Pagina 2 van 4

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 28 apr 2021, 12:57
door MeesterPieter
Afbeelding

bekabeling voor alle gemonteerde solenoids en switches gemaakt, alle solenoids getest en alle switches getest, dan kunnen we toch weer verder met het aansluiten.

eigenlijk wilde ik het aansluiten via de arduino nog even uitstellen, merk toch wel dat dat programmeren niet zo mijn ding is, maar als kreeg bij de nieuwe solenoids er teveel last van dat de klap van de solenoid de switch weer triggerde of dat de solenoid om een andere reden bleef klapperen, kortom, dit ging hem zo niet worden, die arduino moet ertussen. zowieso heb ik dan veel minder risico dat de boel doorbrandt omdat er iets blijft hangen.

paar keer in mn eentje aan begonnen, wilde niet zo vlotten, uiteindelijk samen met een maatje samen aan gaan zitten en daarmee een heel end vooruit gekomen.

De flippers werken oorspronkelijk wat anders als de andere spoelen in de kast, namelijk met verschillende voltages voor de activatie en de hold functie, in dit geval 48v om de flipper krachtig omhoog te schieten, en 20v om de flipper in de geactiveerde toestand te houden als de flipper langer als 40ms geactiveerd wordt.
Om dit te omzeilen heb ik uitgevonden dat het mogelijk is om een solenoid te pulseren, oftewel inplaats van het voltage verlagen kan je ook de gemiddelde activatieduur verlagen, de spoel pulseert dan in een hoog tempo tussen aan en uit waardoor hij niet op vol vermogen geactiveerd wordt.

Eerst softwarematig bedacht hoe we dit voor elkaar kunnen krijgen, en daarna zijn we gaan testen wat dit nu in de praktijk opleverde:



uiteindelijk blijkt dus dat je inderdaad het vermogen op deze manier goed kunt reguleren, ik vond het wel een eye opener dat dit blijkbaar gewoon goed werkt als je pulseert met een tiende van een milliseconde, dat is voor mij als leek gewoon zo enorm snel dat ik niet verwacht had dat je dat zo zou kunnen laten werken.
het pulseren leverde wel een wat onwennige toon op voor een flipperkastspoel, maar door te spelen met de snelheid van het pulseren hadden we ook nog invloed op de toonhoogte die daarmee geproduceerd werd. de verhouding 1ms aan 4ms uit leek prima te functioneren, maar wel wat irritant qua toonhoogte, 0.1ms / 0.4ms werd nog erger, en uiteindelijk nu even voor 2ms/8ms gekozen wat een weinig irritant gebrom oplevert.

uiteindelijk is dit een beetje uitvogelen nou ook wel de reden waarom ik eerst zoveel mogelijk zelf wil maken wat zelf kan, en ook erg leuk als het een onverwacht goed resultaat oplevert

Afbeelding

flippers test nummer 2



nou dat lijkt voor nu geslaagd, tijd om de volgende solenoids te programmeren en aan te sluiten

als volgende hebben we de 3 turbobumpers aangesloten, om de een of andere reden hadden die meer last van ghosting in de bedrading bij de arduino, uiteindelijk hebben we overal wat weerstandjes tussen de schakelaars gezet en de arduino waarmee het probleem opgelost lijkt te zijn, wellicht niet helemaal de wetenschappelijke aanpak maargoed, het werkt. de bedrading wordt wel al snel een chaos, dus daar moet snel wat aan gebeuren

Afbeelding

en na wat geklooi werken de turbobumpers ook:


Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 28 apr 2021, 12:59
door MeesterPieter
er lopen nu nogal wat draden door elkaar, en moet tussen de schakelaars dus wat weerstandjes plaatsen om spookstroompjes te voorkomen in de arduino. ben maar begonnen om alles wat op 5v werkt qua schakelaars/arduino en mosfet op 1 bordje te bakken met wat stekkers, dan is het in ieder geval iets degelijker en kan ik weer even verder. uiteindelijk is het waarschijnlijk het handigste om alles te combineren op 1 printplaat waar ik de arduino direct op kan pluggen ofzo maar dat zien we tegen die tijd wel weer

Afbeelding

Afbeelding

niet al te netjes maar zolang het werkt vind ik het even prima

dit is voldoende om de flippers werkend te krijgen, binnenkort ook de turbobumpers erbij prikken, daarna is denk ik de balgoot aan de beurt om aan te gaan sluiten

ook de bumpers nu via de printplaat aangesloten

Afbeelding

Afbeelding

mooie chaos maar het werkt, en gelukkig wat betrouwbaarder als met een breadboard


Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 28 apr 2021, 16:55
door Richard Baan
Leuk.

Dat pulseren doet Stern ook inderdaad.
In de tijd dat simpsons uit kwam waren ze net begonnen om flippers elektronisch aan te sturen.
Ieder merk had toen zijn eigen opzet. Vanwege copyright.

Geen idee waarom dat niet veel eerder elektronisch was. Immers de overige spoelen waren altijd al zo aangestuurd.

Er waren ook speciale elektronische circuit s bedacht voor de bumpers en slings. De special solenoids. Ze dachten dat het te traag zou zijn vanuit de software.
Echter ze hadden het ook gewoon uit kunnen proberen.

Misschien dat het in 1977 te traag was. Maar pas in 1990 kwamen ze er achter dat het gewoon kon. Williams had met sys11b nog special solenoids en met sys11c niet meer. Dat is toch voor de rest het zelfde qua opzet.

En ook de displays zijn zo snel. Eigenlijk altijd al zo geweest. Had best gekund lijkt me.

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 28 apr 2021, 17:21
door MeesterPieter
ja dit zelf zo uitvogelen is ook wel leuk, ik had gewoon geen zin om er een flipperboard tussen te knallen, was al bezig geweest met timers enzo maar kwam dus tegen dan je ook kunt pulseren.

achja, achteraf terugkijken is altijd makkelijk, al met al merk je wel hoe complex een flipperkast eigenlijk wel niet is

ook die arduino had ik natuurlijk over kunnen slaan en meteen een proc/fast/mission pinball systeem op gaan zetten, maar zo krijg ik er toch wat meer feeling mee. en ik merk dus ook wel dat programmeren niet zo mijn ding is :P

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 28 apr 2021, 17:28
door Richard Baan
Met arduino gaat het prima werken. Doe ik zelf ook.

Maar als programmeren je ding niet is zal het nog wel een hele kluif worden. Want juist het programmeren is het meeste werk aan een flipperkast.

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 28 apr 2021, 17:34
door MeesterPieter
ja daarom doe ik t mooi in stapjes, en we zien wel hoe ver we komen, maar geen idee of en hoeveel makkelijker t programmeren gaat met dat mission pinball, allicht makkelijker als voor ieder ding zelf te gaan lopen bedenken hoe dat je dat nu kan maken

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 30 apr 2021, 19:17
door MeesterPieter
Wat dingen toegevoegd, de kickback had nog geen schakelaar en bedrading, een startknop toegevoegd, en heel wat extra bekabeling gemaakt. Alle spoelen heb ik aangesloten op het voedingsbord en zijn dan straks per groepje van 2 of 3 gezekerd

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

voor de kickback moet ik nog een juiste maat plunger hebben, en ik moet alle schakelaars van de droptargets nog voorzien van bedrading.

Afbeelding

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 04 mei 2021, 11:18
door MeesterPieter
verder met de printplaat en bedrading maken

vooralsnog zonder switchmatrix, maar voor de volgende stap zal ik daarmee wel moeten beginnen anders dan kom ik poorten tekort

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 10 mei 2021, 18:37
door MeesterPieter
Rampflap gemaakt van rvs

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ook alweer druk bezig geweest met de bedrading , alle droptargets bekabeld en daarna alles uitgezocht om om de printplaat te kunnen monteren, grotendeels klaar nu dus als ik de software klaar heb kan ik binnenkort gaan testen om de rest van de spoelen aan te sluiten

droptargets zaten met een stekker vlak bij het mechanisme vast en de bedrading zag er goed uit dus heb dit maar intact gelaten, vervolgens met de molex stekker aan de rest verbonden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 10 mei 2021, 19:54
door g94
impressive :hypno:

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 14 mei 2021, 19:37
door MeesterPieter
met de printplaat klaar is het tijd om de rest van de spoelen aan te gaan sluiten,

ik kwam al snel wat kleine probleempjes met de printplaat tegen, die waren vrij snel gefixt, maar na 2x de bedrading los en vast koppelen werd de dradenbende steeds groter, dus eerst maar de bedrading wat gefatsoeneerd

Afbeelding

Afbeelding

na wat proberen werkt een deel van de spoelen nu, alleen de slingshots en de droptargets moet ik nog uitzoeken waarom die niet werken, nog geen tijd voor gehad.
en ik vermoed dat er ergens iets in de bedrading van de upkickers van de groene en gele ramp iets niet klopt, als ik 1 van de sensoren trigger gaan ze nu allebij aan :P

al met al lekker bezig geweest, binnenkort weer verder prullen



Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 17 mei 2021, 18:22
door MeesterPieter
het foam achter de vaste targets was aan vernieuwing toe, ook had ik wat foam nodig voor het eind van de plastic ramp

hiervoor 5mmx10mm tochtband gebruikt, is dezelfde structuur en de juiste afmeting

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 17 mei 2021, 18:42
door MeesterPieter
Daarna bezig geweest om de spinner te monteren, even uitzoeken hoe dat nu precies werkt en moest de verbinding tussen de switch en de spinner namaken want die had ik niet, kwestie van een stuk stevig draad op de juiste lengte maken zodat die er goed tussenpast en je de schakelaar hoort klikken als ie draait

Afbeelding

Afbeelding

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 18 mei 2021, 05:43
door MeesterPieter
Na het testen van de printplaat werkte ongeveer de helft van de spoelen, nouja kan slechter :P

na wat prullen eigenlijk alles wel werkend gekregen, enkel een paar schakelaars die ik eigenlijk nog niet direct nodig heb heb ik maar even gelaten voor wat het is.

eerste testrondje



en wat meer toelichting voor wie het interessant vind:


Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 23 mei 2021, 17:28
door MeesterPieter
er moeten nog heel wat rubbers en paaltjes geplaatst worden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 23 mei 2021, 19:02
door MeesterPieter
kleine stapjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 24 mei 2021, 07:45
door RipleYYY
nice project, very interesting to follow
bonne chance :good:

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 26 mei 2021, 15:31
door MeesterPieter
Dankje :D

wat meer paaltjes en rubbers, blijft die bal tenminste dadelijk niet overal meer hangen

moet nog nieuwe rubbers bestellen, maar heb nu maar even wat ertussen gewerkt wat ik zo nog had liggen, niet mooi maar werkt wel :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 26 mei 2021, 19:01
door MeesterPieter
Begint op een speelveld te lijken


Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 27 mei 2021, 19:12
door Rogier
Goede ontwikkelingen, ziet er mooi uit.

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 27 mei 2021, 20:11
door MeesterPieter
dankje :)

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 25 jun 2021, 20:51
door MeesterPieter
Met het werkende speelveld kan ik weer een stap verder. Zoals verlichting en verdere aansturing score speldiepgang.

De arduino werkt voor een simpel spel maar voor een complexer spel ga ik het daarmee niet redden. Ik ben me daarom aan het verdiepen in het missionpinball framework. Ik moet de printplaten die hiermee werken nog gaan bestellen maar ondertussen druk bezig om mn flippersysteem alvast digitaal te maken

Afbeelding

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 26 jun 2021, 11:45
door Richard Baan
Leuk hoor!
Goed bezig! :good:
MeesterPieter schreef:
25 jun 2021, 20:51
De arduino werkt voor een simpel spel maar voor een complexer spel ga ik het daarmee niet redden.
Dat hangt denk ik een beetje af van hoe je eea. aanstuurt. Als je een driver maakt (of een bestaande gebruikt) waarbij de electronica zijn ding doet en jouw programma de tijd geeft is er niets aan de hand. Heel soms moet je iets op een bepaalde manier programmeren zodat je tijdswinst krijgt, maar dat komt al bijna niet voor, en dan nog is dat geen punt. Doe je het net even anders met het zelfde resultaat.

Ik heb zelf een arduino gebruikt voor een oude Bally (met ook die electronica dus), en die werkt prima. Daar zit toch aardig wat spel in, met diverse multiballs, op te bouwen Jackpot, modes etc. Mooie lampeffecten en de geluidseffecten van die kast.

Dus displays, geluid, lampjes, spoelen, en het complete spel. En ook bijv. de lampjes op 10 sterktes instelbaar per lampje. Voor de mooie effecten. Zoals een flasher die langzaam aanzwelt/afneemt in sterkte. Of het hele speelveld in een bepaald patroon vanaf een kicker ergens heen.

De electronica slurpt daarin de tijd op, en het spel nagenoeg niets.
Dus als je 6 modes programmeert of 24 modes en nog wat eindmodes, dat maakt niets uit (en ook niet als je bijv diverse multiballs tegelijk speelt).

Even als voorbeeld: zo'n oude Bally heeft bijv een thyristor om een lampje aan te sturen. Als je die hebt aangestuurd blijft de thyristor geleiden (hij dooft weer bij de nuldoorgang), maar in die tijd kan het programma weer verder met zijn ding. Zo ook voor de display: je moet hem zo vaak aansturen dat het oog het niet ziet, maar de Arduino is sneller. En een spoel zet je eerst aan, en even later (plm 30 msec) weer uit. Maar die 30msec is behoorlijk wat tijd waarin het programma gewoon bezig is met wat anders.

Maar er zijn er genoeg die met andere software ook hele mooie effecten kunnen maken, dus dat gaat ook prima werken. Zoals P3/PROC. En ik neem aan dat Raspberry Pi ook wel wat kan. Ze zullen zeker stukken sneller zijn dan de Arduino, maar ik weet wel dat de Arduino zeker wel snel genoeg is voor wat je wilt in een flipperkast.

Iig veel succes gewenst!

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 26 jun 2021, 13:43
door MeesterPieter
Dank je, je hebt gelijk, je kunt er ontzettend veel mee, ik merk alleen dat het voor mij al erg snel te complex en onoverzichtelijk wordt.
Ik merk wel dat ik met mpf wat beter uit de voeten kan, dan ben ik meer bezig met het "wat wil ik doen" als het "hoe krijg ik dit nou weer geprogrammeerd".

maargoed, heb er een hoop van geleerd, maar qua software zoek ik toch een beetje de route met de minste weerstand :)

Binnenkort eens beginnen met het infrezen van inserts, maar heb geen losse inserts liggen dus heb er een aantal in 3d gemaakt om te printen. goed genoeg voor mijn prototype en straks eenvoudig te vervangen door originele

Afbeelding

Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress

Geplaatst: 16 jul 2021, 13:25
door MeesterPieter
wat proefstukjes gemaakt voor de inserts, gemaakt met 2 verschillende maten forstner boren, voor de andere vormen ben ik nog een beetje aan het uitproberen hoe ik die het best kan maken, met de bovenfrees of de dremel, nog wat andere boortjes besteld wat de rondingen zijn vrij klein

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding