white water reset spontaan

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: white water reset spontaan

Bericht door Cenobyte » 10 feb 2021, 16:13

pinballservice-nl schreef:
10 feb 2021, 15:57
waar gaat dit informatieve draadje nou over, de actieve componenten van de 5 Volt lijn...

De verkoper... citaat van zijn oplossing...
Last van een kast die steeds opnieuw opstart?
Deze set bevat alle brugcellen en condensatoren om de stroomvoorziening van een WPC flipperkast weer fatsoenlijk te laten werken.
Google is your friend
Maar die set bevat precies de onderdelen waarover men het hierboven heeft?! Dus je beweert dat alles wat hierboven staan onzin is en dat een hack dan beter werkt? :mrgreen:

En dat verdienmodel valt wel mee hoor. Als je de componenten los bestelt op een electronica site ben je weliswaar minder kwijt maar met verzendkosten erbij wordt het nog duur. En die persoon waarover hier blijkbaar niet meer gesproken mag worden zoekt wel het setje voor je bij elkaar. Ik heb al verscheidene malen gebruik gemaakt van die setjes en het is erg handig als je slechts voor één flipperkast spulletjes wilt bestellen. Wat dat betreft +1 voor de f.l.i.p.p.e.r.w.i.n.k.e.l.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4377
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: white water reset spontaan

Bericht door David Pinball Wizz » 10 feb 2021, 16:25

Dankuwel Aeneas, Mushroom :)
Denk dat alles wel verteld is hiermee.
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3867
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: white water reset spontaan

Bericht door Richard Baan » 10 feb 2021, 17:10

pinballservice-nl schreef:
10 feb 2021, 15:57
Last van een kast die steeds opnieuw opstart?
Deze set bevat alle brugcellen en condensatoren om de stroomvoorziening van een WPC flipperkast weer fatsoenlijk te laten werken.
De Wipperflinkel..... Ik denk niet dat hij wakker ligt van een condensator meer of minder verkocht. Als hij dat op prijs zou stellen zou hij waarschijnlijk anders reageren bij een klacht. :rofl:
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3867
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: white water reset spontaan

Bericht door Richard Baan » 10 feb 2021, 17:26

pinballservice-nl schreef:
10 feb 2021, 15:57
je kan geen 5 Volt maken van 4 Volt zonder vermogen in te leveren.
Je kunt geen 5V maken van 4V, maar je kunt wel 5V maken van 9VAC.

Dat regulatortje moet minimaal 7,5V input hebben lees ik in de datasheet.
Die top van de 9VAC is theoretisch 12,7VDC. Hij wordt afgevlakt door de 15000uF elco.
Maar er zijn veel variabelen, zoals de lijnspanning die wat lager is, of zelfs niet 100% sinusvormig. Een plattere top op de sinus komt vaak genoeg voor en maakt deze spanning dus een stuk lager. En inderdaad: een trafo onder belasting geeft een lagere spanning.

Maar hij valt en staat ook met de elco, een brugcel of een connectortje hier en daar van 30 jaar oud.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
pinballservice-nl
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jun 2016, 07:08
Real name: pinballservice.nl team
Locatie: The Netherlands

Re: white water reset spontaan

Bericht door pinballservice-nl » 10 feb 2021, 20:05

Richard Baan schreef:
10 feb 2021, 17:26
Je kunt geen 5V maken van 4V, maar je kunt wel 5V maken van 9VAC.
Waar wil dat vermogen vandaan halen met een transformator die op kantelen staat?
Je hebt maar 1 trafo en daar moet alles uitgehaald worden.
Tip: meet eerst eens wat de transformator nog in huis heeft voordat je met "trucs" iets probeert op te lossen.
Ze hebben een één draads trafo gebruikt met aftakkingen, wordt het duidelijk??
Coniunctione Crescitur

Gebruikersavatar
pinballservice-nl
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jun 2016, 07:08
Real name: pinballservice.nl team
Locatie: The Netherlands

Re: white water reset spontaan

Bericht door pinballservice-nl » 10 feb 2021, 20:17

Cenobyte schreef:
10 feb 2021, 16:13
Maar die set bevat precies de onderdelen waarover men het hierboven heeft?! Dus je beweert dat alles wat hierboven staan onzin is en dat een hack dan beter werkt? :mrgreen:
Die set van dat bedrijf bevat juist niet de Elco's die je wilt hebben, klant van mij had een set besteld om door mij te laten vernieuwen.
Leuk die goedkope B keuze Elco,s, ik heb ze in de vuilnisbak geflikkerd, op zijn site staat het merk er niet eens bij en dat begrijp ik.
Als je toch gaat vernieuwen neem je bijvoorbeeld Panasonic, Vishay ofzo. en ja die zijn een stuk duurder.

Wij hacken nooit, ik heb aangegeven dat wij een extra voeding plaatsen in plaats van te gaan klooien.

Succes.
Coniunctione Crescitur

Gebruikersavatar
pinballservice-nl
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jun 2016, 07:08
Real name: pinballservice.nl team
Locatie: The Netherlands

Re: white water reset spontaan

Bericht door pinballservice-nl » 10 feb 2021, 20:23

Richard Baan schreef:
10 feb 2021, 17:10
De Wipperflinkel..... Ik denk niet dat hij wakker ligt van een condensator meer of minder verkocht. Als hij dat op prijs zou stellen zou hij waarschijnlijk anders reageren bij een klacht. :rofl:
Haha, ik laat wel eens klanten bellen met een klacht....
Ik hoef het hier op dit forum niet uit verder te duidelijk te maken / voorbeelden te geven hoe de verkoper reageert, hij is berucht of men heeft in een doos gewoond.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Coniunctione Crescitur

maralb
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 dec 2017, 19:32
Real name: Marco Albus

Re: white water reset spontaan

Bericht door maralb » 10 feb 2021, 21:46

Met al die techneuten die hier hun kunde uiten kan ik natuurlijk niet achterblijven en moet ik uiteraard ook even mijn plasje doen in dit topic. Frits heeft hier zeker een punt. Uiteindelijk is het de trafo die primair het gevraagde vermogen niet op kan vangen wat gevraagd wordt aan de secundaire zijde waardoor alle secundaire spanningen even dippen. Het bekende gevolg is het resetten. Normaliter kan deze dip wel opgevangen worden door buffercapaciteiten maar condensatoren verouderen naar verloop van tijd en kunnen deze dip steeds minder goed opvangen. Wat daarbij ook niet helpt is dat de ingaande spanning naar de LM323 5V regulator niet al te hoog is. Deze regulator heeft wat overhead nodig om goed naar 5V te kunnen regelen. Tel daar verliezen door spanningsval over verouderende connectoren bij op, en een Watchdog die tript op 5V – 5% en er is niet veel meer nodig om de kast te laten resetten. Ik heb er trouwens wel eens andere watchdogs (DS1811-10) in gezet die trippen op 5V – 10%. Dat is misschien een beetje vies maar helpt erg goed. Even een zijspoor: Whitestar printen hebben een watchdog die je naar keuze op 5% of 10% kan laten trippen door een van de pinnen al dan niet naar GND te verbinden. Bij de eerste revisies liet Stern ze trippen op 5%. Dat gaf ook reset problemen. Dus wat deed Stern? Juist, er werd een pin weggeknipt van de DS1232 en ze tripten op 10%. Let er maar eens op. Het is het verschil tussen een revisie D en E van een Whitestar MPU. Of heb je een resettende Whitestar met een DS1232 die op 5% tript? Even pin 3 wegknippen van de DS1232.

Maar goed…even naar de PCB lay-out kijkend van het WPC driverboard…in een voeding pas je graag grote plains toe in het ontwerp van je voeding; grote kopervlakken voor massaverbindingen en sporen waar wat grotere stromen moeten lopen. Heeft er iemand wel eens naar het dunne kronkelende spaghetti spoor gekeken die van de ene kant naar de andere kant van de PCB loopt en de LM323 op zijn behuizing van GND moet voorzien?? Als ik een print zo zou ontwerpen zouden mijn collega’s mij met pek&veren de kamer uitjagen… Ook dat helpt niet in dit verhaal.

Wat de trafo theorie ook ondersteunt is dat ik wel eens met een bekende reparateur heb gesproken die beweerde dat widebodies er meer last van hebben, van dat resetten dus. Dat zou best kunnen omdat daar veelal meer verlichting in zit welke de trafo nog meer belast. Overigens ben ik ook een brugcel scepticus en vervang ze eigenlijk zelden. Ze worden eigenlijk ook maar weinig belast. Een WPC haalt misschien 2A uit de 5V, dat trekt die 35A gelijkrichter op zijn sloffen. Hij zal heter worden via het koellichaam door de gelijkrichter die er onder zit dan van zichzelf. Andere gelijkrichters krijgen veel meer op hun donder in WPC’s. Gelijkrichters die ik toch vervang zet ik vaak weer in op andere plekken zoals op Fliptronics boards of voor het gelijkrichten van de 18V en functioneren daar dan ook probleemloos. Maar mijn smaak is er vaak maar weinig aan de hand met die gelijkrichters. Kleine verschillen in Vforward kunnen wel eens in je voordeel werken in deze.

Overigens is prutswerk uit eerdere reparaties ook een bron van ellende. Zoals Richard al terecht aanhaalde begeven de doormetaliseringen het vaak bij het verwijderen van de snap-in elco’s doordat ze klem zitten in de (te) kleine gaten. Je kunt er draadjes bijsteken. Ik zelf boor altijd gaatjes op strategische plekken en creëer op die manier nieuwe doormetaliseringen met stukjes solid blanke draad door die aan weerszijden aan de sporen vast te solderen. Je moet die mogelijkheid natuurlijk ook hebben en ach, ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren. Wat ik ook altijd controleer is of de schroeven van de LM323 nog vastzitten. Die schroef is aan de achterzijde vaak aan een spoor vastgesoldeerd en soms is die losgekomen of zelfs losgebroken. Daar zet ik dan ook weer even de soldeerbout tegen aan. Ook verbind ik vaak de GND sporen van de LM323 en de 15000uF condensator met elkaar met een blank stukje draaf van 3cm.

Ik heb er ook wel eens aan gedacht om er een trafo bij te zetten van 9-12VAC 40-50VA die puur en alleen de LM323 van spanning voorziet. Dus eigenlijk vind ik de “hack” van Frits zo gek nog niet. Integendeel. Zo een heel verhaal. Dat lucht weer op :-). Gewoon mijn kijk op dit verhaal. Misschien leerzaam en misschien denk je er anders over. En dat mag natuurlijk.

Marco
Laatst gewijzigd door maralb op 11 feb 2021, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pinballservice-nl
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jun 2016, 07:08
Real name: pinballservice.nl team
Locatie: The Netherlands

Re: white water reset spontaan

Bericht door pinballservice-nl » 10 feb 2021, 23:29

maralb schreef:
10 feb 2021, 21:46
Heeft er iemand wel eens naar het dunne kronkelende spaghetti spoor gekeken die van de ene kant naar de andere kant van de PCB loopt en de LM323 op zijn behuizing van GND moet voorzien??
Wel makkelijk solderen als je met een weerstand de spanning van de LM op wil krikken :D
Vroeger deed men wel eens wat.

goed verhaal verder :good:
Ik snap niet dat de grote verkopers niet met upgrade voedings kits op de markt komen, er zijn zoveel WPC,s enz.
Coniunctione Crescitur

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2201
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: white water reset spontaan

Bericht door flippers.be » 11 feb 2021, 10:04

Frits en Marco, bedankt voor jullie uitleg.

maralb schreef:
10 feb 2021, 21:46
Een WPC haalt misschien 2A uit de 5V, dat trekt die 35A gelijkrichter op zijn sloffen. Hij zal heter worden via het koellichaam door de gelijkrichter die er onder zit dan van zichzelf.
Stom idee misschien - maar 2 aparte koelvinnen ipv 1 gezamelijke zodat BR2 minder opwarmt, zou dat een verschil kunnen maken ?

Marco: je schrijft dat je zelden gelijkrichters vervangt - wat is jouw oplossing dan bij een resettende wpc kast ?
Zoals Frits ook een aparte 5v voeding plaatsen ? Of los je het op een andere manier op ?

Een nieuwe voeding bijplaatsen zal het probleem wel oplossen en van bij de bron oplossen, maar dat lijkt ook op een serieuze hack..
Maar wat een 'hack' is, is heel persoonsgebonden.. vroeger deed ik op het powerdriverboard altijd de extra overbruggingen die Clay in zijn reparatie gids aanraadde, maar op pinside beschouwen ze al die extra draadjes ook al als een hack en niet origineel en moet het allemaal weg.. tja :)

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: white water reset spontaan

Bericht door Cenobyte » 11 feb 2021, 10:13

flippers.be schreef:
11 feb 2021, 10:04
Maar wat een 'hack' is, is heel persoonsgebonden.. vroeger deed ik op het powerdriverboard altijd de extra overbruggingen die Clay in zijn reparatie gids aanraadde, maar op pinside beschouwen ze al die extra draadjes ook al als een hack en niet origineel en moet het allemaal weg.. tja :)
Nou ik wilde het eigenlijk niet op het woord gooien. :lol: De een zit de ander te verwijten dat iets een hack is en dat ie geen flippers koopt waar "niet standaard onderdelen in zitten", om vervolgens zelf te opperen om een extra voeding te plaatsen en weer een ander gaat extra draden solderen, wat veel mensen helemaal als "gepruts" of hacks zien.

Ik denk dat alle geopperde manieren op zich werken en dat we een ander niet te snel moeten veroordelen. Ook de vaker genoemde winkel niet: ik zie hier iemand roepen dat er alleen Vishay of andere merkproducten onderdelen moeten worden gebruikt en dat die winkel goedkope rommel gebruikt (of iets in die trant), terwijl ik elders ook vaak lees dat het allemaal geen bal uitmaakt en dat veel van dit spul wegkomt uit dezelfde fabrieken in China...

Soms wel eens jammer dat er meteen zo zwart/wit wordt geroepen en geoordeeld zonder te overwegen dat het ook op een andere manier kan.

Maar ik lees inderdaad ook veel nuttige tips en daar kunnen we allemaal blij mee zijn :good:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Mushroom
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 sep 2011, 13:04
Real name: Bart Baeyens

Re: white water reset spontaan

Bericht door Mushroom » 11 feb 2021, 11:26

Het bekende adres splitst iemand 5 bruggen en een hoop condensators in de maag (kwaliteit spreek ik me niet over uit) terwijl er maar één brug en één condensator moet vervangen worden. Dat is omzet x5, terwijl die 4 extra bruggen niets met het resetprobleem te maken hebben.
Niet echt netjes.

Vroeger (eind jaren '90) verving ik trouwens alleen de brug. Nu, zovele jaren later, vervang ik de condensator ook want een electrolytische condensator droogt uit na verloop van tijd.

Je kan argumenteren dat bruggen blijven vervangen een mooi verdienmodel is, maar (als ik goed gelezen heb) is het alternatief een andere (betere) transfo. Eentje die dan eigenlijk niet bestaat. Wat gaat dat kosten?
Andere manier is dan extra boardjes en andere ongein.
Ik spreek me er niet over uit, daarvoor ben ik technisch niet goed genoeg onderlegd, maar het simpelste en het mooist ogende is gewoon die freaking brug en elco te vervangen. 10 Euro tops, en je kan weer voort voor 15 jaar.
En zo spreek ik me er eigenlijk wél over uit :D
Who cares dat die transfo of het board of weet ik veel wat slecht ontworpen is? We praten over 30 jaar terug. Ben eens benieuwd hoe goed de electronica van vandaag gaat presteren binnen 30 jaar.

Als anderen het op een andere manier willen fixen, be my guest.
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: white water reset spontaan

Bericht door Cenobyte » 11 feb 2021, 11:53

Mushroom schreef:
11 feb 2021, 11:26
Het bekende adres splitst iemand 5 bruggen en een hoop condensators in de maag (kwaliteit spreek ik me niet over uit) terwijl er maar één brug en één condensator moet vervangen worden. Dat is omzet x5, terwijl die 4 extra bruggen niets met het resetprobleem te maken hebben.
Niet echt netjes.
Volgens mij zitten er in dat pakket maar 1 brugcel hoor, wel meerdere condensatoren. En wordt niet op de meeste plaatsen geadviseerd om meteen al die grote condensatoren en enkele van de kleinere te vervangen? Zo staat het ook in dat online Amerikaanse pinball repair guide (van "This Old Pinball") die veel mensen gebruiken. Iedereen weet dat condensatoren maar een beperkte levensduur hebben van max. 10.000 uur (en de meesten zijn daar allang voorbij) en als je het bord er toch uit hebt liggen kun je meteen beter doorpakken en de slijtage-gevoelige caps meteen meepakken (niet allemaal, alleen de geadviseerde). Daar heeft die winkel ook zijn revisiepakket op gebaseerd, dat heeft ie niet uit zijn duim gezogen. Hij heeft dat pakket dan ook samengesteld om mensen te helpen, niet om mensen geld af te troggelen zoals jij suggereert want wat kost één capje nou meer. Jij hebt toevallig iets meer verstand van zaken en hoeft dat pakket niet te bestellen, je kunt ook gewoon losse componenten bestellen.

Maar één brug en één eelco vervangen lijkt mij een recept voor nieuwe problemen in de toekomst in ieder geval. :geek:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3867
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: white water reset spontaan

Bericht door Richard Baan » 11 feb 2021, 12:15

Cenobyte schreef:
11 feb 2021, 11:53
Maar één brug en één eelco vervangen lijkt mij een recept voor nieuwe problemen in de toekomst in ieder geval. :geek:
Feitelijk los je veel op door de brug en elco te vervangen. Ik wil dan toch adviseren om ook even de connectorpennen en andere solderingen in dat circuit even door te solderen. Dat is gewoon ervaring. Doe ik al jaren zo, en daarna zijn mijn problemen voorbij. Zo hebben meer mensen dat.
vroeger deed ik op het powerdriverboard altijd de extra overbruggingen die Clay in zijn reparatie gids aanraadde, maar op pinside beschouwen ze al die extra draadjes ook al als een hack en niet origineel en moet het allemaal weg.. tja
Ja, iedereen heeft een mening, niet alleen hier, maar ook op pinside en het verlengde daarvan pinwiki.
Degene die het hardst schreeuwt heeft gelijk. Zeker met de mening: "je kunt het met me eens zijn, of het fout hebben".
Voeg daar wat superlatieven aan toe om het geheel kracht bij te zetten... (alleen al de titel "mantra" in sommige zinsnedes). Het komt op mij over dat dat een stukje ergernis is van iemand die zijn zin niet krijgt.

Die mening mag iedereen hebben, maar geeft ook een gekleurd beeld. Lijkt mij dat je, als je een probleem hebt, als eerste dat probleem opgelost wilt hebben. Het vervangen van componenten is dan logisch. Het doorsolderen van slechte verbindingen ook. Blijft het probleem dan aanwezig moet er een oplossing komen. Simpel.

Over de bepaalde verkoper: ik deel de mening dat de kwaliteit te wensen over laat, maar het grootste (en ook enige) probleem vind ik de klantvriendelijkheid. Ik ben 100% overtuigd dat hij niet extra winst wil hebben door dit op deze manier te verkopen. Een condensatortje meer of minder wordt hij niet rijk van.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Mushroom
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 sep 2011, 13:04
Real name: Bart Baeyens

Re: white water reset spontaan

Bericht door Mushroom » 11 feb 2021, 12:28

Beste Mario,
Het is ECHT niet mijn bedoeling om jou te pakken hoor. Ik was ook geintrigeerd door welke winkel het zou kunnen zijn en ben ook beginnen zoeken, zo kwam ik op deze terecht. Je gaat wel de URL effe moeten aanpassen want forumsoftware zorgt ervoor dat er wat letters geswitcht worden.
Daar is wel sprake over resetproblemen en een kit met 5 bruggen en ik quote
Last van een kast die steeds opnieuw opstart?

Deze set bevat alle brugcellen en condensatoren om de stroomvoorziening van een WPC flipperkast weer fatsoenlijk te laten werken.
Deze set is bedoeld voor kasten zoals Twilight Zone, Creature from the Black lagoon, Fishtales, StarTrek tng, Indiana Jones. enz. enz. (1990 Funhouse tot en met 1995 Jack*Bot)



5x Bruggelijkrichter draadaansluiting
5x Condensator 15000µF 25volt radiaal elektrolitisch
1x Condensator 100µF 100volt radiaal elektrolitisch
1x Condensator 100µF 25volt radiaal elektrolitisch
1x Condensator 100µF 16volt axiaal elektrolitisch
1x montagedraad voor correcte montage van de grote Elko's

Uiteraard kan ik deze set ook voor ù monteren.
Ik hanteer hiervoor een vaste prijs van 100 euro en u kunt er op wachten (ongeveer een uur).
Maak wel tijdig een afspraak.
Ja, elco's verslijten, maar maak dan een pakketje elco's en probeer noobs geen geld uit hun zakken te slaan door iets te verkopen waar ze een heilige schrik van hebben (resetproblemen) terwijl het resetprobleem 1 brug en 1 elco inhoudt. 1 Brug, daar zal 'n beetje avontuurlijke noob nog aan beginnen, maar zo'n pakket, dan kakt die in zijn broek en denkt "ik zal 't gauw maar uitbesteden".

100 Euro per uur is vanaf nu ook mijn prijs als ik ergens ga depanneren :good:
BTW, die 4 andere bruggen heb ik nog NOOIT moeten vervangen. Overkill dus.
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: white water reset spontaan

Bericht door Cenobyte » 11 feb 2021, 13:16

Je hebt gelijk, ik zie het nu :lol:

Ik heb die set ook ooit wel eens een paar keer bij hem besteld, wel al weer jaren geleden want tegenwoordig selecteer ik de onderdelen ook zelf, en meende me te herinneren dat er toen maar 1 brugcel in zat en al die genoemde condensatoren. Maar zeker weten doe ik het niet meer.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Pitchie
Berichten: 547
Lid geworden op: 05 sep 2011, 08:13
Real name: Stefan Calle
Locatie: Belgium

Re: white water reset spontaan

Bericht door Pitchie » 11 feb 2021, 14:44

100 Euro per uur is vanaf nu ook mijn prijs als ik ergens ga depanneren
Hoeveel pizza's zijn dat dan? En eet je dat dan allemaal ter plaatse op? ;)

Gebruikersavatar
Mushroom
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 sep 2011, 13:04
Real name: Bart Baeyens

Re: white water reset spontaan

Bericht door Mushroom » 11 feb 2021, 15:41

Had jij die memo niet ontvangen Pitchie? :whisling:
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.

Gebruikersavatar
pinballservice-nl
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jun 2016, 07:08
Real name: pinballservice.nl team
Locatie: The Netherlands

Re: white water reset spontaan

Bericht door pinballservice-nl » 11 feb 2021, 16:55

Cenobyte schreef:
11 feb 2021, 10:13
Nou ik wilde het eigenlijk niet op het woord gooien. :lol: De een zit de ander te verwijten dat iets een hack is en dat ie geen flippers koopt waar "niet standaard onderdelen in zitten", om vervolgens zelf te opperen om een extra voeding te plaatsen en weer een ander gaat extra draden solderen, wat veel mensen helemaal als "gepruts" of hacks zien.

Ik denk dat alle geopperde manieren op zich werken en dat we een ander niet te snel moeten veroordelen. Ook de vaker genoemde winkel niet: ik zie hier iemand roepen dat er alleen Vishay of andere merkproducten onderdelen moeten worden gebruikt en dat die winkel goedkope rommel gebruikt (of iets in die trant), terwijl ik elders ook vaak lees dat het allemaal geen bal uitmaakt en dat veel van dit spul wegkomt uit dezelfde fabrieken in China...
Geef eens een link van een elektronica handel die niet gespecificeerde materialen verkoopt.
Citeer/kopieer voor mij de specificaties van jouw aankopen.. Elco's en brugcellen
Het is jouw keus om Chinese meuk te gebruiken, ze presteren het om kleinere Elco's in grotere behuizing te plaatsen,
waarschuwing: jouw meuk heeft waarschijnlijk al bijna dezelfde interne weerstand als de oude Elco's dus wat schiet je er mee op?
10.000 uur voor meuk?? doe mij een link!

"terwijl ik elders ook vaak lees dat het allemaal geen bal uitmaakt "
Doe mij maar een link met een vergelijk naar Vishay...

Een extra voeding een hack??
Waar lees jij dat er zaken fysiek gewijzigd worden?

Waarom bemoeien met technische zaken als je er toch geen bal verstand van hebt?
Dat jouw vriend meuk verkoopt prima maar dat ga je als serieus forum niet je leden adviseren.
De naam wordt niet voor niets verbasterd.
Coniunctione Crescitur

jimmy
Berichten: 292
Lid geworden op: 06 jan 2016, 17:30
Real name: jimmy

Re: white water reset spontaan

Bericht door jimmy » 11 feb 2021, 17:31

Mushroom schreef:
11 feb 2021, 12:28
Beste Mario,
Het is ECHT niet mijn bedoeling om jou te pakken hoor. Ik was ook geintrigeerd door welke winkel het zou kunnen zijn en ben ook beginnen zoeken, zo kwam ik op deze terecht. Je gaat wel de URL effe moeten aanpassen want forumsoftware zorgt ervoor dat er wat letters geswitcht worden.
Daar is wel sprake over resetproblemen en een kit met 5 bruggen en ik quote
Last van een kast die steeds opnieuw opstart?

Deze set bevat alle brugcellen en condensatoren om de stroomvoorziening van een WPC flipperkast weer fatsoenlijk te laten werken.
Deze set is bedoeld voor kasten zoals Twilight Zone, Creature from the Black lagoon, Fishtales, StarTrek tng, Indiana Jones. enz. enz. (1990 Funhouse tot en met 1995 Jack*Bot)



5x Bruggelijkrichter draadaansluiting
5x Condensator 15000µF 25volt radiaal elektrolitisch
1x Condensator 100µF 100volt radiaal elektrolitisch
1x Condensator 100µF 25volt radiaal elektrolitisch
1x Condensator 100µF 16volt axiaal elektrolitisch
1x montagedraad voor correcte montage van de grote Elko's

Uiteraard kan ik deze set ook voor ù monteren.
Ik hanteer hiervoor een vaste prijs van 100 euro en u kunt er op wachten (ongeveer een uur).
Maak wel tijdig een afspraak.
Ja, elco's verslijten, maar maak dan een pakketje elco's en probeer noobs geen geld uit hun zakken te slaan door iets te verkopen waar ze een heilige schrik van hebben (resetproblemen) terwijl het resetprobleem 1 brug en 1 elco inhoudt. 1 Brug, daar zal 'n beetje avontuurlijke noob nog aan beginnen, maar zo'n pakket, dan kakt die in zijn broek en denkt "ik zal 't gauw maar uitbesteden".

100 Euro per uur is vanaf nu ook mijn prijs als ik ergens ga depanneren :good:
BTW, die 4 andere bruggen heb ik nog NOOIT moeten vervangen. Overkill dus.
over welke brug gaat het hier dan ? Die 2 met de koelvin op ?

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: white water reset spontaan

Bericht door Cenobyte » 11 feb 2021, 17:33

pinballservice-nl schreef:
11 feb 2021, 16:55
Het is jouw keus om Chinese meuk te gebruiken, ze presteren het om kleinere Elco's in grotere behuizing te plaatsen,
waarschuwing: jouw meuk heeft waarschijnlijk al bijna dezelfde interne weerstand als de oude Elco's dus wat schiet je er mee op?
10.000 uur voor meuk?? doe mij een link!
Die "meuk" zoals jij het noemt hoeft geen 10.000 uur meer mee te gaan, mijn flippers staan een paar uur per week aan en halen hooguit 100 uur per jaar. En nee: mijn "meuk" heeft niet dezelfde interne weerstand als die oude Elco's. Doe mij maar een link waar dat uit blijkt, om jouw woorden te gebruiken.
Een extra voeding een hack??
Waar lees jij dat er zaken fysiek gewijzigd worden?
Dus als ik een extra motor in mijn Mondeo pleur noem jij dat geen hack? En een extra draadje op een print is ineens wel een hack? Ik snap jou hele manier van redeneren echt niet :lol:

De meest geweldige quote: "Wij hacken nooit, ik heb aangegeven dat wij een extra voeding plaatsen in plaats van te gaan klooien." De definitie van een hack als je het mij vraagt.
Waarom bemoeien met technische zaken als je er toch geen bal verstand van hebt?
Dat jouw vriend meuk verkoopt prima maar dat ga je als serieus forum niet je leden adviseren.
De naam wordt niet voor niets verbasterd.
a) Het is niet mijn vriend
b) Jij hebt zelfs niet het lef om op je eigen website een naam en adres te vermelden, dus ik zou je niet inlaten met het omlaag halen van de concurrentie als je je achter een lege website en een 06 nummer verstopt...
c) Bovendien heb ik jou al diverse uitspraken zien doen waarmee je illustreert dat jij ook geen bal verstand van electronica hebt.
d) Een LOI cursusje etiquette en sociale omgang zou geen weggegooid geld zijn. :mrgreen:

En de adviezen zijn niet de reden dat de naam verbasterd wordt trouwens...
Laatst gewijzigd door Cenobyte op 11 feb 2021, 19:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Mushroom
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 sep 2011, 13:04
Real name: Bart Baeyens

Re: white water reset spontaan

Bericht door Mushroom » 11 feb 2021, 17:38

jimmy schreef:
11 feb 2021, 17:31
over welke brug gaat het hier dan ? Die 2 met de koelvin op ?
Idd.
Onder de koelvin zitten BR1 en BR2 (staat geprint op het board).
BR2 is degene die je moet hebben.
Koelvin verwijderen, pootjes van BR2 afknippen (desoldeert makkelijker), de 4 gaatjes vrij maken, de nieuwe BR2 erdoor steken en dan (heel belangrijk) beide BR's al vastmaken op de koelvin alvorens te solderen. Als je dat niet doet dan heb je kans op hoogteverschil tussen beide BR's waardoor ze niet vlak op de koelplaat komen te zitten. Je kan er eventueel ook nog een drupje koelpasta tussen smeren.
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: white water reset spontaan

Bericht door Cenobyte » 11 feb 2021, 18:35

Hier het hele technische verhaal uit de Repair Guide die ik altijd gebruik. Helaas wel in het Engels, dus die taal moet je wel machtig zijn. Je vindt een ERG uitgebreide uitleg bij punt 3d Game Resets waar deze link meteen naartoe gaat.

http://web.archive.org/web/200902211816 ... .htm#reset

:good:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
pinballservice-nl
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jun 2016, 07:08
Real name: pinballservice.nl team
Locatie: The Netherlands

Re: white water reset spontaan

Bericht door pinballservice-nl » 11 feb 2021, 19:24

Cenobyte schreef:
11 feb 2021, 17:33
Onzin
Waar blijven de antwoorden op je beweringen?
De specificaties van je vriend?
lees je vragen op dit forum, elektronica kennis minimaal, gewoon erkennen dat er mensen op de wereld zijn die daar wel voor gestudeerd hebben en blijf goed lezen.

Jouw formulering van "hack" heet in de elektronica wereld en amusementssector gewoon een modificatie.
Wij modificeren elke dag in de gaming industrie.
Niet erg dat jij dat niet weet want je gaat gewoon mee in de massa maar stop met aannames en zaken waar je niets van weet.
Coniunctione Crescitur

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: white water reset spontaan

Bericht door Cenobyte » 11 feb 2021, 19:28

Ja, je kunt je wel overal uitlullen, dat moet ik je nageven. Maar in alleen dit topic al spreek je jezelf meerdere keren tegen. :lol:

Maar ik zit hier voor mijn lol en gelukkig weet ik wiens technische adviezen hier op het forum ik wel als nuttig kan accepteren :good:
Laatst gewijzigd door Cenobyte op 11 feb 2021, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Plaats reactie