Herstellen van Back to the Future (update, werkend!)
- HarrieD
- Real name: Harrie D
- Contacteer:
Re: Herstellen van Back to the Future (update pag 2)
Wat bedoel je met het laatste? Wat blijft er hangen?
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl
In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
- MeesterPieter
- Real name: MeesterPieter
de coil van een van de bumpers (de middelste) blijft ook tegelijkertijd geactiveerd
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- HarrieD
- Contacteer:
Dat is dan niet normaal. Ik ga zometeen eens door de schema's banjeren en zoeken naar een verklaring. Omdat hij "het wel eens goed doet" verwacht ik het probleem in je switchmatrix te vinden.
- MeesterPieter
let wel, hij doet het alleen soms goed als de kast in attract mode staat (en net met hangende coil uitgeschakeld is), dan zou de cpu dus geen signaal moeten geven, en aangezien t met "and" schakelt, zou dat niet moeten kunnen toch?
de manual die ik digitaal heb is qua schema's van betere kwaliteit als die van IPDB, mocht je em nodig hebben:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-67FRAPNLHA3F.pdf
de manual die ik digitaal heb is qua schema's van betere kwaliteit als die van IPDB, mocht je em nodig hebben:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-67FRAPNLHA3F.pdf
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- MeesterPieter
metingen verrichtRichard Baan schreef:De IC's waar het om gaat zie je linksboven volgens mij. (kleinere IC's)
Heb je het schema? (staat op ipdb, op pag 51/52 van de pdf)
Dan eens de connector van de spoelen er af halen.
Meet dan op elk punt van het circuit, en vergelijk dit met een werkende (die er vlak boven ofzo).
Op die manier kun je een werkend en een fout circuit met elkaar vergelijken, en zo verder zoeken.
Weet je hoe?
Multimeter op V DC, zwarte draad op aarde, rode op het te meten circuit.
Spanning meten op:
- ingang IC (beide)
- uitgang IC
- tussen beide transistoren
- eindtransistor
Dat doe je met een dicht contact, en met een open contact.
Zowel voor een werkend circuit, als de defecte.
Succes.
ff plaatje van het gemeten gedeelte:

rechtsboven zijn hier de 2 7402's te zien, op de 2 "foute" stroomcircuits heb ik op de stekker, en bovenop de grote transistor 0,6 volt , de andere staat geen stroom op bij de stekker.
ik heb de 7402's gemeten, resultaten in plaatje hieronder (van links naar rechts, boven is boven en onder is onder

verder heb ik vóór de kleine transistors gemeten (transistor waar bijv q4 boven staat)
en heb ik de weerstandjes? voor de kleine transistor doorgemeten, steeds 2 stuks waar bijv r24 boven staat
resultaten ook in tabelletje hier

blijkbaar is de stroomhoeveelheid hetzelfde voor de weerstanden, maar daarna anders?
voor de duidelijkheid, heb nu dus 2 foutief aangestuurde spoelen, (sol drive6 en 2), hier genoemd bij "foute"
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- HarrieD
- Contacteer:
Wat me opvalt is de output van beide ic's op poot 4. Dit is gemeten 2 volt, maar moet eigenlijk, of 0 of 5 volt zijn. (Om en nabij).
De poorten zijn NOR's, tabel:
i1 i2 out
0 0 1
0 1 0
1 0 0
1 1 0
In dat licht klopt ook output 13 van de onderste 7402 niet.
De poorten zijn NOR's, tabel:
i1 i2 out
0 0 1
0 1 0
1 0 0
1 1 0
In dat licht klopt ook output 13 van de onderste 7402 niet.
- MeesterPieter
als er nog meer te meten valt moet je maar zeggen wat.
de 2volts spanning was wel aan beide kanten gelijk, beide 2,07 om precies te zijn.
dit alles is gemeten met de kast in de test modus trouwens, weet niet of dat nog verschil kan maken, maar aangezien die op dat moment problemen geeft leek me dat prima
wat betekend NOR?
de 0,8 op 13 vond ik ook al vreemd inderdaad, aangezien de rest allemaal qua waarden vaker voor kwam
de 2volts spanning was wel aan beide kanten gelijk, beide 2,07 om precies te zijn.
dit alles is gemeten met de kast in de test modus trouwens, weet niet of dat nog verschil kan maken, maar aangezien die op dat moment problemen geeft leek me dat prima
wat betekend NOR?
de 0,8 op 13 vond ik ook al vreemd inderdaad, aangezien de rest allemaal qua waarden vaker voor kwam
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- JoachimR
- Real name: Joachim Reniers
Probeer anders de diodes D2 en D5 uit te meten, dat zijn de donker oranje dingen vlak na connector 18.
Hiervoor moet je je multimeter op diode setting zetten (op de onderstaande foto kan je het symbool zien waarop je de multimeter moet zetten.
Volgens de schema's zou de rechter sling op Q12 zitten en de center bumper op Q9, deze zitten op een verschillende 7402 chip, dus het zou me sterk lijken dat deze alletwee stuk zijn, dan zou ik eerder naar de 7407 kijken als het bovenstaande niets oplevert
Hiervoor moet je je multimeter op diode setting zetten (op de onderstaande foto kan je het symbool zien waarop je de multimeter moet zetten.
Volgens de schema's zou de rechter sling op Q12 zitten en de center bumper op Q9, deze zitten op een verschillende 7402 chip, dus het zou me sterk lijken dat deze alletwee stuk zijn, dan zou ik eerder naar de 7407 kijken als het bovenstaande niets oplevert
- Bijlagen
-
- 1197090736106417905vermeil_IEC_Diode_Symbol_svg_hi.png (6.33 KiB) 2417 keer bekeken
Pins & Ex-pins: http://pinside.com/pinball/community/pi ... collection
- HarrieD
- Contacteer:
Okee, een beetje digitale techniek op de vroege ochtend.
Er zijn een aantal poorten: AND, OR, en een inverter. Een AND wordt aangegeven met een |) (sorry voor beperkte mogelijkheden die ik hier heb. Een OR wordt aangegeven met het symbool: ))
Daarnaast heb je nog een inverter, dat is een driehoek met een bolletje er achter.
AND: (output is hoog als beide i1 AND i2 = hoog)
I1 I2 OUT
0 0 0
0 1 0
1 0 0
1 1 1
OR: (output is hoog als i1 = hoog en/of i2 = hoog
I1 I2 OUT
0 0 0
0 1 1
1 0 1
1 1 1
En inverter inverteert het ingangsignaal
IN OUT
0 1
1 0
Een NAND is een AND met een Inverter erachter, een NOR is een OR met een inverter erachter. Dit wordt aangegeven met een bolletje aan de uitgang van de poort. Zie hier ook jouw 7402.
Er zijn een aantal poorten: AND, OR, en een inverter. Een AND wordt aangegeven met een |) (sorry voor beperkte mogelijkheden die ik hier heb. Een OR wordt aangegeven met het symbool: ))
Daarnaast heb je nog een inverter, dat is een driehoek met een bolletje er achter.
AND: (output is hoog als beide i1 AND i2 = hoog)
I1 I2 OUT
0 0 0
0 1 0
1 0 0
1 1 1
OR: (output is hoog als i1 = hoog en/of i2 = hoog
I1 I2 OUT
0 0 0
0 1 1
1 0 1
1 1 1
En inverter inverteert het ingangsignaal
IN OUT
0 1
1 0
Een NAND is een AND met een Inverter erachter, een NOR is een OR met een inverter erachter. Dit wordt aangegeven met een bolletje aan de uitgang van de poort. Zie hier ook jouw 7402.
- Richard Baan
- Real name: Richard Baan
- Contacteer:
Zo te zien zijn de 2 uitgangen van het IC (uitgang 4, waar 2V bij gemeten is) de aansturing van de probleemgevallen.MeesterPieter schreef:
ff plaatje van het gemeten gedeelte:
rechtsboven zijn hier de 2 7402's te zien, op de 2 "foute" stroomcircuits heb ik op de stekker, en bovenop de grote transistor 0,6 volt , de andere staat geen stroom op bij de stekker.
ik heb de 7402's gemeten, resultaten in plaatje hieronder (van links naar rechts, boven is boven en onder is onder)
verder heb ik vóór de kleine transistors gemeten (transistor waar bijv q4 boven staat)
en heb ik de weerstandjes? voor de kleine transistor doorgemeten, steeds 2 stuks waar bijv r24 boven staat
resultaten ook in tabelletje hier
blijkbaar is de stroomhoeveelheid hetzelfde voor de weerstanden, maar daarna anders?
voor de duidelijkheid, heb nu dus 2 foutief aangestuurde spoelen, (sol drive6 en 2), hier genoemd bij "foute"
Maar als je de logica bekijkt zie je ook dat ingangen 5 en 6 van de beide IC's beide 0V zijn. Dat is onjuist, aangezien pin 5 rond de 5V hoort te zitten.
Die pin 5 gaat via het resistor-array naar de ingangen waar ook de zenerdiode en condensator op zitten (D2/C41 en D5/C44). Het kan zijn dat je in het verleden een kortsluiting hebt gehad met de spoel en contact en dat nu een paar zenerdiodes zijn overleden.
Kun je die componenten eens los solderen en kijken of je andere meetwaarden krijgt?
Als dat niet het geval is verwacht ik het resistor-array.
(ik neem aan dat je gemeten hebt zoals op de foto: zonder ingangsconnector?)
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
- MeesterPieter
ik heb na aanraden ook nog even getest om de CN10 stekker los te halen tijdens het spel, dit is als het goed is de switch input uit het speelveld, om uit te sluiten dat ik toch een switch input signaal krijg.
ik heb de cn19 stekker losgemaakt, vervolgens een spel gestart. daarbij krijg ik +- 0.6v op zowel de center bumper als de slingshot rechts (wat ze dus activeert) en +- 0,15-0,2v op de niet actieve solenoids. verwijder ik daarna CN 10, dan krijg ik nog steeds +- 0,6v op de center bumper en de slingshot rechts, en +- 0,25v op de andere solenoids. steek ik vervolgens de CN19 stekker erop, blijven de center bumper en de slingshot rechts dus hangen, de rest niet.
ik heb de cn19 stekker losgemaakt, vervolgens een spel gestart. daarbij krijg ik +- 0.6v op zowel de center bumper als de slingshot rechts (wat ze dus activeert) en +- 0,15-0,2v op de niet actieve solenoids. verwijder ik daarna CN 10, dan krijg ik nog steeds +- 0,6v op de center bumper en de slingshot rechts, en +- 0,25v op de andere solenoids. steek ik vervolgens de CN19 stekker erop, blijven de center bumper en de slingshot rechts dus hangen, de rest niet.
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- MeesterPieter
ik heb geen idee wat een ingangsconnector is, dus lijkt me van welRichard Baan schreef: Zo te zien zijn de 2 uitgangen van het IC (uitgang 4, waar 2V bij gemeten is) de aansturing van de probleemgevallen.
Maar als je de logica bekijkt zie je ook dat ingangen 5 en 6 van de beide IC's beide 0V zijn. Dat is onjuist, aangezien pin 5 rond de 5V hoort te zitten.
Die pin 5 gaat via het resistor-array naar de ingangen waar ook de zenerdiode en condensator op zitten (D2/C41 en D5/C44). Het kan zijn dat je in het verleden een kortsluiting hebt gehad met de spoel en contact en dat nu een paar zenerdiodes zijn overleden.
Kun je die componenten eens los solderen en kijken of je andere meetwaarden krijgt?
Als dat niet het geval is verwacht ik het resistor-array.
(ik neem aan dat je gemeten hebt zoals op de foto: zonder ingangsconnector?)

gewoon met de zwart/rode stokjes van de multimeter.
*edit*
dus doormeten zonder dat CN10 erop zit, zal ik zo eens doen
*edit*
is hetzelfde als met de CN10 stekker aangesloten, wel gezien dat ik een notatiefoutje heb gemaakt bij de bovenste 7402 (pin 8/9 omgewisseld) tabel even vervangen
Laatst gewijzigd door MeesterPieter op 19 jun 2012, 13:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- MeesterPieter
diodesetting op de multimeter:JoachimR schreef:Probeer anders de diodes D2 en D5 uit te meten, dat zijn de donker oranje dingen vlak na connector 18.
d1: 1
d2: 040
d3: 670
d4: 670
d5: 000
d6: 675
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- HarrieD
- Contacteer:
Ingangsconnector is de witte aansluiting op het CPU bord. Als je die even losttrekt sluit je sluiting in de switchmatrix uit.
Die D2 en D5 zien er niet lekker uit. Soldeer ze eens los, en als deze zelfde waarde blijven aangeven zijn ze stuk. Het kan natuurlijk ook nog de condensator zijn die parallel over die zener is gesoldeerd.
Die D2 en D5 zien er niet lekker uit. Soldeer ze eens los, en als deze zelfde waarde blijven aangeven zijn ze stuk. Het kan natuurlijk ook nog de condensator zijn die parallel over die zener is gesoldeerd.
- MeesterPieter
die connector is dus in dit geval de CN10, die heb ik dus al getest.HarrieD schreef:Ingangsconnector is de witte aansluiting op het CPU bord. Als je die even losttrekt sluit je sluiting in de switchmatrix uit.
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- Richard Baan
- Real name: Richard Baan
- Contacteer:
Eens.HarrieD schreef: Die D2 en D5 zien er niet lekker uit. Soldeer ze eens los, en als deze zelfde waarde blijven aangeven zijn ze stuk. Het kan natuurlijk ook nog de condensator zijn die parallel over die zener is gesoldeerd.
Don't take life so seriously... It's not permanent.
- MeesterPieter
even een stukje uit de pinrepair handleiding:
klinkt aardig als het hier omschreven probleem, en ook de waardes van de diodes die ik gemeten had zijn afwijkend
I have seen a cases where a special coil would not lock-on until a game was started or the game entered diagnostic mode In the case I repaired it was one of the D1 to D6 1N5234 zener diodes next to connector CN18"Special Soilenoids" Problems (Trickiness on CPU Revision 3 Games).
Before CPU board Revision 3, the six special coils were not CPU controlled. Instead simple circuitry was used to sense and turn on the special coils. With the introduction of CPU Revision 3 (Back to the Future and later), the special coils became CPU controlled ("non-reflexive" circuitry). However to keep the CPU boards backwards compatible, the old special coil circuit was left intact on the Revision 3 CPU boards (even though Revision 3 games did not use it).
On games Back to the Future and later, there is a potential problem with this backwards compatibility. The old special coil circuitry can be damaged, and cause the special coils to lock on. This can be very frustrating. For example, say a pop bumper coil locks on immediately when the game is powered on. After replacing its associated TIP122 transistor and the 2N4401 pre-driver transistor, and checking the coil's diode, the coil is still locked on! So go back a step further, and replace the 7402 chip at location 12A or 12B. And still the coil is locked on. Finally go all the way back, and replace the 6821 PIA chip at location 8H or 9B. Yet still the coil is locked on!
The problem could be in the parallel, but unused, old special coil circuit! If just one of the small capacitors at locations C40 to C45 (.1 mfd) shorts, its associated coil can lock on. This is a very common, but confusing problem. Also, one of the diodes at locations D1 to D6 (1N5234 or 1N4735, 6.2 volts zener), or the resistor pack at R24/RA24 (4.7k xcan short (less likely, but still worth checking). In CPU Revision 3 games, these components are unused, but they can still become damaged!
On games prior to Back to the Future, I have seen a cases where a special coil would not lock-on until a game was started or the game entered diagnostic mode. This is a clear that the problem is *not* the driver transistors, but is related to the Special Solenoid's switch circuit. In the case I repaired it was one of the D1 to D6 1N5234 zener diodes next to connector CN18 (the special solenoid switch input connector). These diodes are easy to test using a DMM set to diode mode - .4 to .6 volts (or 1.8 volts if the DMM leads were reversed), except for the shorted diode which tested 0 volts.
It is easy to determine which circuit a game is using. If connector CN18 (upper right hand corner as facing the CPU board) has a plug connector attached, the game is using the older special coil circuit. No connector at location CN18 means the game is a ("non-reflexive") CPU Revision 3 or later machine.
Special Solenoid Logic Flow.
For Special Solenoids (SSa to SSf), here is the logic flow. This is useful to know if you are having a problem with a special solenoid.
SSx: 6821 PIA 7407 7402 2N4401 TIP122 to Coil
--------------------------------------------------------
SS1: 8H (pin 19) to 11C to 12A to Q2 to Q6 CN19-3
SS2: 9B (pin 19) to 11C to 12A to Q3 to Q9 CN19-4
SS3: 11D (pin 39) to 11C to 12A to Q4 to Q10 CN19-6
SS4: 8H (pin 39) to 11C to 12A to Q5 to Q11 CN19-7
SS5: 11D (pin 19) to 11C to 12B to Q6 to Q12 CN19-8
SS6: 9B (pin 39) to 11C to 12B to Q7 to Q13 CN19-9
Since pre-Back_to_the_Future games use hardware logic to fire the solenoids, there are some other smaller (and easily damaged!) components that can fail too. Check capacitors C40 to C45 (.1 mfd), diodes D1 to D6 (1N5234), and resistor network RA24 (4.7k x. If these become damaged, a special solenoid can "stick on". Even if the game is Rev3 or later (CPU controlled special solenoids), damage these components can cause problems.
klinkt aardig als het hier omschreven probleem, en ook de waardes van de diodes die ik gemeten had zijn afwijkend
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- HarrieD
- Contacteer:
Ik vind de waarde van D1 ook niet helemaal geweldig. Wat bedoel je met 1? Is dat oneindig, als in: geen weestand te meten? If so, vervang die dan ook maar.
- HarrieD
- Contacteer:
Overigens vat het stuk het probleem met jouw flipperkast volledig samen. Cool!
- JoachimR
Uw metingen zeggen al genoegMeesterPieter schreef:
diodesetting op de multimeter:
d1: 1
d2: 040
d3: 670
d4: 670
d5: 000
d6: 675

zoals ik al dacht D2 en D5 zijn stuk, deze zouden zoals de rest rond de 0.670 moeten zitten.
D1 kan fout gemeten zijn, in 1 richting zou je rond de 0.670 moeten krijgen, verwissel je de draden zou je oneindig moeten krijgen (wordt inderdaad in de zin van 1 op de multimeter weergegeven)
Als deze diodes stuk zijn krijge je inderdaad wat jij nu voorhebt, dat de coils aantrekken in spel of test mode

- MeesterPieter
d1 had in beide richtingen 1 dacht ik, heb iig alle diodes op dezelfde manier gemeten, zwart links rood rechts
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- JoachimR
Dan is die ook defect, vervangen dus, zijn onderdelen die niet veel geld kosten en het bord is er dan toch al uit 

- MeesterPieter
de verlichting van de slingshots en de muntdeur doet het trouwens momenteel ook niet, terwijl deze het wel deed voordat ik de solenoid fuse(8a) op het backbord vervangen heb (toen geen van alle solenoids werkte). kan dit hier nog iets mee te maken hebben?
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- JoachimR
nope, heeft daar niks mee te zien. De GI (general illumination) is onderverdeeld in 4 verschillende lussen dewelke allemaal via een appart zekering gaan op het ppb bord. als de lampjes van de slingshot en van de muntdeur uit zijn en voor de rest werkt de rest van de lampjes van de lus ligt het dus aan de houder of het lampje. als alle lampjes uit zijn van een lus ligt het wat moeilijker, maar dan zou ik eerst de zekering nakijken.
Welke zekering bedoel je trouwens met 8a? Als je daarmee de zekering van 8Ampère bedoelt is dit wel niet diegene van de solenoids, maar deze van de bewegende speelveld lampjes.
Welke zekering bedoel je trouwens met 8a? Als je daarmee de zekering van 8Ampère bedoelt is dit wel niet diegene van de solenoids, maar deze van de bewegende speelveld lampjes.
- cajoeter
- Real name: Michel
Nu je het over die diodes hebt herinner ik me inderdaad dat dat zo'n probleem kan veroorzaken, de kans is groot dat daar de fout dan zit. Als je wilt mag je langskomen en dan vervang ik de 6.2V zener diodes even. Als je ze zelf kunt solderen mag je ook je adres sturen (PM) en dan stuur ik de diodes wel naar je toe, ik heb ze liggen.
Gr.
Michel
Gr.
Michel