Dutch Pinball Museum

Welke flippers staan waar?
Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Dutch Pinball Museum

Bericht door flippers.be » 26 nov 2018, 09:32

Afgelopen weekend ben ik eindelijk tot in het Dutch Pinball Museum in Rotterdam geraakt.
Eindelijk, want ik volg het al sinds de start en plande om te gaan, maar het is ondertussen al 4 jaar open.. :oops:

Korte samenvatting: super, iedereen moet daar zeker heen !!

Aan de ene kant is het een 'museum', je vind er boven op de gaanderij een rijtje pin-balls zonder flippers, oude mechanische kasten, speelvelden aan de muur en plafond, vitrinekastjes met originele mallen waarmee ramps gemaakt werden enzo.. heel interessant spul waarvoor enkele onder ons zeker op ebay zouden bieden gewoon om iets uniek te hebben. De eigenaar Gerard is ook al vele jaren gepassioneerd flipper liefhebber die deze zaken apprecieert.

Maar voor 99 percent van de bezoekers is dit allemaal totaal niet van belang en hebben ze geen idee van het historisch belang van sommige zaken. Het DPM ligt in een trendy toeristische uitgaansbuurt en mensen komen gewoon flipperen (zelfs al kennen ze er niets van).

Als je binnenkomt heb je een rijtje recente Stern LE's - Iron Maiden, Deadpool, Gardians of the Galaxy en Game of Thrones. Deze worden gewoon non-stop bespeeld. Aan de overkant is een stukje showroom van Ministry of Pinball.
Hier staan nu Houdini, Hobbit, Dialed In, AFMr, MMr en CC.

Verder beneden is er een gang met system11 kasten, waaronder Banzai Run, Earthshaker, Whirlwind , Funhouse, Elvira, BoP, en nog vele andere. Ook een heel aantal andere dot matrix kasten waaronder ook de 'toppers' die iedereen vroeger had: CV, TAF, TZ, Totan, Tom, SC, .. en heel wat goede andere kasten, zoals BSD, NGG, JY, Congo, enz enz..

Maar ook wat zeldzamere kasten zoals Pistol Poker, Als Garage band world tour, The Matrix, ..
Zelfs echt speciale kasten zoals Orbitor One, QBerts Quest, Punchy the clown, Tic tac toe staan daar en kan je eens op spelen. Deze dingen zijn zo uniek (heb er enkele zelf vroeger ook gehad) en moet je eens gespeeld hebben, maar ze net iets te speciaal qua spel (of zeldzaam of duur) om zelf te kopen.

Het DPM lijkt me de ideale combinatie gevonden te hebben tussen musem en lunapark. Ja het is een museum, je vind er zeldzame curiosa (O1, QBQ, ..) maar ook bekende populaire kasten uit elke generatie zijn er (Fireball, Wizard, Kiss, en al die dmd toppers) zodat je naar hartelust kan spelen op allemaal leuke flippers.

De meeste kasten zijn in uitstekende staat. Bij de sys11 waren er enkele die gepoetst/krachtiger flippers mochten hebben. Maar zoveel kasten in werkende staat houden is al een hele prestatie en in vergelijking met andere verzamelingen/musea die ik al bezocht heb, steekt deze er echt wel bovenuit.

Ik wil iedereen aanraden hier heen te gaan. Het is echt de moeite.
De line-up verandert regelmatig dus na enkele maanden kan je het opnieuw bezoeken.

Had ik zoiets dichter bij huis dan zou ik ook gewoon meer op locatie spelen en niet zoveel kasten thuis moeten hebben.
Ik heb in de loop van de jaren al een heel aantal kasten meermaals gehad (bv whirlwind en funhouse) - als je ze beu wordt dan doe je ze weg, na een tijdje mis je ze en koop je ze eens terug, .. daar kan je ze gewoon gaan spelen wanneer je er zin in hebt en moet je ze niet zoeken en zelf kopen :)
Ook de hele nieuwe kasten staan er, kan je voordat je iets zomaar bestelt ook zien hoe ze is. Ik ben blij bv dat ik nu op Houdini heb gespeeld en zie dat het echt mijn ding niet is..
Laatst gewijzigd door flippers.be op 26 nov 2018, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door David Pinball Wizz » 26 nov 2018, 11:01

Leuk leuk!!
Maar kan je er ook bier drinken en kroket eten? ;)
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
wizardblom
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 mei 2012, 07:36
Real name: Ronald Blom
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door wizardblom » 26 nov 2018, 12:04

Iets verder op zit de "Phoenix food factory" met allerlei eet- en koffietentjes.
Zal allicht iets bij zitten...
DPM heeft wel frisdrank koffie en ik geloof zelfs een tosti, dus genoeg keuze.
Slechte flipperkasten zijn er bijna niet, slecht afgestelde des te meer!

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door Baron Shadow » 26 nov 2018, 19:31

Inderdaad goed omschreven het is echt zeker de moeite waard ook voor mensen die zelf al flipperkasten thuis hebben.
Staat ook inderdaad regelmatig nieuwere kasten die door MOP worden geplaatst als showroom en ook zijn te bespelen.
Je kunt er ook een feestje of zoiets geven op afspraak dus van alle markten thuis en ook alleen al om eens even naar binnen te lopen als je in de buurt bent.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Dutch Pinball Museum
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 jan 2016, 18:27
Real name: Gerard van de Sanden

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door Dutch Pinball Museum » 27 nov 2018, 10:48

Thnx Aeneas.

Gebruikersavatar
Avatar
Berichten: 1329
Lid geworden op: 10 aug 2011, 21:43
Real name: Jos Deboosere
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door Avatar » 29 nov 2018, 22:39

4 jaar al ?!?!

En ik ben er ook nog niet geraakt ...
Shame on me !!!

De Sint is nog niet geweest en het eerste goede voornemen is al gemaakt :)
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

ta2mol
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 aug 2012, 14:20
Real name: geert de mol
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door ta2mol » 11 jan 2019, 22:52

Samen met mijn zoontje 3 uur non stop gespeeld en omdat ik twijfelde welke kast ik ging kopen heb ik deze daar getest en een uurtje op de afm(remake) gespeeld, heb nu een originele thuis staan.
We gaan elk jaar terug, juist spijtig dat de em kasten boven niet goed of zelf slecht afgesteld staan.
De eigenaar is vriendelijk zelfs al is het heel druk, hij blijft zijn tijd nemen om vragen te beantwoorden.
Voor iedereen die op dit forum zit en er nog niet langs is geweest: GA.
Game room: RCT, pat hand, Earth wind and fire.

Gone: AFM,StarWars,getaway2, Johnny mnomic,champ

Dutch Pinball Museum
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 jan 2016, 18:27
Real name: Gerard van de Sanden

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door Dutch Pinball Museum » 12 jan 2019, 00:13

Leuk dat je het maar je zin heb gehad.

Heb je een voorbeeld van welke EM kasten er slecht spelen?
We zitten er bovenop met onderhoud.
Alles werkt in mijn ogen naar behoren. We kunnen natuurlijk niet continu alles in de gaten houden maar we staan zeker open voor suggesties.

Met Vriendelijke Groeten, Gerard

kokkerhout
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2019, 17:48
Real name: hendrik

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door kokkerhout » 10 sep 2019, 20:53

ik ga hier morgen is langs. lekker op de junkyard spelen

kokkerhout
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2019, 17:48
Real name: hendrik

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door kokkerhout » 11 sep 2019, 12:35

Ik ben er nu. Wat een walhalla is dit zeg. Ideaal als je geen flipperkast hebt of gewoon testen voordat je dr 1 aanschaft

Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 187
Lid geworden op: 11 feb 2013, 04:07
Real name: Richard
Locatie: The Netherlands

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door Richard » 27 nov 2019, 15:50

Ga woensdag 11dec naar het museum.ben benieuwd. Zal laten weten hoe het was :pin:
in bezit: TW, STNNG , Cftbl,RS
In aanbouw : Niks at the moment :(
Left the building: MB-CV-LoRt-Totan-BSD-GSnR-Apollo13-FH-RS-SS-NGG-DRWho- JM-TAF -Wh20 wcs94,Bop, BOP 2.0 .DH, NF,Class of 1812 .

Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 187
Lid geworden op: 11 feb 2013, 04:07
Real name: Richard
Locatie: The Netherlands

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door Richard » 12 dec 2019, 12:38

zo eindelijk naar het flipper museum geweest in Rotterdam.
om kort en krachtig te zijn gewoon helemaal top!! moet je zeker heen.
was rond 12 uur lekker rustig en tot 14:00 bijna niemand binnen . na 14:00 werd het wat drukker maar zeker niet te druk.
als je oog voor de details hebt zijn er een aantal leuke dingen te zien.
na 17:00 lekker de kroeg in en hapje gegeten op het oude Stoomschip de SS rotterdam.
Top dag op toplocatie in een top museum. :clap:
in bezit: TW, STNNG , Cftbl,RS
In aanbouw : Niks at the moment :(
Left the building: MB-CV-LoRt-Totan-BSD-GSnR-Apollo13-FH-RS-SS-NGG-DRWho- JM-TAF -Wh20 wcs94,Bop, BOP 2.0 .DH, NF,Class of 1812 .

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 5768
Lid geworden op: 09 aug 2011, 21:14
Real name: PVW
Locatie: Belgium

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door Pascal » 12 dec 2019, 19:06

Richard schreef:
12 dec 2019, 12:38
Top dag op toplocatie in een top museum. :clap:
Volgens mij gaan ze binnenkort verhuizen.

Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 187
Lid geworden op: 11 feb 2013, 04:07
Real name: Richard
Locatie: The Netherlands

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door Richard » 12 dec 2019, 19:25

Ja klopt. Tot einde van het jaar open op oude locatie.
in bezit: TW, STNNG , Cftbl,RS
In aanbouw : Niks at the moment :(
Left the building: MB-CV-LoRt-Totan-BSD-GSnR-Apollo13-FH-RS-SS-NGG-DRWho- JM-TAF -Wh20 wcs94,Bop, BOP 2.0 .DH, NF,Class of 1812 .

Gebruikersavatar
citroentje
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 14:11
Real name: Rene
Locatie: The Netherlands

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door citroentje » 12 dec 2019, 20:44

Ik vind het er geweldig. Jammer dat het niet in Haarlem zit ;-)
De kasten zijn erg leuk en goed onderhouden. En gelukkig ook goedwerkende EM's
Wat mij opviel waren de toiletten, die waren superschoon :clap:
Gerard is een aardige vent, dat merk je meteen. Ontvangt je zeer vriendelijk.
Wel grappig is dat de Tomcat die er staat, compleet anders speelt dan de mijne :ugeek:

Volgende keer naar de nieuwe locatie.
Williams Jokerz
Williams High Speed
Williams Star Trek next generation
Stern Harley Davidson
Williams Time Warp
Mijn flippers

Dennis
Berichten: 887
Lid geworden op: 20 jan 2013, 20:29
Real name: Dennis Slagboom
Locatie: The Netherlands

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door Dennis » 25 mei 2020, 20:48

Gerard is druk met iets heel moois uitpakken dus doe ik het maar even. Er is niet stilgezeten op de nieuwe locatie. Deze onverwachtse extra verhuis tijd vanwege iets met één of ander virus is gebruikt om dingen te doen in het museum waar je normaal niet aan toe komt. Soms groot, maar het zit vooral in de details. Gerard en zijn vrouw Marijke hebben met hulp van een leger vrijwilligers iets heel moois neergezet. De unieke items en fantastische collectie komen hier veel meer tot hun recht. Al zou je het momenteel niet durven om te gaan spelen is alleen al het bezichtigen de moeite waard. De coronamaatregelen zijn zoveel mogelijk in acht genomen en vanaf aanstaande maandag gaat het Dutch Pinball Museum 2.0 open. Wel anders dan normaal. De toegangskaarten worden in blokken van 2 uur verkocht en dienen online geboekt te worden. Maximaal 50 bezoekers per blok en dan heb je daar echt de ruimte hoor. Kijk hiervoor op de website. We hopen jullie snel een keer te zien op de Voorhaven 12 in Rotterdam!
Mijn gameroompje : arcade : Gaelco Tunning race flippers : HSll, Cirqus voltaire, BSD, TOM, CP, MM, AC/DC bib, Aerosmith pro, IM pro, Whoa Nelly!, Stern Heavy metal🤟

Gebruikersavatar
citroentje
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 14:11
Real name: Rene
Locatie: The Netherlands

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door citroentje » 25 mei 2020, 21:42

Ik kan niet wachten, maar toch wacht ik op ruimere openingstijden. Ik zit dan net zo lang in de auto dan dat ik flipper :?
Op de kade heb ik van openingstijd tot sluiting gespeeld. Dat is het ritje zeker waard.
Williams Jokerz
Williams High Speed
Williams Star Trek next generation
Stern Harley Davidson
Williams Time Warp
Mijn flippers

Rensh
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 okt 2012, 18:37
Real name: Rens Hooijmaijers

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door Rensh » 29 mei 2020, 17:34

Je kunt ook meerdere aaneensluitende tijdslots reserveren. Zo kun je toch langer gaan indien gewenst.
Momenteel in de gameroom aanwezig: TBL, GZ premium, ACDC premium, TWD LE, JP pro

Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 187
Lid geworden op: 11 feb 2013, 04:07
Real name: Richard
Locatie: The Netherlands

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door Richard » 07 jun 2020, 08:36

Ben 1 juni weer geweest .2 tijdslot achter elkaar .was heerlijk rustig .super mooie locatie alle kasten in goede staat. En de Big Lebowski uitgebreid kunnen spelen. :clap: Leuke kast.
Zag dat er nu ook sinds paar dagen een Jjp pirates Of the caribean staat. Die heb ik helaas gemist .goede reden om nog maar eens te gaan
in bezit: TW, STNNG , Cftbl,RS
In aanbouw : Niks at the moment :(
Left the building: MB-CV-LoRt-Totan-BSD-GSnR-Apollo13-FH-RS-SS-NGG-DRWho- JM-TAF -Wh20 wcs94,Bop, BOP 2.0 .DH, NF,Class of 1812 .

Gebruikersavatar
citroentje
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 14:11
Real name: Rene
Locatie: The Netherlands

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door citroentje » 08 jun 2020, 08:23

Hoe is het met parkeren? Beetje handig te doen?
Williams Jokerz
Williams High Speed
Williams Star Trek next generation
Stern Harley Davidson
Williams Time Warp
Mijn flippers

EDWIN01
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 okt 2012, 21:49
Real name: edwin

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door EDWIN01 » 08 jun 2020, 08:45

Parkeren op zondag was geen probleem en gratis.

Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 187
Lid geworden op: 11 feb 2013, 04:07
Real name: Richard
Locatie: The Netherlands

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door Richard » 21 okt 2020, 21:59

Weer heerlijk dag gehad :pin: bij Dutch pinball museum.
Pirates Van Jersey Jack gespeeld. Super mooie kast

Binnen kort Guns and Roses van Jersey Jack . Gaan weer weer :rock: :rock:

Gerard bedankt was top middag :respect:

:pin:
in bezit: TW, STNNG , Cftbl,RS
In aanbouw : Niks at the moment :(
Left the building: MB-CV-LoRt-Totan-BSD-GSnR-Apollo13-FH-RS-SS-NGG-DRWho- JM-TAF -Wh20 wcs94,Bop, BOP 2.0 .DH, NF,Class of 1812 .

PinBosch
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 dec 2020, 10:34
Real name: Björn van den Bosch

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door PinBosch » 09 dec 2020, 23:11

Ik ben afgelopen zaterdag nog in het DPM bij Gerard geweest op de nieuwe locatie. Laatste keer daarvoor was in 2018 op de oude locatie, dat was al geweldig. De nieuwe locatie is nog mooier en groter met mogelijkheden tot nog meer uitbreiding.

Samen met mijn broer en zoontje een sessie van 2 uur gespeeld, maar dat was veel tekort. Er waren maar 7 bezoekers in die 2 uur. Wat zonde!

Ik adviseer iedereen om de komende tijd eens te gaan spelen in Rotterdam. Help en steun dit mooie museum en daarmee ook Gerard en zijn vrouw!
Bram Stokers Dracula

Dutch Pinball Museum
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 jan 2016, 18:27
Real name: Gerard van de Sanden

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door Dutch Pinball Museum » 21 mei 2021, 13:17

https://youtu.be/iy1kScGaUM4

FLOG #17 alweer.

Ditmaal gaan we de diepte in over de Prototype flipperkasten.

En je kan op onze YT kanaal ook alle voorgaande Flog's terug kijken

flipper007
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2016, 22:03
Real name: Thomas
Locatie: Belgium

Re: Dutch Pinball Museum

Bericht door flipper007 » 01 nov 2021, 17:01

Afgelopen zondag met enkele vrienden langs geweest. Echt een mooie locatie en meer dan voldoende kasten.
Nog nooit zo veel kasten bij elkaar gezien! Wat een collectie! :) :pin:

Bedankt voor de vriendelijke ontvangst, het museum en natuurlijk het speelplezier! Was top! :respect:
Collectie: GOLDENEYE-TWD LE-JB LE

Plaats reactie