Pagina 1 van 1

Medusa, storing of feature?

Geplaatst: 11 jan 2013, 20:18
door Duif
Beste flipperaars,

Ben bezig met het opknappen van een Medusa. Inmiddels start hij weer op en heb ik wat testpotjes kunnen spelen. Wat me opvalt is dat de verlichting en displays zeer kortstondig knipperen als de volgende speelveldonderdelen worden geraakt / gebruikt:
- Eject hole linksboven
- targets achter de dropdowntargets in het mini speelveld
- kick back post tussen de flippers.

Ik meen dit verschijnsel ook te kunnen zien bij de Medusa filmpjes op youtube maar ben niet zeker. Het lijkt mij meer lijken op een soort sluiting. Er is echter nog niets doorgebrand.

Kan een Medusa eigenaar uitsluitsel geven?

Bedankt!!!

Re: Medusa, storing of feature?

Geplaatst: 11 jan 2013, 21:51
door yorkie
Ik meen me te herinneren dat de mijne dit ook deed. Vooral bij die achterste targets achter de droptargets.
Als de kast niet reset en er springen geen zekeringen, zou ik me daar geen zorgen over maken.

Re: Medusa, storing of feature?

Geplaatst: 12 jan 2013, 16:43
door Richard Baan
Dat doet hij inderdaad. Is een feature.

Re: Medusa, storing of feature?

Geplaatst: 12 jan 2013, 21:28
door Duif
Beste Yorkie en Richard,

Bedankt voor jullie reactie. Ik zal het nu voor lief nemen.

Mvg

Re: Medusa, storing of feature?

Geplaatst: 22 jan 2013, 22:09
door Duif
"Helaas" moet ik toch terugkomen op dit onderwerp. De kast speelt nog niet helemaal goed. Het kortstondig uitvallen van de controlled lamps en displays begint vaker voor te komen. En iets nieuws: af en toe werkt de knop van de "player-controlled rubbered post" niet maar laat wel vreemde cijfers op display 3 verschijnen...

Ik vertrouw de switch matrix gewoon niet. Helaas kun je de onderkant van het speelveld niet zo makkelijk bekijken, vooral de bovenkant is moeilijk bereikbaar.

En dan kom je dit tegen:

Note on some games Bally used a sixth switch column (strobe, aka
column5) called ST5, allowing an additional eight switches numbers
41-48. Only some games used this (Spectrum, Centaur, Medusa, Fathom).
Normal switch operation is handled by strobes ST0 to ST4 (columns
0-4), coming from MPU connector A4J2 pins 1-5 respectively, and going
to PIA U10 port lines PA0-PA4 respectively (U10 pins 2-6). The seldom
used sixth switch strobe ST5 comes in at MPU connector A4J4 pin 5,
which goes to PB4, a different PIA port at U11 pin 14 (this PIA port
is usually used for the continual solenoid data). The return for
switch line ST5 is a tie to +5 volts at A4J4 pin 16, thru a playfield
mounted 3.3k ohm pull-up resistor.

Niet alleen U10 maar ook U11 wordt dus gebruikt voor/door de switch matrix! En laat U11 nu net de displays aansturen...

En nu komt mijn vraag: alvorens verder te puzzelen zou het handig zijn om een wiring diagram te hebben van de Medusa. Kan iemand me hieraan helpen?. Opgelet: deze zit niet in de Duitsche en Engelse PDF van de manual die ik al heb gedownload.

Alvast bedankt!

Re: Medusa, storing of feature?

Geplaatst: 23 jan 2013, 08:57
door Richard Baan
Ik denk als eerste dat het inderdaad iets met de switchmatrix te maken zal hebben. De PIA verwacht ik niet.
Ik denk ook wel dat ik een schema heb, moet ik nog even verifieren. Zoja, dan kan ik die wel voor je scannen.

Re: Medusa, storing of feature?

Geplaatst: 26 jan 2013, 23:03
door Duif
Probleem opgelost! Na lang zoeken, gelukkig met het schema van Richard, toch weer zo'n stomme sluiting gevonden. De switch van de zipper flippers maakte contact met een lampvoetje. Valt nog mee dat er niks is doorgefikt.
Kijk je snel overheen...
Kijk je snel overheen...
Aha!
Aha!
Daarna het lampvoetje verder weg gebogen en de funky storingen waren verdwenen....
Volgende stappen: proberen een extra ball te halen (onmogelijk?) en de Fathom ernaast zetten voor de kleur!

Re: Medusa, storing of feature?

Geplaatst: 27 jan 2013, 10:08
door yorkie
Nice! Dat zijn idd stomme dinges maar dikwijls wel het moeilijkst om te vinden. :clap:

Re: Medusa, storing of feature?

Geplaatst: 27 jan 2013, 16:15
door Richard Baan
Mooi dat het weer werkt!

Extra ball halen is heel best mogelijk. Laatste target of droptarget beginnen te schieten als de teller 1 er van verwijderd is.

Dus als je de bal vast op de flipper hebt: stel dat de teller oploopt en je moet een 4 hebben, laat je de flipper los bij 3, en dan gericht schieten op het laatste target.