Pagina 1 van 1
Flintstones - probleem met switch matrix sw 31
Geplaatst: 16 dec 2012, 19:38
door Duif
Beste Flippervrienden,
We hebben een raar probleem met de Flintstones.
Bij het opstarten krijgen we vaak 'Pinball missing' Alle ballen zitten echter op zijn plek in de outhole.
Wat opvalt is dat meer switches in dezelfde matrix rij van de outhole switch (sw31) het niet doen tijdens het spel:
- linker en rechter middelste target
- rechter slingshot
- linker outlane
- slam switch
Deze switches doen het allemaal WEL in de testmodus.
De hele rij in de matrix is dus verdacht. Maar wat maakt de boel nu tijden het spel anders dan tijdens testmodus.
Lampjes actief die sluiting maken met de switch matrix? Voltage te laag?
Hulp is welkom!
mvg
Anton
Re: Flintstones - probleem met switch matrix sw 31
Geplaatst: 17 dec 2012, 08:07
door Stan
Het eerste wat is zou doenis bekijken als het probleem zich op het CPU bord bevindt of op het speelveld.
Dus uw switchmatrix controleren in switchtest met de 2 swicth kabels losgekoppeld.
Dit doe je met een diode en een krokodillekabelke. (methode te vinden in de repair guides)
Kathode (banded side) altijd aan de kant van de rows.
Maar aangezien het wel werkt in test mode kan ook je 12V verdacht (laag) zijn tijdens de gameplay.
Aan je beschrijving te horen zou ik toch ook eens de switch diodes nameten. Blijkbaar ziet ie toch niet alle ballen in de trough liggen.
S.
Re: Flintstones - probleem met switch matrix sw 31
Geplaatst: 22 dec 2012, 16:22
door aamjanssen
Ik heb ook eens een probleem gehad met een FS. Toen deed ook een hele switch lijn het dan wel dan niet. Ik heb toen de connectoren van het cpu bord onderstaan opnieuw gesoldeerd.
Tot nu toe geen probleem meer gehad
Re: Flintstones - probleem met switch matrix sw 31
Geplaatst: 25 dec 2012, 12:49
door Duif
Het probleem is opgelost!
Het vreemde was natuurlijk dat de rij switches in testmodus wel werkte en in spelmodus niet (waardoor de CPU het minst verdacht was). En het verschil tussen test en spelmodus is dat de controlled lamps in testmodus niet werken.
Ik besloot de 'common' van de 2e rij te volgen en in delen af te koppelen om te kijken of er ergens iets niet klopte.
Toen ik J7 van de coin door interface afkoppelde had ik wel weer werkende switches in spelmodus! Het probleem moest dus ergens bij het deurtje zitten.
Toen zag iets vreemd. De Extra ball knop had 3 stekkertjes op de micro switch zitten en maar ééntje op de lamp aansluiting! Sterker nog: er was ook maar één lamp aansluitpen over... Iemand heeft dus een draad los zien hangen en maar op de micro switch gestoken. En ik was het niet...
Nog een wonder dat alles nog heel is.
Bedankt iedereen voor het meedenken.
Re: Flintstones - probleem met switch matrix sw 31
Geplaatst: 25 dec 2012, 15:44
door Richard Baan
Mooi dat het verholpen is, deze oorzaak is inderdaad iets wat ik niet had verwacht.
Ook een goede manier van storingzoeken.
