Reparatie kabelboom Bally Xenon

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Pinball-Rik
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 dec 2015, 17:22
Real name: Eric

Reparatie kabelboom Bally Xenon

Bericht door Pinball-Rik » 02 jan 2020, 23:14

Het is mij ondertussen duidelijk geworden dat ik een vals contact heb in de kabelboom van de kopkast (dus de kabelboom die zowat alle printen en displays onderling verbind).
Probleem is natuurlijk dat ik niet precies weet waar het euvel zich bevindt. Als de kopkast open staat speelt de kast wel, met de kopkast dicht niet. (Is niet echt handig).
Hoe ga ik best te werk om de gebroken draad te vinden? Ik kan wel met multi-meter overweg maar ik weet niet goed hoe er aan beginnen ...
Ik dacht de volledige kabelboom te demonteren en dan draadje per draadje door te meten maar dat lijkt mij onbegonnen werk ...
Iemand tips?
Of ga ik beter op zoek naar een nieuwe kabelboom (voor zover dat bestaat)

Trillium
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mei 2012, 11:44
Real name: Michel Lanters

Re: Reparatie kabelboom Bally Xenon

Bericht door Trillium » 03 jan 2020, 08:51

ik zou beginnen met een optische inspectie.
Ik had een vergelijkbaar probleem: als ik mijn speelveld een beetje optilde dan kreeg de MPU een (verkeerd) signaal.
Het bleek dat mijn kabelboom onder het speelveld tegen het cabinet aanzat waardoor van een paar kabels het plastic omhulsel eraf was gesleten en er kortsluiting ontstond.

Een kabelbreuk lijkt mij erg lastig te vinden, beter is het om gericht te kijken/onderzoeken welk kabeltje het probleem geeft, wordt natuurlijk erg lastig meten als dit in een switchmatrix zit.

Bij de oude bally's zijn contaktproblemen een belangrijke oorzaak van storingen. De 4 connectoren van de MPU zou ik reviseren (headers in ieder geval, indien mogelijk ook de MPU)

Pinball-Rik
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 dec 2015, 17:22
Real name: Eric

Re: Reparatie kabelboom Bally Xenon

Bericht door Pinball-Rik » 03 jan 2020, 17:00

Trillium schreef:
03 jan 2020, 08:51
ik zou beginnen met een optische inspectie.
Visuele inspectie heb ik al gedaan ... ik zie nergens beschadigingen of scherpe plooien in een draad.
Trillium schreef:
03 jan 2020, 08:51
De 4 connectoren van de MPU zou ik reviseren .
Connectoren zouden idd een oorzaak kunnen zijn ... daar zit wel degelijk nogal wat speling op ...
Kunnen deze connectoren nog ergens besteld worden?

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 739
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: Reparatie kabelboom Bally Xenon

Bericht door inkochnito » 03 jan 2020, 20:30

Visueel lijkt alles goed te zijn, totdat je onder een vergrootglas gaat kijken.

Alle borden er stuk voor stuk uit halen en de pennen van de connectoren solderen.
90% van de gevallen is het een slechte verbinding van deze pennen.
Over de vele jaren van trillingen en schudden raken solderingen los.
Dit is vaak het resultaat.
Zoeken naar een speld in de hooiberg.
Je kan alleen maar de hooiberg kleiner maken door dingen uit te sluiten zoals connector problemen.

Gebruikersavatar
yorkie
Berichten: 1012
Lid geworden op: 11 aug 2011, 19:15
Real name: Glenn Verhoosele
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Reparatie kabelboom Bally Xenon

Bericht door yorkie » 13 jan 2020, 13:59

De klemmetjes in de connectoren kunnen ook versleten zijn en dus niet meer voldoende veren tegen de pinnetjes met slechte contacten tot gevolg. Kan je visueel zien door in de gaatjes te kijken om te zien of het veertje nog mooi op zijn plaats zit. Je kan ook met een header pinnetje ieder gaatje testen. Je moet dan toch enige weerstand voelen. Veelal zal je zien als je een slecht klemmetje uit de connector haalt, het verend gedeelte plat tegen het klemmetje ligt en niet opveert. Als je er dan aankomt is er veel kans dat het er gewoon afvalt.

Plaats reactie