Eenzijdige claims over verkoop

Algemene verhalen, oproepen en discussies.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Eenzijdige claims over verkoop

Bericht door flippers.be » 06 mar 2020, 11:52

Het is de laatste tijd rustig hier op 't forum, tijd om een discussie te starten :)

Onlangs op een ander forum wat gelezen over mensen die een 'dibs call' doen, zoals je het in 't engels zegt. Eenzijdig een claim leggen op iets..
Dat deed me nadenken, ik heb dat ook al een paar keer voorgehad en voel me daar niet zo goed bij. Ik weet ook niet altijd goed of mensen dat echt serieus menen en boos gaan zijn als je je daar later niet aan houdt. (heb dat al eens voorgehad)

Daarom mijn vraag hier. Komt dat bij anderen ook voor, hoe gaan jullie daar mee om ? In hoeverre houden jullie je daar aan en ga je daarin mee ? Misschien dat ik er zelf niet goed op reageer, ik ben benieuwd naar de meningen hier van iedereen.

Enkele voorbeelden waarover ik spreek.

Het meest voorkomende zijn bezoekers die vlakaf zeggen: 'laat mij als eerste weten als je deze kast verkoopt'.
Meestal lach ik eens en ga ik daar niet verder op in. Ik beschouw dat als een compliment voor de kast, dat je die leuk vind.. Niet meer dan dat.
Het is niet omdat iemand dat zegt, dat ik enige verplichting voel naar die persoon.
Misschien moet ik vlakaf zeggen: nee dat ga ik niet doen ? of: je bent al de zoveelste ?

Ik denk dat ik zeker al een 10-tal keer zoiets gehoord heb.
Voor een specifieke kast hebben al zeker 4 of 5 mensen zoiets gezegd. De eerste weet ik nog, de man die hem voor mij gerestaureerd heeft.
Wie het allemaal verder heeft gezegd herinner ik me niet meer (wel het aantal ongeveer) en ik ben niet van plan om mij daar ooit aan te houden bij een verkoop..
Maar de kans is reeel dat als ik de kast ooit verkoop, er een aantal mensen teleurgesteld gaan zijn dat ik hen niet contacteerde..

Wanneer een kleine groep vrienden (2-3 man) regelmatig bij komt spelen en 1 ervan zegt zoiets, ja dan kan je zoiets misschien onthouden.. of als ik een kast heb waarvan ik al plan ze op heel korte termijn weg te doen..
Toen ik vroeger opendeur hield, dan kwamen er tientallen mensen spelen. Ik ga echt geen lijstje bijhouden van wie ooit zoiets gezegd heeft.. Ik ben ook geen handelaar, ik koop een kast om ze zelf bij te houden, niet met de bedoeling ze door te verkopen. Verwachten mensen echt dat ik me hou aan iets dat zij 10 jaar geleden gezegd hebben zonder dat ik expliciet akkoord ging ?

Als ik een kast verkoop, dan beslis ik op dat moment hoe ik ze verkoop. Herinner ik me dat iemand interesse had, dan zal ik die misschien iets laten weten. Maar herinner ik me het niet meer, of geef ik voorkeur aan iemand anders, dan is dat zo. Ik verkoop, ik beslis.


Mensen die zo iets claimen - doen jullie dat bij andere dingen ook ?
Kom je bij iemand thuis: oh je hebt een mooi schilderij hangen, laat mij weten als je het verkoopt ?
Of: oh je hebt een leuke vriendin, laat weten als het uit is ?


1 keer heb ik wel zo verkocht - dat was een kast waarvan ik wist dat ik ze niet perse lang wilde bij houden en een goede vriend zocht die al lang. Toen hij dat zei dan ben ik er ineens op ingegaan en is er een prijs afgesproken. De verkoop was dan al geregeld.
De kast heeft nog een jaar bij mij gestaan, maar eigenlijk heb ik er nog maar weinig op gespeeld.
Want ik had al zoiets van 'de kast is niet meer van mij'. Er was al een prijs afgesproken, maar wat dan als bv een display het begeeft of er andere grote kosten zijn ?
Een verkochte kast zo lang nog laten staan is iets waar ik mij niet zo goed bij voel. Heeft iemand anders ook zo'n ervaring ? Al problemen mee gehad ?

Zijn hier mensen die soms kasten uitlenen ? Hoe regel je het dan als er bv grote kosten aan zijn ? Maak je hier op voorhand afspraken rond ? Indien niet, waar ga je van uit ? (met het risico ruzie te hebben met een goede vriend als je elk een andere mening hebt ?)


Nog een voorbeeld van eenzijdige afspraken: wanneer een verkoper zegt: ik koop hem later wel terug aan dezelfde prijs.

Ja leuk dat je dat zegt, en goed om te weten, maar ik voel me daardoor echt niet verplicht om de kast aan jou en aan niemand anders te verkopen wanneer ik ze ooit wegdoe.
Raak ik er niet van af, dan zal ik misschien de vorige verkoper contacteren of hij interesse heeft. Ik apprecieer het ook wanneer iemand die van mij een kast heeft gekocht me later opnieuw contacteert.
Is er geen interesse meer, dan is het zo. De omstandigheden kunnen voor iedereen veranderen. En is de kast bv in een andere staat, dan verwacht ik zeker niet dat hij zich aan zijn 'woord' houdt ivm de afgesproken prijs.
(is het een professionele verkoper die een verkoopgarantie op papier zet dan is het anders natuurlijk.. dan verwacht ik meer dat hij zich daar wel aan houdt, maar zullen de voorwaarden wel uitgeschreven zijn)

Omdat een verkoper zoiets zegt, en zolang ik daar niet expliciet akkoord mee ga, verwacht ik helemaal niet dat de verkoper denkt dat ik hem altijd als eerste ga contacteren, of ik ook maar iets van verplichting naar hem toe heb.
Ik kocht de kast, ze is van mij, ik doe ermee wat ik wil.
Wil ik ze roze schilderen, in de fik steken, uit elkaar vijzen en in onderdelen verkopen, .. daar heeft niemand mij iets over te zeggen.
Een kast verkopen met de verwachting dat je ze zeker terugkoopt, is ook geen verkoop maar een verhuur / uitlening.



Voila, dat is hoe ik erover denk. Anderen kunnen een andere mening hebben, daarom is hun standpunt niet verkeerd. Ben benieuwd naar de ervaringen en standpunten. Het is ook niet de bedoeling om mensen bij naam te noemen.
Het gaat hier ook om eenzijdige uitspraken - zonder dat je daar op ingaat en expliciet akkoord gaat.
Als je wel iets afspreekt dan is het een andere situatie.

Gebruikersavatar
p_treintje
Berichten: 1786
Lid geworden op: 18 aug 2011, 00:51
Real name: Joeri Stroobants
Locatie: Belgium

Re: Eenzijdige claims over verkoop

Bericht door p_treintje » 06 mar 2020, 13:10

Ikzelf heb al eens iemand gehad die mijn Metallica op afbetaling heeft gekocht. De kast is blijven staan tot de kast volledig was afbetaald.

Heb hier regelmatig leenkasten staan van mensen die te veel kasten hebben en te weinig plek. Als er iets klein stuk aan is betaal ik de stukken zelf omdat ik de kast ook gebruik. Duurdere dingen die stuk gaan daar zou ik eerst de eigenaar over contacteren over wie de kosten zou dragen. (hangt er ook vanaf hoe het stuk is gegaan)
Had hier bvb een acdc staan waar de print van de bel stuk was, maar de eigenaar wist er van en hij heeft zelf een nieuwe print gekocht.
Joeri is my Name and Pinball is my Game.

Gebruikersavatar
Mushroom
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 sep 2011, 13:04
Real name: Bart Baeyens

Re: Eenzijdige claims over verkoop

Bericht door Mushroom » 06 mar 2020, 13:22

Cool! een echte discussie! :good:

'Laat mij als eerste weten als je deze kast verkoopt'.
Daarin is mijn ervaring dat 5 man dat zegt en niemand interesse heeft om ze -eens de dag gekomen is dat je ze WIL verkopen- nog te kopen. Ofwel voor peanuts.

'Zijn hier mensen die soms kasten uitlenen?'
Nope, ik speel niet op mijn kasten. Ik heb ook quasi alle kasten gehad die er bestaan (Sterns niet meegerekend) dus ben ook niet echt meer benieuwd naar "een andere kast". Ik heb ook geen zin om een kraaknet exemplaar uit te lenen en een zwarte hoop miserie terug te krijgen.

'Ik koop hem later wel terug aan dezelfde prijs.'

Dat kon je vroeger maar is nu niet meer mogelijk. Een kast die vroeger 800 Euro kostte die kost er nu 2000. Ik ga niet de sucker zijn die er 10 jaar geleden 800 Euro voor betaalde om ze dan nu terug te verkopen aan de vorige eigenaar voor 800, zodat die ze op MP kan zwieren voor 2,4k.

'Een verkochte kast zo lang nog laten staan is iets waar ik mij niet zo goed bij voel. Heeft iemand anders ook zo'n ervaring ? Al problemen mee gehad ?'
Een verkochte kast moet asap buiten. Liefst gisteren nog. Ze is niet meer "van mij" dus neemt ze onnodig plaats in. Dat "van mij" zijn is bij mij heel belangrijk.
Mensen denken soms dat ze me een plezier doen door hun Porsche aan mij uit te lenen omdat ik nogal autofreak ben, maar die auto is niet van mij en ik kan daar dus ook niet van genieten.
"Ga je mee naar Café X, er is topless bediening!!??" Euh, nee. Wat ben je ermee? Er loopt daar een (hopelijk) ferm konijn met haar kwasten te zwieren, maar je mag er niet aankomen. Enz, enz...
Het enige wat je hebt met kasten lang te laten staan is onzekerheid.

YMMV
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.

Dennis
Berichten: 887
Lid geworden op: 20 jan 2013, 20:29
Real name: Dennis Slagboom
Locatie: The Netherlands

Re: Eenzijdige claims over verkoop

Bericht door Dennis » 06 mar 2020, 21:40

Ik heb wel eens bij een kast een briefje met mijn telefoonnummer in de cashbox gedaan met erop : bij verkoop dit nummer bellen svp.
Bij verkoop altijd meteen afhandelen, heb hekel aan laten staan of om geld moeten vragen.
Mijn gameroompje : arcade : Gaelco Tunning race flippers : HSll, Cirqus voltaire, BSD, TOM, CP, MM, AC/DC bib, Aerosmith pro, IM pro, Whoa Nelly!, Stern Heavy metal🤟

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Eenzijdige claims over verkoop

Bericht door zwartepanter » 06 mar 2020, 22:02

Één dingetje al: ik zeg altijd tegende mensen: 'Moest er een probleem zijn om mag je me contacteren' , 'Je moet eens op flipperforum kijken', 'Dit en dit en dit... zijn goede flipperwinkels', enz...

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Eenzijdige claims over verkoop

Bericht door Richard Baan » 06 mar 2020, 22:22

Laat me weten als je hem verkoopt is een hele losse opmerking. Daar hoef je helemaal niets mee. Dan zeg ik: ik kijk wel even.

Ik heb eenmaal een dergelijke opmerking inderdaad wel een belofte gedaan. Maar alleen dat ik die persoon als eerste de kans geef. Verder geen prijs. Wil hij dan te weinig betalen dan maar niet.

En ik heb binnen de familie wel dat ik een kast voor weinig verkoop en mogelijk later ook ( dan ook voor weinig) terug koop. Dat is dan tegen aanschaf prijs van jaren terug. Komt ook wel voor dat ik hem binnen de familie uitleen. Dan is het zo dat ik hem terug wil.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Plaats reactie