Gottlieb System 1 Speaker Buzz

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Izzydorio
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2017, 06:54
Real name: Izzy dorio

Gottlieb System 1 Speaker Buzz

Bericht door Izzydorio » 12 dec 2021, 11:15

Ik ben een Gottlieb Buck Rogers aan het restaureren.
Vanaf dat ik de kast aanzet, komt er een relatief luid gebrom uit de speaker.
Het moederbord, soundbord en de voeding zijn vervangen door een Flippp all-in-one (https://www.flippp.fr/pi1x4.php?lg=en).
De buck-rogers had voor die tijd 'geavanceerde' geluiden en heeft daarom een extra geluidskaartje. Daarom heb ik alle condensatoren vervangen door nieuwe. Ik hoopte dat dit het gebrom zou oplossen, maar niet dus. Iemand nog tips?
How you doin?

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3865
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Gottlieb System 1 Speaker Buzz

Bericht door Richard Baan » 12 dec 2021, 15:30

Ik ken weinig van Gottlieb, maar als ik het schema zo bekijk zou ik als eerste de voeding van de versterker eens bekijken.
Geen idee of het uitmaakt, maar een brom komt vaak uit de versterker, en de voeding kan hier zeker voor zorgen.
Door het te testen weet je het zeker.

De 14VDC wordt afgevlakt door C6 (1000uF). Op zich vind ik dit een erg lage waarde.
En de ground, Gottliebs hebben wel eens problemen met de ground die niet overal goed contact maakt.

Zie plaatjes.

Wat ik eens zou proberen om met een extra draad de ground van het bordje met een ander ground-punt te verbinden. Maakt dat verschil?

En anders zou ik eens een dikkere condensator plaatsen op de plek van C6 (tijdelijk even testen door met een extra draad deze parallel aan C6 te zetten). Bijv 10000uF. Zo eens luisteren of dat effect heeft.

Misschien dat de ground het euvel kan oplossen, want ik vind dit schema ook een beetje geknutsel eerlijk gezegd, met die C9 naar de ground en de -12V via die weerstand. Je zou die weerstand R11 ook nog eens kunnen doormeten / vervangen.
Bijlagen
Knipsel1.JPG
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (35.78 KiB) 1055 keer bekeken
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Izzydorio
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2017, 06:54
Real name: Izzy dorio

Re: Gottlieb System 1 Speaker Buzz

Bericht door Izzydorio » 15 dec 2021, 20:09

De ground lijkt het probleem niet te zijn. De C6 heb ik nog maar net vernieuwd (en een dikkere condensator heb ik niet zomaar liggen, dus bijbestellen). R11 meet mooi 427 Ohm, goed genoeg me dunkt.

Bedankt voor de tips, ik wacht op een volgende trip naar de elektrowinkel voor de nieuwe weerstand..
How you doin?

Plaats reactie