Heavy Metal Meltdown issues

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
16bitgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 feb 2026, 07:53
Real name: Thomas van Engelen

Heavy Metal Meltdown issues

Bericht door 16bitgium » 21 jun 2026, 09:48

Hoi allemaal,
Ik heb een technische vraag: ik heb de displays vervangen door Pinscore-displays. Ik heb ook de schakelaars onder de Pop bumbers aangepast zodat ze beter reageren, maar de 1 ampère slo-blo-zekering blijft doorslaan.
Ik heb geprobeerd uit te zoeken wat de oorzaak is, maar het lijkt erop dat de zekering elke keer na een paar minuten spelen doorslaat, terwijl alle spoelen vrij zijn en prima werken. (Even ter verduidelijking: ik heb de 1-ampère-zekering vervangen door een 0,75-ampère-zekerings,omdat ik geen 1-ampère-exemplaar bij de hand had. )Nadat er drie zekeringen waren doorgebrand, heb ik het opgegeven.

Wat kan ik doen? Waar moet ik als eerste op letten?

Nog een vraag: moet ik de hoogspanningszekering behouden die voor de originele displays was bedoeld, of niet? Die leverde een te hoge spanning af.
Groeten en alvast bedankt voor de hulp,
Thomas van Engelen

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4130
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Heavy Metal Meltdown issues

Bericht door Richard Baan » 21 jun 2026, 10:51

Even ter verduidelijking: ik heb de 1-ampère-zekering vervangen door een 0,75-ampère-zekerings,omdat ik geen 1-ampère-exemplaar bij de hand had. )Nadat er drie zekeringen waren doorgebrand, heb ik het opgegeven.
Er moet 1A in. Ook de karakteristiek is van belang. Traag of snel. Jij zal denk ik traag nodig hebben.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4130
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Heavy Metal Meltdown issues

Bericht door Richard Baan » 21 jun 2026, 10:53

Nog een vraag: moet ik de hoogspanningszekering behouden die voor de originele displays was bedoeld, of niet? Die leverde een te hoge spanning af.
Als je hem niet nodig hebt kun je hem er uit halen.
Maar als hij toch niet is aangesloten maakt het ook niet veel uit. Zelf zou ik hem er uit hebben gehaald. Maar het is om het even
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

16bitgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 feb 2026, 07:53
Real name: Thomas van Engelen

Re: Heavy Metal Meltdown issues

Bericht door 16bitgium » 21 jun 2026, 11:49

Richard Baan schreef:
21 jun 2026, 10:51
Even ter verduidelijking: ik heb de 1-ampère-zekering vervangen door een 0,75-ampère-zekerings,omdat ik geen 1-ampère-exemplaar bij de hand had. )Nadat er drie zekeringen waren doorgebrand, heb ik het opgegeven.
Er moet 1A in. Ook de karakteristiek is van belang. Traag of snel. Jij zal denk ik traag nodig hebben.
Ik had geen 1amp liggen, alleen 0,75 slo-blo.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4130
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Heavy Metal Meltdown issues

Bericht door Richard Baan » 21 jun 2026, 11:51

Dan kun je die kopen.

Je hebt nu een lagere waarde en hij smelt door. Dat is logisch.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 906
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: Heavy Metal Meltdown issues

Bericht door inkochnito » 22 jun 2026, 19:01

16bitgium schreef:
21 jun 2026, 09:48
Nog een vraag: moet ik de hoogspanningszekering behouden die voor de originele displays was bedoeld, of niet? Die leverde een te hoge spanning af.
Ik zou die zekering eruit halen.
Defecte componenten kunnen alsnog problemen geven als je die zekering erin laat zitten (brandgevaar).

Peter

16bitgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 feb 2026, 07:53
Real name: Thomas van Engelen

Re: Heavy Metal Meltdown issues

Bericht door 16bitgium » 22 jun 2026, 20:48

inkochnito schreef:
22 jun 2026, 19:01
16bitgium schreef:
21 jun 2026, 09:48
Nog een vraag: moet ik de hoogspanningszekering behouden die voor de originele displays was bedoeld, of niet? Die leverde een te hoge spanning af.
Ik zou die zekering eruit halen.
Defecte componenten kunnen alsnog problemen geven als je die zekering erin laat zitten (brandgevaar).

Peter
Bedankt!

16bitgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 feb 2026, 07:53
Real name: Thomas van Engelen

Re: Heavy Metal Meltdown issues

Bericht door 16bitgium » 22 jun 2026, 20:50

Richard Baan schreef:
21 jun 2026, 11:51
Dan kun je die kopen.

Je hebt nu een lagere waarde en hij smelt door. Dat is logisch.
Ok dat snap ik, ik heb het misschien niet goed uitgelegd. Ik heb zojuist 1A zekering gekocht. Echter zou ik willen nagaan waarom deze door gebrand was, alle coils bewegen goed. Kan het misschien een coil diode zijn die defect is? Waar begin ik te zoeken?

Plaats reactie