"zelf-flippende" flipper - Shrek

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
BigBangJoe
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 sep 2012, 23:40
Real name: Janick Pauwels

"zelf-flippende" flipper - Shrek

Bericht door BigBangJoe » 30 okt 2023, 15:12

Hallo,

Sinds kort heb ik bij Shrek het probleem dat de linker flipper af en toe heel lichtjes van zichzelf "flipt". Het lijkt alsof de hold-spoel/functie heel even geactiveerd wordt. Je kan nog altijd gewoon flipperen, maar het is natuurlijk vervelend als een flipper regelmatig van zijn eigen wiebelt.

Ik heb nergens iets kunnen vinden van iemand die iets gelijkaardigs van probleem heeft, dus ik hoop dat dit herkenbaar is bij iemand, of toch minstens dat mensen met kennis van zaken een idee hebben waar eerst kijken?

Zie dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=TQhIbRS-ndI
(Niet letten op de onkunde van de speler: ik heb gewoon mijn vrouw gevraagd om efkes te spelen, gewoon om het fenomeen te kunnen filmen ;) )

Ik heb nog helemaal niets nagekeken, omdat ik ook niet weet waar beginnen. Iemand een idee/tip?

Alvast bedankt.
Janick
Heb ik nu: TAF, Shrek, RFM, GnR LE, Dialed In, Godzilla Prem, Elvira HOH, Spider-Man
Ooit gehad: Airborne, Big Bang Bar, STTNG, Grand Prix, RS

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6155
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: "zelf-flippende" flipper - Shrek

Bericht door zwartepanter » 30 okt 2023, 16:57

Kan het zijn dat de switchen bij de flipperknop te dicht op elkaar staan? Of zijn het opto's?

BigBangJoe
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 sep 2012, 23:40
Real name: Janick Pauwels

Re: "zelf-flippende" flipper - Shrek

Bericht door BigBangJoe » 30 okt 2023, 17:31

Je bedoelt dat de flipperknop/switch zelf heel lichtjes contact maakt? Dat lijkt me niet, want bij 't minste dat het deftig contact zou maken, zou de flipper met kracht geactiveerd worden, en dat is niet het geval. Het is zo altijd precies hetzelfde zwakke "flipje" dat ie doet. Als ik in de switch test ga, dan reageren de twee flipperswitchen netjes zoals het hoort: niets als je niets doet, en dan eerst de lower flipperswitch en daarna de upper flipper. (Het is trouwens inderdaad een leaf switch, geen opto)

Ik was aan 't denken aan iets van elektronica dat niet meer reageert zoals het hoort. Iets van transistor of diode of whatever waarvan de elektrische eigenschappen niet meer zijn zoals nieuw (??). Maar welk componentje in de ketting dit gedrag kan veroorzaken, geen idee.
Heb ik nu: TAF, Shrek, RFM, GnR LE, Dialed In, Godzilla Prem, Elvira HOH, Spider-Man
Ooit gehad: Airborne, Big Bang Bar, STTNG, Grand Prix, RS

Plaats reactie