Eerste kast aangekocht: Whirlwind

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
David Pinball Wizz
Real name: David Deturck

Re: Eerste kast aangekocht: Whirlwind

Bericht door David Pinball Wizz » 09 apr 2013, 09:17

Als je een goed spel kan spelen is het al veel waard. Controleer of alles normaal werkt, alles registreert, etc...

een kapot lampje kan je vervangen, een kapotte elastiek ook, stickers op de draaischijven kan je nieuwe op plakken.
Eén switch die niet werkt is cava, één héél deel die niet werken is niet ok.
Een bobijn die blijft energizen of niet werkt als ze dat moet is al wat meer werk. Zuurschade of kapotte display is vb een pak erger.

Ook of hij compleet is, speelveldschade, kapotte plastics, ramps, etc...

Ik zou zeggen, betaal volgens de staat. Werkt hij niet volledig laat hem staan, spaar wat verder zodat je een deftigere kast kan kopen. En een gepoetste kast mag meer kosten dan een andere, maar een vrij vuile kast moet niet evenveel kosten als een gepoetste als je me begrijpt :)

ps: ik heb op zolder nog een redelijke staat lege kopkast van een whirlwind staan die voor een klein prijsje de deur uit mag
IFPA Country Director Belgium

whipy
Real name: Jo

Bericht door whipy » 09 apr 2013, 10:11

Merci iedereen voor de goede raad ;) ik zal zien hoe ver ik zelf geraak. Zoals ik al zei, lijkt er een terugkerend probleem te zijn met verscheidene van de onderdelen (flippers te zwak, kickers te zwak, bumpers te zwak). Dat lijkt me op het eerste zicht het grootste probleem. De rest is overbrugbaar: de ramps en het display zijn in orde en de printplaten ook (op minieme zuurschade na).

Ik zal er mijn projectje van maken de komende maanden. Al de informatie die ik vind op het net zal ik proberen te verzamelen en als ik nog tijd over heb, zal ik stap voor stap proberen te fotograferen wat ik doe, zodat ik het op een blog kan verzamelen ofzo. The key phrase daarbij is natuurlijk wel "als ik nog tijd over heb" :lol:

Cenobyte
Real name: Mario van Ginneken
Contacteer:

Bericht door Cenobyte » 09 apr 2013, 10:15

Ik weet niet of het al eerder in het topic gezegd is, maar kijk ook eens naar slechte (bruin of zwart geblakerde) stekkers. Dit is een standaard probleem bij de meeste flippers waar de originele stekkers nog in zitten. Eerlijkheidshalve is dit echter meestal een probleem bij de GI (verlichting), niet bij het spoelengedeelte, omdat dat niet permanent wordt belast.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

HarrieD
Real name: Harrie D
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 09 apr 2013, 11:52

whipy schreef:Merci iedereen voor de goede raad ;) ik zal zien hoe ver ik zelf geraak. Zoals ik al zei, lijkt er een terugkerend probleem te zijn met verscheidene van de onderdelen (flippers te zwak, kickers te zwak, bumpers te zwak). Dat lijkt me op het eerste zicht het grootste probleem. De rest is overbrugbaar: de ramps en het display zijn in orde en de printplaten ook (op minieme zuurschade na).

Ik zal er mijn projectje van maken de komende maanden. Al de informatie die ik vind op het net zal ik proberen te verzamelen en als ik nog tijd over heb, zal ik stap voor stap proberen te fotograferen wat ik doe, zodat ik het op een blog kan verzamelen ofzo. The key phrase daarbij is natuurlijk wel "als ik nog tijd over heb" :lol:
Maak inderdaad maar eens wat foto's. Ik ben zeer benieuwd naar je vorderingen. Op zich is een flipper redelijk straight forward. Als de kast al opstart heb je de meeste zware problemen al vermeden. Zwakker flippers: spanningsprobleem, een rij switches of lampjes kapot: kijk in de manual en je ziet al heel snel welke row/column je moet nagaan.

Zuurschade niet onderschatten, gewoon even aanpakken.

Succes en veel plezier van je kast. Enjoy the ride die je moet maken om het ding aan het werken te krijgen. Straks heb je een boel geleerd.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

zwartepanter
Real name: Stefan Verhoelst

Bericht door zwartepanter » 10 apr 2013, 10:31

Proficiat met je eerste flipperkast alvast! ;)

sake
Real name: Sake

Bericht door sake » 10 apr 2013, 10:34

gefeliciteerd met je kast!
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

rebelish
Real name: Seurinck Jo

Bericht door rebelish » 10 apr 2013, 12:04

Proficiat met de eerste kast, mijn eerste was ook een WW. leuk kastje.

Wel spijtig dat de topper er niet opstaat, heeft echt die extra toets bij het spelen.
Batterij schade valt best wel mee, ik heb ook al ergere gezien.
Eerste kast betalen veel mensen te veel. als je echt wat bezig bent met die dingen ga je op de duur wel weten hoeveel je moet uitgeven voor kasten.

over sommige hun commentaar: nie op letten.
iedereen koopt zelf wat em wilt en in welke staat.
kijk maar naar mijne TAF, veel mensen zouden hem ook laten staat als ze de staat zouden zien.
Pins: Theatre Of Magic / The Addams Family
Gezocht:Terminator 2
Sold: Whirlwind

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 11 apr 2013, 07:29

Even over het probleem met de zwakke spoelen: ik zou zeker even je +25 en +50 volt meten. Veel spoelen zijn gemultiplexed met flashers, die ik verwacht ook bij de flashers problemen. Je moet sowieso de coil test even doen. Post maar eens wat daarvan de uitkomst is.

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

David Pinball Wizz

Bericht door David Pinball Wizz » 25 apr 2013, 23:03

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 26 apr 2013, 08:10

Hmm, die ziet er echt gehavend uit.

David Pinball Wizz

Bericht door David Pinball Wizz » 26 apr 2013, 08:51

Het gaat hem dan ook vooral over de ventilator hé.. het moeilijkere te vinden onderdeel

Mentara
Real name: Maarten Lemey

Bericht door Mentara » 26 apr 2013, 09:54

Tiens, zijn er meerdere versies van die ventilator gemaakt? Rond die van mij zit zo geen cirkelvormig stuk plastic, het zijn enkel de blades.
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

David Pinball Wizz

Bericht door David Pinball Wizz » 26 apr 2013, 10:24

Idd, ik heb de veiling niet in detail bekeken, maar zie wat je bedoelt. De mijne had dat ook niet.

Mentara

Bericht door Mentara » 26 apr 2013, 10:44

Nu, als het in die topper past, en er wind mee gemaakt wordt, dan maakt dat uiteraard weinig uit, je ziet die ventilator toch amper zitten.
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

rebelish
Real name: Seurinck Jo

Bericht door rebelish » 26 apr 2013, 10:45

hmmm bij mijn oude whirlwind was dat zelfs een andere ventilator kwa blades:
het was er zo eentje http://bayareaamusements.com/Merchant2/ ... MC-03-8375 toch Mantera ?
en idd zonder de cirkel.
is wss eentje dat em zelf gemaakt heeft, omdat ze zo moeilijk te vinden zijn.
maar als het werkt waarom niet.
Pins: Theatre Of Magic / The Addams Family
Gezocht:Terminator 2
Sold: Whirlwind

Mentara

Bericht door Mentara » 26 apr 2013, 17:22

rebelish schreef:hmmm bij mijn oude whirlwind was dat zelfs een andere ventilator kwa blades:
het was er zo eentje http://bayareaamusements.com/Merchant2/ ... MC-03-8375 toch Mentara ?
That's the one. :)

johnware
Real name: John van Gerwen
Contacteer:

Bericht door johnware » 05 mei 2013, 06:46

Beste Jo,

Gefeliciteerd met je aankoop van je eerste kast, dat er nog maar vele mogen volgen :D
Dit is echt een zeer leuke kast moet ik zeggen.
En wat betreft de link die men geeft voor de topper: Lijkt mij niet duur ook al is hij beschadigd.
Dit is wel een "must" hoor voor deze kast vind ik persoonlijk, samen met de stem "the storm is comming" en daarna dat blaas gevoel in je gezicht, prachtig dat is pas 3D ;) .

Leuk dat je ook meteen foto's plaatst want dat zegt meer dan woorden meestal.
Zo vind ik dat de U41 IC behoorlijk onder het zuur zit als ik de foto zie (maar ik heb er geen verstand van).
Heb helaas zelf afgelopen week 2 IC's moeten vervangen op een printplaat terwijl ik dat ook nog nooit had gedaan.
Merkte wel dat bij 1 IC de pootjes los in het blokje lagen en dat vermoed ik ook als ik jou foto zie maar het blijft gokken natuurlijk op een afstand. Dat zuur kruipt echt overal in dus ook de IC zelf in.
Ik zag er als een berg tegenop om het te doen maar uiteindelijk is alles goed gelukt.
Mocht je willen weten hoe dat ik het heb gedaan kijk dan even hier:
http://www.flipperforum.be/viewtopic.php?f=29&t=3117

En wat ik hier op het forum heb gemerkt:
Stel een vraag en binnen een uur had ik al antwoord, prachtig hoe snel en goed je hier wordt geholpen.

In ieder geval veel succes met het aanpakken, opknappen, kuissen en spelen van je eerste aankoop.
Gehad:
  • - Truck Stop
    - Haunted House
    - CFTBL
    - Demolition Man-Williams, 1994
In bezit:
  • - Tales From The Crypt-Data East,1993
WWW: http://johnware.tk/

Plaats reactie