Bal rechtstreeks terug naar shooter

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Geert303
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jan 2024, 19:26
Real name: Geert Gabriels

Bal rechtstreeks terug naar shooter

Bericht door Geert303 » 15 apr 2024, 19:31

Hallo,

ik heb het probleem dat wanneer de bal nogal snel terug in de ball gate (?) gaat hij zo nu nu en dan rechtsreeks doorgaat naar de shooter (er wordt dan geen bal of speler bijgeteld).
Dit gebeurd slechts sporadisch dus denk dat het echt afhangt hoe de bal terugkomt.
Kan iemand adhv de foto zien hoe ik dit eventueel kan voorkomen? Mis ik een plaatje ergens of is dit een ontwerpfout?
Ik heb de achterste plaat al wat vooruitgeschoven dus ik denk dat de bal voor de gate gaat...

De launcher moet soms de bal ook 2 a 3 keer afschieten omdat hij steeds terugkomt. Meestal rolt hij heel langzaam tot bij de shooter. Kan de plastieke rail aan 1 kant wat hoger leggen (door rondellen onder de schroef)?
Bijlagen
flipper2.jpg
flipper1.jpg

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3868
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Bal rechtstreeks terug naar shooter

Bericht door Richard Baan » 16 apr 2024, 07:34

Je kan proberen een klein schuim rubber dingetje vlak boven het gat te plakken. Een klein stukje wat ook gebruikt wordt als beer seal of achter standup targets.

Dat heb ik hier een daar wel eens gedaan om de bal af te remmen als hij te hard gaat. Op een plek dat de bal wel wordt afgeremd maar er geen last van heeft als hij door de spoel er weer uit wordt gegooid. Even foefelen wat het beste werkt.

Als de spoel niet krachtig genoeg is om over de helling te komen kun je het best even het assembly uit elkaar halen en alle delen eens goed met wasbenzine schoon en vetvrij maken.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Geert303
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jan 2024, 19:26
Real name: Geert Gabriels

Re: Bal rechtstreeks terug naar shooter

Bericht door Geert303 » 16 apr 2024, 09:13

Richard Baan schreef:
16 apr 2024, 07:34
Je kan proberen een klein schuim rubber dingetje vlak boven het gat te plakken. Een klein stukje wat ook gebruikt wordt als beer seal of achter standup targets.

Dat heb ik hier een daar wel eens gedaan om de bal af te remmen als hij te hard gaat. Op een plek dat de bal wel wordt afgeremd maar er geen last van heeft als hij door de spoel er weer uit wordt gegooid. Even foefelen wat het beste werkt.

Als de spoel niet krachtig genoeg is om over de helling te komen kun je het best even het assembly uit elkaar halen en alle delen eens goed met wasbenzine schoon en vetvrij maken.
Hey Richard,

Bedankt. Goede tip met het schuimrubber. Ga dat eerst proberen.

Ivm de bal die niet over de helling gaat: Alles lijkt proper, maar zal het eens demonteren.
Het lijkt wel adhv het geluid of de bal soms tegen de afdekplaat slaat. Dus de bal lijkt dan precies te hoog te vliegen.
Kan het zijn dat die haak die de bal wegschiet (geen idee hoe ik dat moet noemen ;)) wat ingesleten is en de bal omhoog schiet ipv horizontaal?

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3868
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Bal rechtstreeks terug naar shooter

Bericht door Richard Baan » 16 apr 2024, 16:27

Ook daar eens wat foefelen denk ik.
Eens kijken wat de oorzaak is. Dan eens wat dingetjes uitproberen
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Geert303
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jan 2024, 19:26
Real name: Geert Gabriels

Re: Bal rechtstreeks terug naar shooter

Bericht door Geert303 » 16 apr 2024, 20:47

Richard Baan schreef:
16 apr 2024, 16:27
Ook daar eens wat foefelen denk ik.
Eens kijken wat de oorzaak is. Dan eens wat dingetjes uitproberen
De bal gaat inderdaad wel hoog denk ik.
Ik dacht misschien te proberen de launcher wat achteruit te zetten als dat mogelijk is, zodat die de bal meer achteraan raakt en zo meer vooruit werpt ipv omhoog.
Bijlagen
flipperlaunch.jpg
flipperlaunch.jpg (50.53 KiB) 155 keer bekeken

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Bal rechtstreeks terug naar shooter

Bericht door zwartepanter » 16 apr 2024, 22:59

Even proberen en kijken wat de bal doet en dan afregelen zou ik zeggen...

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3868
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Bal rechtstreeks terug naar shooter

Bericht door Richard Baan » 17 apr 2024, 07:51

Sowieso ook even het assembly schoon en vetvrij maken met wasbenzine. Met name het deel van de plunger een waar die in zit.

Misschien het hele assembly een klein beetje roteren door aan de linkerkant (op de foto) ringetjes tussen assembly en hout te plaatsen. Dan komt het linker deel wat lager te liggen waardoor de hoek anders wordt.

Misschien is een klein beetje al genoeg.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Geert303
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jan 2024, 19:26
Real name: Geert Gabriels

Re: Bal rechtstreeks terug naar shooter

Bericht door Geert303 » 18 apr 2024, 10:18

Richard Baan schreef:
17 apr 2024, 07:51
Sowieso ook even het assembly schoon en vetvrij maken met wasbenzine. Met name het deel van de plunger een waar die in zit.

Misschien het hele assembly een klein beetje roteren door aan de linkerkant (op de foto) ringetjes tussen assembly en hout te plaatsen. Dan komt het linker deel wat lager te liggen waardoor de hoek anders wordt.

Misschien is een klein beetje al genoeg.
Rondelletje onder de assembly lijkt goed te werken. Bal komt er sneller uit en nog geen hapering gehad. BEDANKT!!

De bal gaat soms nog wel rechtsreeks naar de shooter ook met wat schuimrubber. Is echt afhankelijk hoe de bal erin rolt. Het gaat te snel om te zien langs waar de bal rolt. Als hij doorrolt hoor ik geen geluid dat de bal ergens tegen botst... hij is plots terug bij de shooter :o . Hij draait misschien langs de rand van het gat... dat lijkt afgesleten en heeft een schuine kant. Misschien met een klokboor iets uitboren zodat de rand terug scherp is en de bal steeds erin valt?
Maar voorlopig noem ik het spelersgeluk en krijgt hij een extra bal ;)

Plaats reactie