WPC storing(en) in een DM

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Satyr
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 feb 2015, 19:44
Real name: Geert
Locatie: Belgium

WPC storing(en) in een DM

Bericht door Satyr » 24 apr 2016, 23:25

Gisteren nog normaal kunnen spelen, zonder enige storing/probleem. Vandaag leg ik mijn Demolition Man aan en doet hij vanalles, behalve wat ik er van verwachtte..
-Hij startte niet meer op
-DMD geeft een hoop dots all over the place.
-Er zijn maar een aantal inserts die branden en blijven branden ipv een sequentie te volgen.
-Geen geluid meer.
-Cryoclaw draait de verkeerde kant op en zat gekneld tegen de zijkant vd kast

Meer heb ik niet gemerkt in die 2 seconden dat hij heeft aangelegen, heb hem om erger te voorkomen (als dat nog kan) direct weer afgelegd.

Ik ken er te weinig (lees, eigenlijk niks) van om hier zelf zo maar direct raad mee te weten, maar heb wel de backbox geopend en iets proberen vinden. Resultaat van mijn speurtocht: F112 is duidelijk doorgebrand en net daarnaast op Powerdriver board lijkt C11 ook "gepoft". Het lijkt me sterk dat enkel dit zo een zware gevolgen heeft, dus plz, help :o

PS: enkele dagen geleden mijn flippers heropgebouwd maar hij heeft sindsdien nog wel goed gespeeld, ik was nog wel aangenaam verrast wat een verschil het maakte. Ik zeg dit omdat F112 duidelijk iets te maken heeft met de flipper coils, maar ik zie niks verkeerd, toeval? :/
Creature From The Black Lagoon -|- Indianapolis 500 -|- Johnny Mnemonic -|- Demolition Man -|- NBA Fastbreak

Crisis Zone Deluxe -|- Scud Race Plus Twin

Gone but not forgotten: Terminator 2

Satyr
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 feb 2015, 19:44
Real name: Geert
Locatie: Belgium

Re: WPC storing(en) in een DM

Bericht door Satyr » 25 apr 2016, 00:25

Update: dmd afgekoppeld en motor van de cryoclaw afgekoppeld omdat die niet stopte met draaien in de verkeerde richting.. :s
Resultaat (met een kapotte F112 nog steeds): GI brandt, inserts branden in normale sequentie, flashers doen het, ik kan een spel starten maar heb geen geluid en geen enkele spoel wordt bekrachtigd.

Zou een fout in de aansturing vd cryoclaw motor ervoor gezorgd hebben dat die naar de verkeerde kant draaide (zich klem draaide) en zo teveel stroom hebben getrokken waardoor F112 doorgebrand is? Langs de ene kant lijkt het me plausibel, langs de andere kant.. Het probleem leek er al te zijn vanaf ik de kast aanlegde, en niet na een paar seconden (F112 is een slow blow fuse?) De DMD toonde bvb direct scrambled dots.. Stel me ff gerust hier.. Zolang hij iets toont is het beter dan niets, right? :)

Alvast bedankt
Creature From The Black Lagoon -|- Indianapolis 500 -|- Johnny Mnemonic -|- Demolition Man -|- NBA Fastbreak

Crisis Zone Deluxe -|- Scud Race Plus Twin

Gone but not forgotten: Terminator 2

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: WPC storing(en) in een DM

Bericht door HarrieD » 25 apr 2016, 06:31

Ik ken het schema niet en weet ook even niet wat C11 en F112 doen (dit kijk ik straks wel even na), maar je display geeft garbage en je hebt geen geluid. Maar je spel start wel gewoon op.

Ik denk dat je display gewoon nog goed is, daar heb je alvast wat goed nieuws. Ik denk een dat je spanningen niet goed zijn, en dan vooral de +12 volt. Meet je spanningen eens en post eens een foto van die C11 als je wil.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3889
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: WPC storing(en) in een DM

Bericht door Richard Baan » 25 apr 2016, 07:35

F112 is voor de 50V, en C11 is voor de 20V.
Controleer eerst eens alle connectoren (met de manual), en reseat de flatcables.

Dan als eerste de spanningen weer goed zien te krijgen.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Satyr
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 feb 2015, 19:44
Real name: Geert
Locatie: Belgium

Re: WPC storing(en) in een DM

Bericht door Satyr » 25 apr 2016, 08:49

https://www.dropbox.com/s/hwjfg9rddkbvc7y/C11.JPG?dl=0
foto van de C11, het is moeilijk om er een duidelijke foto van te nemen, maar de bovenkant lijkt dus lichtjes ontploft. Het witte stukje links is geen weerkaatsing van het licht, maar daar staat hij dus echt open.

Net op een connector J118 de +12v dc gemeten en ik kreeg 15v, dus dat lijkt zeker genoeg (te veel?)
Creature From The Black Lagoon -|- Indianapolis 500 -|- Johnny Mnemonic -|- Demolition Man -|- NBA Fastbreak

Crisis Zone Deluxe -|- Scud Race Plus Twin

Gone but not forgotten: Terminator 2

Akuma2000
Berichten: 181
Lid geworden op: 15 apr 2015, 16:21
Real name: Freddy

Re: WPC storing(en) in een DM

Bericht door Akuma2000 » 25 apr 2016, 21:31

Ik heb bijna hetzelfde gehad, bij mij ook opeens dots op DMD en cryclaw die bleef draaien etc.
Fuse F104 en F105 knalde eruit.
Gezocht naar kortsluitingen e.d. bleek uiteindelijk de datakabel te zijn die o.a. op de soundboard zit, daar begon de kabels los te komen van de connector.
Nieuwe kabel en alles deed het weer normaal, hopelijk is de oplossing bij jou ook zo makkelijk.

Satyr
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 feb 2015, 19:44
Real name: Geert
Locatie: Belgium

Re: WPC storing(en) in een DM

Bericht door Satyr » 26 apr 2016, 07:59

alle datakabels lijken nog in orde, ik heb de spanningen gemeten aan alle testpunten op het powerdriver board:
TP1: 12v
TP2: 5v
TP3: 12v
TP4: 0v
TP5: niet echt gevonden maar wel een testpunt zonder naam bij net onder TP7.. 0v
TP6: toen ik begon te meten 80v, maar zakte stilletjes aan des te langer ik mat, (zekering F112 teruggestoken en brandde niet door)
TP7: 20v
Creature From The Black Lagoon -|- Indianapolis 500 -|- Johnny Mnemonic -|- Demolition Man -|- NBA Fastbreak

Crisis Zone Deluxe -|- Scud Race Plus Twin

Gone but not forgotten: Terminator 2

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3889
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: WPC storing(en) in een DM

Bericht door Richard Baan » 26 apr 2016, 11:08

Spanningen zien er goed uit.
Die 50V meet je als 70V. Komt door een elco die dit afvlakt. Die is erg klein (100uF) en heeft weinig nut volgens mij. Als de spoel bekrachtigd wordt zal het 50V zijn vanwege de grote stroom.

Flatcables goed aangesloten? Niet 1 rij verschoven oid? En de juiste manier aangesloten?
Bij DM is het bijv mogelijk om op de 8-driver de flatcable 180gr. te draaien (of dezelfde aan de cpu-kant), daar gaat hij ook erg raar van doen...
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Satyr
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 feb 2015, 19:44
Real name: Geert
Locatie: Belgium

Re: WPC storing(en) in een DM

Bericht door Satyr » 26 apr 2016, 13:52

aan de flatcables ben ik niet aan geweest, de ene dag werkt alles nog, de volgende dag problemen, ik heb ze allemaal al es gereseat, ze zitten zeker goed in.
Ondertussen wel al iets meer kunnen testen en F112 terug in dienst..
wat niet werkt:
geen geluid, dmd geeft garbage, enkel de spoelen vd flippers werken niet, de rest vd spoelen wel
Creature From The Black Lagoon -|- Indianapolis 500 -|- Johnny Mnemonic -|- Demolition Man -|- NBA Fastbreak

Crisis Zone Deluxe -|- Scud Race Plus Twin

Gone but not forgotten: Terminator 2

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3889
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: WPC storing(en) in een DM

Bericht door Richard Baan » 26 apr 2016, 15:40

Klinkt toch als een flatcable probleem: de linker bovenaan gaat langs al die printen.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Satyr
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 feb 2015, 19:44
Real name: Geert
Locatie: Belgium

Re: WPC storing(en) in een DM

Bericht door Satyr » 26 apr 2016, 18:44

Gewisseld met die uit mijn JM en tis opgelost, merci, niks aan die flatcable te zien maar er is dus toch iets mee blijkbaar.
Creature From The Black Lagoon -|- Indianapolis 500 -|- Johnny Mnemonic -|- Demolition Man -|- NBA Fastbreak

Crisis Zone Deluxe -|- Scud Race Plus Twin

Gone but not forgotten: Terminator 2

Plaats reactie