Arabian Nights lamp matrix en GI-loops

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nickelless
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2012, 20:04
Real name: Nick
Locatie: The Netherlands

Arabian Nights lamp matrix en GI-loops

Bericht door Nickelless » 10 jul 2015, 14:11

Hoi,

Ik heb een probleem met de lamp matrix en GI van Arabian Nights

Van de lamp matrix werken 9 lampjes niet, ondanks dat deze vervangen zijn door nieuwe ik vind het een behoorlijk aantal. Is er misschien iets anders aan de hand of hebben ze verband met elkaar?
Of moet ik meer denken aan een draad breuk en de matrix met een multimeter doormeten , of is het een diode probleem?

Het gaat om de volgende lampjes:
Magic Carpet (31), Smoke-6 (41), Smoke-10 ( 45) (B)azaar (62), ba(Z)aar (65), Harem Advance (73), Left tiger loop (74) en Right lock (83)

Afbeelding

Het tweede probleem, de GI-lampen knippert, tijdens het spelen als er een flipper solernoid wordt bekrachtigd.
Indien niet gespeeld wordt dimt de GI automatisch, is dit normaal?

Mocht iemand een goede tip hebben hoor ik het graag.

Alvast mijn dank.
Laatst gewijzigd door Nickelless op 10 okt 2015, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Good friends: WW, CV, TOTAN, BOP 2.0 , MM
Left: Dr Who, RFM, STTNG, TAF, TOM, TZ , HARDBODY
Wish list: TBL

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4040
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Arabian Nights lamp matrix en GI-loops

Bericht door Richard Baan » 10 jul 2015, 17:26

Je lamp matrix moet je zoeken in de lamp of houder. Niet in iets gecombineerd. Kun je zien aan de positie in de matrix.
Je GI dimt in de attract. Dat is normaal. Gebeurt na een bepaalde tijd. Is ook instelbaar in het menu.
Je GI die hoort niet te flikkeren bij het aan trekken van een spoel. Ik vermoed dat je ergens een slechte verbinding hebt.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Nickelless
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2012, 20:04
Real name: Nick
Locatie: The Netherlands

Re: Arabian Nights lamp matrix en GI-loops

Bericht door Nickelless » 10 jul 2015, 19:28

Richard bedankt

Zal er komende week eens flink zoeken
Geeft de burger weer moet :)

Groet nick
Good friends: WW, CV, TOTAN, BOP 2.0 , MM
Left: Dr Who, RFM, STTNG, TAF, TOM, TZ , HARDBODY
Wish list: TBL

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4040
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Arabian Nights lamp matrix en GI-loops

Bericht door Richard Baan » 10 jul 2015, 20:31

Vwb de lampmatrix kunnen de houders en aansluiting van het lampje zelf wat gecorrodeerd zijn.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: Arabian Nights lamp matrix en GI-loops

Bericht door aamjanssen » 12 jul 2015, 12:41

Ik zou in het menu all lamps on zitten, dan op de soldeer punten van de houder meten of in geval van wedge op de banen.

Wat ze al zeggen, gi dimt in attract mode. Dit is een optie in het settings menu, het kan dus uit.

Het knipperen kan een slecht contact zijn, maar als alles knippert denk ik eerder dat je power driver bord een revisie kan gebruiken.

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Arabian Nights lamp matrix en GI-loops

Bericht door HarrieD » 12 jul 2015, 14:19

Ik denk dat het probleem simpeler is dan dat.
Hoogstwaarschijnlijk heb je leds, die dimmen niet en dan moet je de dimoptie uitzetten in het menu. Voor wat betreft de inserts heb je denk ik de goedkope leds, dus niet de non-ghosting variant. Diegene die het niet doen moet je maar eens omdraaien (mits het wedge leds zijn).

De diversiteit aan niet werkende leds in de matrix laten me die richting uit denken.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
Nickelless
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2012, 20:04
Real name: Nick
Locatie: The Netherlands

Re: Arabian Nights lamp matrix en GI-loops

Bericht door Nickelless » 12 jul 2015, 16:59

Alles,

Bedankt voor het meedenken, echt top!

De Arabian Nights is gewoon met ouderwetse gloeilampen er is geen enkele LED geplaatst .
Het Power Driver Board was nog voorzien van de GI Diodes voor de kopkast. Deze heb ik inmiddels verwijderd en 1.5 mm2 installatie draad is ervoor in de plaats gesoldeerd.

Afbeelding

Door jullie tips denk ik meer voor de GI in een slechte verbinding in de connectors.
Aangezien de verwijderde diodes binnen no-time gloeiend heet werden.
Helaas door mijn werk kan ik niet eerder op onderzoek dan eind komende week :(

Ik hou jullie op de hoogte.
Laatst gewijzigd door Nickelless op 10 okt 2015, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Good friends: WW, CV, TOTAN, BOP 2.0 , MM
Left: Dr Who, RFM, STTNG, TAF, TOM, TZ , HARDBODY
Wish list: TBL

Gebruikersavatar
Nickelless
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2012, 20:04
Real name: Nick
Locatie: The Netherlands

Re: Arabian Nights lamp matrix en GI-loops

Bericht door Nickelless » 27 jul 2015, 15:28

Problemen met de insert lampjes en GI zijn opgelost.
Eigenlijk heel voor de hand liggend, zoals eerder al door een forumlid was aangegeven.
Oxidatie en slechte verbindingen. :D

Magic Carpet (31) slechte pen soldering, opnieuw gesoldeerd en weer werkend
Smoke-6 (41), van de lamphouder een pennetje afgebroken, lamphouder is vervangen
Smoke-10 (45), ook hier een pennetje afgebroken, lamphouder is vervangen

(B)azaar (62), ba(Z)aar (65), Harem Advance (73), Left tiger loop (74) en Right lock (83)
Oxidatie van de contacten, schoongemaakt met azijn en weer werkend.

GI Connector had behoorlijk veel overgangsweerstand, beide delen van de connector zijn vervangen, het is knipperen is ook verdwenen.

Hieronder de foto van de lamphouders:

Afbeelding

Er mag een slotje op
Laatst gewijzigd door Nickelless op 10 okt 2015, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Good friends: WW, CV, TOTAN, BOP 2.0 , MM
Left: Dr Who, RFM, STTNG, TAF, TOM, TZ , HARDBODY
Wish list: TBL

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Arabian Nights lamp matrix en GI-loops

Bericht door HarrieD » 27 jul 2015, 21:03

:good:
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Plaats reactie