Corrosieschade funhouse bordje

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
HarrieD
Real name: Harrie D
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 12 apr 2016, 19:25

Wellicht heeft iemand er iets aan. Ik kreeg een funhouse MPU bordje ter reparatie aangeboden. Hieronder een klein verslag / way of working van hoe je zoiets aanpakt:

Ik had het al eens gezegd en ook deze maal was het weer goed raak. Ik kreeg een MPU bord van een Funhouse aangeboden met batterij corrosie schade. Het bordje kreeg ik zo toegestuurd en ben begonnen met het verwijderen van de batterijhouder en de IC’s die aangetast waren:

Afbeelding

Daarna wordt het bordje in azijn gelegd om de corrosie te neutraliseren zodat het verder geen schade kan aanrichten. Met een hard borsteltje wordt de corrosie zover mogelijk weggehaald. Daarna afspoelen met gedemineraliseerd water en even droog föhnen. Vervolgens wordt de rest van de componenten weggehaald.

Afbeelding

Daarna moet alle soldeer worden verwijderd met een desoldeerpomp en kan er geschuurd worden. Ik doe dat zelf met 1000 grid schuurpapier om de bedrukking zoveel mogelijk te behouden. Dit betekent wel dat het schuren langer duurt maar ook dat je meer controle hierop hebt. Na het schuren ziet het bordje er zo uit:

Afbeelding

Hierna gaan de componenten er op en kan er gemeten gaan worden. Meten of alle printbanen nog goed zijn. In dit geval moest ik in eerste instantie 6 modificaties maken, na testen bleken er nog 3 bij te moeten.

Afbeelding

Modificaties:

Afbeelding

En zo ziet het bordje uit met een nieuwe batterijhouder. Ik heb gekozen voor een Lithium batterij van 3 volt omdat deze niet lekken. Verder heb ik een nieuwe rom gebrand omdat er nog een L3 rom in zat. Hiervoor heb ik W2 moeten verplaatsen naar W1.

Afbeelding
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Rensh
Real name: Rens Hooijmaijers

Bericht door Rensh » 12 apr 2016, 20:40

Mooi werk. Toevallig heb ik voor de volgende spinner een artikel geschreven hoe belangrijk het is om batterijen te controleren en wat er kan (nvram, lithium batterijen, remote batterijhouder)

-
Momenteel in de gameroom aanwezig: TBL, GZ premium, ACDC premium, TWD LE, JP pro

speak easy
Real name: edwin

Re: Corrosieschade funhouse bordje

Bericht door speak easy » 13 apr 2016, 10:41

weer een mooi stukje werk harold

Vic
Real name: Eric

Re: Corrosieschade funhouse bordje

Bericht door Vic » 13 apr 2016, 12:31

Mooi werk :good: :good: :good:
I knew I should have brought another t-shirt

Plaats reactie