Funhouse Project

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 06 okt 2013, 13:59

Vorige week ben ik, na een 2 maand durende zoektocht, mijn eerste flipperkast gaan ophalen: een funhouse.

De algemene staat is behoorlijk. Technisch bijna 100%: enkel Rudy's ogen centreren zich niet altijd 100%, maar voor de rest werkt alles; afgezien van enkele lampjes die ik nog moet vervangen. Plastics zijn in orde en ramps nog relatief nieuw.

Algemeen overzicht

Elektronica is nog helemaal in orde: geen vreemde soldeerpunten, geen zuurschade enkel wat vuile zekeringen die ik ga vervangen.

Visueel is de kast in OK staat: hier en daar een krasje en een beetje verf dat ontbreekt (vooral in de kopkast). Het cabinet zelf is vervaagt in de rode kleuren (zoals bijna alle funhouse kasten).

Kopkast
Cabinet

Het speelveld is ook relatief in orde, er is zeker geen grote schade. Mylar hangt er nog wel op, maar ik ben van plan deze te verwijderen mbv de freeze spray techniek. Ik zal hier zeer traag te werk gaan om geen extra schade toe te brengen, of toch om zo weinig mogelijk extra schade te induceren.

Playfield
Plek met grootste schade op playfield
Klok
Detail 1
Detail 2

Ik zag hier op het forum enkele prachtwerken waarbij een medieval madness en attack from mars speelveld werd omgetoverd tot prachtstukken.

Graag zou ik ook aan de renovatie beginnen om de kast in tip top conditie te brengen.

Dit zal inhouden:
*Nieuwe decals op kopkast en cabinet
*Clearcoat laag op het speelveld laten spuiten
*Schade aan speelveld herstellen mbv airbrush
*Nieuwe clearcoat laag laten aanbrengen op speelveld

Natuurlijk zou ik zo veel mogelijk zelf willen doen om hier zoveel mogelijk ervaring op te doen en veel voldoening uit te halen.

1) Heeft iemand weet of er al iemand vector bestanden van de cabinet art heeft gemaakt ? Indien niet zal ik het zelf (proberen) te doen in Illustrator.
2) Iemand een goed adresje van een carrossier in het Antwerpse die met pinball speelvelden overweg kan om deze te laten clearcoaten?
3) Ik heb geen ervaring met airbrush, maar zou dit wel graag leren. Heeft er iemand een idee wat een goede beginset is voor een beginner?

Aangezien dit mijn eerste projectje is, hoor ik graag alle tips van de ervaren mensen :-)

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3900
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door Richard Baan » 06 okt 2013, 14:58

Ik zou toch overwegen om de kast zo te laten, en de mylar te laten zitten.
Je ziet namelijk van die kleine verticale barstjes in de verf onder de mylar. Ik denk dat je best wat schade zal krijgen door het te verwijderen.

En als die mylar er nou lelijk op zou zitten...., maar dit is gewoon een mooi exemplaar.

Alleen schoonmaken, blauw flasherkapje achterin en rood extra ball lampje in de mirror en hij is weer als nieuw.
Maar dat is slechts mijn mening.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door HarrieD » 07 okt 2013, 07:14

Richard Baan schreef:Ik zou toch overwegen om de kast zo te laten, en de mylar te laten zitten.
Je ziet namelijk van die kleine verticale barstjes in de verf onder de mylar. Ik denk dat je best wat schade zal krijgen door het te verwijderen.

En als die mylar er nou lelijk op zou zitten...., maar dit is gewoon een mooi exemplaar.

Alleen schoonmaken, blauw flasherkapje achterin en rood extra ball lampje in de mirror en hij is weer als nieuw.
Maar dat is slechts mijn mening.
Ik ben het eens een keertje eens met deze stelling. Jouw funhouse ziet er echt nog super uit. Wat ik zou doen: alle spullen in de tumbler en ultrasoon. Starposts vervangen door nieuwe (die dingen kosten echt gewoon niets), speelveld goed oppoetsen en waxen. Die decals zijn duur en volgens mij best lastig aan te brengen, maar zullen de kast echt wel doen opleven.

Mijn advies: kijk eens heel goed rond hier op het forum, er zijn voldoende voorbeelden, leer van de fouten van een ander. Als je toch wil clearcoaten, bedenk je dan goed dat je ook heel wat moet airbrushen. Leuk werk hoor, daar niet van. Succes in ieder geval, ik ga het volgen. Mijn FH is de volgende die geshopped gaat worden.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: Funhouse Project

Bericht door geertvdp » 07 okt 2013, 10:42

Tumbler én ultrasoon?
Eigenaar: Whirlwind

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door HarrieD » 07 okt 2013, 10:57

geertvdp schreef:Tumbler én ultrasoon?
Yep, sommige spullen alleen in de tumbler, sommige in de ultrasoon, sommige in beide. Ik laat het aan je eigen fantasie over welke spullen je met welke optie schoonmaakt.

Ik vind overigens die tumbler briljant. Sommige items heb je binnen een paar uur schoon, sommige doen er een dag of 4 over. Ik heb vorig weekend laneguides getumbled. Fantastisch!
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 07 okt 2013, 11:42

Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

De eerste stap is om de kast helemaal op te kuisen.

Een ultrasone reiniger heb ik, maar waar vind ik een tumbler? Ik heb al gehoord van wapenwinkels. Iemand suggesties?

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door HarrieD » 07 okt 2013, 11:48

Cyanide schreef:Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

De eerste stap is om de kast helemaal op te kuisen.

Een ultrasone reiniger heb ik, maar waar vind ik een tumbler? Ik heb al gehoord van wapenwinkels. Iemand suggesties?
Wapenwinkels inderdaad. Je moet er ook media bij nemen (gecruchte walnoten). Ik was 70 euro kwijt destijds.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
Wingwalker
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 feb 2012, 10:56
Real name: Kevin Claeys
Locatie: Belgium

Re: Funhouse Project

Bericht door Wingwalker » 07 okt 2013, 12:02

Ik vind overigens die tumbler briljant. Sommige items heb je binnen een paar uur schoon, sommige doen er een dag of 4 over. Ik heb vorig weekend laneguides getumbled. Fantastisch!
Welk media gebruik jij? En waar haal je het? Het mijne moet eens vervangen worden.
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door HarrieD » 07 okt 2013, 13:06

http://www.dillonprecisioneurope.nl/con ... .html#p205

Die walnotengranulaat. Deze handelaar zit bij mij in de buurt, lekker makkelijk dus. Ik gebruik overigens ook die brass polish, daarvan gooi ik per tumbleronde een theelepeltje van bij.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
nushae
Berichten: 53
Lid geworden op: 25 sep 2013, 10:09
Real name: Angelo Wentzler
Locatie: The Netherlands

Re: Funhouse Project

Bericht door nushae » 08 okt 2013, 15:22

Tumblers worden ook gebruikt om speelstukken van bordspelen ronder te maken (haalt alle scherpe randjes van het plastic). Daar ken ik ze van.
Gezocht: Bride of Pinbot

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 25 okt 2013, 07:15

Omdat de glasplaat van mijn funhouse enkele krassen vertoond, ben ik op zoek naar een nieuwe glasplaat.

Ik heb nu de mogelijkheid om een gelamineerde glasplaat te krijgen, met een dikte van 6mm.

De originele glasplaat is 5 mm en is getempered.

Wat is jullie advies ? Verder zoeken naar een getemperde plaat of is gelamineerd glas (1 mm dikker) ook nog OK?

Bedankt voor de meningen.

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Funhouse Project

Bericht door Gottlieb collector » 25 okt 2013, 07:46

volgens mij ga je er een dikkere glasplaat niet ingeschoven krijgen .

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Funhouse Project

Bericht door Mentara » 25 okt 2013, 10:20

Ik zou ook opteren voor een gewoon standaard dikte, getemperd flipperglas zoals bijvoorbeeld Carl die verkoopt. Kost de wereld niet, maar wel een wereld van verschil voor je kastje. :-)
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 27 okt 2013, 09:38

Goed, dan wordt het een plaat van 5 mm :-)

Ik kan er via een groothandel vrij makkelijk en goedkoop aan geraken, maar het is dan wel gelaagd ipv getemperd.

Ik denk persoonlijk dat het niet zoveel zal uitmaken; zolang je er niet op gaat staan.

Gebruikersavatar
J.Verheggen
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 jun 2012, 10:32
Real name: Jasper Verheggen
Locatie: Rest of the world

Re: Funhouse Project

Bericht door J.Verheggen » 27 okt 2013, 10:47

altijd voor gehard glas gaan, zit er niet voor niks in...
Zonder relais is er geen bal aan.
www.wipperflinkel.nl

theove
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 feb 2013, 21:35
Real name: Theo
Locatie: The Netherlands

Re: Funhouse Project

Bericht door theove » 27 okt 2013, 10:52

In een kroeg kan ik mij dat voorstellen maar thuis..

Hoewel,..... soms knalt er een bal best hard tegen de glasplaat.

Zou dus ook voor gehard glas gaan.

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 30 okt 2013, 08:22

Goed, het wordt dus gehard glas.


Nog een ander vraagje. De inserts van de klok steken iets naar boven zodat in sommige gevallen de bal een vervelende deflectie krijgt. Hoe kan ik deze terug in het speelveld geduwd krijgen?

Ik lees over technieken met een haardroger/verfstripper, maar komt de mylar of decal daar niet van los?
Bovendien wil ik ook dat de decal op zijn plaats blijft steken, zodat ik het niet meer opnieuw hoef te doen. Ik neem aan dat er dan nieuwe lijm op de insert moet, maar hoe doe je dit dan zonder de hele insert er hoeven uit te halen?

Bedankt voor alle hulp/ideeën!

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door flippers.be » 30 okt 2013, 08:39

Cyanide schreef:Ik denk persoonlijk dat het niet zoveel zal uitmaken; zolang je er niet op gaat staan.
Dat denk jij, en binnen enkele jaren verkoop je de kast en denkt de koper dat er wel gehard glas in zit en gaat die er wel op staan of slaat die er eens hard op.....

Altijd geharde ruiten kopen. Zelfs in thuisgebruik.


Inserts naar beneden doen: met haardroger langs onder rustig aan verwarmen (niet verfstripper !!! is veel te warm en dan beschadig je de insert). Langs boven met een hamer en houten blokje de insert mooi vlak kloppen. Laten drogen en langs onder opnieuw aan de rand vastlijmen want anders komen ze op termijn terug naar boven.
Laatst gewijzigd door flippers.be op 30 okt 2013, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wingwalker
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 feb 2012, 10:56
Real name: Kevin Claeys
Locatie: Belgium

Re: Funhouse Project

Bericht door Wingwalker » 30 okt 2013, 08:46

Ik zou de insert van langs onderen verwarmen en dan voorzichtig terug duwen. Zo beschadig je de mylar normaal niet.
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 02 nov 2013, 14:36

Heb het even geprobeerd en er komen zeer kleine blaasjes op de mylar, terwijl de insert vast blijft zitten. Ik zal de twee dus aan elkaar moeten koppelen: mylar eraf en dan de inserts er terug induwen.


Heeft er trouwens iemand hoge resolutie foto's van een niet verkleurd funhouse cabinet? Zo kan ik in illustrator de cabinet decals netjes tracen...

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Funhouse Project

Bericht door Cyanide » 08 dec 2013, 12:50

Ik heb eindelijk wat tijd kunnen vrijmaken om het speelveld uit de kast te halen.

Hieronder enkele beelden:

Stap 1 : Afbraak boven- en onderzijde:

Start afbraak bovenzijde

Ettelijke uren later...

Ettelijke uren later 2...

Start afbraak onderzijde

Verder...

Uiteindelijk

Stap 2 : Mylar removal

Ik had veel gelezen over de freeze spray techniek, ook bij eigenaars van funhouse. De commentaren zagen er veelbelovend uit.

Hier starten we dus mee

Maar: dit bleek niet te werken. De mylar kwam NIET los. Zelfs, na een hele bus freeze spray er op te gebruiken. Geen avance ...

Dus, volgende techniek: scherp breekmes tussen mylar en playfield duwen:

Werkt veel beter, mylar komt los, zelfs zonder freeze of hitte!

Mylar volledig weg, zonder beschadiging

De lijmresten heb ik nadien weggewerkt met een lijmverwijderaar die ik eerder bij Lidl had gevonden. Werkt perfect, lijmresten gaan zo weg, zonder beschadiging aan het speelveld.

Momenteel is al het mylar van het speelveld verwijderd, er zijn geen beschdigingen aan de inserts. Hier en daar miniem verfverlies, maar dat is echt zeer beperkt.

Ik ga nu de inserts van de klok levelen. Dat lijkt makkelijker dan het is. Ik heb al minutenlang geprobeerd met de haardroger (+hamer en blokje), maar de lijm blijft solide. Volgende stap zal via de clamp methode of zeer kort met de heatgun zijn.

Dan het speelveld lichtjes opschuren en dan kan het geclearcoat worden bij de carrossier.

marcelmagic
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:23
Real name: Marcel van der Boor
Locatie: The Netherlands

Re: Funhouse Project

Bericht door marcelmagic » 08 dec 2013, 13:03

Echt top!
Ben zo blij dat mijn eerste kast uiteindelijk bij een echt liefhebber terecht gekomen is.
En met liefde in oude glorie hersteld wordt!
Keep up the good work :good:
Theatre of Magic, Tales of the Arabian nights, Medieval Madness, Lord Of The Rings, Circus Voltaire at home
Moved on a Batman the Dark Knight, Twilight Zone, Funhouse

sake
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Funhouse Project

Bericht door sake » 08 dec 2013, 13:25

Goed bezig! Ga je voor de eerste clearcoat nog houtherstellingen doorvoeren en/of insect decals opbrengen?
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6171
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Funhouse Project

Bericht door zwartepanter » 14 dec 2013, 09:52

Mooi zo! :clap: Laat weten of de heatgun werkt om de inserts te levelen... ik begin namelijk binnenkort aan de Whirlwind verder te doen... :madman: .

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Funhouse Project

Bericht door HarrieD » 14 dec 2013, 10:05

zwartepanter schreef:Mooi zo! :clap: Laat weten of de heatgun werkt om de inserts te levelen... ik begin namelijk binnenkort aan de Whirlwind verder te doen... :madman: .
Ik hoop dat ik heatgun verkeerd lees! Pak geen, en dan bedoel ik GEEN!!!! verfstripper. Met een föhn kan het wel.

Had ik gezegd dat je GEEN VERFSTRIPPER mag gebruiken?
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Plaats reactie