor heb ik destijds gekozen voor een Ultimarc Mag Stick: dat is een joystick die je manueel kunt omschakelen van 4 naar 8-weg en omgekeerd.

http://www.ultimarc.com/controls.html
pac man en donkey kong zal ik nu niet direct gaan spelen denk ik. Zal voornamelijk "recentere" games worden zoals mortal kombat, streetfighter, super nintendo,... dan zal ik een 8-way nemen. Dank je wel voor jullie antwoorden.

BONLEV
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 mar 2015, 15:09
Real name: Tom Van den Berghe

Re: mame kast, hoe en wat ?

Bericht door BONLEV » 27 apr 2015, 06:53

ik heb een probleem met mame mortal kombat 2. Ik heb de knoppen geremaped en ze werken voor player 1 en 2.
Rare is dat bij player 1 de moves met low punch niet werken. Druk ik op de low punch dan werkt deze wel. Dus schieten met rayden, sub-zero enz lukt niet met low punch.

Bij player 2 werkt dit wel zonder probleem.

Ik heb 2 rom files. Ik heb de rev L3.2 european versie. ik dacht dat deze rom alleen niet voldoende was om te werken.

Hopelijk kan iemand me hierin verder helpen.

Plaats reactie