Barracora restauratie (Williams 1981)

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door g94 » 07 aug 2018, 10:23

Soms is het goed om zich aan het vooropgestelde plan te houden. Maar dikwijls is het veel leuker om helemaal iets anders te doen...

Nu de Time Fantasy afgewerkt in de gameroom staat, was het de bedoeling om mijn Xenon en Quicksilver te restaureren. Maar ik wilde eerst wat flippers "uit de weg" krijgen. Onder andere deze Barracora die ik een tijdje geleden kocht. Fantastisch spel overigens, één van de beste spelregels uit die periode volgens mij...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De flipper is over het algemeen in goede staat. Hij startte niet op, maar intussen zijn mpu en driverboard hersteld. En alhoewel de power supply serieus gehackt is (zoals zo dikwijls bij Williams system 7, zo blijkt) speelt de kast nu zoals het hoort, behalve dan wat switches afstellen en lampjes vervangen. Wat ik ging doen tijdens het poetsen. Ik zou die kast ooit wel eens grondig restaureren.

Ooit eens, de wachtrij is lang... :madman:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dus had ik het speelveld wat leeggemaakt om het beter te kunnen reinigen. En dàt is het moment waarop de dingen zijn fout gelopen en mijn vooropgestelde plan in duigen viel...

Deze dame (want Barracora is een dame!) verdient meer dan gewoon maar een snelle reinigingsbeurt. Een restauratie dringt zich op! En dus zullen de meisjes van Xenon en Quicksilver (dat zijn nog meisjes!) nog wat moeten wachten.
Al mijn aandacht gaat voortaan naar Barracora :love:

Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door g94 » 07 aug 2018, 10:29

De bovenkant was dan wel al omzeggens leeg, onderaan had ik nog wel wat werk...

Afbeelding

Even het gaspedaal ingedrukt. Klaar!

Afbeelding

De target banks heb ik losgeknipt en van connectoren voorzien. Dat is nu wat meer werk, maar in de toekomst veel handiger bij onderhoud of herstel.

Afbeelding
Afbeelding

De rest is gewoon losgesoldeerd en ligt nu braaf in dozen te wachten in het moet-nog-gekuist-worden-departement.

Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door g94 » 07 aug 2018, 10:49

Bij dit warme weer heeft een man twee opties:

1) Met zijn madam naar de zee gaan

2) Thuis blijven en zijn madam met een vriendin naar de zee sturen. "Ai shit ik heb toch wel een afspraak zeker?". Ok, madam kijkt wel uit naar een volle dag girls-talk met haar vriendin. "Ge moet u niet haasten om terug te zijn hoor". Oei, even die wantrouwende blik ontwijken. Ik heb een afspraak... met de Barracora dame! Ik hoop dat ik mijn vrouw nooit zal moeten uitleggen wie die Barracora dame wel is...

Afbeelding

Eerste werkje: Mylar verwijderen. Er is enkel Mylar rond de bumpers, en uit ervaring is gebleken dat die het gemakkelijkst loskomt met de freeze spray methode. Barracora is niet anders.

Afbeelding
Afbeelding

Daarna heb ik het speelveld gescand, just in case... En ook de plastics zijn gescand, die heb ik nodig om plastic protectors te kunnen maken.

Afbeelding
Afbeelding

Ball swirl. Doordat de bal jarenlang over een onbeschermd speelveld is gerold zijn er fijne ronde krasjes in de verflaag ontstaan, die gevuld zijn met vuil. Sommigen proberen die te verwijderen met Magic Eraser, ik gebruik dit produkt:

Afbeelding

Ik heb het lang geleden van een Duitser gekregen. Het is een soort krachtige thiner die bedoeld is om oude verf en vernis op te lossen. En dat is exact wat ik wil: ik breng een beetje product aan op een doek en wrijf er voorzichtig mee op het speelveld. De oude, dunne vernislaag wordt beetje bij beetje opgelost en weggeveegd, en daarmee verdwijnt meteen ook een groot stuk van de ball swirl. Niet alles, soms zit het vuil té diep in de verf zelf. Maar het is toch een verschil. Links origineel, rechts behandeld:

Afbeelding

Ten slotte heb ik het speelveld lichtjes opgeschuurd met #400, kwestie van de eerste laag clearcoat goed te laten hechten.

Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door g94 » 07 aug 2018, 11:09

En dan plots slecht nieuws: de firma waar ik mijn speelvelden laat clearcoaten was nog met vakantie. Er was dus achteraf beschouwd geen reden om mij te haasten met dit speelveld :?

En dus heb ik mijn strategie lichtjes veranderd. Normaal gezien wil ik altijd eerst een laag beschermende vernis op mijn speelvelden vooraleer aan de herstellingen te beginnen. Maar eigenlijk dit speelveld al vrij vlak, het zal amper een structurele schuurbeurt nodig hebben om volledig vlak te worden. En dus lijkt het veilig om toch al wat kleine herstellingen te doen in die gerasterde zones. Het voordeel is dat deze herstellingen dan rechtstreeks op de verf zitten, en dus totaal geen schaduw zullen afwerpen. Ik zal gewoon wat voorzichtig moeten zijn, bij gebrek aan beschermende vernislaag.

Het wit en geel nagemaakt, vooral in die lichte kleuren valt de ball swirl op. Ik gebruik een ultra-fijn penseel en vergrootglas.

Afbeelding
Afbeelding

De witte en gele vlakken van de twee silhouetten links en rechts doe ik met airbrush. Het geel blijkt niet voldoende dekkend, er moet eerst een witte primer onder.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor-en-na:

AfbeeldingAfbeelding

Maar daarmee zitten de mogelijke eerste herstellingen erop. Voor de rest moet ik wachten tot de eerste laag beschermende clearcoat erop zit.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door g94 » 07 aug 2018, 16:05

En dus ben ik aan het kabinet begonnen. Zoals eerder gezegd is de flipper algemeen gezien in goeie staat. Het is stevig met enkel wat krassen en kappen in het artwork.

Afbeelding
Afbeelding

Blijkbaar was één van de vorige eigenaars kleurenblind, te oordelen aan een herstelling die hij deed aan de kopkast :madman:

Afbeelding
Afbeelding

Gezien de goede staat heb ik lang met de idee gespeeld om me te beperken tot plaatselijke herstellingen, en niet het volledige kabinet kaal te schuren en te herlakken, zoals ik normaal doe. Sowieso moest de flipper wel eerst leeggemaakt worden, te beginnen met de kopkast.

Afbeelding

Vervelende hack met lusterklemmen aan het power supply board. Alhoewel het bord goed werkt en ik overal de juiste spanningen meet, wil ik die toch corrigeren.

Afbeelding

Klaar. Het metalen aardingspaneel is nog goed. Het moet wel grondig gereinigd worden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door g94 » 07 aug 2018, 16:21

Kabinet is intussen ook leeg. De binnenkant is goed. Het bodempaneel is wel zeer vuil... :madman:

Afbeelding

Intussen heb ik de onderkant opgeschuurd, hier en daar wat loszittende multiplex vastgelijmd en de metalen plaat herlakt met zinkverf (nog deels nat op de foto). Daarmee is dan een eerste stuk klaar. Een stuk dat eigenlijk niemand ooit zal zien... :lol:

Afbeelding

Daarna heb ik dus een poging gedaan om plaatselijk de schade te herstellen. Ik heb daarbij een zwarte 2K polyesterplamuur gebruikt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar dat leidde dan toch niet tot het resultaat dat ik wilde. Bij nader inzien zijn er toch téveel kleine kapjes en krassen om plaatselijk te herstellen. Het zou me meer tijd vergen en uiteindelijk een minder resultaat opleveren dan gewoon, zoals altijd, het kabinet rigoureus op te schuren, alle schade degelijk te plamuren en daarna het artwork te herlakken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door g94 » 07 aug 2018, 16:32

Maar eerst moest ik uiteraard het bestaande artwork scannen.

Afbeelding

Daarna heb ik al die stukjes scan in Photoshop samengeplakt tot één geheel, om het daarna vectoriëel over te tekenen in Illustrator.

Afbeelding
Afbeelding

Klaar! Dat was eigenlijk niet te moeilijk: het artwork van Barracora is op zich veel eenvoudiger dan bijvoorbeeld Eight Ball Deluxe, omdat er amper kleuren zijn die mekaar raken (wat complexiteit met zich meebrengt omdat je dan overlapping moet voorzien).

Afbeelding

Intussen zijn kabinet en kopkast volledig geplamuurd, opgeschuurd, opnieuw geplamuurd, opnieuw opgeschuurd, 2 x geprimerd, opnieuw geschuurd en ten slotte 2 x gelakt in de basiskleur zwart.

Afbeelding
Afbeelding

En zover sta ik momenteel. De firma die mijn stencils plot is intussen terug uit vakantie. Ik krijg normaal gezien donderdag mijn stencils. Het speelveld is intussen ook binnen voor de eerste laag clearcoat en dat heb ik wellicht na het weekend terug.

Allemaal goed nieuws dus. Wordt zeker vervolgd :)
P

Gebruikersavatar
dennis the menace
Berichten: 255
Lid geworden op: 14 aug 2011, 01:08
Real name: dennis verleyen
Locatie: Belgium

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door dennis the menace » 07 aug 2018, 17:25

alweer een schoontje om te volgen :popcorn:

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door zwartepanter » 08 aug 2018, 11:24

Jammie...

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door g94 » 12 aug 2018, 19:32

dennis the menace schreef:alweer een schoontje om te volgen
hehe, of het een schoontje wordt is nog even afwachten, maar ik doe alleszins mijn best ;)

Intussen staat de tekening opnieuw op het kabinet. Twee kleuren: gebroken wit en metaalblauw. Destijds werden die rechtstreeks naast mekaar op het zwarte kabinet gezeefdrukt. Hun zeefdrukverf was blijkbaar goed dekkend.

Ik had een spuitbus gevonden met een 99% correcte metaal blauwe kleur. Op zich goed nieuws, alleen: de verf bleek niet helemaal dekkend. De kans zat er dus in dat ik vele lagen zou moeten spuiten voor een goeie dekking op die zwarte achtergrond. Maar: hoe dikker de verflaag, hoe lastiger het wordt om die stencils zonder schade te verwijderen. Bovendien is zo'n dikke laag lak ook lelijk. Dus heb ik het plan opgevat om mijn stencils anders te maken: ik zou onder het blauw eerst ook wit lakken, als een soort grondlaag, in de hoop daardoor een veel dunnere laag metaalblauw te moeten spuiten. Misschien een moeilijke uitleg, een prentje dan maar... ;)

Dit is de bedrukking:

Afbeelding

Normaal zou de stencil voor het wit dus zo moeten geweest zijn:

Afbeelding

Maar dit is de stencil die ik getekend heb:

Afbeelding

Tot zover de theorie.
De praktijk dan. Witte stencils aangebracht:

Afbeelding
Afbeelding

En gelakt.

Afbeelding
Afbeelding

De volgende dag dan het metaalblauw. Stencils aangebracht:

Afbeelding

En gelakt.

Afbeelding

En mijn plan is gelukt! Ik had amper 3 dunne lagen metaalblauw nodig voor een perfecte dekking.

Afbeelding
Afbeelding

Nog even laten uitharden, daarna lichtjes opschuren, en dan kan het kabinet afgewerkt worden met een satijnlak voor een mooie egale halfmatte glans. Het speelveld zou voor de eerste keer gelakt zijn dus daar kan ik dan ook aan voortdoen. Wordt, met andere woorden, vervolgd :)

P

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door zwartepanter » 12 aug 2018, 20:09

Mooie oplossing. Ben hier zelf al maaaaanden bezig met een Williams IJ, maar foto's posten vergt ff teveel tijd in mijn vakantie :mrgreen: :run: ...
Laatst gewijzigd door zwartepanter op 13 aug 2018, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mooseman
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 feb 2017, 09:28
Real name: Marnix Goethals
Locatie: Belgium

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door Mooseman » 13 aug 2018, 07:52

Alright, the master back at work. We zullen volgen en ziet er alvast veelbelovend uit! :good:
Cave material: Iron Maiden LE, MET Pro, TAF, FH, GL, Congo, F14 Tomcat, JD, CTBL, Old Chicago,SM (red),PoTC Stern, LoTR,T2
Left the MooseCave: DH, Cyclone, BSD,ACDC Luci VE,TZ, NGG,WW,ES
Restaurations: FH, Cyclone, Grand Lizard, F14 Tomcat

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door g94 » 16 aug 2018, 18:50

En intussen is het kabinet afgewerkt met drie lagen satijnvernis.
Ik heb niet graag dat mijn flippers té veel blinken. Dit is volgens mij vrij dicht bij de originele glans.

Afbeelding
Afbeelding

De heropbouw kan beginnen.

Afbeelding
Afbeelding

De coindoor.
Het is de eerste keer dat ik een old style muntdeur van Williams uit mekaar haal.
Niet te doen: ik denk dat ze meer onderdelen bevat dan die oude Bally deuren...

Afbeelding
Afbeelding

Een drie, vier uur later is de deur volledig uit mekaar, en zijn alle onderdelen gereinigd, of opgeschuurd, of gepolierd, of geprimerd..., naargelang nodig. Het opnieuw in mekaar puzzelen kan beginnen :madman:

Afbeelding

En nog eens drie, vier uur later is de coindoor klaar.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb een aantal varianten van blauwe labeltjes geprint om het kleur van het kabinet te benaderen.
Maar het kan zijn dat ik toch nog verander naar zwarte labels, ik ben nog niet overtuigd...

Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door g94 » 16 aug 2018, 18:54

En sinds vanmiddag is het kabinet klaar. Alle metalen onderdelen en alle bedrading zit weer op zijn plaats. Alleen flipperknoppen ontbreken nog (besteld) en de poten (later).

Afbeelding

Toch een verbetering tegenover twee, drie weken terug.

Afbeelding
Afbeelding

Nog een voor-en-na.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb zonet een sms gekregen dat mijn speelveld eindelijk gelakt is. Ik mag er morgen om.
Wordt dus vervolgd :)

Pinman
Berichten: 322
Lid geworden op: 16 aug 2011, 08:46
Real name: Yes

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door Pinman » 16 aug 2018, 19:39

...
Laatst gewijzigd door Pinman op 03 apr 2021, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door David Pinball Wizz » 16 aug 2018, 20:29

Enorm knap alweer!
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
RipleYYY
Berichten: 879
Lid geworden op: 24 apr 2012, 09:09
Real name: mic
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door RipleYYY » 17 aug 2018, 09:29

:shock:

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door zwartepanter » 17 aug 2018, 09:50

Prachtig en in zo een korte tijdsspanne :wtf: .
Die blauwe labeltjes vind ik persoonlijk niet zo mooi passen, mss inderdaad eens zwarte proberen?

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door g94 » 17 aug 2018, 13:06

zwartepanter schreef:Die blauwe labeltjes vind ik persoonlijk niet zo mooi passen, mss inderdaad eens zwarte proberen?
Ik luister naar mijn publiek :)

Afbeelding

Beter. Ik ga wel nog mooie plexi venstertjes maken. Nu zit er voorlopig een zelfklevende film voor, maar die geeft een wat slordige grijze zweem.

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door Baron Shadow » 18 aug 2018, 16:28

Schitterend gedaan hoor vind het echt zeer knap. :clap:
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door zwartepanter » 18 aug 2018, 18:04

Mag ik nog eens muggenziften Pascal? Ik zou het slotje ook vervangen door zo een plat slotje, niet zo'n dik :mrgreen: ... ;) .

dennis_v
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 jul 2017, 14:35
Real name: dennis vanotterdijk

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door dennis_v » 18 aug 2018, 18:51

Wow, dat is echt ongelooflijk knap gedaan! Alleen maar bewondering voor het vakwerk! Ik wou dat ik dit ook allemaal kon!

Voorlopig probeer ik om een oude Space Shuttle terug werkende te krijgen. Uiteindelijk zou ik die ook op zo'n manier willen renoveren maar dan zal ik eerst nog veel inspiratie moeten opdoen hier op het forum.

Zeer knap gedaan - ik blijf dit volgen...

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door g94 » 18 sep 2018, 18:43

Thx guys :)

Voor ik op reis vertrok was ik nog het speelveld gaan ophalen. De vernis lag goed dik, maar hier en daar was de vernis toch diep in de randen rond de inserts gedrongen. Ik heb die lichtjes opgeschuurd en er extra clearcoat in gedruppeld.

Afbeelding
Afbeelding

Daarna heeft het speelveld 3 weken uitgehard en kon het vlak worden geschuurd, eerst met #320, daarna #600. Alle randen en niveauverschillen zijn weg, behalve een klein boordje aan één insert. Dat verdwijnt later wel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En zo kan ik aan de airbrush herstellingen beginnen. Het plezantere werk...

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door g94 » 18 sep 2018, 18:56

1ste kleur: blauw.
De resterende ball swirl in de blauwe zone's blijft vrij zichtbaar, en er is wat schade aan het logo boven de bumpers.

Afbeelding
Afbeelding

Dunne lijntjes...

Afbeelding

Klaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De schade in de gerasterde blauwe zones heb ik met een super dun penseel bijgewerkt. Eerst blauw, dan zwart.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tweede kleur: zwart.
Normaal doe ik het zwart altijd op het laatst, maar omdat dit speelveld veel zwarte achtergrondkleur bevat leek het me logisch om de volgorde om te gooien. Er is overal wel wat schade. In de loop linksboven klopt het artwork niet met de rollover switch insert. Dat wordt gecorrigeerd ;)

Afbeelding
Afbeelding

Gemaskeerd en geairbrushed.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Even op de lichtbak gelegd om te zien of alle randjes rond de inserts voldoende dekkend zijn. Looks good :)

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Barracora restauratie (Williams 1981)

Bericht door g94 » 18 sep 2018, 19:12

Derde kleur: hout.
Er is wat dieper liggend vuil in de saucers. Dat wordt bijgewerkt, maar zo dun mogelijk om zoveel mogelijk de originele tekening van het hout te bewaren. De foute rollover linksboven is gecorrigeerd, en ik heb meteen alle rollovers opnieuw geairbrushed zodat ze mooi gecentreerd staan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vierde kleur: geel.
De tekening van het gezicht in het midden had ik voordien al met een dun penseel bijgewerkt, enkel die grote 'vlam' moest nog geairbrushed worden. Er was immers nogal veel ball swirl te zien. Nu niet meer :)

Afbeelding
Afbeelding

Vijfde kleur: crèmekleur/wit.
Omdat het artwork rond de gaten van de GI lampjes niet altijd correct aansluit heb ik besloten om die voorlopig volledig met wit te overschilderen. De houtkleurige rand en het zwarte lijntje zet ik er achteraf weer op.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Klaar! In mijn ervaring is het altijd een groot verschil eens de witte zones overschilderd zijn. Plots lijkt het speelveld veel meer afgewerkt. Dat is deze keer niet anders...

Afbeelding
Afbeelding

Ik denk dat hierbij het speelveld voor ongeveer 80% klaar is. Die houtkleurige boorden moeten er opnieuw op, er zijn nog wat kleine retouches in het zwart en ik moet nog oranje en rood airbrushen. Maar eerst een laag beschermende clearcoat, want die zwarte achtergrond blijkt toch wel delicaat.

Wordt dus vervolgd... ;)

Plaats reactie