Muntdeur openen is wel zo makkelijk
je maakt een paar schroeven los en je hebt zo het rode kapje en het zwarte klepje in de handen, alsook de daadwerkelijke muntproever:
wel zo makkelijk, een paar munten op voorraad waar je em op wilt laten werken zodirect
de sleuf linksboven is waar de munt in de proever valt
komt de munt er onder (op de foto) aan de rechterkant uit, dan wordt ie afgekeurd, komt hij er links uit, wordt ie goedgekeurd
behalve dat de 50ct wat dikker is als de gulden is hij bijna precies even groot, dat is makkelijk!
de afmeting word gemeten door het messing onderdeeltje met de "K" erop.
deze kun je loshalen door het kleine ringetje eraf te duwen
zorg dat het muntje precies past, zodat hij er net niet doorheen valt (op de foto zie je dat deze goed is voor de 2 euro munt, en dat de 50ct munt er doorheen valt. buigen kan gewoon met een tangetje
vervolgens wordt de dikte getest:
waar de 50ct munt vast zit komt dit doordat hij te dik is en het gegoten blokje wat ernaast zit erop drukt. is de munt te dun dan valt hij direct achterlangs voordat hij door de afmeting-meter gaat.
de dikte waar de proever op selecteerd kun je met een inbusje instellen:
hier zie je hoe het inbusje de afstand stelt
ook de dikte van de ingangssleuf linksboven moet kloppen, op het moment dat die te dun staat afgesteld valt de munt niet in de diameter meting.
ik heb een klein schroefje in de achterzijde gedraaid om de ingangssleuf wat dikker te maken
even klooien en je heb 3 verschillende muntproevers bijna klaar gemaakt voor 50ct, 1 euro en 2 euro
we zijn echter nog niet klaar. de guldens zijn namelijk gevoelig voor een magneet
de magneet in het witte plastiekje zorgt ervoor dat de munt naar rechts getrokken wordt, en goedgekeurd wordt
euro's zijn niet gevoelig voor een magneet, dus de munt moet op een andere manier naar links
ik heb het magneetje verwijderd, en een metalen plaatje ertussen geduwd (had ik nog op overschot van de IKEA kasten

) nou dat paste er precies goed vast tussen, dus dat valt er zomaar niet uit
vervolgens past de afdekking er weer terug over, en de magneet-test is eruit gehaald, komt de munt door de dikte en diameter test dan is ie vanaf nu goedgekeurd
als je toch de rode knopjes eraf hebt, mogen die gulden labels er ook wel af
nu heb ik een mooie back to the future kast, en leek het me leuk de muntinworp ook in "stijl" uit te voeren:
en we zijn alweer klaar!
de kast speelt nu op euro's