Popbumper probleempje F14

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Popbumper probleempje F14

Bericht door Mentara » 01 jul 2013, 20:44

Even de situatie uitleggen. Ik was dus bezig met een led ringetje aan het instaleren in de popbumper van mijn F14. Zo eentje die permanent werkt op de 6v socket. Maar je kan die ook een extra flash functie geven met een derde kabel die je op de spoel aansluit. Nu ben ik tijdens mijn testen verstrooid geweest en op een bepaald ogenblik de + en de - kabel van de led ring tegen de beide soldeerpunten van de spoel gehouden de popbumper ging 1 keer en daarna was 't gedaan.

Mijn batterijen zijn plat van mijn multimeter, morgen ga ik om nieuwe, dan kan ik weer metingen doen.

Maar zou er iemand reeds een idee hebben, van wat er exact naar de knoppen kan zijn door dit te doen? Alle zekeringen werken nog, ik heb ze 1 voor 1 moeten vervangen met een werkende, aangezien ik nie kan meten voor 't moment.

De coil werkt ook niet in het testmenu en enkel de switch wanneer de bumper naar beneden getrokken wordt registreert nog. De switch bij het indrukken van de skirt registreert niet. Maar dit zou sowieso los moeten staan van de coiltest in het menu, toch?
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4040
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Popbumper probleempje F14

Bericht door Richard Baan » 02 jul 2013, 07:49

Dat is een special solenoid en zou moeten werken door de electronica (dus niet aangestuurd vanuit de software).
Zie http://pinball.beautyvof.com/ -> Links -> Techniek staat voor niets -> Hfst 14

Wat er bij jou stuk is kan eigenlijk van alles zijn, misschien gewoon de transistor. Meten = weten, dus eerst de multimeter van nieuwe batterijen voorzien. ;)
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Popbumper probleempje F14

Bericht door HarrieD » 02 jul 2013, 13:06

Maarten,

Is de popbumper het enige dat niet meer functioneert? Zo ja, dan is het niet de zekering, en dan durf ik te stellen dat de transistor naar de vaantjes is.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Popbumper probleempje F14

Bericht door HarrieD » 02 jul 2013, 13:09

Q69 in dat geval.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Popbumper probleempje F14

Bericht door Mentara » 02 jul 2013, 16:03

@ Richard: Dat is een verdraaid mooie handleiding die je daar geschreven hebt. Ik heb het stukje omtrent de special solenoids reeds gelezen nu, en ik heb meteen het hele boeltje afgedrukt en laten bundelen. Dit is echt perfecte lectuur voor iemand die reeds wat basiskennis heeft zoals ik, maar nog verre van een expert is. Als ik je ooit eens op een tornooitje ontmoet heb je nog een (Belgische) pint tegoed van mij! Thanks! :good:

@ Harrie: Het is inderdaad enkel de popbumper die het niet meer doet, dus de kans is groot dat het zoals jij zegt de transistor zal zijn. Thanks! Ik had het eigenlijk moeten weten dat ik met F14 vragen het beste bij jou terecht kon, jij hebt de jouwe praktisch van nul terug heropgebouwd. Ik blijf die jouwe trouwens nog steeds een prachtexemplaar vinden. :good:
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4040
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Popbumper probleempje F14

Bericht door Richard Baan » 03 jul 2013, 09:44

Dank je. 8-)

Het zijn artikelen die ik voor de Spinner heb geschreven een paar jaar terug. Die heb ik daarna als bundel op mijn site gezet.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Popbumper probleempje F14

Bericht door HarrieD » 03 jul 2013, 10:24

Mentara schreef:Ik blijf die jouwe trouwens nog steeds een prachtexemplaar vinden. :good:
Hij is inmiddels verkocht helaas. Next project: BTTF.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Plaats reactie