Muntproever ombouwen naar Euro's
- MeesterPieter
- Real name: MeesterPieter
Muntproever ombouwen naar Euro's
Ombouw muntproeven van Gulden /Rijksdaalder naar Euro: 50ct /1 euro/2 euro
Mijn flipperkast werkte nog op guldens, 2x gulden en 1x rijksdaalder
dit waren originele muntproevers uit 1990
omdat het toch leuker is er echt geld in te kunnen gooien, ben ik eens gaan kijken om deze op euromunten te laten werken
kwam hier niet direct wat tegen over het hoe of wat, dus maar meteen wat foto's geschoten ,
en nu maar meteen even een How-To.
natuurlijk zullen er verschillende van die muntproevers zijn, maar het principe werkt vast voor meerdere
Tijdsindicatie:
Al met al ben ik inclusief uitvogelen, labels printen, bende er weer terug in schroeven een 2 a 3 uur bezig geweest.
als je er eenmaal bedreven in bent moet dat in een kwart van de tijd kunnen
Toepassing
het ombouwen naar euro's is voor thuis prima te gebruiken, kun je eindelijk je kast als spaarpot gebruiken!
echter omdat de magnetische controle verwijderd wordt en er wat meer marge op de proeven komt te staan is het denkik niet echt voor commercieel gebruik toepasbaar, er passen waarschijnlijk nog behoorlijk wat "foutieve" munten in die nu door de controle komen.. voor thuis maakt dat natuurlijk niks uit
Succes!
Mijn flipperkast werkte nog op guldens, 2x gulden en 1x rijksdaalder
dit waren originele muntproevers uit 1990
omdat het toch leuker is er echt geld in te kunnen gooien, ben ik eens gaan kijken om deze op euromunten te laten werken
kwam hier niet direct wat tegen over het hoe of wat, dus maar meteen wat foto's geschoten ,
en nu maar meteen even een How-To.
natuurlijk zullen er verschillende van die muntproevers zijn, maar het principe werkt vast voor meerdere
Tijdsindicatie:
Al met al ben ik inclusief uitvogelen, labels printen, bende er weer terug in schroeven een 2 a 3 uur bezig geweest.
als je er eenmaal bedreven in bent moet dat in een kwart van de tijd kunnen
Toepassing
het ombouwen naar euro's is voor thuis prima te gebruiken, kun je eindelijk je kast als spaarpot gebruiken!
echter omdat de magnetische controle verwijderd wordt en er wat meer marge op de proeven komt te staan is het denkik niet echt voor commercieel gebruik toepasbaar, er passen waarschijnlijk nog behoorlijk wat "foutieve" munten in die nu door de controle komen.. voor thuis maakt dat natuurlijk niks uit
Succes!
Laatst gewijzigd door MeesterPieter op 19 mei 2012, 05:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- MeesterPieter
Re: muntproever ombouwen op euro's
Muntdeur openen is wel zo makkelijk
je maakt een paar schroeven los en je hebt zo het rode kapje en het zwarte klepje in de handen, alsook de daadwerkelijke muntproever:
wel zo makkelijk, een paar munten op voorraad waar je em op wilt laten werken zodirect
de sleuf linksboven is waar de munt in de proever valt
komt de munt er onder (op de foto) aan de rechterkant uit, dan wordt ie afgekeurd, komt hij er links uit, wordt ie goedgekeurd
behalve dat de 50ct wat dikker is als de gulden is hij bijna precies even groot, dat is makkelijk!
de afmeting word gemeten door het messing onderdeeltje met de "K" erop.
deze kun je loshalen door het kleine ringetje eraf te duwen
zorg dat het muntje precies past, zodat hij er net niet doorheen valt (op de foto zie je dat deze goed is voor de 2 euro munt, en dat de 50ct munt er doorheen valt. buigen kan gewoon met een tangetje
vervolgens wordt de dikte getest:
waar de 50ct munt vast zit komt dit doordat hij te dik is en het gegoten blokje wat ernaast zit erop drukt. is de munt te dun dan valt hij direct achterlangs voordat hij door de afmeting-meter gaat.
de dikte waar de proever op selecteerd kun je met een inbusje instellen:
hier zie je hoe het inbusje de afstand stelt
ook de dikte van de ingangssleuf linksboven moet kloppen, op het moment dat die te dun staat afgesteld valt de munt niet in de diameter meting.
ik heb een klein schroefje in de achterzijde gedraaid om de ingangssleuf wat dikker te maken
even klooien en je heb 3 verschillende muntproevers bijna klaar gemaakt voor 50ct, 1 euro en 2 euro
we zijn echter nog niet klaar. de guldens zijn namelijk gevoelig voor een magneet
de magneet in het witte plastiekje zorgt ervoor dat de munt naar rechts getrokken wordt, en goedgekeurd wordt
euro's zijn niet gevoelig voor een magneet, dus de munt moet op een andere manier naar links
ik heb het magneetje verwijderd, en een metalen plaatje ertussen geduwd (had ik nog op overschot van de IKEA kasten ) nou dat paste er precies goed vast tussen, dus dat valt er zomaar niet uit
vervolgens past de afdekking er weer terug over, en de magneet-test is eruit gehaald, komt de munt door de dikte en diameter test dan is ie vanaf nu goedgekeurd
als je toch de rode knopjes eraf hebt, mogen die gulden labels er ook wel af
nu heb ik een mooie back to the future kast, en leek het me leuk de muntinworp ook in "stijl" uit te voeren:
en we zijn alweer klaar!
de kast speelt nu op euro's
je maakt een paar schroeven los en je hebt zo het rode kapje en het zwarte klepje in de handen, alsook de daadwerkelijke muntproever:
wel zo makkelijk, een paar munten op voorraad waar je em op wilt laten werken zodirect
de sleuf linksboven is waar de munt in de proever valt
komt de munt er onder (op de foto) aan de rechterkant uit, dan wordt ie afgekeurd, komt hij er links uit, wordt ie goedgekeurd
behalve dat de 50ct wat dikker is als de gulden is hij bijna precies even groot, dat is makkelijk!
de afmeting word gemeten door het messing onderdeeltje met de "K" erop.
deze kun je loshalen door het kleine ringetje eraf te duwen
zorg dat het muntje precies past, zodat hij er net niet doorheen valt (op de foto zie je dat deze goed is voor de 2 euro munt, en dat de 50ct munt er doorheen valt. buigen kan gewoon met een tangetje
vervolgens wordt de dikte getest:
waar de 50ct munt vast zit komt dit doordat hij te dik is en het gegoten blokje wat ernaast zit erop drukt. is de munt te dun dan valt hij direct achterlangs voordat hij door de afmeting-meter gaat.
de dikte waar de proever op selecteerd kun je met een inbusje instellen:
hier zie je hoe het inbusje de afstand stelt
ook de dikte van de ingangssleuf linksboven moet kloppen, op het moment dat die te dun staat afgesteld valt de munt niet in de diameter meting.
ik heb een klein schroefje in de achterzijde gedraaid om de ingangssleuf wat dikker te maken
even klooien en je heb 3 verschillende muntproevers bijna klaar gemaakt voor 50ct, 1 euro en 2 euro
we zijn echter nog niet klaar. de guldens zijn namelijk gevoelig voor een magneet
de magneet in het witte plastiekje zorgt ervoor dat de munt naar rechts getrokken wordt, en goedgekeurd wordt
euro's zijn niet gevoelig voor een magneet, dus de munt moet op een andere manier naar links
ik heb het magneetje verwijderd, en een metalen plaatje ertussen geduwd (had ik nog op overschot van de IKEA kasten ) nou dat paste er precies goed vast tussen, dus dat valt er zomaar niet uit
vervolgens past de afdekking er weer terug over, en de magneet-test is eruit gehaald, komt de munt door de dikte en diameter test dan is ie vanaf nu goedgekeurd
als je toch de rode knopjes eraf hebt, mogen die gulden labels er ook wel af
nu heb ik een mooie back to the future kast, en leek het me leuk de muntinworp ook in "stijl" uit te voeren:
en we zijn alweer klaar!
de kast speelt nu op euro's
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- HarrieD
- Real name: Harrie D
- Contacteer:
Re: Muntproever ombouwen naar Euro's
Push if you're chicken. Goed gevonden!
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl
In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
- zwartepanter
- Real name: Stefan Verhoelst
Correctie: de kast zal op euromunten werken . Goed gedaan!
- Richard Baan
- Real name: Richard Baan
- Contacteer:
Leuk inderdaad.
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
- Cedric
- Real name: Cedric Andries
Goed om te weten, goed gedaan
- Hurricane
- Real name: Koen Lemoine
Op de website van Leon, onder:"Aanpassen mechanische geld-mechanismes aan euro" staat er ook een mooie uitleg.
- David Pinball Wizz
- Real name: David Deturck
ik vind de coin labels wel leuk (en ook hevige bttf fan!)!
Tx voor het verslag!
nobody calls me... chicken (en weg zijn de munten in de kast)
Tx voor het verslag!
nobody calls me... chicken (en weg zijn de munten in de kast)
IFPA Country Director Belgium
- MeesterPieter
dank voor de leuke reacties, vandaar dat ik de foto van de muntlabels er ook bij heb gezet, print er zoveel uit als je wilt hoor, de juiste maat , BxH = 15 bij 30mm (voor het geheel 50 bij 30mm er zit ietsjes extra zwart tussen)
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- jaballla
- Real name: Jelle D'Hollander
Supperleuk gedaan
En handig dat je er foto's hebt bij gezet .
Mijn kast werkt ook nog op gulden , maar na dit gezien te hebben ben ik zelf ook begonnen met het ombouwen naar euro's
Het heeft even geduurd tegen dat alles werkte zoals het moest maar dit heb ik goed gekregen met wat logisch denkwerk
Heb er ook een paar foto's van gemaakt , het is men eerste projectje aan men kast aangezien het men eerste is en ik hem nog maar een paar dagen heb
Is redelijk goed gelukt vind ik zelf
En handig dat je er foto's hebt bij gezet .
Mijn kast werkt ook nog op gulden , maar na dit gezien te hebben ben ik zelf ook begonnen met het ombouwen naar euro's
Het heeft even geduurd tegen dat alles werkte zoals het moest maar dit heb ik goed gekregen met wat logisch denkwerk
Heb er ook een paar foto's van gemaakt , het is men eerste projectje aan men kast aangezien het men eerste is en ik hem nog maar een paar dagen heb
Is redelijk goed gelukt vind ik zelf
Laatst gewijzigd door jaballla op 04 sep 2012, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Everybody needs a passion in his life
In : FT
Wishlist :SS,CFTBL
Out: TFTC,TAF
In : FT
Wishlist :SS,CFTBL
Out: TFTC,TAF
- MeesterPieter
toch ook leuk om ff de knoppen in stijl te doen he XD
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- HarrieD
- Contacteer:
Hoe staat het met je BTTF kast ondertussen? Lang niets meer gehoord van je.
- MeesterPieter
prima hoor, ik kijk hier regelmatig maar ik hou meer van de nuttige bijdragen, en dat valt nog niet zo mee hier
de verlichting doet het nog niet aan 1 zijde, maar dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan de stekker op het powerboard die nog vervangen moet worden. maar ondertussen is de kast al aardig gebruikt
vorige week stonden er ongeveer 750 spelletjes op de kast sinds dat ie helemaal werkt (op de verlichting na)
en de muntproevers doen het nog steeds prima zijn al heel wat euro's doorheen gegaan, haha
de verlichting doet het nog niet aan 1 zijde, maar dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan de stekker op het powerboard die nog vervangen moet worden. maar ondertussen is de kast al aardig gebruikt
vorige week stonden er ongeveer 750 spelletjes op de kast sinds dat ie helemaal werkt (op de verlichting na)
en de muntproevers doen het nog steeds prima zijn al heel wat euro's doorheen gegaan, haha
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- wza1979
- Real name: William van de Zand
Dat is in 2 maanden ofzo ? Dat is echt extreem veel. Slaap je nog wel
- HarrieD
- Contacteer:
- pinballraw
- Real name: Robert Folkers
Dat is inderdaad nuttige informatie! Ik had al eens elders gelezen op :
http://pinballeon.com/euro/euro.htm
http://pinballeon.com/euro/euro.htm
-pinballraw-