flipperhersteller gezocht regio leuven (B)

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rosebud
Berichten: 84
Lid geworden op: 26 okt 2013, 17:57
Real name: Nico Rosvelds
Locatie: Belgium

flipperhersteller gezocht regio leuven (B)

Bericht door Rosebud » 22 feb 2020, 12:21

Allen
Ik heb een reeks flipperkasten met elk wel ergens een probleem.
Ik zoek iemand die een halve dag of dag kan vrijmaken om trachten mijn problemen op te lossen.
De lijst v issues is te lang aant worden en ik krijg ze niet in orde.

TAF : magnet in thing werkt niet / geen flashers in wolk meer / reeks lampen niet meer
Star Wars DE : geen display
Star Trek DE : geen display + 2 switches die niet registreren
Star Trek Bally : krijg het geluid niet op punt
Firepower : geen geluid + 5v flipper reset probleem
Dracula : 5v flipper reset problem
Goldball : wanneer gouden bal in spel, blijft het klepje bij ball drain gesloten waardoor golden ball verkeerd drained
Timewarp : geen achtergrondgeluid (instellingen nagekeken ma noppes)
Elektra : geen geluid , staat juist ingesteld
Bk2000: nieuw drop targets werken niet, licht verschil in afmetingen wel
enzovoort enzovoort …

Indien kandidaten graag een reactie, koffie of sterkers staat klaar alsook een potje flipperen (op de enkele die nog wel werken…) . Evt vergoedingen kunnen besproken worden.

PS Geen "wimpinball" doorrefereren want die reageert toch al 1.5jaar niet meer op mijn berichten …..
PS2 Er staat niets te koop ... dus enkel herstellingen aub

Dank !!
Nico - Bierbeek

Gebruikersavatar
Mushroom
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 sep 2011, 13:04
Real name: Bart Baeyens

Re: flipperhersteller gezocht regio leuven (B)

Bericht door Mushroom » 22 feb 2020, 12:59

Ooit zelf de ondankbare taak ondernomen om flippers op locatie te gaan herstellen.
't Grootste probleem is meestal de totaal van de pot gerukte verwachtingen van de eigenaars, die zelf van toeten noch blazen weten, maar wel verwachten dat elk probleem dmv één of andere aanraking/bezwering op 2 seconden opgelost is.
Ik lees als ervaringsdeskundige: "een halve dag tot een dag vrijmaken", en vooral de "eventuele" vergoeding deed me besluiten deze post te schrijven, waar ik waarschijnlijk een hoop shit ga voor over me heen krijgen.

12 jaar geleden liet ik ooit een muurtje metsen en ik moest de goede man 30 Euro/uur betalen. Als je als flippertechnieker 5 Frang durft vragen word je net niet gebrandmerkt.

Als ik de lijst met problemen zie is dat niet op een dag gedaan, en al zeker niet op een halve dag. Sommige kunnen simpel zijn, maar er zitten er ook een paar tussen waar ik op locatie niet zou aan beginnen. Even over en weer rijden om één of ander onderdeel of een stuk gereedschap te gaan halen moet maar in je eigen tijd gebeuren want daar kan de klant toch niet aan doen dat JIJ alles niet bij hebt. Dat je een camionette kan VOL steken met gereedschap en parts en TOCH nog net dat ene dingetje niet bij hebt is je eigen fout.

"De kast even brengen??? Ben je gek?? Kom jij maar naar hier. Voor dat gesleur met die krellen ben ik véél te mooi."
Ik ben ooit ginderachter ergens een flipper gaan repareren en na een trits telefoontjes en mailtjes etc... verdacht ik een zekering. Meneer had er geen verstand van en ik MOEST maar komen. Er heen gereden, zekering vervangen, en hop 't werkte, 2 minuten werk.
"Wat is mijn schuld?" vroeg het heerschap. Ik zei 100 Euro. Ik was er 3u mee onderweg geweest en de trip rond was 200km. "Amai" zei die kapoen, "dat is een dure zekering". Waarop ik zei: "die zekering is een cadeautje, je betaalt alleen mijn tijd en diesel". Maar toch was ik een dief.

Als afsluiter nog een mooie bijkomstigheid: als je éénmaal het glas van hun flipper getrokken hebt zijn ALLE problemen die ze er tot 5 jaar later mee hebben ook JOUW fout. Een ongeschreven regel in het wereldje. Je vervangt een switch en een week later werkt hun display niet meer, dan is dat evident dat beide problemen gerelateerd zijn en dat jij wel iets verkeerd zal gedaan hebben want dat KAN haast niet anders.

Maw, als Wimpinball (die ik van haar noch pluim ken) niet reageert heeft dat misschien zijn redenen.
Laatst gewijzigd door Mushroom op 22 feb 2020, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: flipperhersteller gezocht regio leuven (B)

Bericht door zwartepanter » 22 feb 2020, 13:38

Ah Bierbeek, ikzelf ben van Korbeek-Lo ;) . Dit ter zijde maar Bart heeft wel zeker een punt of zelfs meerdere. Misschien hier voor elk van je problemen een apart topic aanmaken en zeggen wat het probleem is en wat je al vervangen of geprobeerd hebt. Wellicht krijg je voldoende tips om al enkele problemen op te lossen en blijven de moeilijkste over.

Gebruikersavatar
pinballservice-nl
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jun 2016, 07:08
Real name: pinballservice.nl team
Locatie: The Netherlands

Re: flipperhersteller gezocht regio leuven (B)

Bericht door pinballservice-nl » 22 feb 2020, 14:35

Mushroom schreef:
22 feb 2020, 12:59
Ooit zelf de ondankbare taak ondernomen om flippers op locatie te gaan herstellen.
't Grootste probleem is meestal de totaal van de pot gerukte verwachtingen van de eigenaars, die zelf van toeten noch blazen weten, maar wel verwachten dat elk probleem dmv één of andere aanraking/bezwering op 2 seconden opgelost is.
Ik lees als ervaringsdeskundige: "een halve dag tot een dag vrijmaken", en vooral de "eventuele" vergoeding deed me besluiten deze post te schrijven, waar ik ga waarschijnlijk een hoop shit ga voor over me heen krijgen.
En zo is het, :good:

Edit;
Ik zou graag willen weten wat de gedachtegang van "Rosebud" is over de kosten van een technicus inhuren incl. voorrijkosten en de geschatte uren die erin gestoken gaan worden.
Coniunctione Crescitur

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3868
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: flipperhersteller gezocht regio leuven (B)

Bericht door Richard Baan » 22 feb 2020, 15:20

Affijn, dat is precies de reden dat ik niet voor anderen repareer. Ook ik heb daar de nodige voorbeelden van. Inmiddels decennia geleden, maar bevalt tot op heden prima.

Hier op het forum een advies geven wat de persoon vervolgens zelf op moet lossen kan natuurlijk wel.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Hurricane
Berichten: 347
Lid geworden op: 24 okt 2011, 11:50
Real name: Koen Lemoine
Locatie: Belgium

Re: flipperhersteller gezocht regio leuven (B)

Bericht door Hurricane » 23 feb 2020, 11:53

Ik heb maar 1 voorwaarde voor ik aan een herstelling begin en dat is men de flipperkast tot bij mij moeten brengen.
Niet brengen is niet herstellen.

Gebruikersavatar
Rosebud
Berichten: 84
Lid geworden op: 26 okt 2013, 17:57
Real name: Nico Rosvelds
Locatie: Belgium

Re: flipperhersteller gezocht regio leuven (B)

Bericht door Rosebud » 23 feb 2020, 12:49

Goeiemorgen op deze natte zondag allemaal ,

Vooreerst alvast bedankt aan de eerste reacties van Richard, mushroom bart, zwartepanter, hurricane, pinballservice-nl. Ik neem jullie input zeker te harte !

Toch enkele bemerkingen:
Mijn vraag is niets meer of minder dan de zoektocht naar iemand die enkele van mijn flippers kan trachten te herstellen. Daar zit niets meer achter dan dat. Ik ben geen ervaren herstellingsdeskundige dus mijn excuses als mijn vraag om een halve dag of dag langs te komen een (zware) onderschatting is van het werk dat op de tafel ligt. Moest op die tijd al enkele problemen opgelost kunnen worden dan zou ik al blij zijn hoor.

Het is jammer te lezen dat enkele van jullie hiervoor in het verleden niet de nodige credits of vergoeding hebben gekregen. Heel jammer, want ik besef ook wel dat de mensen met grondige herstellingskennis van flipperkasten dun gezaaid zijn. Ik respecteer de enige die ik ken wel hoor. Heb in het verleden, tot 2 jaar geleden, meermaals beroep kunnen doen om wimpinball (wim van roey uit herentals) en ik was BIJZONDER tevreden van zijn tussenkomsten en het was/is ook zijn hobby om thuisherstellingen te doen. Vaak kon ie iets herstellen maar soms ook niet. Dat was geen problem voor mij hoor! In beide gevallen werden zijn uren (inclusief verplaatsingstijd) en gebruikte materialen netjes vergoed zoals overeengekomen. De interventies waren hartelijk en leerrijk. Nooit discussie mee gehad. Jammer genoeg zal de beste man andere prioriteiten hebben en krijg ik geen respons meer om mijn verschillende vragen. Hij blijft wel zijn diensten verder adverteren dus hij doet het nog steeds. Jammer maar so be it. En dus vandaar mijn zoektocht naar een nieuwe hersteller die aan huis komt omdat ik denk dat er nog andere flipperliefhebbers zijn die anderen thuis uit de nood helpen en omdat ik uit het verleden ervaren heb dat dit wel met de nodige credits kan. Het grote voordeel van dergelijk thuisbezoek is dat ik zelf ook nog kan bijleren, hoe klein iets ook. Dit flipperforum is natuurlijk ook een geweldige bron van info en tips , dewelke ik graag allemaal lees, maar iemand iets zien doen en direct interactief op kunnen inspelen is mijns inziens nog efficienter.

Topics aanmaken op het forum voor de grootste problemen kan ik zeker doen en dat zou me zeker veel nuttige tips opleveren maar mijn electronica kennis is te beperkt om de vele tips in praktijk uit te voeren. Aan die kennis , daar werk ik aan.

Ik heb verder wel degelijk contact gehad met herstellers (bv Hurricane) waarbij ik de flipperkast ter plaatse moet brengen. Dat gaat zeker ook wel gebeuren met 1 of 2 kasten waarvan ik echt een herstel wil zien. Maar het liefst heb ik voor al de rest een thuishersteller. Deze vraag lijkt me niet verkeerd, toch?

Aan Mushroom, ik ken dus de prijzen van welgeteld 1 hersteller. Deze leken me altijd meer dan correct en dit zonder herstellingsgarantie. Dat wist ik op voorhand. Ik kan dus niet zeggen of het uurloon van wimpinball 'marktconform' is maar het kan misschiens wel een interessante aparte topic zijn voor dit forum. In t kort, ben zeker bereid te betalen maar als iemand gewoon een keer wil langskomen , vrijblijvend , om advies te geven dan is deze altijd welkom bij mij thuis. Al is het maar voor de gezellige babbel en potje flipper. Dus als jullie een keer een in centrum Belgie zijn, WELKOM !

Ik kijk uit naar verdere reacties op dit topic !
Beste groeten en nog een fijne zondag allemaal
Grt
Nico

Gebruikersavatar
glenn pellis
Berichten: 2353
Lid geworden op: 14 aug 2011, 09:13
Real name: glenn pellis
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: flipperhersteller gezocht regio leuven (B)

Bericht door glenn pellis » 23 feb 2020, 22:15

Contacteer pintronic eens.
Mario, hij heeft zowat de taak van wim overgenomen omdat die inderdaad niet meer antwoord op de vragen van herstellingen.

Verder lijkt mij een topic aanmaken zeker nuttig. Veel hoef je soms niet te kennen..
Omschrijf het probleem per kast. En met behulp van hier kom je soms al ver.

Mijn mb bleef hangen in opstart. 1 telefoon verder en wat opzoekingen wist ik wat te doen. En de oplossing kostte mss 2€
Een diode was kapot. En dat is zelf gelukt te vervangen. (Dikke diode wpc 95)

En als t niet zelf lukt heb je toch al iets ondernomen
Creature from The black lagoon ,taxi ,Whirlwind, The Shadow ,Road Show, dr who,dolly parton, F-14 tomcat, game of thrones, sttng

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: flipperhersteller gezocht regio leuven (B)

Bericht door zwartepanter » 23 feb 2020, 23:39

glenn pellis schreef:
23 feb 2020, 22:15
Contacteer pintronic eens.
Mario, hij heeft zowat de taak van wim overgenomen omdat die inderdaad niet meer antwoord op de vragen van herstellingen.

Verder lijkt mij een topic aanmaken zeker nuttig. Veel hoef je soms niet te kennen..
Omschrijf het probleem per kast. En met behulp van hier kom je soms al ver.

Mijn mb bleef hangen in opstart. 1 telefoon verder en wat opzoekingen wist ik wat te doen. En de oplossing kostte mss 2€
Een diode was kapot. En dat is zelf gelukt te vervangen. (Dikke diode wpc 95)

En als t niet zelf lukt heb je toch al iets ondernomen
En daar zit ik zelfs voor iets tussen 8-) ...

Gebruikersavatar
Rosebud
Berichten: 84
Lid geworden op: 26 okt 2013, 17:57
Real name: Nico Rosvelds
Locatie: Belgium

Re: flipperhersteller gezocht regio leuven (B)

Bericht door Rosebud » 24 feb 2020, 13:00

Glenn, hartelijk dank !
Ik heb Mario van Pintronic gecontacteerd en afspraak vastgelegd.

Gebruikersavatar
glenn pellis
Berichten: 2353
Lid geworden op: 14 aug 2011, 09:13
Real name: glenn pellis
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: flipperhersteller gezocht regio leuven (B)

Bericht door glenn pellis » 24 feb 2020, 14:23

oké

ja Panter das just
Creature from The black lagoon ,taxi ,Whirlwind, The Shadow ,Road Show, dr who,dolly parton, F-14 tomcat, game of thrones, sttng

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2201
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: flipperhersteller gezocht regio leuven (B)

Bericht door flippers.be » 29 feb 2020, 22:01

Klopt allemaal wat Mushroom zegt, maar dat komt echt wel heel negatief over, 't is niet dat flippers op locatie gaan herstellen onmogelijk is of altijd problemen oplevert he.. belangrijk is gewoon op voorhand uitleg geven wat ze kunnen verwachten en wat niet.

Lang geleden (voor Peter en Wim online advertenties zetten voor hun diensten) kreeg ik regelmatig vragen voor reparaties via mijn site binnen die ik doorstuurde naar mensen die ook aan huis kwamen.. de grote meerderheid daarvan kon aan huis hersteld worden en is ook goed afgelopen. Meestal zijn de mensen al heel blij dat ze iemand vinden die hen wil helpen..

Als je in de auto stapt na 'mijn flipperkast is kapot' ja dan zal het misschien niet zo goed aflopen.. zeker als je nog vraagt welk merk het is en ze antwoorden 'ne gottlieb' :) :) :)
Maar stel wat vragen (hoe lang heb je de flipper al, werkte hij vroeger goed, wat is er precies defect gegaan en sinds wanneer, kan je zelf iets nakijken of uitmeten, hebben de batterijen gelekt, ..) en je hebt vaak al een heel goed idee van wat het probleem juist is, of je het ter plaatse kan herstellen of niet, en wat het gaat kosten enz.
Geef dan wat uitleg en de mensen weten wat ze kunnen verwachten..
Hebben ze een kast kapot gekocht, ja dat ga je niet ter plekke herstellen, want dan weet je echt niet waar je aan begint..

Bij grote kosten laat je de mensen bv zelf het stuk aankopen en installeer je het voor hen (nieuwe dmd, repro cpu als hun cpu helemaal groen ziet van gelekte batterij). Dat zien ze zelf dat onderdelen duur zijn en jij er niet 100 eu winst op maakt.. of dan kunnen ze zelf ook beslissen of ze de kosten willen doen.

Een reparateur die vnl in brussel/wallonie werkte, zei me jaren geleden al dat de meerderheid van vragen om reparaties die hij kreeg, niet doorgaan omdat de mensen vonden dat de reparatie te duur is..

Er zijn altijd wel mensen die onrealistische verwachtingen hebben, maar vaak merk je dat al vaak in je emails, en als je twijfelt dan is het veiliger om te zeggen dat je ze niet kan helpen :)

Het ergste voorbeeld dat ik me nog herinner was iemand die al een bekende reparateur over de vloer had gehad, en mij een heel verslag stuurde met fotos en opmetingen van het probleem voor de komst van de reparateur en erna, en aan het klagen was dat die man naar bier rook dus een alcolieker en onbetrouwbaar was enz.. zo iemand heb ik niet naar een andere reparateur doorgestuurd, ik denk niet dat iemand die man tevreden kon maken;. en misschien dat die het goed bedoelde en bv voor zijn job gewoon was van verslagen te maken enz, maar als je zo 'bewijsmateriaal' verzamelt en een reparateur zwart maakt, dan geeft dat echt geen goede indruk..

Bij de meeste reparaties van wat ik aan feedback kreeg van een reparateur die ik goed ken, was dat het allemaal wel meeviel. De meerderheid waren wpc reset problemen (pas als ze niet kunnen spelen dan zoeken de mensen iemand) en snel werden opgelost..
Als je na het repareren zelf nog een kwartiertje tot een half uur spendeert aan een kort onderhoudje, switches afstellen, wat poetsen en rubbers waar je gemakkelijk aan kan vervangen (flipperrubbers, slingshots, ..), dan speelt de kast opeens een pak beter en sneller en ziet ze er mooier uit, en hebben de mensen echt wel een super goede indruk van iemand als hersteller want ze merken het verschil als ze spelen.. dan zijn ze echt wel tevreden van u.


Wat wel een groot probleem is - en daarin volg ik Mushroom - is dat sommige mensen een hersteller niet naar waarde schatten. Iemand die er zijn beroep van gemaakt heeft niet willen inschakelen, en verwachten omdat het voor velen een hobby is en er veel online staat, dat ze wel gratis geholpen kunnen worden.

Een nederlandse (beroeps)hersteller heeft me ooit gevraagd van geen mensen meer naar hem door te sturen.. want teveel van die mensen verwachtten dat hij hen gratis hielp.

Lang geleden hielp ik ook vaak mensen op 't forum of die me mailden met een probleem, daar ben ik ook mee gestopt.. want ik kwam te weten dat bepaalde handelaars bewust defecte kasten verkochten met de boodschap 'contacteer die van flippers.be bij een probleem die zal u wel verder helpen'.. mja tof dat zij winst maken en ik gratis er mijn tijd mag insteken om mensen uit de nood te helpen.. zo werkt het niet dus.
Profiteurs zijn er altijd - lang geleden gehoord bij bv een dpo dat er mensen bewust defecte kasten meebrachten die ze niet konden herstellen, in de hoop dat ze door het herstelteam van de wedstrijd in orde werden gebracht, en ze de kast erna konden doorverkopen..

Dat is iets wat mij stoort en wat ik niet vind kunnen - als je bewust defecte kasten koopt met de bedoeling ze door te verkopen, terwijl je weet dat je de problemen niet zelf kan herstellen.. dan koop je de kast gewoon niet he, of betaal een hersteller, ipv op de goedheid van anderen te rekenen dat het wel gerepareerd raakt.
Heb je een kast die defect raakt, en hulp zoekt, tot daar aan toe;. maar wil je winst maken met door te verkopen dan moet je maar je plan trekken of mensen ook betalen..

Nu we toch bezig zijn - nog iets dat me stoort - ik heb zelf ook al meegemaakt dat ik uitgenodigd werd om te gaan flipperen en dan gevraagd werd naar wat probleempjes te zien en ze eigenlijk verwachten dat ik de hele avond hun kasten gratis ga reviseren;. nee dank u, als je mij uitnodigt voor een avond flipperen dan wil ik flipperen. Wat vragen antwoorden over problemen en uitleg geven ofzo is geen probleem, maar ik ga echt niet beginnen sleutelen.. dan vraag je op voorhand of ik wil komen sleutelen en stel je het niet als een uitnodiging om te flipperen voor.. 't zijn gelukkig maar uitzonderingen maar zo een paar laten een negatieve indruk achter en zo word je ineens een pak voorzichtiger..

Ben ik de enige met die ervaringen ?
ps 't is niet mijn bedoeling om hier mensen aan de schandpaal te nagelen he, en die laatste opmerkingen zijn echt niet op mensen hier bedoeld ofzo - ben gewoon benieuwd of andere mensen hier ook zo'n dingen hebben meegemaakt

Edit: ik begin dat Mushroom negatief overkomt maar ik eindig zelf ook zo..
Dat mijn houding ivm hulp vragen veranderd is ligt ook deel aan mezelf, t is niet dat ik op zich een meer egoïstische persoon ben geworden ofzo. Vroeger had ik gewoon veel meer vrije tijd, nu kom ik amper nog aan spelen toe, laat staan repareren. Tijd steken om anderen gratis te helpen terwijl mijn eigen kasten defect blijven staan, wil ik niet meer doen.. en ik vind het knap dat bv de nfv mensen kan blijven motiveren om de club kasten op te knappen. Ik heb gewoon andere prioriteiten nu in mijn leven.

Gebruikersavatar
Mushroom
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 sep 2011, 13:04
Real name: Bart Baeyens

Re: flipperhersteller gezocht regio leuven (B)

Bericht door Mushroom » 03 mar 2020, 17:26

Mensen noemen mij negatief, terwijl ik gewoon realistisch ben en dingen bij naam noem.
Tuurlijk kan je pakweg 80% van de dingen op locatie herstellen, en tuurlijk wordt er eerst geluisterd naar wat het probleem kan zijn, en wordt er zelfs een schatting gemaakt, en zijn er zelfs hier en daar mensen die begrijpen dat het niet dmv handoplegging te genezen valt.
Alleen is er ook "de rest", en de rest helpt het naar de botten voor de goeie.

Een display die niets meer doet, daarvan kan ik niet op afstand zien of het de display is, of het driver board, of een zekering. Als je dan vraagt welke flipper het is en je krijgt als antwoord #235865, of "ne Williams met zo van die dingskes om op te schieten", of "ene met multiball", of "er staat een beest op, ge weet wel", dan weet je al dat je niet moet vragen om effe kabels te reseaten. Etc, etc...

Anyway, mijn rant was niet persoonlijk op TS gemeend, soms moet er eens iemand potten breken om mensen de ogen te openen.
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.

Plaats reactie