Lelijke jack on the box restaureren

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
polarfox
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2023, 22:10
Real name: busje

Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door polarfox » 06 okt 2023, 22:30

Hallo flipper kenners,


Ik heb hier mijn oude flipperbak staan, een Gottlieb Jack in the box.
Jaren in de garage gestaan bij mijn vader, 30 jaar niks mee gedaan. Al een tijdje was het een plan,
maar toen ik begonnen was om alle schimmel en spinnenwebben te verwijderen kreeg ik er wel plezier in.
Al een tijdje ben ik bezig om onderdelen te reinigen, te repareren, solderen etc etc om
hem weer wat nieuw leven in te blazen. Wat een werk.

Nu ik langzaam zie dat hij technisch weer in elkaar gezet kan worden kom ik dichterbij een klus
die me niet aantrekt. Ik kan veel, maar van industriele cosmetica weet ik weinig.
Voor mijn eerste auto lang geleden kocht ik ooit een spuitbus om op de lak ergens wat te corrigeren....
De hele auto werd toen door die ene spuitbus verpest... Gelukkig was hij niet veel waard, maar ik ben wel
wat voorzichtiger geworden nu. Met sommige dingen uitproberen kan je geen stapje meer terug.

Het enige echte probleem met deze leuke antieke jack in the box is dat hij verschrikkelijk lelijk is.
De buitenkant van de kast, is geel, beschadigd, alles wat niet goed is, ik kan er misschien wat foto's van maken later.
Iemand heeft in het verleden de kop van kast zwart geschilderd in poging wat te camoufleren of zo.

Mensen die er verstand van hebben zeggen Afblijven, origineel laten.
Dat kan natuurlijk wel, maar waar ga je hem dan neerzetten?
Op youtube wat video's bekeken....poeh dat is wel rigoureus. Kasten die compleet uit elaar worden gehaald, met een oplosstof behandeld zodat de oude verg er leterlijk af smelt, helemaal uitschuren etc etc etc.
Uiteindelijk op het einde van het filmpje wordt er dan voor een witte lak gekozen of plak laag.
Niet zo leuk als de originele tekeningen.

Is hier nu geen oplossing voor? Veel flipper automaten moeten toch hetzelfde probleem hebben?
Het zou handig zijn wanneer je ergens een reproductie van de mal zou kunnen kopen waarmee de kast orgineel bij gottlieb gespoten werd. Dat je het over de zijkanten van de kast plakt en systematisch kleur voor kleur inspuit.
Misschien is dit totale science fiction voor ervaren hobbyisten, is er geen oplossing voor die gemakkelijk is?

Graag wat ervaring gevraagd.

Speel plezier en bedankt voor ieder idee!

Gebruikersavatar
fantomas
Berichten: 692
Lid geworden op: 10 aug 2011, 17:33
Real name: Tom Geneyn
Locatie: Belgium

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door fantomas » 07 okt 2023, 05:47


Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3868
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door Richard Baan » 07 okt 2023, 10:37

Heb je foto's van de staat van het speelveld?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

polarfox
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2023, 22:10
Real name: busje

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door polarfox » 07 okt 2023, 11:58

Mannen, bedankt! kat in het bakkie. Zoiets is precies wat ik zocht. :D :clap:
Alleen de prijs is wat minder...... :madman:
250 euro voor wat stickers is niet goedkoop hé.

Die mannen hebben een handig uniek handeltje daar in de states.
Is dit nu ook de oorspronkelijke techniek die Gottlieb gebruikte?
(Ik zal die techniek inzicht link ook gaan doorkijken, zeer leerrijk vermoed ik.)
In ieder geval is dit een duidelijke oplossing voor waar ik mee zat. Zeker waar.
Wel moet je de instructie in dat youtube fimpje van deze winkel goed volgen denk ik. Een fout en
je kunt weer opnieuw bestellen...(Ze hebben daarom waarschijnlijk een optie om er 2 voor bijna dezelfde verzendkosten te kunnen bestellen.)

Ik moet eens gaan denken over de grondlaag. (grondlaag + aparte verf laag nodig?) Welke kleurcode is dat voor deze oude jaren 70 Gottlieb kasten? Gebroken wit is duidelijk, maar is er een specifieke kleur code die ik kan bevragen bij een doe het zelf handel zoals Brico?

Zelf heb ik de ervaring met andere hobby dingen dat handelingen in een youtube instructie film soms wel heel eenvoudig lijken, maar dat de praktijk toch anders uitvalt. Wat is aan onze kant van de oceaan de handigste manier om de oude laag verf en figuren/strepen te verwijderen? Is daar ook een vloeistof voor te krijgen in de handel? Welke? Zou daarna een bandschuurmachine na afloop werken? Of moet ik zo'n schuur tol zien te krijgen?

Wat is jullie ervaring met deze voorbereidingen? :roll:

ps: Het speelveld is nog redelijk knap. Ik wilde alleen wat carnauba wax erop aanbrengen om de kleuren wat te versterken en het veld mooi glad te maken. Ik zal wat foto's maken en bij deze post zetten.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3868
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door Richard Baan » 07 okt 2023, 14:09

Gaat het alleen om de buitenkant?
Die simpele tekening wordt vaak uit de hand geschilderd. Aftapen voor rechte lijnen enzo. Wordt toch vaak erg mooi.
Misschien niet de 100% originele kleuren, maar als alles van de hele kast het zelfde is wordt het wel een mooi resultaat.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

polarfox
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2023, 22:10
Real name: busje

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door polarfox » 08 okt 2023, 00:09

Richard,


Zou kunnen, maar dan moet je de huidige laag als bodem gebruiken. Anders verlies je de lijnen en figuren die je gebruiken wil om lijnen te trekken. Bedoel je het zo? Dan ga je over de oude lak heen, wordt dat mooi?
Eventueel zou ik dit als eerst kunnen proberen, het kost niet veel extra.

Sinds vandaag de kast om te testen in elkaar gezet. Ik heb werkelijk alle lampjes en rubbers vervangen en alle contacten schoon gemaakt met leertjes. Alles contacten en relais met kruipolie schoongemaakt. tellerbak zelfde.
Helaas, nu ik de kast aanzet blijft hij hangen. Dat grote draai reken mechanisme op de bodem blijft maar draaien.
Flippers werken niet, slechts delen van de player verlichting op de kop.
Ik zal moeten gaan kijken wat dit veroorzaakt. Van alle stekkers heb ik de pinnen opgeschuurt, flipper button contacten geschuurd. Maar zo gaat het met die dingen als je je best doet. Nu zit het systeem vast. Binnenkort dan maar opnieuw nalopen.
De stekkers van deze kast kunnen maar op 1 manier worden vastgezet en voor zover ik weet kan er geen stekker foutief worden gemonteerd. Wat de vraag oplevert, "Hoe kan dat nou"?

Goed, we gaan het zien.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3868
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door Richard Baan » 08 okt 2023, 14:38

Kruipolie is een no go.

De zijkant op die manier schilderen gaat prima.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

polarfox
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2023, 22:10
Real name: busje

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door polarfox » 08 okt 2023, 17:56

Wat bedoel je met 'no go' ?
Mag ik die contacten niet schoonmaken met contact spray?
Het is een busje van de action. multifunctioneel.

Wat zou ik dan moeten doen op het systeem probleem op te lossen?

Schilderen: volgorde van werken?

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door zwartepanter » 08 okt 2023, 18:14

Ik zou eerst alle overbodige kruipolie wegvegen.

Je zou voor de tekening van je kast van dat doorzichtig 'stencilpapier' of hoe heet dat, kunnen kopen en dan de tekening overtekenen met een potlood. Dan kan je het ganse kabinet afschuren, eventueel bijwerken en dan van nul beginnen.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3868
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door Richard Baan » 08 okt 2023, 20:01

Relais contacten horen schoon te zijn. Daar hoort geen olie tussen.

Als dat slecht geleidt (door olie) wordt het circuit onderbroken waar dat niet moet.

Extra punt: een EM kast heeft vaak 60 jaar vuil. En olie trekt dat aan en zorgt op den duur voor een aangekoekte zooi. Dus gaat slechter worden naarmate de tijd vordert. Zeker als de kast een poosje niet bespeeld wordt.

Ik zou het met wasbenzine proberen olie vrij te maken.

Sterkte...
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

polarfox
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2023, 22:10
Real name: busje

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door polarfox » 09 okt 2023, 14:15

Juist. Ik ben aan de gang gegaan.

Koppen met spijkers moet je slaan zegt mijn vader altijd. (zijn variant op spijkers met koppen)
Ik vond nog wat kunstschilder kwastjes, heel fijn, maar stijve haren.
Ik heb voorzichtig maar overvloedig wasbenzine over de relais laten stromen
en ben daarna tussen de contacten gaan wrijven met de kwastjes.
Lijkt te werken. Daarna goed drogen met een doek op de bodem.
Lastigste, de contactpunten tussen de punten tellers. Bijna niet te bereiken (of uitbouwen).
Ook op het speelveld alle contact punten en relais gedaan.
De techniek is, denk ik, het relais open drukken met een vinger, dan kan je bij de contacten. (voorzichtig)

Goed, ik heb na de klus zeker geen stroom gezet op het systeem om een aansteker effect te voorkomen.
(Ze vonken zo lekker die contacten.)

p.s. Gelukkig had ik voor de foutieve WS-40 behandeling van de contacten, relais en mechanieken, de kast al 2 keer uitgezogen. Hierdoor had ik geluk dat er relatief weinig stof geplakt zat in de olie laag....hoop ...hoop. :roll:

Nachtje met rust laten, morgen is kijken.
Ik hoop dat ik goed zit. Anders weet ik het niet meer. :?

Stencil papier: Eerst kijken of die kast nu nog aan de gang wil....
Maar voor later: Lastig om zulke grote vellen stencil papier te vinden. Originele Kleurcode van gebroken wit voor de grondlaag?
Laatst gewijzigd door polarfox op 10 okt 2023, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.

jimmy
Berichten: 292
Lid geworden op: 06 jan 2016, 17:30
Real name: jimmy

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door jimmy » 09 okt 2023, 20:57

Heb ook een gerenoveerd. Gewoon wit nemen was geen gebroken wit dan spiderverf voor de vlekjes en dan gewoon stencils doen.

polarfox
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2023, 22:10
Real name: busje

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door polarfox » 10 okt 2023, 14:31

Bedankt.

Ik wilde wel de kleur wit zoals hij orgineel naar Nederland kwam. (jaren 70)
Daar moet toch wel een code voor zijn om door te geven bij karwei of wat het dan wordt?

Nuja, dit plan komt even tot uitstel. Ik zit nu met een techniek probleem.
Het wasbenzine plan is niet gelukt. Alles wat de kast nu doet is een soort loop.
De teller motor op de bodem van de kast blijft ronddraaien, het systeem zit vast.
De tellerkop geeft alleen op de players onder verlichting, player 1 en 2 boven niet.
op het speelveld gaat lampjes snel uit en aan, de flippers doet niets.
update: Door de play reset relais even aan te drukken met een schroevendraaier, krijg ik wel de flippers aan de gang, maar de motor blijft maar draaien en de tellers en verlichting reageren niet, of raar. Een keer alle lampjes players aan, dan weer niet. Hij lijkt vast te zitten in het programma.

Tsja, nu wordt het lastiger... :(
Laatst gewijzigd door polarfox op 10 okt 2023, 15:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door zwartepanter » 10 okt 2023, 15:16

Wat je ALTIJD eerst moet doen bij een EM'er is de zekeringhouders allemaal vervangen!

Wat betreft de kleurcodes vind je er heel erg vaak op Amerikaanse sites. Alleen komen die codes helaas niet overeen met de Europese.

polarfox
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2023, 22:10
Real name: busje

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door polarfox » 10 okt 2023, 15:19

Bedankt. Ik heb met een universeel meter alle zekeringen (in de houders) doorgemeten en allemaal laten ze stroom door via weerstandmeting. Kan ik dan niet aannnemen dat de zekering en houder functioneren? Of zit ik daarmee fout?

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door zwartepanter » 10 okt 2023, 15:40

Zekeringen altijd uit de houder nemen en dan doormeten. Sowieso nieuwe zekeringhouders plaatsen als ze nog nooit vervangen zijn.

polarfox
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2023, 22:10
Real name: busje

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door polarfox » 11 okt 2023, 18:33

De foto's:
Bijlagen
IMG_2350.JPG
IMG_2349.JPG
IMG_2348.JPG

polarfox
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2023, 22:10
Real name: busje

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door polarfox » 11 okt 2023, 18:34

De tellers
Bijlagen
IMG_2347.JPG
IMG_2352.JPG

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3868
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door Richard Baan » 11 okt 2023, 19:02

zwartepanter schreef:
10 okt 2023, 15:16
Wat je ALTIJD eerst moet doen bij een EM'er is de zekeringhouders allemaal vervangen!

Dat heb ik nog nooit gedaan :rofl:
Ik begin altijd met die mechanieken die met spoelen een stap verder rond draaien. Coin unit enzo.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door zwartepanter » 11 okt 2023, 22:14

Ik vind dat kabinet er nog behoorlijk uitzien. Ik dacht echt dat je zei zwart geschilderd...

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door zwartepanter » 11 okt 2023, 22:15

Richard Baan schreef:
11 okt 2023, 19:02
zwartepanter schreef:
10 okt 2023, 15:16
Wat je ALTIJD eerst moet doen bij een EM'er is de zekeringhouders allemaal vervangen!

Dat heb ik nog nooit gedaan :rofl:
Ik begin altijd met die mechanieken die met spoelen een stap verder rond draaien. Coin unit enzo.
Tja Richard, ik zeg ook maar wat ik indertijd van de 'anciens' heb gehoord. Heeft me toch al enkele keren vooruitgehopen.

polarfox
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2023, 22:10
Real name: busje

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door polarfox » 14 okt 2023, 14:17

Ja, die kop van de kast heeft een zwart kader. Ook het deel dat de kast met de kop verbind is zwart.
Op de foto's lijkt het inderdaad wel mee te vallen maar in het echt zie je best veel slechte plekken.

Voorlopig is er een belangrijker probleem, is krijg de flipperkast niet meer op gang.
Ik wil best die zekering houders vervangen hoor, maar los ik daar het probleem mee op?
jammer dat het tegen zit.
Het probleem is dat ik niet veel ervaring heb. Ik weet niet hoe ik dit probleem punt kan elimineren
en zo de oorzaak vinden. Ik zit min of meer vast.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3868
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door Richard Baan » 14 okt 2023, 18:14

Kun je van alle units (de draaiende mechanieken die met een spoel een stapje verder moeten gaan) eens controleren of ze goed lopen. Met de hand een spoel activeren en dan moet alles soepel lopen. Dat wil nog wel eens haperen als het vies is.

Wat er gebeurt als je een spel afdrukt is dat de motor blijft draaien totdat alle tellers in de kop op 0 komen te staan. Daar zit per teller een contact wat in de 0-stand schakelt. Als ze allemaal op 0 staan wordt het circuit wat de motor laat lopen afgeschakeld.

Heb je er schema's bij?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

polarfox
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2023, 22:10
Real name: busje

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door polarfox » 15 okt 2023, 11:18

"Kun je van alle units (de draaiende mechanieken die met een spoel een stapje verder moeten gaan)"

Richard, bedoel je die circelvormige gevallen? 1 tje in de tellerkop achter bij de tellers op het bord achter en
1 aan de onderkant van het speelveld? Ze hebben beide veel contact punten op een print en een circelvormige
rotor of zoiets staat er overheen, althans dat lijkt de bedoeling. Op het zicht zou je zeggen dat dat mechaniek gemaakt is om over het bordje te kunnen draaien, maar bij deze kast zit die rotor vast. Ik heb geprobeerd voorzichtig ze te verdraaien, maar er is zoveel weerstand dat ik door durfde te drukken. Bij die achter in de kast, kan ik met enige druk die rotor een centimeter linksom bewegen, bij loslaten schiet hij weer terug in de oude stand.

Ik heb een compleet elektrotechnisch schema van 50 jaar oud wat beschermd in de kast heeft gelegen. Erg technisch. Meer voor ontwerpers of in die geest. Ikzelf kan het probleem er niet mee oplossen. Wel heb ik het idee dat er ergens maar 1 probleem is. Misschien stelt het niet zo veel voor, maar het stagneert wel het gehele proces.

p.s. moet ik deze post en vraag omzetten naar een andere rubriek? Het gaat niet meer om uiterlijk maar op technische functie...

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door zwartepanter » 15 okt 2023, 13:32

Je kan ook proberen handmatig alle tellers eens op nul te zetten, een credit opzetten en kijken wat die dan doet...

Plaats reactie