William em probleem
-
- Real name: alfred hamstra
William em probleem
Ben bezig met restauratie van een 67-er a gogo
Heb een tweede vraag/ probleem:
Het aanzetten gaat goed: power erop en linkerknop indrukken gaan lichtjes aan
Daarna handmatig coinrelais indrukken ( coinrelais brand door, zie ander topic)
Alle tellers resetten en flippers kunnen bewegen
Bijna alle bumpers werken ( behalve twee, probleem voor volgend topic om overzichtelijk te houden)
Eerste speler tellerraam: de "10" teller ( derde telraam) werkt niet goed. Soms draait hij wel door, soms niet. Soms ook blijft het relais van de 10 teller hangen...
Bij einde bal gaat de tweede speler.
Hier identiek probleem, ook derde teller werkt niet goed en blijft soms hangen...
Beide tellers uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, geen losse contacten.
En (2e probleem) bij einde bal gaat de kast weer terug naar de eerste speler: hoe stel ik het spel voor 3 of 4 spelers in?
Wie helpt me uit de brand?
Alfred
Heb een tweede vraag/ probleem:
Het aanzetten gaat goed: power erop en linkerknop indrukken gaan lichtjes aan
Daarna handmatig coinrelais indrukken ( coinrelais brand door, zie ander topic)
Alle tellers resetten en flippers kunnen bewegen
Bijna alle bumpers werken ( behalve twee, probleem voor volgend topic om overzichtelijk te houden)
Eerste speler tellerraam: de "10" teller ( derde telraam) werkt niet goed. Soms draait hij wel door, soms niet. Soms ook blijft het relais van de 10 teller hangen...
Bij einde bal gaat de tweede speler.
Hier identiek probleem, ook derde teller werkt niet goed en blijft soms hangen...
Beide tellers uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, geen losse contacten.
En (2e probleem) bij einde bal gaat de kast weer terug naar de eerste speler: hoe stel ik het spel voor 3 of 4 spelers in?
Wie helpt me uit de brand?
Alfred
Laatst gewijzigd door alfredhamstra op 02 nov 2013, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- zwartepanter
- Real name: Stefan Verhoelst
Re: William em probleem
Contacten kuisen!!!
-
Hoi, dank voor je reactie
Was het eerste wat ik deed...Alle contacten schoon met 1200 schuurpapier, alle losse draden gesoldeerd, lampjes getetst en vervangen, spoelen getest, spanningsdraad vervangen
Nieuwe zekeringen erin gedaan, daarna heb ik het ding pas aan gedaan...
Was het eerste wat ik deed...Alle contacten schoon met 1200 schuurpapier, alle losse draden gesoldeerd, lampjes getetst en vervangen, spoelen getest, spanningsdraad vervangen
Nieuwe zekeringen erin gedaan, daarna heb ik het ding pas aan gedaan...
- Richard Baan
- Real name: Richard Baan
- Contacteer:
Ik ben niet zo thuis in de EM-ers. Maar ik weet wel dat als er ergens een contactje blijft hangen, dat daardoor een relais continu aangetrokken blijft, en daardoor de spoel van de reel continu aangetrokken blijft.
Heb ik eens gehad met een target wat achter een rubbertje bleef steken.
Heb ik eens gehad met een target wat achter een rubbertje bleef steken.
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
Heb zelf van een forumlid een EM gekocht en het eerste advies dat hij me gaf: nooit de contacten kuisen met schuurpapier op een EM. Ben voor de rest een groentje, dus de techniek laat ik aan anderen over...alfredhamstra schreef:Was het eerste wat ik deed...Alle contacten schoon met 1200 schuurpapier
Gezocht: Stern eind jaren '70 - begin '80. Alle hulp welkom!
- Richard Baan
- Contacteer:
In aanvulling op wat Stefan zegt, vwb de speler2 die weer terug gaat naar 1 ipv 3/4.
Als ik kijk naar een Jackpot schema (Williams EM uit 1971) zou ik eens kijken naar het volgende:
Er is een player unit, die heeft een reset spoel. Die reset spoel wordt geactiveerd via o.a. een wisselcontact van het player reset relais. Dat relais geeft het verschil tussen volgende speler, of terug naar de 1e speler. Dat relais wordt dan weer geactiveerd door een ball count EOS.
De logica van dat circuit ontgaat me wel een beetje, maar ik zou eens dat circuit controleren. Staat op F9 van het Jackpot schema, nu maar hopen dat het zelfde circuit gebruikt is voor jouw kast.
Dus controleren of dit contact juist werkt, juist is afgesteld, schone contacten heeft, misschien schroefjes van het contactblok aandraaien.
Anders kun je eens kijken of bovenstaand relais inderdaad aantrekt nadat speler 2 de bal laat gaan. (en dit vergelijken met speler 1 bal laten gaan)
Succes iig.
Als ik kijk naar een Jackpot schema (Williams EM uit 1971) zou ik eens kijken naar het volgende:
Er is een player unit, die heeft een reset spoel. Die reset spoel wordt geactiveerd via o.a. een wisselcontact van het player reset relais. Dat relais geeft het verschil tussen volgende speler, of terug naar de 1e speler. Dat relais wordt dan weer geactiveerd door een ball count EOS.
De logica van dat circuit ontgaat me wel een beetje, maar ik zou eens dat circuit controleren. Staat op F9 van het Jackpot schema, nu maar hopen dat het zelfde circuit gebruikt is voor jouw kast.
Dus controleren of dit contact juist werkt, juist is afgesteld, schone contacten heeft, misschien schroefjes van het contactblok aandraaien.
Anders kun je eens kijken of bovenstaand relais inderdaad aantrekt nadat speler 2 de bal laat gaan. (en dit vergelijken met speler 1 bal laten gaan)
Succes iig.
Laatst gewijzigd door Richard Baan op 03 nov 2013, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- Richard Baan
- Contacteer:
Hoe dan wel? Ik heb daar zelf een plat vijltje voor.RO.b schreef: Heb zelf van een forumlid een EM gekocht en het eerste advies dat hij me gaf: nooit de contacten kuisen met schuurpapier op een EM. Ben voor de rest een groentje, dus de techniek laat ik aan anderen over...
Ik heb juist altijd begrepen dat dat geldt voor de goldplated contacten van een SS kast.
- wizardblom
- Real name: Ronald Blom
- Contacteer:
het is vaak niet nodig om contacten te schuren, worden er in ieder geval niet altijd beter van.
Schoonmaken met een doekje over een platte schroevendraaier met wat contactspray erop, dus NIET OP DE CONTACTEN werkt goed.
Wiper units demonteren en contactplaat en contacten schoonmaken is ook een standaard gegeven.
Schroeven waarmee de contacten vastgezet zijn eens aandraaien scheelt ook.
Schoonmaken met een doekje over een platte schroevendraaier met wat contactspray erop, dus NIET OP DE CONTACTEN werkt goed.
Wiper units demonteren en contactplaat en contacten schoonmaken is ook een standaard gegeven.
Schroeven waarmee de contacten vastgezet zijn eens aandraaien scheelt ook.
Slechte flipperkasten zijn er bijna niet, slecht afgestelde des te meer!
-
Dank voor alle reacties
Zal er weer even voor gaan zitten om alles beter te bekijken...
Domme vraag...maar hoe bepaal ik het aantal spelers?
Knop aan de voorkant bij power on?
Zo ja, werkt ook niet bij mij...
Zal er weer even voor gaan zitten om alles beter te bekijken...
Domme vraag...maar hoe bepaal ik het aantal spelers?
Knop aan de voorkant bij power on?
Zo ja, werkt ook niet bij mij...
- Richard Baan
- Contacteer:
Startknop indrukken, dan kan je met 1 speler spelen. Dan tijdens bal 1 van speler 1 nog een keer op start, dan kan je met een 2e speler spelen. Nog een keer geeft voor de 3e speler, nog een keer voor de 4e speler. Moeten er wel genoeg credits op staan.
- J.Verheggen
- Real name: Jasper Verheggen
ik schuur ook nooit, krijg je alleen maar meer plekken waar narigheid in komt, zelf kuis ik eerst met contactspray/remmenreiniger (zoals al genoemd, op doekje) daarna met een polijstmiddel op een doekje (belgom ect)
Zonder relais is er geen bal aan.
www.wipperflinkel.nl
www.wipperflinkel.nl
-
Ben er weer mee bezig geweest, probleem blijft
1) kast speelt alleen 1 e en 2 e speler...startknop voor derde en vierde spelerselectie werkt niet
En beide derde tellers blijven hangen, werken dus niet
Het zijn NIET de contacten...
Hoop dat er iemand is die me kan helpen, anders komt ie op marktplaats te staan
1) kast speelt alleen 1 e en 2 e speler...startknop voor derde en vierde spelerselectie werkt niet
En beide derde tellers blijven hangen, werken dus niet
Het zijn NIET de contacten...
Hoop dat er iemand is die me kan helpen, anders komt ie op marktplaats te staan

- Baron Shadow
- Real name: Ruud Kooij
Hoe weet je dat het niet de contacten zijn?
Doen ze het wel wanneer je ze met de hand bediend?
Blijft de scoremotor lopen omdat deze pas stopt als ze op 0 staan.
Heb je bij alle tellers wel gekeken of de contacten goed staan?
De 100 gaat verder doordat het contact op de teller van de tientallen wanneer die op 9 staat daarna natuurlijk naar de 1 op de volgende teller laat gaan.
Heb je al eens hier http://techniek.wipperflinkel.nl/ gekeken bij de reparatie handleiding van em'ers.
Staan een hoop tips in.
Doen ze het wel wanneer je ze met de hand bediend?
Blijft de scoremotor lopen omdat deze pas stopt als ze op 0 staan.
Heb je bij alle tellers wel gekeken of de contacten goed staan?
De 100 gaat verder doordat het contact op de teller van de tientallen wanneer die op 9 staat daarna natuurlijk naar de 1 op de volgende teller laat gaan.
Heb je al eens hier http://techniek.wipperflinkel.nl/ gekeken bij de reparatie handleiding van em'ers.
Staan een hoop tips in.
Take my advice...I don't use it anyway....
Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.
Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.
-
Dank voor email
Derde teller draait niet door na 9 van de vierde...
Contacten zijn allen goed, identiek aan elkaar
Met de hand draaien ze perfct door...
Derde teller draait niet door na 9 van de vierde...
Contacten zijn allen goed, identiek aan elkaar
Met de hand draaien ze perfct door...
- wizardblom
- Real name: Ronald Blom
- Contacteer:
Kijk naar het eindcontact van de coin unit, deze moet open gaan bij de 4e speler om "aftikken" van spelen te voorkomen.
Als deze al open gaat bij de 2e speler dan zal ie niet verder stappen.
Doortikken na 9 van de 4e is het onderste contact op de teller, deze staat "in" op de 9 stand en wordt dan doorgeschakeld naar de opvolgende teller, zou een slechte soldeerverbinding kunnen zijn.
Berucht bij Williams.
Kan ook een vuile wiper unit zijn van de player unit, deze zorgt ook voor de doorschakelingen.
Als deze al open gaat bij de 2e speler dan zal ie niet verder stappen.
Doortikken na 9 van de 4e is het onderste contact op de teller, deze staat "in" op de 9 stand en wordt dan doorgeschakeld naar de opvolgende teller, zou een slechte soldeerverbinding kunnen zijn.
Berucht bij Williams.
Kan ook een vuile wiper unit zijn van de player unit, deze zorgt ook voor de doorschakelingen.
Slechte flipperkasten zijn er bijna niet, slecht afgestelde des te meer!