power play up post issue

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
ivang
Berichten: 792
Lid geworden op: 14 aug 2011, 00:39
Real name: Ivan Geentjens

power play up post issue

Bericht door ivang » 05 jan 2022, 13:31

De up post van mijn powerplay komt niet meer omhoog wanneer hij dat zou moeten doen.

De ene dag deed hij het nog prima, en dan ineens deed hij het niet meer, zonder dat er iets aan de kast is gedaan of zo.

Als ik de zelftest uitvoer dan slaan alle coils op hun beurt aan, behalve de up post.

Het lampje in de post doet het wel; wanneer de up post omhoog zou moeten komen gaat het lampje branden, wanneer de bal over de rollovers gaat of door de inlanes komt dan gaat het lampje terug uit.

Iemand enig idee hoe de oorzaak van dit issue te vinden of te weten te komen of ik eerder naar de coil zelf moet kijken of eerder naar een bord/transistorprobleem ?

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: power play up post issue

Bericht door Richard Baan » 05 jan 2022, 14:05

Eerst eens spanning meten op de spoel: beide aansluitingen moeten 43V geven.

Als dat er op beide niet is: ergens een draad losgeschoten. De 43V is doorgelust over alle spoelen, dus kan best bij een andere spoel zijn.
Als dat op 1 aansluiting wel, de andere niet is: de spoel heeft zelf een onderbreking, vaak vlakbij de aansluiting.

Als dat er op beide wel is: hoe zit de draad in de connector op de solenoid driver? Misschien slechte solderingen op de PCB bij de connector?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: power play up post issue

Bericht door zwartepanter » 05 jan 2022, 17:04

Ik heb eens juist hetzelfde probleem gehad Ivan. Was toen een simpele oplossing, helaas weet ik niet meer wat precies. Maar wat Richard zegt zou ik ook zeker eerst doen.

ivang
Berichten: 792
Lid geworden op: 14 aug 2011, 00:39
Real name: Ivan Geentjens

Re: power play up post issue

Bericht door ivang » 05 jan 2022, 19:38

Ok, toch maar een nieuwe multimeter kopen, nadat de oude het begeven had (user error …) dacht ik met zo eentje van een paar euro van velleman ook wel verder te kunnen, maar laat ons zeggen dat dat ding toch niet zo heel betrouwbaar werkt ….

Geen idee of dit iets meer zegt over de oorzaak, maar als ik de post manueel omhoog zet dan valt hij wel netjes terug wanneer hij dat hoort te doen

ivang
Berichten: 792
Lid geworden op: 14 aug 2011, 00:39
Real name: Ivan Geentjens

Re: power play up post issue

Bericht door ivang » 08 jan 2022, 14:28


Als dat op 1 aansluiting wel, de andere niet is: de spoel heeft zelf een onderbreking, vaak vlakbij de aansluiting.


Dit is dus het geval, ik meet aan één kant spanning maar aan de andere kant van de spoel niets.
De soldering aan de spoel lijkt anders wel in orde, dus weet ik niet goed wat nu te doen ☹️

In plaats van 43v meet ik wel iets vaan een 60v , dit is ook over de andere spoelen het geval, is dat normaal ?

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: power play up post issue

Bericht door Richard Baan » 08 jan 2022, 15:49

ivang schreef:
08 jan 2022, 14:28

Als dat op 1 aansluiting wel, de andere niet is: de spoel heeft zelf een onderbreking, vaak vlakbij de aansluiting.


Dit is dus het geval, ik meet aan één kant spanning maar aan de andere kant van de spoel niets.
De soldering aan de spoel lijkt anders wel in orde, dus weet ik niet goed wat nu te doen ☹️
Je kunt de spoel gewoon vervangen.

Wat je ook kan doen is de wikkel er eens af halen, en de koper draad van de spoel zelf een paar wikkelingen er af halen ( en de isolatie van de blanke draad af krabben zodat het koper gesoldeerd kan worden) En dat weer aan de aansluiting vast solderen.
ivang schreef:
08 jan 2022, 14:28
In plaats van 43v meet ik wel iets vaan een 60v , dit is ook over de andere spoelen het geval, is dat normaal ?
Dat is veel te hoog.

Er zit een weerstand vlakbij de brugcel van de 43V, deze eens doormeten. Die geeft misschien een open verbinding. Slechte soldering of defecte weerstand. Deze dan vervangen.
Bijlagen
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (31.29 KiB) 2105 keer bekeken
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

maralb
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 dec 2017, 19:32
Real name: Marco Albus

Re: power play up post issue

Bericht door maralb » 08 jan 2022, 18:23

Richard Baan schreef:
08 jan 2022, 15:49
Dat is veel te hoog.
Dat meten van die 60V zou best wel eens heel goed kunnen. Het is namelijk de top waarde van de sinusvormige spanning die effectief 43V is. Vtop = Wortel2 * Veff. Goedkope multimeters meten vaak allen de topwaarde in zo'n geval of er is ergens een licht capactief element aanwezig -> vaak meet je dan weer 43V als je de flippers actief maakt ofzo. Deze verwarring lees je wel vaker.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: power play up post issue

Bericht door Richard Baan » 08 jan 2022, 18:55

Ik had zelf al gedacht aan een soundbord waarvan een diode kapot zou kunnen zijn en dat de buffer elco hem afvlakt.

Maar power play heeft geen soundbord. En dat zou ook betekenen dat de mpu niet opstart en niet voorbij de 6x knipperen komt.

Zodoende dacht ik aan de weerstand.

Maar als het een meetfout is is er inderdaad niets aan de hand.

Je kunt voor de zekerheid de weerstand eens doormeten. Dan weet je het zeker. Het is wel een vermogensweerstand. Die worden nog wel eens zo heet dat ze de geest geven.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

maralb
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 dec 2017, 19:32
Real name: Marco Albus

Re: power play up post issue

Bericht door maralb » 08 jan 2022, 19:08

Richard Baan schreef:
08 jan 2022, 18:55
Ik had zelf al gedacht aan een soundbord waarvan een diode kapot zou kunnen zijn en dat de buffer elco hem afvlakt.

Maar power play heeft geen soundbord. En dat zou ook betekenen dat de mpu niet opstart en niet voorbij de 6x knipperen komt.

Zodoende dacht ik aan de weerstand.
Ja inderdaad, eens Richard. De weerstand zit er inderdaad om eventuele capaciteit bijvoorbeeld veroorzaakt door bedrading af te laten vloeien anders "ziet" de MPU de nuldoorgangen niet meer en vertikt ie het om de 7e knipper te laten zien. Een onderbroken 600 Ohm weerstand zou zoiets kunnen veroorzaken. Zelf nog nooit meegemaakt eigenlijk. De diode op soundboards des te vaak.

ivang
Berichten: 792
Lid geworden op: 14 aug 2011, 00:39
Real name: Ivan Geentjens

Re: power play up post issue

Bericht door ivang » 19 feb 2022, 18:53

Het was dus zoals Richard aangaf de spoel zelf die de oorzaak was, draad breukje …

Draadje terug vast gesoldeerd en de up post doet het weer :-)

Bedankt voor de goede adviezen!

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: power play up post issue

Bericht door Richard Baan » 19 feb 2022, 19:57

:good:
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Plaats reactie