opstart problemen demolition man wpc

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Piet
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 nov 2020, 19:04
Real name: Pieter Michiels

opstart problemen demolition man wpc

Bericht door Piet » 23 dec 2022, 16:34

Hallo forumgenoten,
Een aantal weken geleden heb ik een demolition man uit een kelder gehaald.
Stond er al 10tal jaar en de muizen waren me duidelijk voor geweest.
Halve kabelboom opgegeten.
De kabelboom hersteld, de helft van de opto's en nen hoop switchen vervangen, het speelveld opgekuist.
Stilaan en stelselmatig begon er leven te komen in de kast.
1 probleem resteert uiteindelijk:
De kast blijft bij het opstarten in zijn opstartmenu hangen.
Soms blijft het scherm staan op:
- "testing...." en blokkeert het vervolg
- soms blijft het zwart
-soms gaat hij naar "push the button to start" echter reageert hij niet op een druk op de start knop
Ik kan wel naar het testmenu gaan en alle testen uitvoeren. Startknop werkt echter op signaal wordt geen gevolg gegeven.
Alle switchen en knoppen werken en signaal wordt weergegeven in het testmenu. Dit is gecheckt in het test menu.
Wanneer ik een bal achter hou bij het opstarten, meldt hij bij het drukken op de startknop dat hij de ballen aan het zoeken is. Na de bal terug gegeven te hebben, start het spel bij het drukken op de startknop.
Dan werkt de flipper normaal en is een spel te spelen. Ook nadien start het spel en is normaal te spelen. Alle functies werken.
Wanneer de kast wordt afgezet en terug opgestart wordt, begint het terug bij blockering van de opstart met bovenstaande tot gevolg.
Qua symptomen lijkt het dat er in de cmos een fout geslopen is waardooor hij zijn sequentie van opstart niet kan doorlopen en dat hij vast komt te hangen. Dit is misschien opgelost door een nieuwe met spelgegevens in te stoppen. Ik heb echter geen cmos codeerapp waardoor ik eerst eens wil polsen of een ander forumlid hier een andere mening / ervaring over/met heeft.
De schermkaart heeft een probleem met 62V. Hiervoor is een pintodmd kleurenscherm geplaatst die geen 62V nodig heeft waarmee dit probleem opgelost is. Naast dit werkt volgens mij alle hardware.
Ook heb ik bij wijze van test eens een nieuw CPU bord geplaatst met cpu en cmos overgeplaatst van het oud bord. Maar bij deze is het probleem niet opgelost
Iemand een verklaring?
Alvast merci
Pieter

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3868
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: opstart problemen demolition man wpc

Bericht door Richard Baan » 23 dec 2022, 18:13

Interessant probleem. Ik zou het je niet kunnen zeggen.

Wat ik als eerste zou doen is controleren of je zuurschade hebt op de cpu. Of de asic aandrukken. Je geeft echter ook aan dat met het verwisselen van cpu dit niet uit maakt. Misschien zuurschade in een connector?

Of de flatcable?

Zijn de spanningen goed?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 742
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: opstart problemen demolition man wpc

Bericht door inkochnito » 23 dec 2022, 19:18

Het zou allemaal te maken kunnen hebben met de Claw.
Het lijkt erop dat hij bepaalde switches of opto's niet ziet of zo.
Goed controleren of elke switch en/of opto correct werkt in het switch test menu.

Probeer het eens om, zodra je in het menu kan komen, de Claw Disabled te zetten.
Kijk dan nog eens of dit bij het opstarten weer gebeurt.

Wat jij benoemd als cmos verwacht ik dat je de spel eprom bedoeld.
Een andere eprom zal geen verbetering geven, tenzij het oude software is die erop staat.
Meestal zie je bij het aanzetten van de kast de software versie in het display.
Welke versie is dat?
Momenteel zijn er diverse versies beschikbaar.
Het meest gebruikelijke verwacht ik versie LX4, maar er ook een competitiemode beschikbaar in versie H6C.

Peter

Piet
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 nov 2020, 19:04
Real name: Pieter Michiels

Re: opstart problemen demolition man wpc

Bericht door Piet » 23 dec 2022, 21:29

wel, het beestje houdt me al ettelijke avonden bezig
Het oude bord had totaal geen zuurschade, het nieuwe ook niet :). De cpu is zonder problemen overgeplaatst en alle borden zijn de originelen. CPU is dus maar 1 keer overgezet.
Alle switchen werken perfect, geeft hij toch perfect weer in de test mode
dus bijvoorbeeld ook de startknop terwijl hij weigert te starten.
in de claw bal sorteerder zat 1 switch die kapot was, maar deze heb ik vervangen. De opto als eindpunt van de claw was ook kapot, en ook deze is vervangen waardoor de claw weer perfect werkt (Merci Wim Herentals voor het snel ter beschikking stellen).
Ik bekijk morgen de softwareversie. Dit is ongetwijfeld een oude versie (maar die zou evenzeer moeten spelen.
Hoe langer, hoe meer ik het videobord verdenk. Net een aantal keer voor gehad dat hij begon te spelen, spel perfect maar het scherm blokkeerde op startpositie, puntentelling bleef op 0 staan.
Ook start hij regelmatig op met vertikale lijnen, die verdwijnen vanaf dat ik in de menu ga.
Strange, strange, strange, nog nooit gezien.
spanningen waaren ook allemaal goed, behalve de 62V op de video bord. Maar deze heb ik niet meer nodig
Morgen ga ik het videobord eens wisselen met een ander. Om dat uit te sluiten.
De meeste flat kabels zijn nieuw, omdat de originelen door de muizen zijn opgegeten :) Dit waren de lekkerste!!
Alvast merci voor het meedenken, ik hou jullie op de hoogte
p

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3868
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: opstart problemen demolition man wpc

Bericht door Richard Baan » 24 dec 2022, 12:04

Nieuwe flatcables bij wipperflinkel gekocht? Die maakt wel eens een fout bij de montage is wel eens gebleken.

Een idee wat het nog zou kunnen zijn is het printje bij de tilt. Daar zit de 'always closed' switch. En volgens mij controleert hij die met het opstarten.

Hoe reageert de kast als je alle switch connectoren van de cpu af haalt?

Ben wel zeer benieuwd naar de oplossing. Succes.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Piet
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 nov 2020, 19:04
Real name: Pieter Michiels

Re: opstart problemen demolition man wpc

Bericht door Piet » 24 dec 2022, 19:32

Hey,
De flatkabels zijn in orde.
Bij mr Hans van de wipperflinkel spendeer ik geen euro (meer) sinds lange tijd.
De meesten onder ons zullen wel verstaan waarom niet.
Daarnaast heeft ie me ook eens voor 75 euro opgelicht.
Ok weer teveel woorden aan vuil gemaakt
Net eens het videobord gewisseld. In eerste instantie leek het verbetering. Hij starte eens direct op, maar na 20 sec bleef het scherm bevrozen maar speelde de flipper gewoon verder.
Ik kijk vanavond eens wat het loshalen van de switch connectoren kan betekenen

Piet
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 nov 2020, 19:04
Real name: Pieter Michiels

Re: opstart problemen demolition man wpc

Bericht door Piet » 05 jan 2023, 00:32

even een update,
Ondertussen nieuwe game rom gestopt maar het fenomeen blijft.
De eerste keer bij het opstarten met de nieuwe game rom gaf hij een extra foutmelding betreffende de soundcard.
Deze heeft hij maar 1 keer gegeven waardoor ik de juiste melding niet heb kunnen noteren.
Bij start spel na opzetten flipper zal het scherm en de sound bevriezen ergens in het spel. Ik kan dus verder spelen met bevrozen scherm en zonder geluid.De flippers en de ballen doen hun werk.
Dit is wel een verbetering tov in het begin. Hij geraakt voorbij zijn test echter blokkeert tijdens het eerste spel. Dit deeed hij ook voor het plaatsen van de nieuwe ROM
Na terug opstarten via de menu knop werkt de flipper telkens perfect tot hij terug afgezet wordt.

Bij een volgende bestelling van materiaal koop ik een stel nieuw ribbon kabels om te kijken of dit enig relaas biedt,

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3868
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: opstart problemen demolition man wpc

Bericht door Richard Baan » 05 jan 2023, 19:30

Asic aandrukken?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Piet
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 nov 2020, 19:04
Real name: Pieter Michiels

Re: opstart problemen demolition man wpc

Bericht door Piet » 08 jan 2023, 20:54

Ik heb reeds enkele weken een nieuw cpu bord gestopt en de asic overgepland.
Deze heb ik nog eens aangedrukt nadien.
Ondertussen heb ik de aardingskabel volledig nagekeken.
De kabel die naar de boxen leidt, leek onderbroken net na de connectie. Deze is hersteld en de overige aardingskabels zijn los gemaakt en geïnspecteerd.
Nadien zijn de opstartproblemen opgelost. Ondertussen werkt hij reeds een weekend perfect.

Kan het zijn dat door het aarden van de boxen (en het scherm dat oorspronkelijk niet geaard was) dat de soundkaart geen probleem meer heeft?
Bij opstart heeft het scherm af en toe nog strepen, maar die verdwijnen als hij voorbij zijn test is.
voila, nu hopen dat de problemen opgelost blijven en kan ik het speelveld verfraaien.
Richard, alvast merci voor het meedenken.
Pieter

Plaats reactie