Filmpje van hoge kwaliteit VPX tafel

Alles wat Pinball simulatie/emulatie te maken heeft, VP, FP etc...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Filmpje van hoge kwaliteit VPX tafel

Bericht door Cenobyte » 30 jun 2020, 12:39

Ik heb een tijdje geleden een Virtuele flipper gekocht welke is gebouwd door “Meisterjim” (zo heet ie op Flippermarkt.de en op Youtube) en dit is even een voorbeeldje wat er met de hedendaagse techniek en VPX software mogelijk is met bijvoorbeeld Cirqus Voltaire:

https://youtu.be/C2oQo_ylLUk

Dit is een filmpje gemaakt op mijn digitale kast.
Laatst gewijzigd door Cenobyte op 25 jun 2021, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Rock
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 mei 2021, 12:25
Real name: Peter
Locatie: Nederland

Re: Filmpje van hoge kwaliteit VPX tafel

Bericht door Rock » 24 jun 2021, 20:11

Cenobyte schreef:
30 jun 2020, 12:39
Ik heb een tijdje geleden een Virtuele flipper gekocht welke is gebouwd door “Meisterjim” (zo heet ie op Flippermarkt.de en op Youtube) en dit is even een voorbeeldje wat er met de hedendaagse techniek en VPX software mogelijk is met bijvoorbeeld Cirqus Voltaire:

https://youtu.be/C2oQo_ylLUk
Ik besef dat deze topic een jaar oud is, maar ben toch nieuwsgierig...

Heb je deze Virtuele flipper nog en bevalt het nog steeds?

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Filmpje van hoge kwaliteit VPX tafel

Bericht door Cenobyte » 25 jun 2021, 09:58

Rock schreef:
24 jun 2021, 20:11
Ik besef dat deze topic een jaar oud is, maar ben toch nieuwsgierig...

Heb je deze Virtuele flipper nog en bevalt het nog steeds?
Inmiddels een jaar verder en ik heb nog steeds deze virtuele flipperkast en daarnaast 10 echte flipperkasten (ter vergelijking dat ik ook regelmatig op echte kasten kan spelen). En de virtuele kast bevalt nog steeds super! Er is weinig veranderd: ik speel voornamelijk op mijn virtuele flipperkast. Niet persé omdat deze lekkerder flippert dan een echte, want als ik moet kiezen tussen bijvoorbeeld TFTC op de virtuele of mijn echte TFTC dan speel ik natuurlijk liever mijn echte. Maar het blijft gewoon een erg leuke kast waar steeds weer nieuwe dingen op komen: er komen steeds nieuwe VPX kasten uit dus je hebt elke week weer "een nieuwe flipperkast" erbij als je wil. Dat is de voornaamste reden dat de virtuele flipper zo leuk is: het is geen statisch ding, zoals een echte flipperkast, er verandert steeds weer iets aan waardoor het je aandacht blijft houden. Zo komt er binnenkort bijvoorbeeld een prachtige Batman '66 kast uit die de echte kast prachtig emuleert en was er onlangs een update op de superzeldzame Cactus Canyon Continued (de P-ROC versie met uitgebreidere software). En heb je wel eens op een Data East King Kong gespeeld?

Ik heb verder ooit wel eens geroepen dat het voordeel ook is dat je flipperkast niet stuk kan, maar daar staat wel tegenover dat een virtuele flipperkast gewoon een computer is die op Windows draait en daar kan het ook wel eens fout mee gaan. Ik heb gelukkig nog nooit vastlopers, crashes of "alles kwijt" situaties meegemaakt, maar af en toe heb je wel eens software die niet meteen meewerkt. Daarom maak ik ook regelmatig backups en voer ik zo weinig mogelijk updates uit (wifi staat standaard uit). Je hoeft geen computerwizard te zijn, maar het is wel handig om een beetje van (Windows) computers te weten.

Mijn mening over een goede virtuele flipperkast is nog steeds vrijwel hetzelfde: je kunt evenveel lol beleven als aan een echte flipperkast. Een virtuele kast is nooit 100% hetzelfde als de echte flipper, maar met de technieken van tegenwoordig komt het allemaal wel erg dicht bij. Ga je op voorhand bewijzen zoeken dat een virtuele flipper niet 100% hetzelfde is als een echte flipper dan ga je die zeker vinden en ga je je vooroordeel bevestigd zien. Maar wil je gewoon flipperlol beleven en een collectie van 400 flipperkasten tot je beschikking hebben en heb je plaats voor 1 flipperkast, dan ga je met een virtuele flipperkast minimaal evenveel lol beleven dan met één echte flipperkast, dat kan ik je garanderen.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Rock
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 mei 2021, 12:25
Real name: Peter
Locatie: Nederland

Re: Filmpje van hoge kwaliteit VPX tafel

Bericht door Rock » 26 jun 2021, 09:02

Dank voor je uitgebreide reactie!

Ik heb niets tegen virtuele flipperkasten, ik vind het ook prettig spelen, en wat je zegt, het is geen statisch ding.
De gedachte om een virtuele kast te kopen spookt vaker door mijn hoofd dan een echte, voornamelijk om de redenen die je noemde.

Je hebt 10 echte kasten, en speelt voornamelijk op de virtuele, dat is toch veelzeggend.

Als je gasten krijgt die op de kasten spelen, reageren die ook zo positief op de virtuele kast, en/of merken die veel of weinig verschil met een echte?

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Filmpje van hoge kwaliteit VPX tafel

Bericht door Cenobyte » 26 jun 2021, 11:42

De reacties op de virtuele kast zijn wisselend, maar meestal (erg) positief. De ontwikkelingen zijn de afgelopen jaren best ver gekomen: balgedrag is veel realistischer geworden, er is allerlei hardware die je toe kunt voegen die de trillingen en het lawaai van een echte flipperkast nadoen en dat heeft ervoor gezorgd dat de virtuele flipperkast van een "computerspelletje" naar een flipper-emulatie is geëvolueerd. Er zijn tegenwoordig met dit soort kasten dan ook meer mensen die het accepteren als een alternatief naast het echte flipperen. Vooral mensen die nog het idee van 10 jaar terug hebben zijn positief verrast, want die hadden nog "het computerspelletje wat het net niet is" van vroeger in hun hoofd.

Maar uiteraard blijf je ook fanatieke (meestal wedstrijd-)spelers houden die het niet voldoende op het echte flipperen vinden lijken. De realiteit is dat het geen echte flipperkast is. Het heeft een hele grote overlap met echt flipperen, maar iemand die 100% realisme zoekt zal teleurgesteld zijn. Als je echter de nieuwste flipperspellen speelt op een goede virtuele kast, dan is het spelplezier er niet minder om! 8-)
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Rock
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 mei 2021, 12:25
Real name: Peter
Locatie: Nederland

Re: Filmpje van hoge kwaliteit VPX tafel

Bericht door Rock » 26 jun 2021, 13:02

Zoals je praat klink je als een vertegenwoordiger van virtual pinball :D

Maar serieus, ik heb nu verschillende youtube's van Meisterjim gezien en het ziet er allemaal wel heel gaaf uit.
De kwaliteit van de filmpjes is niet grandioos, maar toch lijkt het allemaal heel vloeiend.

Heb je een idee wat de gemiddele prijs is van een kast op dat niveau?

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Filmpje van hoge kwaliteit VPX tafel

Bericht door Cenobyte » 26 jun 2021, 20:49

Ik ben inderdaad enthousiast over het digitale flipperen :lol:

De kasten van Meisterjim zijn erg compleet en high end. Een 4K scherm is niet genoeg, dat moet dan ook nog 120hz zijn en dat zijn dure schermpjes. Normaal zitten deze kasten wel ergens tussen de 6000 en 7000 Euro.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Rock
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 mei 2021, 12:25
Real name: Peter
Locatie: Nederland

Re: Filmpje van hoge kwaliteit VPX tafel

Bericht door Rock » 26 jun 2021, 23:54

Ik had reeds verschillende kasten met erg uiteenlopende prijzen gezien, maar niet de prijzen die jij noemt.

De kasten van lagere prijsklasse zijn ook aan de kleine kant, ik zou dan liever meer uitgeven om ook het "gevoel" van een echte kast te benaderen.

Bedankt voor de info :good:

Plaats reactie