Terminator 2 blijft proberen ballen te voeden bij start

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
ncv101
Real name: Nick

Terminator 2 blijft proberen ballen te voeden bij start

Bericht door ncv101 » 20 aug 2015, 08:17

Goedemorgen,

Ben de gelukkige eigenaar van een Terminator 2 kast. Helaas heb ik een (hopelijk) klein probleem waar iemand anders wellicht al ervaring mee heeft.

Ik ben een volledig nieuwe eigenaar van een flipperkast. Alles wat ik eraan doe is volledig nieuw voor mij, dus excuses als ik het vak jargon omtrent flipperkasten nog niet beheers! :) Heb gezocht op dit probleem maar niet heel specifiek kunnen vinden wat het nu zou kunnen zijn.

Als ik een nieuw spel start dan geeft hij de bal af voor de launch. Helaas blijft hij proberen ballen toe te voegen, dus na bal twee kan hij geen ballen meer afgeven, maar je hoort en ziet dat hij ook de derde bal probeert te voeden. Ik kan dus geen bal afschieten om het spel te starten.

Gister een test gestart (weet ik nog niet zoveel van) voor de losse onderdelen om te zien of hij wel een bal kan afschieten en dat gaat goed. Hij laadt dus wel ballen en kan ze ook afschieten, alleen niet in spel modus, wat een beetje de basic is van de hele machine! :)

Heeft iemand wellicht een idee wat dit probleem zou kunnen zijn of hoe ik het beste het probleem kan isoleren zodat ik tot een oplossing kan komen?

Alvast enorm bedankt voor het meedenken/meehelpen!

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Re: Terminator 2 blijft proberen ballen te voeden bij start

Bericht door Richard Baan » 20 aug 2015, 08:21

Zet de kast eens in de test (switch edges) via de 4 knopjes in het deurtje.
Dan elke switch eens indrukken en kijken wat de kast aangeeft.
Als iets het niet doet, dan eens kijken waardoor dit komt. Kan vuil zijn, of een losse draad, of..., of...

Succes.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

ncv101

Bericht door ncv101 » 20 aug 2015, 08:42

Hoi Richard,

Bedankt voor jouw reactie. Voor de switch edges test....voor zover ik het begrijp, test ik de opto's of niet? Deze registreren de bal, correct? Kan de switch edges test dit volledig zelf testen of moet ik manueel testen of het signaal wordt opgepikt?

Gr,
Nick

David Pinball Wizz
Real name: David Deturck

Bericht door David Pinball Wizz » 20 aug 2015, 09:08

het zijn geen opto's maar 3 fysieke switches in de ball through (ballengoot).

Er zal iets mis zijn met deze switches.
Dus je gaat naar switch edges test (T1) en kijkt wat het gedrag is van deze switches. Of ze dus normaal open en dicht gaan als er een bal op ligt of niet.

Je hebt, ball through end, ball through left, ball through center, ball through right. Vermoedelijk blijft de left hangen.

Dit kan zijn door slechte afstelling, draad los, switch kapot, verkeerd bedraad, (in het slechtste geval kapotte ic op de cpu door kortsluiting van switch circuit met spoelen circuit), etc...
IFPA Country Director Belgium

ncv101

Bericht door ncv101 » 20 aug 2015, 09:19

Bedankt voor deze verduidelijking! Vanavond ben ik als het goed is home alone, dus zodra de kleine naar bed gaat zal ik op onderzoek gaan en de resultaten delen. Alvast bedankt!

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 20 aug 2015, 09:49

De switch edge test geeft een switch verandering aan. Dus van open naar dicht of juist andersom. Dat geldt voor elk type. Dat kan de kast niet zelf, maar je moet zelf de switch activeren. De kast geeft dan aan wat er gebeurt.
Vergelijk maar even met een goede switch en kijk hoe de kast reageert.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

wimpinball
Real name: wim van roey

Bericht door wimpinball » 20 aug 2015, 10:01

de switchnummers zijn :
switch 15 left
switch 16 center
switch 17 right

als je de ballen eruit haalt mogen deze switchen niet actief zijn .
geen kadertje rond de switchnummer is menu T1
is er toch een kadertje rond 1 van, deze switchen heb je de foute switch gevonden .
Hoogstwaarschijnlijk moet je een beetje aan de ijzeren arm van de switch plooien om deze niet meer actief te laten maken wanneer er geen ballen in de ballengoot liggen .
Daarna de switchen terug testen met de ballen om te zien of ze nu goed zijn afgesteld .
Succes

ncv101

Bericht door ncv101 » 20 aug 2015, 17:48

Bedankt voor alle info!

Heb inmiddels de switch edges en levels gecontroleerd. Heb een prachtige omgekeerde T op het Martrix bord, waar er inmiddels eentje van is verdwenen door ze allemaal na te lopen.

Gevonden issues:
- Grip Trigger
- Always closed (lijkt mij logisch dan, correct?)
- Left sling
- Gun Mark

Left sling werkt wel in de test, maar het metaal lijk sluiting te maken. Als ik hem aanraak gebeurd er niets, maar als ik loslaat activeert hij door de vibratie.

Gun mark zijn de bovenste twee van de vijf die niet meer werken. Is dit ook te repareren/vervangen zonder het bord eruit te halen?

Grip trigger lijk dus defect? Slechte bedrading of zou de relais gewoon stuk zijn?

Bij toeval kwam ik erachter dat de rechter flipper de functie van de plunger overneemt, waarna ik het spel kon starten. Heb vluchtig een aantal potjes gespeeld, waarbij hij geen multiball probeerde behalve de eerste keer. Weet dus niet of dit nu is opgelost, maar dat zal de tijd moet uitwijzen.

Ben benieuwd of jullie suggesties hebben voor de bovenstaande issues of moet ik daar eventueel een nieuw topic over openen?

ncv101

Bericht door ncv101 » 20 aug 2015, 20:38

Ok wellicht te vroeg gejuicht?

De left sling werkt weer naar behoren, helaas is daar ook alles mee gezegd!
De Grip Trigger lijkt mij stuk (heb hem niet doorgemeten). Maar als ik in ieder geval maar tijdelijk kan spelen al is het alleen via de rechterflipper.

Nadat ik de glasplaat heb terug geplaatst, gelijk testen of het systeem nog functioneel is. Helaas de ballen probeerde zich weer als een dolle te plaatsen op de plunger. Zelfs als je er maar eentje afschiet, komt de rest vanzelf. Het is dus altijd multiball, waarbij het spel stopt als hij de eerste bal detecteert die uit het spel gaat. Dit blijft hij constant doen.

Ik heb er ook twee nieuwe meldingen bij in de Switch Edges, oa Outerhole.

Is dat normaal dat het gedrag met of zonder glasplaat anders is?

Is er wellicht iets volledig mis bij de bal inname, waardoor de problemen niet constant zijn?

Plaats reactie