SEGA Batman Forever - cabinet fuse blaast op bij opstart

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
daedeloth
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2021, 01:27
Real name: Thijs

SEGA Batman Forever - cabinet fuse blaast op bij opstart

Bericht door daedeloth » 20 dec 2021, 10:24

Hoi

Ik heb dan toch een Batman Forever gekocht in 'collector staat', maar nu hij hier thuis staat merk ik dat de 'hoofdzekering' van de kast af en toe opblaast als ik de flipper aanzet. Het gebeurt niet altijd, en eenmaal opgestart blijft hij ook aan, maar wel vervelend dat ik om de haverklap de zekering moet vervangen.

Momenteel gebruik ik de voorgeschreven 250V / 5A slow blow fuses.

Het oorspronkelijke DMD werd vervangen door een colorDMD en het valt me op dat die bij het uitzetten wat langer aan blijft. Mijn theorie is momenteel dat de extra condensators voor dat colordmd de 'opstartstroom' net boven het budget van 5A trekken en dat het met een iets zwaardere fuse (6A) mogelijk opgelost is... maar ik ken niet zo heel veel van elektriciteit en er is een grote kans dat heel mijn redenering op niets slaat :mrgreen: Dus ik durf het ook niet meteen uittesten, kwestie van nergens anders problemen te veroorzaken.

Enige tips?

Dank!
Thijs

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: SEGA Batman Forever - cabinet fuse blaast op bij opstart

Bericht door Richard Baan » 20 dec 2021, 11:09

daedeloth schreef:
20 dec 2021, 10:24
Ik heb dan toch een Batman Forever gekocht in 'collector staat', maar nu hij hier thuis staat merk ik dat de 'hoofdzekering' van de kast af en toe opblaast als ik de flipper aanzet. Het gebeurt niet altijd, en eenmaal opgestart blijft hij ook aan, maar wel vervelend dat ik om de haverklap de zekering moet vervangen.

Momenteel gebruik ik de voorgeschreven 250V / 5A slow blow fuses.
Gebruik je een echte "slo-blo"? Of een Traag (zoals hier de standaard is)? Je kunt hem sowieso vervangen door één met een iets grotere waarde. 6A of 8A is op die plek geen probleem.

daedeloth schreef:
20 dec 2021, 10:24
Het oorspronkelijke DMD werd vervangen door een colorDMD en het valt me op dat die bij het uitzetten wat langer aan blijft. Mijn theorie is momenteel dat de extra condensators voor dat colordmd de 'opstartstroom' net boven het budget van 5A trekken en dat het met een iets zwaardere fuse (6A) mogelijk opgelost is...
Dat denk ik niet. Er zullen zeker condensatoren in zitten, en die zorgen er waarschijnlijk voor dat de spanning net even iets langer in stand blijft. Een grotere zekering heeft daar geen invloed op.
Het heeft ook niet te maken met de opstartstroom (dus bij het aanzetten), maar meer met de spanning die net wat langer binnen de spec blijft van de colordmd bij het uitzetten.

Dit fenomeen zal zeker blijven bij een grotere hoofdzekering.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

daedeloth
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2021, 01:27
Real name: Thijs

Re: SEGA Batman Forever - cabinet fuse blaast op bij opstart

Bericht door daedeloth » 20 dec 2021, 11:26

Richard Baan schreef:
20 dec 2021, 11:09
Gebruik je een echte "slo-blo"? Of een Traag (zoals hier de standaard is)? Je kunt hem sowieso vervangen door één met een iets grotere waarde. 6A of 8A is op die plek geen probleem.
https://www.gotron.be/componenten/zeker ... 10pcs.html
Ik heb deze gekocht, dus 'traag'. Zit daar veel verschil op? Koop ik dan best slo-blo, of een doosje van 6/8A (want die slo-blo vind ik niet meteen terug).
Richard Baan schreef:
20 dec 2021, 11:09
Dat denk ik niet. Er zullen zeker condensatoren in zitten, en die zorgen er waarschijnlijk voor dat de spanning net even iets langer in stand blijft. Een grotere zekering heeft daar geen invloed op.
Het heeft ook niet te maken met de opstartstroom (dus bij het aanzetten), maar meer met de spanning die net wat langer binnen de spec blijft van de colordmd bij het uitzetten.

Dit fenomeen zal zeker blijven bij een grotere hoofdzekering.
Ik bedoelde niet dat het aanblijven een probleem was dat opgelost moest worden, maar eerder een indicatie dat het DMD meer 'verbruikt' bij opstart. Maar bij nader inzien heeft dat er vast weinig mee te maken :-)

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: SEGA Batman Forever - cabinet fuse blaast op bij opstart

Bericht door Richard Baan » 20 dec 2021, 13:12

daedeloth schreef:
20 dec 2021, 11:26
https://www.gotron.be/componenten/zeker ... 10pcs.html
Ik heb deze gekocht, dus 'traag'. Zit daar veel verschil op? Koop ik dan best slo-blo, of een doosje van 6/8A (want die slo-blo vind ik niet meteen terug).
Daar zit inderdaad soms wel verschil in. Als voorbeeld: de ring van LOTR moet een slo-blo zijn, want traag smelt op een gegeven moment toch door. Met name in de korte tijd maakt het verschil. Slo-blo is daadwerkelijk trager dan "traag" hier.

In jouw geval zou ik er een 6A of 8A (traag) in doen.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Plaats reactie