Lelijke jack on the box restaureren

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3867
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door Richard Baan » 15 okt 2023, 13:34

Op het zicht zou je zeggen dat dat mechaniek gemaakt is om over het bordje te kunnen draaien, maar bij deze kast zit die rotor vast.
Maak die eens schoon.
Alles moet soepel kunnen draaien.
Als de spoel bediend wordt moet het assembly vrij draaien
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3867
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door Richard Baan » 15 okt 2023, 13:39

Ik heb een compleet elektrotechnisch schema van 50 jaar oud wat beschermd in de kast heeft gelegen
Als je die eens inscant of mooie foto's van kan maken kunnen we je allicht beter helpen.

Is wel gottlieb. Die houden er niet zo van als dat op internet komt te staan.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

polarfox
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2023, 22:10
Real name: busje

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door polarfox » 19 okt 2023, 20:25

Richard,
Als de spoel bediend wordt moet het assembly vrij draaien
Spoel bedienen? Het mechaniek (rotor) zit vast, hoe bedien ik het dan? Hier begreep ik je niet.

Schoonmaken heb ik denk ik al gedaan. Met wasbezine later ook nog. (Vooraf aan dat helaas eerst met sw-40 bespoten....)
Ik zal foto's maken van de rotor en ze plaatsen er is niet veel keuze. Het gaat alleen maar om dat rotor geval, het moet maar. Bij Gottlieb zouden ze ook kunnen waarderen dat mensen het spul proberen te renoveren... Als het die rotor is wat ik denk dat je bedoelt, vrij draaien doet het niet. Maar we moeten eerst weten of we het wel over hetzelfde hebben, je hebt gelijk.

Er was ook nog een idee hier om die tellers op nul te zetten en dan op de start toets te drukken. Kan ik ook proberen, maar ook die tellers bewegen niet handmatig. Hoe kan ik een teller doordraaien tot 0?

Ik was even druk, maar ik kom met foto's morgen.

p.s. nu net zag ik dat je het ontwerp schema bedoelde.
Laatst gewijzigd door polarfox op 19 okt 2023, 22:15, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
citroentje
Berichten: 155
Lid geworden op: 10 jun 2014, 14:11
Real name: Rene
Locatie: The Netherlands

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door citroentje » 19 okt 2023, 21:17

Mocht je eventueel nog iets willen weten hoe of wat in elkaar zit. Ik haal zaterdag een Jack in the box op.

Doet helemaal niets meer. Wel zo fijn :wtf:
Williams Jokerz
Williams High Speed
Williams Star Trek next generation
Stern Harley Davidson
Williams Time Warp
Mijn flippers

polarfox
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2023, 22:10
Real name: busje

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door polarfox » 19 okt 2023, 21:25

Super,

Misschien kan je dan mijn gebrekkige kennis vertalen naar andere kenners hier, door parallel te vergelijken. Leuk dat je een geheel kapotte aandurft. Ga je hem renoveren?

Gebruikersavatar
citroentje
Berichten: 155
Lid geworden op: 10 jun 2014, 14:11
Real name: Rene
Locatie: The Netherlands

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door citroentje » 20 okt 2023, 06:58

Ik zal hem eerst moeten laten werken. En als dat een beetje lukt haal ik hem helemaal uit elkaar en maak ik hem schoon en probeer hem zo mooi mogelijk te krijgen.

Misschien gooi ik er een topic tegen aan.
05.jpg
Deze foto stuurde de verkoper. Hij heeft wat opgekocht waar deze kast bij hoort. Hij heeft er verder geen verstand van.
Je hoeft geen kenner te zijn om te zien waarom hij niet aan gaat ;-)

Zie je het?
Williams Jokerz
Williams High Speed
Williams Star Trek next generation
Stern Harley Davidson
Williams Time Warp
Mijn flippers

Gebruikersavatar
citroentje
Berichten: 155
Lid geworden op: 10 jun 2014, 14:11
Real name: Rene
Locatie: The Netherlands

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door citroentje » 20 okt 2023, 10:17

Nou helaas. Er komt geen topic.
Hoewel ik het adres van de verkoper al had, heeft hij hem toch aan een ander verkocht.

Sja, mensen........

Ik blijf dit topic volgen.
Williams Jokerz
Williams High Speed
Williams Star Trek next generation
Stern Harley Davidson
Williams Time Warp
Mijn flippers

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3867
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door Richard Baan » 20 okt 2023, 14:31

polarfox schreef:
19 okt 2023, 20:25
Richard,
Als de spoel bediend wordt moet het assembly vrij draaien
Spoel bedienen? Het mechaniek (rotor) zit vast, hoe bedien ik het dan? Hier begreep ik je niet.

Dat assembly moet vrij kunnen draaien. Dusdanig dat de kast het zelf kan doen. Dat gebeurt door een spoel aan te trekken en veren doen de rest.

Dat geheel eens uit elkaar halen en kijken waarom het vast zit.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

polarfox
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2023, 22:10
Real name: busje

Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door polarfox » 20 okt 2023, 14:43

Tsja dat is typisch hollandse stijl. Wel even warm houden voor het geval dat. Wat lullig dat je zo bent behandeld citroentje. Ik ben ook wel eens voor andere zaken zo behandeld. 1 keer zelfs had ik al betaald voor een verzamel ding in de film projector wereld,
kreeg ik een goedkope vieze fles wijn thuis gestuurd. Sorry hier is je geld terug, ik heb het aan een ander verkocht.....

De jack in the box hier;

Mensen, ik zit met mijn handen in mijn haar. (eerst handen gewassen.)
Ik heb handmatig de tellers op 0 gezet via de spoelen. (op de spoel in de teller drukken was het antwoord)
Daarna ben ik na laatste tip van Richard met een schroedraaier die spoelen gaan indrukken van die rotor gevallen.
Wanneer ik de spoelen indruk bewegen ze gewoon zoals Richard wilde testen.
Wanneer ik op deze wijze de rotor een stuk verzet op de speeltafel onder en daarna hetzelfde met de rotor in de tellerkast, (zoals op de foto van citroentje) beweegt het in ieder geval.
bij het aanzetten van de kast hierna, hoor ik kort een luider takke takke tak. De rotor onder de speeltafel reset zich dan neem ik aan. De andere in de tellerkast beweegt, maar zeer weinig.
Bij het aanzetten gebeurt er niet veel anders dan met andere pogingen.
Het reken wiel op de bodem blijft eindeloos rond draaien.

Wat wel opvalt. wanneer ik tijdens power off van de kast met een schroevendraaier op de spoel van de rotor in de tellerkast druk, verschiet het niet steeds een gehele stand, zoals met de rotor onder het speelveld wel te gebeuren lijkt. Soms vallen de contact punten van de rotor niet op de contactpunten van de plaat erachter. Hij belandt dan tussen de contact punten in lijkt. Door met een andere schroevendraaier de rotor een zetje te geven (voorzichtig) zie ik steeds de lampen per stand van de tellers aan en uit gaan. Nooit allemaal tegelijk aan. Boven (player 1 en 2) afwisselend aan en uit.

Mijn probleem nu is, ik kan wel foto's van die rotors maken, maar op dit moment kan ik niet stellen dat ze niets doen. Wanneer ik op de spoel druk, reageren ze wel. Alleen in de functie van de kast lijken ze nu slechts te wachten op iets.

Goed, meer kan ik niet rapporteren. Ik weet het hier echt niet meer. Zekeringen zijn goed, contact punten zekeringen ook.

Ik heb verschillende relais geprobeerd te schakelen met een schroevendraaier in de hoop het systeem een stapje verder te forceren, maar dit levert niets op.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door zwartepanter » 20 okt 2023, 15:00

Feit is dat alle tellers naar de nulstand moeten draaien om zo door te geven aan de scoremotor beneden dat alles ok is om een spel te starten en een bal te geven. Haal de tellers er één voor één uit (die kan je er uitklikken) zodat je alles beter en van nabij kan bekijken. Maak dan alle contactpunten al eens proper.

polarfox
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2023, 22:10
Real name: busje

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door polarfox » 20 okt 2023, 15:06

tellers staan op 0. Via spoel ingedrukt nummer voor nummer tot allen op 0 stonden. Contactpunten van de tellers schoongemaakt met was benzine en een kwastje. Niet uit elkaar gehaald voor het schoonmaken. Zou dat echt veel opleveren? Natuurlijk wil ik dat best doen, maar gaat dat het probleem oplossen?

Vraag: Uitklikken? Ik zie wel schroeven zitten om het hele tellerblok los te maken van een groot houten paneel, maar is er een knop om de teller in zijn geheel los te maken zodat ik precies bij de contact punten kan?

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3867
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door Richard Baan » 20 okt 2023, 15:25

De andere in de tellerkast beweegt, maar zeer weinig.
Alles moet mooi vrij bewegen.
Alle contacten moeten mooi op de punten vallen.
Als dat niet gebeurt zal de kast verder weinig doen.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door zwartepanter » 20 okt 2023, 15:44

polarfox schreef:
20 okt 2023, 15:06
tellers staan op 0. Via spoel ingedrukt nummer voor nummer tot allen op 0 stonden. Contactpunten van de tellers schoongemaakt met was benzine en een kwastje. Niet uit elkaar gehaald voor het schoonmaken. Zou dat echt veel opleveren? Natuurlijk wil ik dat best doen, maar gaat dat het probleem oplossen?

Vraag: Uitklikken? Ik zie wel schroeven zitten om het hele tellerblok los te maken van een groot houten paneel, maar is er een knop om de teller in zijn geheel los te maken zodat ik precies bij de contact punten kan?
Ja, je moet een hendeltje opzij doen en dan kan je de teller eruit halen.
Zie vanaf 2min.50

https://m.youtube.com/watch?v=c6jvGGSMPA0

polarfox
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2023, 22:10
Real name: busje

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door polarfox » 20 okt 2023, 16:12

Bedankt, ondertussen het hendeltje gevonden, bedankt voor de aanwijzing zwarte panter, sesam open u!

Ik heb van de bovenzijde (player 1-2) van de tellers allen losgemaakt, met een leerstokje tussen alle contacten schoongemaakt. Bij player 2 zag ik zelfs dat 1 van de bi metaaltje (steeltje contactpunt) verbogen was naar buiten. Onmogelijk om dan nog contact te maken. Voorzichtig recht gezet. hoop hoop.

Geen tijd voor player 3 en 4, maar dat kan later. Contact aangezet, de tellers liepen zelfs even om te resetten, helaas, geen verbetering voor het gehele probleem. Morgen de rest van de tellers zelfde behandling, dan zijn ze in ieder geval echt schoon. Veel zwart kwam er niet af tijdens schoon wrijven contacten.

Voor de rotor in de tellerkop, Richard, wat meer kan ik dan doen? Ik heb de rotor eerder met een schroefje losgemaakt en de borgjes verwijderd, dat hele mechaniek naar buiten getilt (dat is ervoor gemaakt) en alle contacten met leer stokjes schoon gemaakt en uiteindelijk met wasbenzine ontvet. 2 weken geleden. Wat zou ik kunnen doen om het draaien dan te verbeteren en te zorgen dat die rotor exact op de contactpunten op het printplaatje vallen?

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3867
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door Richard Baan » 20 okt 2023, 16:44

Dat kan aan van alles liggen.

Vaak is het opgelost door schoon te maken.

Misschien een veer die te veel of te weinig kracht heeft. Of de contacten die te veel contactdruk hebben en dat daardoor het hele assembly wat te veel weerstand ondervindt. Dat moet je onderzoeken.

Punt is dat het een oude kast is en het mechaniek moet goed werken. Doet hij dat niet heb je dit soort problemen.

Vaak ook een kwestie van een beetje foefelen.
Laatst gewijzigd door Richard Baan op 20 okt 2023, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

polarfox
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2023, 22:10
Real name: busje

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door polarfox » 20 okt 2023, 17:24

Ok.

Dus om nog even duidelijk te stellen...

Bij dat mechaniek bij de tellers met die rotor:

Bij iedere druk op de spoel, MOET die rotor 1 stap doorschuiven contstant.
Klopt dat? Het mag dus niet zo zijn dat bij een druk op die spoel, de rotor blijft staan in
positie, of half doorgeschuift en tussen contacten terecht komt?

DRUK = SCHUIF naar volgende contact punten.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3867
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door Richard Baan » 20 okt 2023, 17:27

Ja. Altijd 1 stap. Nooit een halve stap.
Bij sommige assemblies heb je ook een spoel voor terug. Dat kan 1 stap zijn of een complete reset naar het begin.

Maar altijd op een positie dat de contacten contact maken. Nooit er half tussen in.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

polarfox
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2023, 22:10
Real name: busje

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door polarfox » 20 okt 2023, 20:12

Goed, begrepen.

Dan is de vraag, waarom hier bij een druk op de spoel:

1. soms 1 stap
2. soms geen stap (zelfde positie)
3. soms een stap tussen contacten

Daarnaast, wanneer ik de spoel ingedrukt hou, kan de rotor vrij met de klok meedraaien.

Goed schoonmaken, goed ik zal het mechanisme weer openklappen.
Maar ik kan niet veel meer doen dan kijken, Schoon is het al.
Veren een keertje aandrukken, foefelen, goed. Kijken waarom er weestand op de punten zou zijn.
Liefst vond ik een duidelijke reden.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3867
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door Richard Baan » 21 okt 2023, 12:26

Die reden is vaak leeftijd. Een veer uit 1960 heeft nu misschien een andere kracht. Geen idee.

Wat ik wel weet is dat de kast het assembly moet bedienen. Dat doet hij door de spoel te bekrachtigen. En een roterend mechanisme met veren en contacten doet de rest.
Dat moet vlekkeloos gaan. Soms wel soms niet gaat niet werken.

Daarna moet de kast ook geregeld bespeeld worden dat juist die mechanieken in beweging blijven. Stilstand is achteruitgang.

Welkom in de wondere wereld van de EMers. :D
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

polarfox
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2023, 22:10
Real name: busje

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door polarfox » 21 okt 2023, 15:49

ok.


Dan is er nu een echt probleem.....

Het is me gelukt om dat rotor mechnaniek open te maken en eens te bestuderen. Duidelijk werd dat de veer die
het schuif mechaniek bediend om het schuifmechaniek weer terug op zijn plaats te drukken na een puls van
de teller spoel te slap was. Geprobeerd de veer met de hand wat strakker te trekken en te zien of het schakelen tussen de contactpunten en fasen nu beter ging. Dit was zo! Dus enthousiast heb ik de veer wat ingekort en opnieuw bevestigd.
En jawel, het rotor mechaniek liep nu constant en exact van punt naar punt.....Veel hoop.
Kast ingeschakelt. Helaas de motor bleef ratelen, het systeem lijkt dood, de flippers niet actief, geen enkele verbetering.... Het programma hangt zit vast ....

Goed. Toen ben ik weer bij de tellers gaan kijken ,want daar gebeurt in ieder geval helemaal niets.
Gisteren heb ik de contactpunten schoon gemaakt. Ja. maar ik keek niet naar de spoelen van de teller en de terug klick van het mechaniek. (Door die rotor verbetering kreef ik inspiratie.)
Duidelijk wordt nu dat die tellers niet goed functioneren door ongeveer hetzelfde veerdruk probleem. Bij een druk op de spoel van de teller (de eerste die ik eruit trok van achter gezien links boven player 2) reageert de teller niet altijd met het volgende nummer. Vooral bij numer 9.
Nu dacht ik, waarom niet dezelfde procedure? Ik heb de teller uit elkaar gehaald en dat viel tegen.
Je kon nog beter in de middeleeuwen ten tijde vooraf aan de boekdrukkunst in een klooster schoonschrift schrijver monnik worden, wat een werk.

Uiteindelijk na demonteren van de teller, de grootste veer in het mechaniek wat strakker gezet,
Weer in elkaar gezet, gedoe met borgjes, tandwielen en veren.
Helaas, het strakker trekken van die veer lijkt averechts te werken op et teller mechaniek, de nummers schakelen nu helemaal niet meer door.....
En dat was dan slechts de eerste teller er moeten na een succesvolle poging nog 15 zo.

Ik zie het niet echt meer zitten. De kans is zeer groot dat het systeem haakt op tellers die op een nummer blijven haken, denk ik. Richard klopt dat? Wat zou jij doen? Hoe testen?
Hoe nu verder........ :(

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door zwartepanter » 21 okt 2023, 18:08

Ik heb zelf al wel eens een EM werkend gekregen na uren en uren video's en sites te raadplegen. Erg belangrijk is dat als je zo'n mechanisme uit elkaar haalt dat je het aantal omwentelingen van de veer telt om nadien die met hetzelfde aantal omwentelingen terug te steken.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3867
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door Richard Baan » 21 okt 2023, 18:16

Zoals Stefan al zei: alle tellers moeten naar de 0 positie. Anders blijft de kast dat proberen tot in de eeuwigheid. Lijkt er op dat dat nu gebeurt.

Die tellers worden soms tegen gehouden door het contact wat ze moeten bedienen. Ook daar: de veren zijn soms niet sterk genoeg om de teller de stap te laten maken.

Jij geeft al aan dat met jouw aanpassing dat het verergerd is. Prima. Dan zet je het terug of zet hem juist wat losser. Je weet nu wat de impact is. Aldoende leert men.

Ik draai ook vaak ook de schroefjes van de contacten aan. Soms zitten die wat los. Dan kan je beter eerst de schroefjes goed vast draaien en dan pas aan de contacten zitten om ze af te stellen.

Als alles schoon is, de schroefjes zitten vast en de veren lijken sterk genoeg kun je de contacten bijstellen. Op een manier dat het mechanisme weinig kracht nodig heeft om ze te bedienen.

Ook daar: wat foefelen... :pin:
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

polarfox
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2023, 22:10
Real name: busje

Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door polarfox » 21 okt 2023, 22:01

Richard, bedankt, de tellers heb ik al eerder allemaal op 0 gezet, een paar dagen terug.
Die handeling op zichzelf leverde niets nieuws op. Daarna ben ik op jouw advies, naar het draaiende mechaniek
gaan kijken en uiteindelijk sinds gisteren de tellers. Ik foefel wel weer door, als ik het nog terug in elkaar krijg.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door zwartepanter » 21 okt 2023, 22:16

Geef de hoop niet op! Trial and error :)

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3867
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Lelijke jack on the box restaureren

Bericht door Richard Baan » 22 okt 2023, 11:25

polarfox schreef:
21 okt 2023, 22:01
Richard, bedankt, de tellers heb ik al eerder allemaal op 0 gezet, een paar dagen terug.
Die handeling op zichzelf leverde niets nieuws op.
Prima actie. Daarvoor moeten wel alle contacten goed werken. Immers de kast moet zien dat ze op 0 staan.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Plaats reactie