revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 jun 2020, 19:00
Real name: o.peters

revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door otzie » 07 feb 2022, 17:22

Beste allen,

Recent een leuke revenge from mars aangeschaft.

Nu staat op deze machine nog op software/firmware update 0.7 (vermoedelijk origineel af-fabriek)
En deze zou ik graag updaten naar versie 1.5 of hoger

ik heb diverse null-modem (dus geen seriële kabel!) kabels geprobeerd,
Met een stokoude Compaq armada laptop met windows95, en “echte” com poort.(welke keurig in systeembeheer com1 aangeeft, en met diverse baud rates gespeeld)
Maar met geen mogelijkheid is de pin2000 computer te benaderen.

Ook rechtstreeks op de pin2000 computer, zonder tussenkomst van de reeds geïnstalleerde seriële-kabel welke van de computer naar de deur loopt.
Ook gekeken naar de “interne” aansluiten van de com1 connector op de pin2000 computer, deze zit op com1 van het moederbord

Ook mijn macbook met usb-serieel adapter met de Updater software doet niets

- Wellicht weet een van jullie of deze versie 0.7 wel op te waarderen is via null-modem?, wellicht kan dit alleen via een pub-kaart?
- ook moederbord batterij vervangen (cr2032), leek me na 20 jaar niet verkeerd, wellicht staan de biosinstellingen verkeerd waardoor ik geen connectie kan maken
- Ik heb al een Din naar ps2 adapter besteld, nu nog op zoek naar een ps2-toetsenbord zodat ik het bios eens kan bekijken

Iemand nog ideeën ?

alvast bedankt, Groet otzie

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door zwartepanter » 07 feb 2022, 18:39


Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 jun 2020, 19:00
Real name: o.peters

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door otzie » 07 feb 2022, 18:46

alle filmpjes en aanwijzingen(in meerdere talen) heb ik helaas al doorgespit :?
volgens mij heeft echt niemand nog v 0.7

grt otzie

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 5768
Lid geworden op: 09 aug 2011, 21:14
Real name: PVW
Locatie: Belgium

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door Pascal » 07 feb 2022, 20:47

misschien is het een prototype dat jij hebt :o

Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 jun 2020, 19:00
Real name: o.peters

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door otzie » 08 feb 2022, 08:34

misschien is het een prototype dat jij hebt
pfff.. heb ik weer :D

kopkast heeft serienummer ....495
dus ik denk dat het een origineel exemplaar is met zelfs de originele firmware :clap:

we gaan gewoon verder puzzelen, in de hoop dat ik een oplossing vind, en anders blijft de kast op 0.7
ik vind alleen de attract-mode van die nieuwe firmware alleen al veel gaver..

otzie

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door Cenobyte » 09 feb 2022, 18:50

Waar is een goede handleiding te vinden hoe deze flipper te updaten? En waar haal je de update vandaan? Ben wel benieuwd eigenlijk. Ik zal eens kijken welke software versie ik heb?

Heb je trouwens hier iets aan:
https://brianpeek.com/pinball-2000-soft ... ows-7-x64/
Laatst gewijzigd door Cenobyte op 09 feb 2022, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door aamjanssen » 09 feb 2022, 19:09

Bij interesse, ik heb diverse firmwares beschikbaar en de software. Programmen doe ik met een 9-pin seriële kabel en een oude klapjap met Windows XP. Tevens een versie beschikbaar van myPinballs met instructies in PDF welke ook met nieuwe Windows versies overweg kan.

RFM versies die ik heb zijn:
v1.2
v1.4
v1.6
v1.8
v2.1

SWEP versies die k heb zijn:
v1.4
v1.6

Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 jun 2020, 19:00
Real name: o.peters

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door otzie » 09 feb 2022, 20:00

Heb je trouwens hier iets aan:
https://brianpeek.com/pinball-2000-soft ... ows-7-x64/
heb ik doorgespit samen met een maat van me maar dan heb je al het geneuzel van de usb=>db9 conversie, te nieuwe windows versies etc. usb-db9 dongle heeft wel de drivers maar worden niet ondersteund onder 64bit etc etc etc..
van de regen in drup

de geleende stok oude laptop 166mhzmmx, is vandaag gecrashed en heel windows is om zeep
(na deinstalleren pin2000 updater programma) :good:
maar "effe" windows erop knallen is lastig tegenwoordig (al ruim 15 jaar geen diskette meer te vinden hier in huis) , zonder een reserve pc bij de hand met diskettestation/cd brander etc. en geen usb

ik gebruik al jaren een macbook. dus dan wordt het allemaal wat lastiger om het pc-laptop beestje
een echte 166mmx met "echte" com poorten weer te reanimeren
Waar is een goede handleiding te vinden hoe deze flipper te updaten? En waar haal je de update vandaan?
ze gaan er natuurlijk vanuit dat je nog in het jaar 2000 leeft, en dat alles "nog lekker nieuw en fris is aan je flipper" en dat iedereen nog op windows95 met een inbelmodem werkt, en de computers vol zitten met serieele aansluitingen :whisling:

alle filmpjes/documenten die ik heb gelezen/gezien had niemand de 0.7 versie wel lees ik dat diverse mensen via de z.g. pub kaarten hebben geupdated, wellicht zit er wat fout in het moederboard, of in het bios van de pin2000 computer (maar ja waar tover je een oud-din toetsenbord vandaan, om de bios instellingen te bekijken dus nog op zoek, wellicht is versie 0.7 niet/moeilijk te updaten?

ik ben er nu "ook" effe klaar mee, de badkamer moet ook af :good:

groet otzie

Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 jun 2020, 19:00
Real name: o.peters

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door otzie » 09 feb 2022, 20:10

RFM versies die ik heb zijn:
v1.2
v1.4
v1.6
v1.8
v2.1
ik heb de website van mypinballs al doorgespit, binnenkort goede vriend van me uitnodigen die is "pc-nerd" :P
wellicht heb ik tegen die tijd ook een din / ps2 toetsenbord op de kop kunnen tikken bij de kringloop oid
diverse firmwares beschikbaar en de software.
welke software draai je zelf ?

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door aamjanssen » 09 feb 2022, 20:40

Ik draai zelf de v2.1 maar persoonlijk vind hem moah. Er zitten leuke dingen in, maar moet er nog even aan wennen. Er zit bijvoorbeeld een hurry up mode in die ik niet eerder heb gehad.

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 5768
Lid geworden op: 09 aug 2011, 21:14
Real name: PVW
Locatie: Belgium

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door Pascal » 09 feb 2022, 21:26

moet je uw 0.7 versie niet bewaren voor aamjansen zijn collectie?

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door Richard Baan » 10 feb 2022, 10:41

otzie schreef:
09 feb 2022, 20:00
ze gaan er natuurlijk vanuit dat je nog in het jaar 2000 leeft, en dat alles "nog lekker nieuw en fris is aan je flipper" en dat iedereen nog op windows95 met een inbelmodem werkt, en de computers vol zitten met serieele aansluitingen :whisling:
Tja, een flipperkast is bedoeld om 5 jaar mee te gaan. Nu zijn we 20+ jaar verder. Gewone standaard elektronica is vaak nog wel te krijgen, maar een PC? En Windows?

Als ik op mijn veel te oude mobieltje een app wil downloaden gaat dat niet meer. Dan word ik uitgelachen en krijg de opmerking dat ik maar eens een nieuwe moet kopen. Dat is in dit geval niet anders denk ik.

PS: nog een Marvin3m document gevonden op pinside: https://o.pinside.com/a/1f/bb/a1fbb6360 ... 9e63d4.pdf
Misschien heb je hem al, en zoniet misschien heb je er wat aan.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door Cenobyte » 10 feb 2022, 10:52

aamjanssen schreef:
09 feb 2022, 20:40
Ik draai zelf de v2.1 maar persoonlijk vind hem moah. Er zitten leuke dingen in, maar moet er nog even aan wennen. Er zit bijvoorbeeld een hurry up mode in die ik niet eerder heb gehad.
Deze zit inmiddels al op versie 2.24 zag ik.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 jun 2020, 19:00
Real name: o.peters

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door otzie » 12 feb 2022, 11:25

Misschien heb je hem al, en zoniet misschien heb je er wat aan.
heb ik al eens doorgespit 2 jaar geleden, toen ik nog helemaal geen flipperkast had :D

ondertussen heb ik een splinternieuw ps2-toetsenbord kunnen kopen, en had een tijdje geleden al een din5=> ps2 adapter gekocht.
gisteren avond de prism-kaart verwijderd en het toestenbord aangesloten.
apart dat je dan via het ingebouwde crt-scherm distorted beeld krijgt, (stuurt natuurlijk geen 15khz cga uit)
ik had al een vervangingsscherm klaar liggen voor de toekomstige upgrade van de rfm.
ik kwam keurig in het bios, meteen maar even de tijd ingesteld en gekeken naar de com1 instellingen qua irq/dna (wat een tijden waren dat vroeger , met bootdiskettes quickmemm, emm, en dat je geluidskaart weer niet werkte pfff :lol: :lol: )

Afbeelding

binnenkort weer verder :pin:

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door Cenobyte » 12 feb 2022, 14:50

Haha dat plaatje klopt wel inderdaad. Ik heb ook een virtuele flipperkast en op dat forum draait het inderdaad ook vaak om de framerate, de lag en de specs van CPU en GPU en klaagt men soms over onmeetbare futiliteiten. Als je dan kijkt naar de 233Mhz processor in dat oude pc-tje in de RfM dan is er veel veranderd in die dik 20 jaar.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 jun 2020, 19:00
Real name: o.peters

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door otzie » 12 feb 2022, 15:29

Haha dat plaatje klopt wel inderdaad. Ik heb ook een virtuele flipperkast en op dat forum draait het inderdaad ook vaak om de framerate, de lag en de specs van CPU en GPU en klaagt men soms over onmeetbare futiliteiten. Als je dan kijkt naar de 233Mhz processor in dat oude pc-tje in de RfM dan is er veel veranderd in die dik 20 jaar.
vroeger in het pre-internet tijdperk, met je fiets en later met je brommertje
met je loodzware rugzak met 400diskettes naar een vriend en dan "kopieeren" en programma's en spellen uitwisselen waar we dan uiteindelijk een hele dag over deden voor een paar programmatjes.

we waren al blij als we in dos met lo en high mem een spel draaiend wisten te krijgen, zodat het geluid het ook nog deed, en als de een een isa of vlb-videokaart had en de ander een pci met 2mb geheugen werden we helemaal gek, dat was snel!
een reepje 66/100mhz geheugen kostte toen 100.- gulden per mb
en een dikke creative labs awe32 kostte toen ook 550.- (tegenwoordig zit dat chippie gewoon gratis op een moederboard van 50.- euri)

als benchmark gebruikte we dan o.a. de demo's van "second reality" en dan de soundblaster over de versterker van de stereo natuurlijk, good OLD times..

wat een hobby zeg , de pc's zelf bouwen, ik ben er na 25jaar hobby en 10 jaar ict-er te zijn geweest helemaal klaar mee :hypno: , heb mijn portie gehad, het is ook altijd wat :tongue:

tegenwoordig wil ik gewoon dat het "werkt" dan is een macbook niet helemaal heilig, maar het blijft wonderbaarlijk goed lopen, 2x per jaar de computer "echt" uitzetten, ipv de klep dichtklappen en de laptop onder de bank schuiven. tja wat een genot :cheers:

het is natuurlijk mooi dat die "ouwe meuk" best goed blijft draaien, dan loop je natuurlijk vast bij het aanschaffen van een rfm-pin op basis van die oude hardware ..
null-modem kabel, adapter, din keyboard, diskettes?? tja ... 15 jaar geleden de container in gegooid. :rofl:

wellicht lopen we over 20 jaar tegen dezelfde problemen aan met de huidige" nieuwe kasten" de tijd zal het leren

otzie

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door Richard Baan » 12 feb 2022, 17:52

Als je dan kijkt naar de 233Mhz processor in dat oude pc-tje in de RfM dan is er veel veranderd in die dik 20 jaar.
een rfm-pin op basis van die oude hardware ..
...
wellicht lopen we over 20 jaar tegen dezelfde problemen aan met de huidige" nieuwe kasten" de tijd zal het leren
Het is meer een PC-iets. En hoe meer de huidige kasten van dat soort technologie gebruik maken hoe groter de kans op dit soort problemen.

Flipperkasten van toen zonder PC (1977-1999, dus oudere hardware) zijn vaak nog prima te repareren. Tevens zijn daar veel van gemaakt dus het loont ook om een repro print te ontwikkelen. Dat is voor p2k niet vanwege een kleinere afzetmarkt. Misschien voor de huidige kasten in de toekomst wel.

Toen hebben ze voor p2k een PC gekozen. Niet het meest handige, immers dat is behoorlijk aan vernieuwing onderhevig. Elk jaar wel een nieuwer en sneller model. Altijd maar meer vragen van de PC. Dus moet de PC sneller, meer geheugen, etc. Dus ook binnen no-time obsolete. Dat zou ook bij hun aan de orde geweest zijn als p2k wel was doorgebroken. Zo'n dikke plompe monitor, mooiere beelden, etc.

Vergelijk je het met een oude Fathom oid: een 6800 processor, die werkt op 500kHz, 4kB aan programma, met een geheugen van 2kB RAM. Die stuurt dan geen monitor aan met mooie beelden, dat dan weer niet.

En dat QR gebeuren kan over 20 jaar ook wel obsolete zijn. Lijkt me wel heel logisch.
We gaan het zien!
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door aamjanssen » 12 feb 2022, 19:45

Het is altijd een feestnummer die oude dingen, maar blijft toch leuk. Voor wat betreft de PC's ben je inderdaad aangewezen op oude Hardware en een beetje reeks moederborden omdat deze de CX5520 chipset moet hebben.

Indien het niet met te redden is, dan hebben we nog altijd nuCore, thans de gekraakte van de gekraakte versie want nuCore is ook verzocht te stopen.

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door Cenobyte » 12 feb 2022, 22:22

Herkenbaar allemaal :lol:

Ik zag trouwens dat het hele NuCore verhaal om zeep is geholpen? Dus het redden van je Pinball 2000 kast is hiermee een stuk lastiger geworden als je oude PC of Prism Card overlijdt?? :wtf:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door Cenobyte » 13 feb 2022, 12:10

otzie schreef:
07 feb 2022, 17:22
Nu staat op deze machine nog op software/firmware update 0.7 (vermoedelijk origineel af-fabriek)
En deze zou ik graag updaten naar versie 1.5 of hoger
Kijk eens in het menu van de flipper: ergens heb je een optie dat je kunt kiezen tussen de basisversie software (wat jouw versie 0.7 is) of een update. Als deze optie op "basis versie" staat (exacte benaming in het menu weet ik niet) dan kun je updaten tot je een ons weegt, maar dan blijft ie vanaf zijn Prism board de basisversie opstarten. Hier moet je dus kiezen dat de update versie wordt gebruikt.

Verder ging het bij mij met het updaten mis met een FUPDATE foutmelding waarna COM1 niet meer bruikbaar was tot ik alles opnieuw opstartte. Met een tweede oude Dell laptop hetzelfde, dus ik had al het vermoeden dat het niet aan de flipper lag. Toen heb ik mijn laptopje rechtstreeks op de PC aangesloten (dus niet via de aansluiting bij de coindoor maar meteen op de metalen box) en dat werkte wel.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door aamjanssen » 13 feb 2022, 12:28

Cenobyte schreef:
12 feb 2022, 22:22
Herkenbaar allemaal :lol:

Ik zag trouwens dat het hele NuCore verhaal om zeep is geholpen? Dus het redden van je Pinball 2000 kast is hiermee een stuk lastiger geworden als je oude PC of Prism Card overlijdt?? :wtf:
Klopt, nuCore is moeten stoppen, iets met copyrights enzo. Maar er zijn ook weer wegen daaromheen. Die gozer wat op flippermarkt en markplaats die vervang computers doet aanbieden, draait ook gewoon pinbox.

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door Cenobyte » 13 feb 2022, 12:35

Gisteravond tot laat die hele NuCore/Pinbox soap zitten lezen op Pinside :lol: NuCore was inderdaad tijdelijk gestopt omdat ze bang waren van de IP-houders van Bally/Williams en dat duurde inmiddels al 3 jaar. Toen heeft iemand de software gehacked en het als Pinbox uitgebracht, waarna de mannen van NuCore weer met een rechtszaak dreigden. Pinbox is vervolgens gestopt, maar niet voordat hij alles op een Torrent site had gepleurd :mrgreen:

Ik heb die Pinbox nog wel kunnen vinden op die Torrent site met het piratenschip ;) En ik zag dat NuCore weer terug actief is, maar nu alles gratis aanbiedt dus die is ook weer te downloaden.

Net mijn Revenge succesvol geupdate van v1.4 naar versie 2.24 dus ik ben benieuwd. Ik heb die NuCore en Pinbox software gedownload en veilig opgeborgen, mocht mijn PC het ooit begeven.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door aamjanssen » 13 feb 2022, 22:18

Ik heb mij niet recentelijk meer in nuCore verdiept, maar vroeger had je een USB dongel nodig. Het verhaal was dat dit "nodig was" om data op te slaan en dit was geen key. Hier had de wereld natuurlijk moeite mee om te geloven en de persoon die pitbox gefixed heeft, had het daarmee ontkracht en de "haters" op zijn nek gehaald. Dat heeft inderdaad ertoe geleid dat hij ermee gestopt is.

Maar goed, jij hebt het magische woord ook even gegoogelt om de flipper levend te houden well done :good: Draai hem op eem SSD en dan start die lekker rap op.

Veel flipper plezier iig en top dat de flipper geüpdatet is.

Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 jun 2020, 19:00
Real name: o.peters

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door otzie » 17 apr 2022, 14:24

gisteren was het wederom Revenge from mars day,

dus de computer eruit gehaald, en een dikke corsair atx voeding erin gezet,
meteen even 2 draadjes door gesoldeerd, om er voor te zorgen dat deze automatisch "aan" gaat wanneer de machine voeding krijgt.
meteen voor een auto-switching voeding gegaan dus het maakt dus niets uit of deze voeding 110 of 230v krijgt aangeboden, dus altijd handig, mocht de computer weer uit zijn 110v flipperkast omgeving weer "effe" bij het baasje op de werkbank liggen, dan je dan niet in een rookgordijn zit als je de stekker in het stopcontact steekt :whisling:

Afbeelding

nu zat ik nog steeds te klooien met de updates die er maar niet op wilde, want ik draaide versie 0.7
dus alles wat er gereset kon worden heb ik gereset, wat uiteindelijk resulteerde in een revenge from mars versie 0.1 :wtf:

dit was volgens mij dan ook de versie dat gomez zei: dit is em dan: pin2000 :good:

dus weer bezig met mijn stokoude laptop met tig db9-kabeltjes, en maar steeds geen verbinding kunnen krijgen, om zo een update uit te voeren naar de laatste versie 2.24

maar eureka het is gelukt! :P

Afbeelding

wat heb ik gedaan om het werkend te krijgen:

- het laptopje pentium1 166mhz mmx weer tevoorschijn, met ingebouwde db9/serieel poort en met de geinstalleerde software en windows 98 weer van stal gehaald. inclusief diverse db-9 kabeltjes
- ik heb meteen de db9 connector op de computer gepakt, zonder tussenkomst van de lange kabel welke van de kopkast tot de coin-door loopt, om dit alvast uit te sluiten
- instellingen laptop nagekeken, pin2000 updater-software geinstalleerd maar helaas geen enkele connectie mogenlijk
- com1 instellingen nagelopen, alles leek goed te staan, uiteindelijk ook de pcmcia-kaart van netwerk/modem eruit gehaald om zo de kans op problemen te verkleinen
- de update files uitgepakt in dezelfde map als de updater-software, allemaal niets
- nu blijkt de de updater software van pin2000 het programma pupdate.exe gebruikt om zo de bestanden over te hevelen, de pin2000 software is dus de grafische schil, om het er leuk uit te laten zien.
- de pubdate.exe kun je dus uitvoeren via de ms-dos modus vanuit windows95/98
- dus ik hiermee aan de slag, toen kwamen we al een stukje verder, de software "zag" de flipperkast, maar updaten deed deze niet, bleef op 0 procent staan, en geen data-transmissie.
- ondertussen even een andere kabel gebruikt ook niets
- firmware opnieuw uitgepakt in de map van de updater-software, en gecomprimeerde bestand weggegooid in de prullenbak ivm zelfde naamvoering, ik dacht..wellicht wil de updater het ingepakte bestand overhevelen en loopt de boel spaak
- er bleven connectie problemen tussen de stokoude laptop en de pin2000, maar we waren al wel verder.. de flipper reageerde in ieders geval :good:
- what next....
- prism kaart eruit gehaald
- ik had al een splinternieuw "oud" toetsenbord op de kop getikt, in mijn geval een ps2 toetsenbord(met zo'n paars stekkertje) met een losse din naar ps2 verloop
- heel de handel aangesloten met een oud tft scherm, en dan heb je dus een good-old-pc
- computer aan , naar de bios-instellingen
- grondig gekeken naar de instellingen en de com1 en com2 op "auto" gezet deze hadden een andere waarde
- bewaard , computer opnieuw opgestart, zodat de instellingen bewaard zouden worden
- computer start op, en weet het dan logischerwijs niet meer , omdat deze geen opstartsysteem heeft (dat is dus normaal de prism-kaart is tenslotte verwijderd) dus dat is goed!
- prism kaart terug, heel de handel ingebouwd.... en ..... niks...
- computer weer los, prism-kaart uitgebouwd, weer ingebouwd (zat al een jaartje of 20 in die witte pci socket) dus maakte vermoedelijk geen goed contact.
- alles weer terug.. en ja hoor beeld, en flipper start op in versie 0.1
- opnieuw laptopje aangesloten, en via pubdate.exe de laatste versie geplaatst dus nu 2.24, en dat werkte in een keer goed.

het was even werk, maar had uiteindelijk dus meerdere problemen: software pc werkte niet /dus de originele installer wilde niet, vermoedelijk ook de pcmcia bijzetkaart in de laptop die wellicht roet in het eten gooide, en tot slot de bios instellingen van de "p2000-flipper computer" welke je alleen kunt benaderen zonder de prism-kaart geplaatst, met een oud toetsenbord..

en alleen al de attrack-mode..gaaf hoor! :ugeek: das wel wat anders als versie 0.7

Ik wil jullie allemaal bedanken voor het "meedenken" en de tips.
wellicht heeft iemand in de toekomst, ook problemen met updaten ,
of zoekt zijn eigen suf (net als ik) en heeft er wat aan!

Afbeelding

groet otzie


-
Laatst gewijzigd door otzie op 18 apr 2022, 07:35, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: revenge from mars en firmware updaten vanuit versie 0.7

Bericht door Cenobyte » 17 apr 2022, 14:54

Ik had ook wel wat problemen hoor. Bij mij was er steeds in het begin contact tussen mijn oude Dell laptop en de Pinball2000 PC maar als ik wilde gaan updaten niet meer. Uiteindelijk lukte het me helemaal niet meer om contact te krijgen...

Bij mij was het gelukkig voldoende om mijn seriele kabel niet op de poort bij de coin door aan te sluiten, maar rechtstreeks achter op de PC in de kopkast. Blijkbaar was de kabel in de flipperkast van coin door naar PC box toch niet helemaal jofel meer. Daarna ging de update eigelijk redelijk soepel.
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Plaats reactie