EM Super Soccer: 100 punten relais blijft dicht

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
pinballbart
Real name: Bart Vyvey

EM Super Soccer: 100 punten relais blijft dicht

Bericht door pinballbart » 12 aug 2015, 09:28

Sedert een paar dagen is er een 4-player Gottlieb Super Soccer bij de verzameling gevoegd.
Toen we de kast kochten werkte de spelcyclus perfect normaal.
Problemen met zwakke linkse flipper, 1000 punten popbumper en xylofoon hebben we opgelost.
Tijdens het foutzoeken moet toch iets misgelopen zijn want nu is er een nieuw probleem... :whisling:
Doordat ik geen manual/schematics vind op internet zit ik momenteel wat vast, hopelijk hebben jullie interessante tips!

Een spel kan perfect gestart worden. Resetcyclus werkt, alle tellers mooi naar 0. Er kan een spel afgeduwd worden voor 4 spelers. Je kan beginnen spelen en alles werkt goed tot er 100 gescoord wordt.
Het probleem doet zich voor op alle spelers ( 1,2,3 en 4).
Het M-relais in de kopkast die instaat voor de 100 punten trekt dan aan en blijft aangetrokken.
Om erger te vermijden moeten we gewoon de kast afleggen zodat het relais niet verbrandt.
Door het gebrek aan schema's weet ik niet welk contact ervoor moet zorgen dat het M-relais na bekrachtiging terug kan keren naar zijn rustpositie.

Heeft iemand misschien een (digitale) manual/schema's van een Super Soccer?
Alle tips zijn welkom!
Flippers: IJ (WMS), Avengers IQ prem, Elvira HOH prem, JP pro, GOTG LE, Future Spa, Sinbad, Wizard, Space Mission, Little Chief, Super Soccer.
http://www.pinballowners.com/pinballbart

aquasat
Real name: Ollivier

Re: EM Super Soccer: 100 punten relais blijft dicht

Bericht door aquasat » 12 aug 2015, 09:37

Ik zou dit eens doornemen (ik vermoed dat de Eos switch de boosdoener is)
http://www.pinrepair.com/em/index2.htm#reels
TAF

pinballbart

Bericht door pinballbart » 12 aug 2015, 09:53

Merci Ollivier, maar deze had ik al eens bekeken. Had het probleem hem moeten voordoen bij één specifieke speler was de oplossing makkelijk te vinden. Dan zou het inderdaad de EOS (NC) zijn die op de score reel zit, die niet wil openen.
Helaas doet hij het bij iedere speler. Dat zou willen zeggen dat op iedere Score reel de EOS niet goed is, wat niet het geval is. Het probleem moet hem ergens anders voordoen.

Nog even bij vermelden: 10 punten relais telt perfect tot op het moment dat je van 90 punten moet overgaan naar 100.
1000 punten relais werkt ook perfect.

Ik denk ook niet dat er een switch van 100 punten op het speelveld kortgesloten staat. Anders zou het relais al beginnen aantrekken van het moment dat je een spel start waarschijnlijk...?
Flippers: IJ (WMS), Avengers IQ prem, Elvira HOH prem, JP pro, GOTG LE, Future Spa, Sinbad, Wizard, Space Mission, Little Chief, Super Soccer.

aquasat
Real name: Ollivier

Bericht door aquasat » 12 aug 2015, 09:59

Dan moet het bij de score motor zijn denk ik.
Daar zou de aansturing moeten zitten voor de 10, 100 en 1000 scores.
TAF

pinballbart

Bericht door pinballbart » 12 aug 2015, 10:08

Alleen zonder manual ga ik die niet vinden, daarvoor weet ik bijlange nog niet genoeg over EM-kasten.
Zou je met een foto kunnen tonen welke contacten het zouden moeten zijn? :D

David Pinball Wizz
Real name: David Deturck

Bericht door David Pinball Wizz » 12 aug 2015, 11:07

Of misschien bij het player wheel? Dat de 100 niet doorgaat naar de juiste score reels? Of gebeurt dit wel?
IFPA Country Director Belgium

flippers.be
Real name: AE
Contacteer:

Bericht door flippers.be » 12 aug 2015, 12:06

Heb een jack in the box die qua schema gelijkaardig zal zijn aan jouw super soccer, als ik er aan denk zal ik vanavond een foto van dat schema stuk maken (email me om me eraan te herinneren als ik het vergeet.. ben nogal heel vergeetachtig)

wat gebeurt er als je dat relais met de hand dicht duwt ? blijft het ook aangetrokken ?
heb een tijdje geleden op een wms em een gelijkaardig probleem gehad en daar had het te maken met ofwel de player unit ofwel de bonus unit.. er was iets van andere assembly dat ook verder moest tikken en dat niet deed..

wat doet het als je op de eerste speler minder dan 100 punten haalt en dan naar de tweede gaat ? tellen de scores dan goed op reel 2, en gaat die misschien wel verder dan 100 ?

wizardblom
Real name: Ronald Blom
Contacteer:

Bericht door wizardblom » 12 aug 2015, 12:26

David Pinball Wizz schreef:Of misschien bij het player wheel? Dat de 100 niet doorgaat naar de juiste score reels? Of gebeurt dit wel?
Zou kunnen zijn dat de wiper unit van de player geen verbinding maakt, of het schakelcontact op het relay vuil is of iets te ver open staat.
100 wordt per speler aangestuurd via de contacten op de player unit, dan zou het 1 van de speler betreffen, in dit geval alle, dus een algemeen schakelprobleem.
Kun je testen door handmatig een van de 100 tellers 1 stap op te laten gaan en dan te resetten, zul je zien dat deze netjes terug gaat naar "0".
Als de tellerspoel niet intrekt zal het relay in blijven staan omdat de e.o.s. niet open gaat, logische oorzaak en gevolg dus.
Slechte flipperkasten zijn er bijna niet, slecht afgestelde des te meer!

pinballbart

Bericht door pinballbart » 13 aug 2015, 08:15

Op het moment dat de 100 punten gescoord worden trekt het relais M aan en blijft aangetrokken. De score reel doet niets, 100 punten worden niet bijgeteld.

Aeneas:
Als ik gewoon een spel start verloopt alles normaal. Alles wordt gereset en je kan beginnen spelen.
Wanneer ik dan manueel op het relais M duw, blijft het ook aangetrokken.

Als ik een spelletje afduw voor 4 spelers, en speler 1 scoort bijvoorbeeld 60 punten en dan ball drain, dan gaat hij mooi over naar speler 2, enz... . Hij doet dit voor alle spelers. Het is pas als je ergens 100 punten scoort op gelijk welke speler, of je maakt de overgang van 90 punten naar 100, dat het relais M aantrekt en niet meer lost.

Ronald:
Wiper unit klinkt mij niet bekend in de oren, ik weet nog niet bij een EM-kast welk onderdeel welke functie heeft...
Op het relais M zelf zie ik dat deze 5 contacten aanstuurt. Dit zijn zo te zien allemaal NO-contacten. Als het relais dan aantrekt (en blijft) lijkt het mij wel dat alle 5 contacten mooi sluiten.
Voor zover ik er iets van weet denk ik ook aan de EOS die niet opent. Maar waar is die EOS terug te vinden?

flippers.be
Real name: AE
Contacteer:

Bericht door flippers.be » 13 aug 2015, 09:19

is er 1 van die contacten op het M relais dat een vonk geeft bij het aantrekken ?
wat je ook kan doen is afwisselend tussen elk van die contacten een papiertje steken zodat ze niet dicht gaan en zien of je zo kan vinden welk contact juist het probleem veroorzaakt..

een wiper unit zijn zo metalen armpjes die ronddraaien over een plaatje met contactpunten..
heeft een veer en een paar spoelen om ze verder te laten klikken en te resetten..
vaak is dat mechanisme vuil en draait het niet goed naar de volgende positie, soms zijn de tandwielen afgesleten en klikt het daarom niet in de volgende positie

pinballbart

Bericht door pinballbart » 13 aug 2015, 09:35

Dit is het relais in kwestie. Zoals je het hier ziet 3 contacten vooraan, 2 contacten achteraan.
Ik heb gevonden dat het contact links achteraan naar de chime unit gaat. Contact ga ik moeten vervangen want de op 1 beentje is het contactpuntje weg.
Het contact rechts achteraan trekt wel een redelijke vonk in vergelijking met de andere, vind ik.
Alleen weet ik niet welke functie het heeft.

Als we hem juist gekocht hebben werkte alles wel goed. Het probleem zal erin geslopen zijn wanneer we aan het proberen waren om het contact naar de chime unit probeerden te herstellen. Ik heb ook enkel dit relais losgehaald, van de rest ben ik af gebleven.
Bijlagen
IMG_1455.jpg
IMG_1455.jpg (43.68 KiB) 2060 keer bekeken

pinballbart

Bericht door pinballbart » 13 aug 2015, 10:07

Eureka! :D

Hij doet het ondertussen al veel beter! Ik ging de tip met het papiertje ertussen uitproberen Aeneas, maar heb eerst nog eens de contactpuntjes heel lichtjes opgeschuurd en bijgeregeld. En tot mijn verbazing plakten ze niet altijd meer vast. Soms durft hij het wel nog eens doen. Dus is het puur kwestie van de contacten op het relais M perfect af te regelen.
Ik dacht al dat het nergens anders kon zitten, want ik ben ook nergens anders aan geweest...
Het contact die de grootste vonk trok was de boosdoener.
Ik moet toch nog een bestelling plaatsen bij een wipperflinkel. Kga ineens wat contactjes meebestellen dat ik ze kan vervangen als ze nog te veel de neiging zouden hebben om te plakken. Sowieso moet het contactje naar de chime unit vervangen worden, want zonder contactpuntje zal het niet lukken.

Bedankt om mee te denken!

inkochnito
Real name: Peter Koch

Bericht door inkochnito » 13 aug 2015, 20:33

Misschien als mosterd na de maaltijd, maar ik heb een heel mooie pdf schema voor Super Soccer.
Zo mooi dat je het zelfs zou kunnen gebruiken om opnieuw af te drukken.
Stuur me even een email en dat stuur ik je een kopie terug.
inkochnito @ kpnplanet . nl

Peter
www.inkochnito.nl

pinballbart

Bericht door pinballbart » 14 aug 2015, 07:39

Die zal zeker nog wel van pas komen Peter! Ik heb je zojuist een mailtje verstuurd.
Bedankt!

Plaats reactie