Wie kan MPU board herstellen ?

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 264
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Wie kan MPU board herstellen ?

Bericht door untamed67 » 30 mei 2022, 19:32

Heb Terminator 2 gekocht en na een paar dagen deed het scherm niks meer... Display gewisseld, dmd board gewisseld, geen effect. Dan het MPU board uit mn Getaway gehaald en nu doet T2 het terug :clap: maar Getaway niet meer... :?

Via pinside vernam ik dat waarschijnlijk mn RAM defect is (U8). Heb dus Nvram besteld en 28pin socket.

Alles erop gemonteerd en probleem blijft hetzelfde... Bovenste LED (D19) en onderste (D21) branden vast terwijl middenste moet knipperen en onderste vast branden.

Er is geen batterijschade (althans niks te zien en alle pootjes blinken nog vd IC's onder de batt houder) Ook deze heeft geen alkaline sporen.

Is er iemand onder jullie die dit board kan onderzoeken en eventueel herstellen ?

Moet wel toegeven dat een nachtmerrie was om die socket vast te solderen, soldeersel bleef niet kleven aan het board. Hopelijk heb ik hier niks om zeep geholpen of te weinig soldeersel aangebracht. Ik vrees dat hier de fout ligt...

Tips zijn ook welkom !
Bijlagen
IMG_0596.jpg
IMG_0596.jpg (23.5 KiB) 2303 keer bekeken
IMG_0598.jpg
IMG_0598.jpg (22.59 KiB) 2303 keer bekeken
IMG_0599.jpg
IMG_0599.jpg (30.26 KiB) 2303 keer bekeken
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Wie kan MPU board herstellen ?

Bericht door Richard Baan » 31 mei 2022, 14:57

Foto's zijn een beetje low-res. Daar kun je weinig op zien.
Heb je ze ook high-res?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 264
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Wie kan MPU board herstellen ?

Bericht door untamed67 » 31 mei 2022, 15:03

Vermoed te weinig soldeersel ? Kan ik contact kwaliteit (met PCB) op één of andere manier checken van die U8 nvram chip ?

Tips om betere hechting te krijgen, al 3 soldeerbouten geprobeerd... :shock: het blijft gewoon aan de bout kleven
Bijlagen
IMG_0596.jpg
IMG_0597.jpg
IMG_0599 m.jpg
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA

Rensh
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 okt 2012, 18:37
Real name: Rens Hooijmaijers

Re: Wie kan MPU board herstellen ?

Bericht door Rensh » 31 mei 2022, 16:03

Kunt hem ter reparatie opsturen naar Starjet.nl
Momenteel in de gameroom aanwezig: TBL, GZ premium, ACDC premium, TWD LE, JP pro

maralb
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 dec 2017, 19:32
Real name: Marco Albus

Re: Wie kan MPU board herstellen ?

Bericht door maralb » 01 jun 2022, 00:59

Soldeerbouten zouden onder de wapenwet moeten vallen....

Multiball
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jan 2020, 11:21
Real name: Martin

Re: Wie kan MPU board herstellen ?

Bericht door Multiball » 01 jun 2022, 14:28

Die solderingen zien er niet uit. Redelijke kans dat je een verbinding mist of een spoor gemold hebt.

Wellicht kun je via schema en componentenopstelling de punten vinden waar de pennen van het IC heen gaan. In dat geval IC verwijderen en pen voor pen van het voetje uitpiepen naar de plek waar de pen via het spoor verbinding moet maken.

Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 264
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Wie kan MPU board herstellen ?

Bericht door untamed67 » 01 jun 2022, 15:44

Multiball schreef:
01 jun 2022, 14:28
Die solderingen zien er niet uit. Redelijke kans dat je een verbinding mist of een spoor gemold hebt.

Wellicht kun je via schema en componentenopstelling de punten vinden waar de pennen van het IC heen gaan. In dat geval IC verwijderen en pen voor pen van het voetje uitpiepen naar de plek waar de pen via het spoor verbinding moet maken.
Bedankt voor de nuttige tips, solderingen zien er inderdaad niet uit :spank:. Misschien idd eerst eens soldeerbrevet binnenhalen dat ik binnen de wapenwet kan vallen :)

Heb ze al terug losgemaakt, pootjes omgeplooid en Griffon S39 gekocht, net geleverd. Hopelijk zorgt dit voor betere hechting want dat was reden dat soldering op niks trekt en idd hopen dat ik geen spoor heb 'gemold'

Probeer het vanavond opnieuw, thx
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Wie kan MPU board herstellen ?

Bericht door zwartepanter » 01 jun 2022, 16:05

Multiball schreef:
01 jun 2022, 14:28
Die solderingen zien er niet uit. Redelijke kans dat je een verbinding mist of een spoor gemold hebt.
Ja die kans is er zeker. Ik heb het ook al eens voorgehad. Te lang of te warm gesoldeerd.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Wie kan MPU board herstellen ?

Bericht door Richard Baan » 01 jun 2022, 16:34

:oops: S39?

Maak eens een foto van de soldeerbout en het soldeer zelf.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 264
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Wie kan MPU board herstellen ?

Bericht door untamed67 » 01 jun 2022, 16:35

zwartepanter schreef:
01 jun 2022, 16:05
Multiball schreef:
01 jun 2022, 14:28
Die solderingen zien er niet uit. Redelijke kans dat je een verbinding mist of een spoor gemold hebt.
Ja die kans is er zeker. Ik heb het ook al eens voorgehad. Te lang of te warm gesoldeerd.
hopen van niet time will tell..... straks dus... :)
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Wie kan MPU board herstellen ?

Bericht door Richard Baan » 01 jun 2022, 16:41

Zie mijn onderschrift "de techniek staat voor niets".
Hfst 5 en 6 beschrijft hoe te solderen.
Misschien moet je die eerst doorlezen voordat je verder gaat. Immers S39 hoort niet in de flipperkast thuis.

Succes iig.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Multiball
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jan 2020, 11:21
Real name: Martin

Re: Wie kan MPU board herstellen ?

Bericht door Multiball » 01 jun 2022, 18:18

S39 is voor loodgieters, niet voor electronica! :shock:

Solderen met loodvrij soldeer van 0.5mm (eventueel met harskern) gaat prima.

En zorg voor een goede (regelbare) soldeerbout.

En als je een begin van een spoor kapot hebt gemaakt, is dat ook nog wel te redden. Geduld is belangrijk. En oefenen op een oude printplaat doet wonderen.

Succes. :good:

Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 264
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Wie kan MPU board herstellen ?

Bericht door untamed67 » 01 jun 2022, 18:39

Richard Baan schreef:
01 jun 2022, 16:41
Zie mijn onderschrift "de techniek staat voor niets".
Hfst 5 en 6 beschrijft hoe te solderen.
Misschien moet je die eerst doorlezen voordat je verder gaat. Immers S39 hoort niet in de flipperkast thuis.

Succes iig.
Juist op tijd, nog geen s39 gebruikt !

Ondertussen ook je 2 hoofdstukken gelezen en deed blijkbaar toch al het meeste goed. Gebruik juist desoldering braid voor verwijderen van soldeersel op de print. Ondertussen toch al een een paar BRs vervangen, TIP 107 en optos en lampjes gesoldeerd dus was niet mn eerste poging... :D Deze gingen allemaal goed.

Ben bij deze gestart met mn reguliere soldeerbout (instelbare warmte op 380gr) Geen hechting, dan bout zonder temp instelling, idem. Dit weekend kocht ik een weller gas bout, idem nog steeds geen hechting...

Nu dus alle pootjes zacht omgeplooid, bout tegen geplooide kant gehouden en tin aan uiteinde van het pinnetje, begon te smelten maar kwam wederom slecht los, het resultaat in bijlage...

Nieuwe test in de machine, zelfde probleem als voor ik de U8 verving. LED D19 aan, D21 aan en D20 uit. Ga wel nog eens proberen uitmeten.

Zoniet koop ik nieuwe MPU kaart en stuur ik deze ter herstelling, heb ik mogelijks als kost niet te groot is dan nadien nog reserve.
Bijlagen
IMG_0640.jpg
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA

Gebruikersavatar
cajoeter
Berichten: 207
Lid geworden op: 17 aug 2011, 12:33
Real name: Michel
Locatie: The Netherlands

Re: Wie kan MPU board herstellen ?

Bericht door cajoeter » 03 jun 2022, 22:18

Dat ziet er helaas nog steeds niet best uit. Grote kans ook dat het probleem niet in de ram zat dus al zouden alle verbindingen goed zijn dan kan het zijn dat het bord nog steeds niet werkt omdat het probleem elders zat.

Gebruikersavatar
untamed67
Berichten: 264
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:04
Real name: Regis F Vermeire
Locatie: Merelbeke

Re: Wie kan MPU board herstellen ?

Bericht door untamed67 » 04 jun 2022, 09:44

Ondertussen opgestuurd naar iemand die zelf dergelijke boards assembleert. Hopelijk valt het nog te redden.

Ik zal deze plaatsen onder : "al doende leert men" en leert men wat niet te doen zonder opleding :)
Owns : Creature of the Black Lagoon - Star Trek : TNG - Johnny Mnemonic - Jurassic Park (DE) - Lord of The Rings - POTC Stern - Spiderman - Indiana Jones PA

Gebruikersavatar
Nickelless
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 apr 2012, 20:04
Real name: Nick
Locatie: The Netherlands

Re: Wie kan MPU board herstellen ?

Bericht door Nickelless » 30 jun 2022, 18:59

Als je op marktplaats kijkt:

Bied Lays526
Nieuwe WPC89 & WPC95 CPU boards aan inclusief NVRam.

Het grootste deel van de PCB bestaat uit SMD components en DIP IC's op een socket voor degene zie die wel eens vaker stuk gaan.
Alleen even de ASIC en CPU en EPROM overzetten en spelen maar.
Good friends: WW, CV, TOTAN, BOP 2.0 , MM
Left: Dr Who, RFM, STTNG, TAF, TOM, TZ , HARDBODY
Wish list: TBL

Plaats reactie