Zelfbouw flipperkast, work in progress

Algemene verhalen, oproepen en discussies.
Gebruikersavatar
MeesterPieter
Berichten: 490
Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
Real name: MeesterPieter
Locatie: The Netherlands

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Bericht door MeesterPieter » 28 apr 2021, 12:57

Afbeelding

bekabeling voor alle gemonteerde solenoids en switches gemaakt, alle solenoids getest en alle switches getest, dan kunnen we toch weer verder met het aansluiten.

eigenlijk wilde ik het aansluiten via de arduino nog even uitstellen, merk toch wel dat dat programmeren niet zo mijn ding is, maar als kreeg bij de nieuwe solenoids er teveel last van dat de klap van de solenoid de switch weer triggerde of dat de solenoid om een andere reden bleef klapperen, kortom, dit ging hem zo niet worden, die arduino moet ertussen. zowieso heb ik dan veel minder risico dat de boel doorbrandt omdat er iets blijft hangen.

paar keer in mn eentje aan begonnen, wilde niet zo vlotten, uiteindelijk samen met een maatje samen aan gaan zitten en daarmee een heel end vooruit gekomen.

De flippers werken oorspronkelijk wat anders als de andere spoelen in de kast, namelijk met verschillende voltages voor de activatie en de hold functie, in dit geval 48v om de flipper krachtig omhoog te schieten, en 20v om de flipper in de geactiveerde toestand te houden als de flipper langer als 40ms geactiveerd wordt.
Om dit te omzeilen heb ik uitgevonden dat het mogelijk is om een solenoid te pulseren, oftewel inplaats van het voltage verlagen kan je ook de gemiddelde activatieduur verlagen, de spoel pulseert dan in een hoog tempo tussen aan en uit waardoor hij niet op vol vermogen geactiveerd wordt.

Eerst softwarematig bedacht hoe we dit voor elkaar kunnen krijgen, en daarna zijn we gaan testen wat dit nu in de praktijk opleverde:



uiteindelijk blijkt dus dat je inderdaad het vermogen op deze manier goed kunt reguleren, ik vond het wel een eye opener dat dit blijkbaar gewoon goed werkt als je pulseert met een tiende van een milliseconde, dat is voor mij als leek gewoon zo enorm snel dat ik niet verwacht had dat je dat zo zou kunnen laten werken.
het pulseren leverde wel een wat onwennige toon op voor een flipperkastspoel, maar door te spelen met de snelheid van het pulseren hadden we ook nog invloed op de toonhoogte die daarmee geproduceerd werd. de verhouding 1ms aan 4ms uit leek prima te functioneren, maar wel wat irritant qua toonhoogte, 0.1ms / 0.4ms werd nog erger, en uiteindelijk nu even voor 2ms/8ms gekozen wat een weinig irritant gebrom oplevert.

uiteindelijk is dit een beetje uitvogelen nou ook wel de reden waarom ik eerst zoveel mogelijk zelf wil maken wat zelf kan, en ook erg leuk als het een onverwacht goed resultaat oplevert

Afbeelding

flippers test nummer 2



nou dat lijkt voor nu geslaagd, tijd om de volgende solenoids te programmeren en aan te sluiten

als volgende hebben we de 3 turbobumpers aangesloten, om de een of andere reden hadden die meer last van ghosting in de bedrading bij de arduino, uiteindelijk hebben we overal wat weerstandjes tussen de schakelaars gezet en de arduino waarmee het probleem opgelost lijkt te zijn, wellicht niet helemaal de wetenschappelijke aanpak maargoed, het werkt. de bedrading wordt wel al snel een chaos, dus daar moet snel wat aan gebeuren

Afbeelding

en na wat geklooi werken de turbobumpers ook:

Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Gebruikersavatar
MeesterPieter
Berichten: 490
Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
Real name: MeesterPieter
Locatie: The Netherlands

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Bericht door MeesterPieter » 28 apr 2021, 12:59

er lopen nu nogal wat draden door elkaar, en moet tussen de schakelaars dus wat weerstandjes plaatsen om spookstroompjes te voorkomen in de arduino. ben maar begonnen om alles wat op 5v werkt qua schakelaars/arduino en mosfet op 1 bordje te bakken met wat stekkers, dan is het in ieder geval iets degelijker en kan ik weer even verder. uiteindelijk is het waarschijnlijk het handigste om alles te combineren op 1 printplaat waar ik de arduino direct op kan pluggen ofzo maar dat zien we tegen die tijd wel weer

Afbeelding

Afbeelding

niet al te netjes maar zolang het werkt vind ik het even prima

dit is voldoende om de flippers werkend te krijgen, binnenkort ook de turbobumpers erbij prikken, daarna is denk ik de balgoot aan de beurt om aan te gaan sluiten

ook de bumpers nu via de printplaat aangesloten

Afbeelding

Afbeelding

mooie chaos maar het werkt, en gelukkig wat betrouwbaarder als met een breadboard

Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3156
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Bericht door Richard Baan » 28 apr 2021, 16:55

Leuk.

Dat pulseren doet Stern ook inderdaad.
In de tijd dat simpsons uit kwam waren ze net begonnen om flippers elektronisch aan te sturen.
Ieder merk had toen zijn eigen opzet. Vanwege copyright.

Geen idee waarom dat niet veel eerder elektronisch was. Immers de overige spoelen waren altijd al zo aangestuurd.

Er waren ook speciale elektronische circuit s bedacht voor de bumpers en slings. De special solenoids. Ze dachten dat het te traag zou zijn vanuit de software.
Echter ze hadden het ook gewoon uit kunnen proberen.

Misschien dat het in 1977 te traag was. Maar pas in 1990 kwamen ze er achter dat het gewoon kon. Williams had met sys11b nog special solenoids en met sys11c niet meer. Dat is toch voor de rest het zelfde qua opzet.

En ook de displays zijn zo snel. Eigenlijk altijd al zo geweest. Had best gekund lijkt me.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
MeesterPieter
Berichten: 490
Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
Real name: MeesterPieter
Locatie: The Netherlands

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Bericht door MeesterPieter » 28 apr 2021, 17:21

ja dit zelf zo uitvogelen is ook wel leuk, ik had gewoon geen zin om er een flipperboard tussen te knallen, was al bezig geweest met timers enzo maar kwam dus tegen dan je ook kunt pulseren.

achja, achteraf terugkijken is altijd makkelijk, al met al merk je wel hoe complex een flipperkast eigenlijk wel niet is

ook die arduino had ik natuurlijk over kunnen slaan en meteen een proc/fast/mission pinball systeem op gaan zetten, maar zo krijg ik er toch wat meer feeling mee. en ik merk dus ook wel dat programmeren niet zo mijn ding is :P
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3156
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Bericht door Richard Baan » 28 apr 2021, 17:28

Met arduino gaat het prima werken. Doe ik zelf ook.

Maar als programmeren je ding niet is zal het nog wel een hele kluif worden. Want juist het programmeren is het meeste werk aan een flipperkast.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
MeesterPieter
Berichten: 490
Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
Real name: MeesterPieter
Locatie: The Netherlands

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Bericht door MeesterPieter » 28 apr 2021, 17:34

ja daarom doe ik t mooi in stapjes, en we zien wel hoe ver we komen, maar geen idee of en hoeveel makkelijker t programmeren gaat met dat mission pinball, allicht makkelijker als voor ieder ding zelf te gaan lopen bedenken hoe dat je dat nu kan maken
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Gebruikersavatar
MeesterPieter
Berichten: 490
Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
Real name: MeesterPieter
Locatie: The Netherlands

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Bericht door MeesterPieter » 30 apr 2021, 19:17

Wat dingen toegevoegd, de kickback had nog geen schakelaar en bedrading, een startknop toegevoegd, en heel wat extra bekabeling gemaakt. Alle spoelen heb ik aangesloten op het voedingsbord en zijn dan straks per groepje van 2 of 3 gezekerd

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

voor de kickback moet ik nog een juiste maat plunger hebben, en ik moet alle schakelaars van de droptargets nog voorzien van bedrading.

Afbeelding
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Gebruikersavatar
MeesterPieter
Berichten: 490
Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
Real name: MeesterPieter
Locatie: The Netherlands

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Bericht door MeesterPieter » 04 mei 2021, 11:18

verder met de printplaat en bedrading maken

vooralsnog zonder switchmatrix, maar voor de volgende stap zal ik daarmee wel moeten beginnen anders dan kom ik poorten tekort

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Gebruikersavatar
MeesterPieter
Berichten: 490
Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
Real name: MeesterPieter
Locatie: The Netherlands

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Bericht door MeesterPieter » 10 mei 2021, 18:37

Rampflap gemaakt van rvs

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ook alweer druk bezig geweest met de bedrading , alle droptargets bekabeld en daarna alles uitgezocht om om de printplaat te kunnen monteren, grotendeels klaar nu dus als ik de software klaar heb kan ik binnenkort gaan testen om de rest van de spoelen aan te sluiten

droptargets zaten met een stekker vlak bij het mechanisme vast en de bedrading zag er goed uit dus heb dit maar intact gelaten, vervolgens met de molex stekker aan de rest verbonden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Plaats reactie