Verwijderen kopkast van een williams system 11B

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
geertvdp
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: Verwijderen kopkast van een williams system 11B

Bericht door geertvdp » 15 apr 2013, 12:45

Q schreef:Opto's in een System11 ?! :shock: :o Pat Lawlor was zijn tijd ver vooruit precies... :whisling: :mrgreen:
Het is dan geen opto die eronder zit? Wat zou het dan wel zijn?
Eigenaar: Whirlwind

Q
Real name: Steven

Bericht door Q » 15 apr 2013, 12:50

Een gewone mechanische switch zeker ? ;)
*** Q is good for you !! ***

flippers.be
Real name: AE
Contacteer:

Bericht door flippers.be » 15 apr 2013, 13:18

Jawel, er zitten optos op de droptarget printjes..

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 15 apr 2013, 13:21

Er zijn wel degelijk opto's gebruikt in sys11 kasten in de vorm van de U-vormige zwarte blokjes bij een droptarget bank.
Bijv. Black Knight 2000 heeft die.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Q
Real name: Steven

Bericht door Q » 15 apr 2013, 13:25

Van die opto couplers dan ? Ah zo... Allee, al weer iets geleerd vandaag ! :)

Geert, ik heb dus niets gezegd he... :whisling: Ik zei toch dat Pat Lawlor zijn tijd ver vooruit was... :mrgreen:
*** Q is good for you !! ***

geertvdp

Bericht door geertvdp » 16 apr 2013, 05:43

Q schreef:Van die opto couplers dan ? Ah zo... Allee, al weer iets geleerd vandaag ! :)

Geert, ik heb dus niets gezegd he... :whisling: Ik zei toch dat Pat Lawlor zijn tijd ver vooruit was... :mrgreen:
Dacht al dat ik zot aan het worden was :D

HarrieD
Real name: Harrie D
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 17 apr 2013, 08:07

geertvdp schreef:Dankzij flippers.be staat mijn kast nu op de zolder. Er is één storing aan die gemeldt wordt in het testmenu, de switch van de onderste bank target is stuk, wsch opto die kapot is.

Er is ook nog een lampje in de kopkast (in de rij met awards) dat niet werkt, maar de kast geeft hier geen report over in het error report. Het is enkel te zien tijdens de aparte lampjes test. Moet nog testen of het lampje zelf kapot is.

Dan is de kast ook gewoon nog vuil (in de spoelen en zo), dus ze moet eens heel grondig gekuist worden, dat is ingepland voor binnen een paar weken. Dat zou de flippers terug wat krachtiger moeten doen gaan. Voor de rest is er echter geen enkel probleem mee, dus me happy happy :love:
De flipper rechtsboven moet wel goed schoon zijn. Anders krijg je de million shot nevernooitniet gemaakt. Een nieuwe spoelbus is vaak de juiste optie.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Mentara
Real name: Maarten Lemey

Bericht door Mentara » 17 apr 2013, 09:25

HarrieD schreef: De flipper rechtsboven moet wel goed schoon zijn. Anders krijg je de million shot nevernooitniet gemaakt. Een nieuwe spoelbus is vaak de juiste optie.
Das een feit, en dan nog blijft het een schot dat moeilijk consistent te pakken is. Maar dat is net de uitdaging van Whirwind vind ik, die left ramp schot, dat blijft goed aanvoelen telkens je die scoort. Zeker tijdens multiball. 8-)
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

geertvdp

Bericht door geertvdp » 17 apr 2013, 11:32

Die rechter boven flipper doet het nog goed hoor. De million shot is toch gewoon de 3 toll ramp (linker ramp die de ball op de spinners doet uitkomen)? In dat geval is er geen probleem mee.

Ben wel in de war met hoe je best een shop job doet. IK zou zeggen alles eruithalen, maar dan zal ik waarschijnlijk onderdelen moeten los-solderen? Of zijn er alternatieven om een kast goed proper te krijgen. Merk op dat het niet meteen de bedoeling is airbrush retouches te doen, dat zou ik misschien doen binnen x aantal jaar als ze nog eens uit mekaar gehaald dient te worden.

Een groot nadeel dat ik heb, is dat ik op een heel beperkte ruimte zal moeten werken (op zolder en die is al serieus goed gevuld), dus dat wordt nog leuk :)

flippers.be
Real name: AE
Contacteer:

Bericht door flippers.be » 17 apr 2013, 11:48

Zowat alles boven het speelveld kan je losmaken zonder te solderen.
Ramps enzo hebben allemaal connectoren voor wat aan draden door het speelveld naar beneden steekt.

Onder het speelveld (bv bij scoops) zit in heel veel gevallen ook een connector. Als die er niet zit dan kan je beter de spoel losvijzen uit de rest van het metaal en de spoel los laten hangen. De scoop dan proper maken, spoel en plunger terug monteren en terug op het speelveld vijzen.

Popbumpers zijn het enige echt lastige.. aan beginners raad ik meestal aan van ze gewoon te laten zitten en er rond te poetsen, als je niet wil/kan solderen en bv de popbumper skirts nog goed zijn en niet vervangen moeten worden.

Zoals gezegd best alles apart losmaken en apart houden, goed labelen, in kleine zakjes, bakjes, ..
Andere optie is alles op een hele grote kartonnen of houten plaat leggen (en dan zien dat je er niet per ongeluk tegen stoot en alles door elkaar rolt).

Plaats reactie