restauratie kicker

Alle mogelijke andere games
Plaats reactie
jonasv
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2019, 08:09
Real name: Jonas V
Locatie: Belgium

restauratie kicker

Bericht door jonasv » 14 nov 2019, 10:47

Hoi,

nu de kelder al wat meer op een gameroom begint te lijken (opgeruimd, pooltafel, darts, bar en een hoop decoratie) was het tijd om mijn oude kickertafel te verhuizen (mijn ouders zijn alvast dolgelukkig).

De kicker is +50jaar oud (nog gekocht door mijn grootvader) en een 10tal jaar geleden heb ik de poten weg moeten doen door houtworm.

Stap 1 was dus de baren en spelers verwijderen om deze te verhuizen.
Afbeelding

Afbeelding

Volgende stap is het reinigen (jaren onbespeeld in opslag gestaan) en dan bekijken wat we allemaal gaan vervangen (rubbers, veren en lagers sowieso).

Waar ik over twijfel:
Ik wil de 'retro' look behouden => dus het fineer behouden
Echter is die op een paar plaatsen los of afgebroken. (zoals op de 1e foto onderaan). Losse stukken kan ik terug plakken, maar wat met de kleine ontbrekende stukken.

Verder mis ik op een telraam 1 getal (2e foto bovenaan). Dit zijn echter oude telramen (blauw rood), dus ofwel moet ik deze vervangen door een modernere versie ofwel een oplossing zoeken voor dat ene cijfertje (3d print?).


I'll keep you posted, tips en ideeën zijn zeker welkom.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: restauratie kicker

Bericht door zwartepanter » 15 nov 2019, 09:43

Heb er vroeger ook zo nog ééntje gehad. Kan je de fineer er niet afhalen, lichtjes opschuren en een nieuw plaatje opzetten? Voor de cijfers zelf een afdruk maken op stickerpapier of er bestaan shops of adresjes die de onderdelen verkopen. Misschien daar eens zoeken?
Laatst gewijzigd door zwartepanter op 15 nov 2019, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 5768
Lid geworden op: 09 aug 2011, 21:14
Real name: PVW
Locatie: Belgium

Re: restauratie kicker

Bericht door Pascal » 15 nov 2019, 10:21

ik vind, als dat oud is mag daar wel ergens een stukje af zijn.
ik zou die fineer gewoon zo laten.
zorggewoon dat het mooi proper is.

ivang
Berichten: 792
Lid geworden op: 14 aug 2011, 00:39
Real name: Ivan Geentjens

Re: restauratie kicker

Bericht door ivang » 15 nov 2019, 10:45

ik dacht net hetzelfde als Pascal. Ook wat die teller betreft, ik denk dat het mooier is of beter past bij een oude sjotter om een ontbrekende teller te hebben dan om er daar een blinkende nieuwe tussen te steken.

En die ene goal, ge moet al serieus bezopen zijn om dat niet te kunnen onthouden, dus op zich is het niet echt storend in het spel .... ;-)

Gebruikersavatar
jjj080
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 sep 2011, 10:09
Real name: JAN VERHEUEN
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: restauratie kicker

Bericht door jjj080 » 15 nov 2019, 11:43

jonasv schreef:Hoi,

nu de kelder al wat meer op een gameroom begint te lijken (opgeruimd, pooltafel, darts, bar en een hoop decoratie) was het tijd om mijn oude kickertafel te verhuizen (mijn ouders zijn alvast dolgelukkig).

De kicker is +50jaar oud (nog gekocht door mijn grootvader) en een 10tal jaar geleden heb ik de poten weg moeten doen door houtworm.

Stap 1 was dus de baren en spelers verwijderen om deze te verhuizen.
Afbeelding

Afbeelding

Volgende stap is het reinigen (jaren onbespeeld in opslag gestaan) en dan bekijken wat we allemaal gaan vervangen (rubbers, veren en lagers sowieso).

Waar ik over twijfel:
Ik wil de 'retro' look behouden => dus het fineer behouden
Echter is die op een paar plaatsen los of afgebroken. (zoals op de 1e foto onderaan). Losse stukken kan ik terug plakken, maar wat met de kleine ontbrekende stukken.

Verder mis ik op een telraam 1 getal (2e foto bovenaan). Dit zijn echter oude telramen (blauw rood), dus ofwel moet ik deze vervangen door een modernere versie ofwel een oplossing zoeken voor dat ene cijfertje (3d print?).


I'll keep you posted, tips en ideeën zijn zeker welkom.
veren, fibers, lagers en rubbers wordt een moeilijke; zo goed als onvindbaar, zijn 13 mm baren :|

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: restauratie kicker

Bericht door zwartepanter » 15 nov 2019, 12:21

Pascal schreef:ik vind, als dat oud is mag daar wel ergens een stukje af zijn.
ik zou die fineer gewoon zo laten.
zorggewoon dat het mooi proper is.
Da's helemaal waar Pascal. Ik heb de mijne indertijd ook gewoon deftig gepoetst en ervoor gezorgd dat alles goed speelde.

jonasv
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2019, 08:09
Real name: Jonas V
Locatie: Belgium

Re: restauratie kicker

Bericht door jonasv » 19 nov 2019, 09:50

jjj080 schreef:
veren, fibers, lagers en rubbers wordt een moeilijke; zo goed als onvindbaar, zijn 13 mm baren :|
Hmm, idd 13mm baren, ik kan mijn aankooplijstje schrappen :(

aanpassen naar 16mm gaat, gat lichtjes vergroten, maar dan is het zowat alles opnieuw aankopen (zelfs de oldskool afgeleefde mannetjes).

Ander plan dus, ik heb nog al de rubbers en veren, dus eerst die nakijken, verder kan je wel aan materiaal voor 13mm komen (kinder tafelvoetbal in duitsland heeft die maat blijkaar) maar dan zit ik met plastic handvatjes en dat wil ik niet :run: de kogellagers is ook een probleem.. maar ik ga ze eerst eens proberen te reinigen en in te vetten.

De huidige handvatjes vallen er bijna af (de baar eronder was goed aan het roesten) dus ik dacht een handvat van 16mm te nemen en wat opvulmiddel (dat uithard? eventueel een tek7 met alle gevolgen vandien).

Ik ga kwa uiterlijk de oude fineer laten zitten (losse stukken lijmen) en de 'blanke' stukken hout ga ik opnieuw beitsen/vernissen => stukken waar de fineer weg is ga ik ook zo behandelen.

Bon, vanavond zet ik de tv ( :goal: ) op in de kelder (de vrouw zal blij zijn) en start ik met de opkuis + testbehandeling roest + test schoonmaken lagers

jonasv
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2019, 08:09
Real name: Jonas V
Locatie: Belgium

Re: restauratie kicker

Bericht door jonasv » 20 nov 2019, 19:05

*edit*

bezig met lagers te reinigen, roest te verwijderen en fineer terug vast te plakken.

Eens de poten eronder staan komen er weer foto's aan ;)

jonasv
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 sep 2019, 08:09
Real name: Jonas V
Locatie: Belgium

Re: restauratie kicker

Bericht door jonasv » 02 dec 2019, 09:49

Handvatjes vielen er bijna af, Hg roestverwijderaar mag beginnen werken :shock:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vuren hout na 3 laagjes vernis ziet er wel goed uit (en past bij het geheel).

Ledstrip onder het glas is ook al in orde

Nieuwe handvatjes zijn ondertussen binnen, zijn natuurlijk te groot (16mm tov 13mm baren) en ben nu aan het testen met houtvuller.

bijna klaar

Plaats reactie