reset family guy bij begin stewie multiball

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Piet
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 nov 2020, 19:04
Real name: Pieter Michiels

reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door Piet » 10 jan 2022, 22:41

Hallo,
Een aantal weken een family guy gekocht, dit is bj 2007 met het SAM cpu board en powerbord. Niet de eerste versie van borden waar corrrecties moesten aangebracht worden voor correcte werking (Poker)
Vorige eigenaar beweert natuurlijk dat hij perfect werkte bij vertrek echter...
Reeds bij eerste spel thuis reset hij telkens als de stewies multibal start.Verder speelt hij wel goed, de overige multiballen doet hij perfect, ook gebruik van alle coils samen is geen probleem.
Onderaan het playfield waren wel wat solderingen los, diodes los en swichkes kapot. Dit alles in orde gezet echter geen oplossing voor het reset probleem.
Op het powerbord heb ik de bruggen 18V en 20V vervangen. De 18V gaf maar 14V en werd redelijk warm.
Ook dit geen oplossing. De 5V-18V-20V-12V-50V blijven allen ogenschijnlijk redelijk stabiel. Ook tijdens gebruik van de verschillende coils
Heel af en toe start de multibal wel op.Dit af en toe als ik een switch uitschakel die een coil aanstuurt die moet werken bij start multibal.
Opvallend is ook dat net voor een reset soms de coils voor de slingshots in werking treden (zonder reden), soms wel , soms niet. Echter ik vind geen aansturingssignaal hiervoor.
Het lijkt me wel dat er meerdere coils in werking treden waardoor hij reset (toch spanningsval?)
Echter de aansturing van die coils uitschakelen lost het reset probleem niet op. Enige regelmaat die er in zit is dat hij reset na opstart van de stewies multibal. Soms reset hij dus ook zonder dat er coils vertrekken te werken.
In diagnose modus werken alle coils perfect en er is geen noemenswardige spanningsval op geen enkele spanning.
Tevens de laatste software versie is erop gezet.
Ook aan de POT potentiometer heb ik eens voorzichtig gedraaid om de spanning iets hoger te zetten echter "NO SOLUTION"
De kabels zien er allen nog goed uit en zijn al tiental keren los geweest (reseated)
Iemand een idee waar ik nog kan zoeken of wat ik nog kan testen?
Of heeft iemand dergelijk powerboard liggen dat ik eens zou kunnen testen (om te zien of het ah bord ligt of toch ergens aan een component vh playfield? Nieuw zijn ze iets te duur om als testboard aan te schaffen.
En natuurlijk had ik net mn enige mogelijke donorkast POTC verkocht....
Ik hoor graag of iemand er ervaring met heeft.
Alvast bedankt
Pieter

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door David Pinball Wizz » 11 jan 2022, 01:20

Doe es een factory reset? Kleine kans maar je weet maar nooit...
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door Richard Baan » 11 jan 2022, 10:33

Hoe hoog meet je de spanning uit het stopcontact?
als dat wat aan de lage kant is zou dat heel best kunnen verklaren waarom de vorige eigenaar er geen last van had, en jij nu wel.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 5768
Lid geworden op: 09 aug 2011, 21:14
Real name: PVW
Locatie: Belgium

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door Pascal » 11 jan 2022, 16:51

mail eens naar de technical support van stern.

Piet
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 nov 2020, 19:04
Real name: Pieter Michiels

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door Piet » 11 jan 2022, 19:39

David Pinball Wizz schreef:
11 jan 2022, 01:20
Doe es een factory reset? Kleine kans maar je weet maar nooit...
Geen oplossing :(

Piet
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 nov 2020, 19:04
Real name: Pieter Michiels

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door Piet » 11 jan 2022, 19:41

Richard Baan schreef:
11 jan 2022, 10:33
Hoe hoog meet je de spanning uit het stopcontact?
als dat wat aan de lage kant is zou dat heel best kunnen verklaren waarom de vorige eigenaar er geen last van had, en jij nu wel.
225V... toch niet overdreven laag, en de 10 andere flips werken er wel met... :(
Ik denk dat de vorige eigenaar het goed genoeg wist, en hem daarmee verkocht aan volle prijs... :evil:
Laatst gewijzigd door Piet op 11 jan 2022, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Piet
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 nov 2020, 19:04
Real name: Pieter Michiels

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door Piet » 11 jan 2022, 19:45

Pascal schreef:
11 jan 2022, 16:51
mail eens naar de technical support van stern.
Geven die reactie op een kast van 15 jaar oud? ik ga eerst eens kijken waarom de sling shots (of hoe noemen die bumpers opzij) ook mee reageren bij multibal. Misschien zit hier de fout in het bord of in de connector. Ik 8 de kans echter klein daar tijdens normaal spel deze niet foutief aangestuurd worden.
Als laatste hoop kan ik eens naar stern mailen... maar die zullen lachen denk ik met een kast van 15 jaar oud... of heeft iemand daar andere ervaring mee?
Alvast merci ieder om mee te denken.
andere optie is verhuis naar Drunen :), maar ik poog eerst zelf nog even verder... tot nu toe toch alle problemen opgelost gekregen bij de andere flips
Grts
P

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door Richard Baan » 11 jan 2022, 20:40

Piet schreef:
11 jan 2022, 19:41
Richard Baan schreef:
11 jan 2022, 10:33
Hoe hoog meet je de spanning uit het stopcontact?
als dat wat aan de lage kant is zou dat heel best kunnen verklaren waarom de vorige eigenaar er geen last van had, en jij nu wel.
225V... toch niet overdreven laag, en de 10 andere flips werken er wel met... :(
Ik denk dat de vorige eigenaar het goed genoeg wist, en hem daarmee verkocht aan volle prijs... :evil:
225 kan wat aan de lage kant zijn. Zeker als de jumpers op een hogere stand staan. Hoe staan die?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Piet
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 nov 2020, 19:04
Real name: Pieter Michiels

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door Piet » 11 jan 2022, 21:33

Richard Baan schreef:
11 jan 2022, 20:40
Piet schreef:
11 jan 2022, 19:41
225V... toch niet overdreven laag, en de 10 andere flips werken er wel met... :(
Ik denk dat de vorige eigenaar het goed genoeg wist, en hem daarmee verkocht aan volle prijs... :evil:
225 kan wat aan de lage kant zijn. Zeker als de jumpers op een hogere stand staan. Hoe staan die?
Hey Richard,
Waar staan deze jumpers? Ik dacht dat die sterns allemaal op 250V stonden

Jeepie
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 feb 2017, 12:43
Real name: Jacob

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door Jeepie » 11 jan 2022, 23:08

Piet schreef:
11 jan 2022, 19:41
Richard Baan schreef:
11 jan 2022, 10:33
Hoe hoog meet je de spanning uit het stopcontact?
als dat wat aan de lage kant is zou dat heel best kunnen verklaren waarom de vorige eigenaar er geen last van had, en jij nu wel.
225V... toch niet overdreven laag, en de 10 andere flips werken er wel met... :(
Ik denk dat de vorige eigenaar het goed genoeg wist, en hem daarmee verkocht aan volle prijs... :evil:
Hoe sneu het ook is Piet, dit gebeurt vaak!
Hopelijk wordt dit probleem snel opgelost met behulp van de liefhebbers hier, en kun je weer probleemloos spelen!

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door Richard Baan » 12 jan 2022, 10:38

Piet schreef:
11 jan 2022, 21:33
Hey Richard,
Waar staan deze jumpers? Ik dacht dat die sterns allemaal op 250V stonden
In de manual op pag 105.

Ik zou de jumpers controleren. Ik zie niets over 250V. Maar als die er zou zijn zou dat het zeker verklaren: je zegt dan tegen de kast dat hij 250V kan verwachten, en je biedt maar 225V aan. Dan zijn alle spanningen secundair ook lager. Daar kan hij op uitvallen.

Je kan controleren of de jumpers op 230V zitten, dat zou in principe goed moeten zijn. Maar toch: je biedt 225V aan, dat is lager, dan worden secundair de spanningen toch wat lager. Is dat altijd 225V, of zit daar verschil in? Bijv in de avond anders als overdag? En maakt het ook uit of alle apparaten (rij flipperkasten, koffie pruttelt, etc) aan staan?

Als je ze op 218V zet, dan biedt je dus 225V aan en worden secundair de spanningen ook hoger. Dan zal hij minder vaak uitvallen. Moet je eigenlijk alleen doen als de spanning nooit hoger wordt dan 225V. Maar je kan het iig eens proberen.

Als dat niet uitmaakt moet je wel de jumpers terug zetten. 230V zou in principe goed moeten zijn.
Je moet dan verder zoeken.

En als dat niet werkt kun je altijd nog de verkoper de schuld geven. ;)
Bijlagen
Schermafbeelding 2022-01-12 102833.jpg
Schermafbeelding 2022-01-12 102744.jpg
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door aamjanssen » 13 jan 2022, 20:34

Ik lees op andere forums dat andere kasten op dit platform ook rare dingen kunnen doen, vaak veroorzaakt door opto's.

Het is misschien een long shot, zeker omdat die eerst gewerkt zou hebben en het probleem niet consistent is. Maar wellicht eens kijken wat daar eventueel aan opto's in zit?

https://pinside.com/pinball/forum/topic ... uy-problem

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door David Pinball Wizz » 14 jan 2022, 00:02

Als de slingshots ook mee afgaan zou je bijna denken aan storing in de switch matrix.
En in het bijzonder de 12V die 'valt'?
IFPA Country Director Belgium

Piet
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 nov 2020, 19:04
Real name: Pieter Michiels

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door Piet » 14 jan 2022, 00:52

Richard Baan schreef:
12 jan 2022, 10:38
Piet schreef:
11 jan 2022, 21:33
Hey Richard,
Waar staan deze jumpers? Ik dacht dat die sterns allemaal op 250V stonden
In de manual op pag 105.

Ik zou de jumpers controleren. Ik zie niets over 250V. Maar als die er zou zijn zou dat het zeker verklaren: je zegt dan tegen de kast dat hij 250V kan verwachten, en je biedt maar 225V aan. Dan zijn alle spanningen secundair ook lager. Daar kan hij op uitvallen.

Je kan controleren of de jumpers op 230V zitten, dat zou in principe goed moeten zijn. Maar toch: je biedt 225V aan, dat is lager, dan worden secundair de spanningen toch wat lager. Is dat altijd 225V, of zit daar verschil in? Bijv in de avond anders als overdag? En maakt het ook uit of alle apparaten (rij flipperkasten, koffie pruttelt, etc) aan staan?

Als je ze op 218V zet, dan biedt je dus 225V aan en worden secundair de spanningen ook hoger. Dan zal hij minder vaak uitvallen. Moet je eigenlijk alleen doen als de spanning nooit hoger wordt dan 225V. Maar je kan het iig eens proberen.

Als dat niet uitmaakt moet je wel de jumpers terug zetten. 230V zou in principe goed moeten zijn.
Je moet dan verder zoeken.

En als dat niet werkt kun je altijd nog de verkoper de schuld geven. ;)
Ondertussen ook de condensatoren vervangen. De2 van de dikste (15000µF gaven ook wat afwijkende waarden. Terug in elkaar, aansluiten en ineens faling van 50V en 20V... nondedju...
Terug de condensatoren eraf en toch maar eens checken dat ik nergens een connectie gemist had...
Tot 2 keer toe er terug in en geen 20-50V :( :(
En toen had ik door dat het deurtje open stond.....
Maar toch terug reset

Dan richard zijn connector eens bekeken en deze stond op 230V. 5 V meer dan ik uit mijn stopcontact kan aanbieden.
Eens op 218V gezet en....
De eerste 3 keer alvast geen reset!!

Merci Richard voor je raad!
Ik ga hem zo laten staan. Ik veronderstel dat 7V meer geen probleem is daar 5V te weinig te weinig is :)
NOGMAALS MERCI RICHARD, enn idd waarschijnlijk dat de verkoper er dan toch geen weet van had.
grtjes
P

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door Richard Baan » 14 jan 2022, 14:19

8-)
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door aamjanssen » 15 jan 2022, 15:42

Dat is goed nieuws, dan wel apart dat het enkel bij die multiball mis gaat. Maar top dat de tip van Richard je probleem heeft opgelost.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door Richard Baan » 15 jan 2022, 15:51

Ik ken FG niet specifiek, maar de meeste resets gebeuren tijdens multiball, dat is ook zo bij andere kasten. Dat is een moment dat er veel gebeurt. Flitsende effecten, spoelen die aantrekken. Veel ballen resulteert in veel geflipper.

Dat levert extra stroomafname op het 5V circuit, en dat resulteert in een kleine spanningsdaling op die 5V. Echter de IC's hebben wel een strakke 5V nodig en om dat te bewaken is er een reset-circuit. Elke kleine dip daarin zorgt voor een reset (door het reset-circuit) en de kast start opnieuw op.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door aamjanssen » 15 jan 2022, 16:19

Ik weet waarom ze resetten en hoe belangrijk de 5V is. Maar omdat het bij andere multiball spellen wel goed gaat, maakt het wel apart.

Hij kreeg een spanning van 225V uit zijn WCD en stond ingesteld op 230V, dus hij had een afwijking van -2%. De secundaire zijde van trafo komt volgens mij 8V AC uit, dit wordt gelijk gericht en ( 8*wortel 2) geeft 11.31V. Als hier de afwijzing van -2% doorgerekend wordt, dan is dat 11,08V en dus ruim voldoende voor de regelaar die gaat afregelen op 5V.

Anyhow, dat het probleem maar weg blijft :D

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door Richard Baan » 15 jan 2022, 17:20

aamjanssen schreef:
15 jan 2022, 16:19
8V AC uit, dit wordt gelijk gericht en ( 8*wortel 2) geeft 11.31V.
In theorie is het altijd goed. Immers dat is het ontwerp.

In de praktijk is het altijd anders. Zo ook deze berekening dat de top van de sinus wortel 2 x hoger is. Bij een perfecte sinus klopt dat. In de praktijk is de sinus vaak vervormd.

Als je last hebt van een platte top gaat het dus al niet meer op. Zie bijlage van een oude meting die ik wel eens heb gedaan: de sinus heeft daar al geen mooie top meer.

Tevens hangt het ook af van de multimeter. Ik heb er 2: een goedkopere en een duurdere met true RMS meting.
Als ik de beide tegelijk in een verdeelstopcontact prik meet de ene 232V, en de andere 236V.
Dat is gewoon meet-onnauwkeurigheid. Een vervormde sinus heeft dat effect al. En die platte toppen heb ik ook wel eens met de scope gezien.
Bijlagen
02-irq.jpg
02-irq.jpg (30.81 KiB) 2584 keer bekeken
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Dennis
Berichten: 887
Lid geworden op: 20 jan 2013, 20:29
Real name: Dennis Slagboom
Locatie: The Netherlands

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door Dennis » 15 jan 2022, 21:36

En de kast staat te koop...
Mijn gameroompje : arcade : Gaelco Tunning race flippers : HSll, Cirqus voltaire, BSD, TOM, CP, MM, AC/DC bib, Aerosmith pro, IM pro, Whoa Nelly!, Stern Heavy metal🤟

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door zwartepanter » 16 jan 2022, 01:06

Dennis schreef:
15 jan 2022, 21:36
En de kast staat te koop...
:wtf:

mrzed
Berichten: 137
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:39
Real name: yves van ham

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door mrzed » 16 jan 2022, 09:58

Dennis schreef:
15 jan 2022, 21:36
En de kast staat te koop...
:madman: Ofwel opgelost en cashen … of niet opgelost en buiten ….

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door aamjanssen » 16 jan 2022, 10:20

De mooie sinus die er vroeger was is inderdaad voorbij, dit door de verbruikers die wij erop zetten en alle cheap-ass china voedingen die het net vervuilen.

Ik kan je nog een interessante invalshoek geven. Op dit moment is het winter en dus weinig zon, zon uren zijn kort en de zon staat laag. Als mensen in de straat zonnepanelen hebben liggen, dan moet de omvormer boven de inkomende netspanning gaan functioneren om terug te kunnen leveren. Kijk eens op een zonnigste dag naar wat er uit je WCD komt en schrik niet als dit 235-240VAC is. Als je dan op 218 VAC hebt staan, zijn je flippers opeens een stuk krachtiger want daar wordt de 50V niet afgeregeld bij mijn weten en weinig reset storingen. In de winter zijn er dus eerder storingen en ja mem gaat nu zeggen ee wordt meer op gespeeld. In de zomer als er bezoek is, staan ze hier toch ook regelmatig aan met een verjaardag, BBQ of avondje drinken.

Voor de geïnteresseerden, een omvormer zal uit veiligheid stoppen als de spanning tegen de 253 VAC komt.

De meting die je toont heeft inderdaad een grote afwijking achter de gelijkrichter. Jij hebt ook veel affiniteit met de techniek, dus ik denk ook dat je dit hebt gedaan; maar mem moet ook kijken wat voor de gelijkrichter binnen komt. Verliest men veel spanning over de gelijkrichter (spanning voor - spanning na = max verlies 1,4V) dan is de gelijkrichter vaak slecht. Komt er aan de voorkant van de gelijkrichter te min binnen, dan inderdaad controleren of die juist gepatched is en inderdaad, in jou voorbeeld blijft achter niet zat over van de verwachte 11 VDC.
Laatst gewijzigd door aamjanssen op 16 jan 2022, 10:54, 2 keer totaal gewijzigd.

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door aamjanssen » 16 jan 2022, 10:21

Maar goed, hij lijkt inderdaad weer te koop te staan. Blijkbaar had hij er geen fijn gevoel bij. Dat mag en als hij open is hier over dan doet hij toch niets verkeerd?

Piet
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 nov 2020, 19:04
Real name: Pieter Michiels

Re: reset family guy bij begin stewie multiball

Bericht door Piet » 16 jan 2022, 12:26

Richard Baan schreef:
15 jan 2022, 15:51
Ik ken FG niet specifiek, maar de meeste resets gebeuren tijdens multiball, dat is ook zo bij andere kasten. Dat is een moment dat er veel gebeurt. Flitsende effecten, spoelen die aantrekken. Veel ballen resulteert in veel geflipper.

Dat levert extra stroomafname op het 5V circuit, en dat resulteert in een kleine spanningsdaling op die 5V. Echter de IC's hebben wel een strakke 5V nodig en om dat te bewaken is er een reset-circuit. Elke kleine dip daarin zorgt voor een reset (door het reset-circuit) en de kast start opnieuw op.
Dit heb ik dikwijls gezien bij de flips van de oudere generatie (wpc...) maar wist niet dat die sterns er ook aan onderhevig waren. Mede dat deze toch recenter zijn en de componenten niet zo oud.
Ook mijn eerste verdachte daar, net zoals Richard zegt, dit tijdens de multibal gebeurd. De componenten die iets afweken van de specificatie waren vervangen waardoor ik het even niet meer wist.
Langs de invalshoek van Richard had ik het nog niet bekeken (225V ipv 230V) en dit bleek de oplossing te zijn.Ik heb met deze sterns ook niet veel ervaring

Plaats reactie