Een tijdje geleden werd ColorDMD voorgesteld. Voor wie het toen niet gezien heeft, hier opnieuw even het filmpje:
Intern is het dus eigenlijk gewoon een LCD-scherm dat dezelfde animaties afspeelt als de originele.
Nu zijn dus de eerste foto's vrijgegeven van hoe het er vanbinnen dus uit gaat zien.
Zoals we zien omvat dit prototype dus een LCD scherm, mounting bracket en custom display controller board.
Er is nog niets bekend van prijs (zelfs nog niet of het wel degelijk gecommercialiseerd zou worden), maar het zou "minder kosten dan een reproductie speelveld". Mijn reactie daarop: "Liefst wel ja!"
Re: ColorDMD
Geplaatst: 20 sep 2011, 13:07
door Kuroto
Jeezes. Waarom in godsnaam zo een grote TFT vraag ik mij dan af.
Re: ColorDMD
Geplaatst: 20 sep 2011, 13:33
door diesel64
Kuroto schreef:Jeezes. Waarom in godsnaam zo een grote TFT vraag ik mij dan af.
Omdat ze gewoon een standaard off-the-shelf LCD gebruikt hebben en je natuurlijk de breedte nodig hebt...
Ja ok, maar dan verander je gewoon je DMD van kleur. Dan heb je geen multicolor animaties zoals hier.
Ik vind heel dit ColorDMD gedoe wel een leuk idee. Het toont wel aan dat je mooie dingen kunt doen met een LCD in een flipperkast.
Re: ColorDMD
Geplaatst: 20 sep 2011, 16:57
door Bingovit
Ik vind die multicolor animaties maar goedkoop, als je dan toch zo ver gaat neem je beter nog een stap verder en verfijn je ook de animaties naar een beter resolutie want nu ziet het er nog altijd 'oud' uit
Bingovit schreef:Ik vind die multicolor animaties maar goedkoop, als je dan toch zo ver gaat neem je beter nog een stap verder en verfijn je ook de animaties naar een beter resolutie want nu ziet het er nog altijd 'oud' uit
Ik ga volledig akkoord.
Maar voor de jaren-90 kasten vind ik het toch wel authentiek uitzien, moet ik toegeven.
Re: ColorDMD
Geplaatst: 04 nov 2011, 14:36
door diesel64
OK, er zijn weer wat vragen beantwoord i.v.m. de ColorDMD. Bij deze:
What's a ColorDMD?
ColorDMD is a LCD display designed to replace the traditional orange dot matrix displays (DMDs) used in pinball machines. Round dots are drawn to the LCD to emulate the original dots. Because it's an LCD, any color dot is possible. By adding in proprietary algorithms and hardware we are able to create a multicolor display to enhance older games designed originally with only one color.
How large is the LCD panel?
The LCD is a standard notebook display and is about the same height as a WPC-95 speaker panel. Only the center of the display is illuminated.
Is it difficult to install?
No. The ColorDMD is an easy replacement for the original DMD display. A custom mounting bracket mounts to the same holes on the speaker panel. The same 14-pin ribbon cable is used to connect the display to the DMD controller board. The only change is that the ColorDMD is designed to run from the low-voltage 5V and 12V supplies, and connects directly to the power driver board instead of the high-voltage controller board.
Do I need to replace the ROMs in my existing game?
No. The ColorDMD display works with your existing game ROMs and board set.
Will it work with any game?
The ColorDMD controller can be made to work with any game. However, custom color data files must be created for each game. Color data currently exists for Attack From Mars. We are currently working on Medieval Madness, and additional titles are planned.
How does it work? Are you replacing dot intensities with colors?
The ColorDMD contains a proprietary engine for recognizing game-generated video frames and adding color to enhance the dots as they are generated and sent to the display. Color data is stored on the ColorDMD controller board and used to colorize the video frames in real-time. The original dot intensities are unmodified to preserve the artist's original intent. The effect is similar to viewing the original dots through a colored filter. A patent has been filed on the technology used to create the ColorDMD.
Is this for sale? Where can I buy one?
We're targeting sales at the beginning of 2012. The initial run is planned for 100 units and the price is targeted at $399. Units will be available for purchase through this website. The first run units will work only with Attack from Mars.
Is there a preorder list?
We're respinning the controller board now. Once we verify that the board is ready for production, we'll announce a preorder through the mailing list and begin ordering parts for the production run. To be notified before the preorder opens, you can subscribe to the mailing list through the link at the top of our home page.
When will other games be available?
Medieval Madness is the next planned game and should be available in the first quarter of 2012. Other games are planned and we'll announce these when they are near to completion.
Can I get involved?
In the longer term, we hope to make the tools we designed to colorize games available to enable artists in the pinball community to help scale the effort to a wider variety of titles, but we're not there yet. Our total focus right now is on getting these first games out the door. Later, we'll be able to focus on improving and supporting the tools so that others can get involved.
Dus samengevat:
* 't Is nen LCD (wisten we al)
* Plug-and-play
* Voorlopig enkel AFM. De volgende op de lijst is MM
* Release ergens begin 2012
* Prijs: 400$
Re: ColorDMD
Geplaatst: 04 nov 2011, 14:53
door diesel64
Re: ColorDMD
Geplaatst: 04 nov 2011, 14:55
door diesel64
Randy explained that if the system receives a frame it doesn't recognise, it will still render it correctly but with a single default colour which will be customisable. That means it can be transferred to any DMD game to give a single colour display in any user-specified colour.
Dus... Ge kunt er ook uwe Shrek mee int groen en uwe Tron mee int blauw zetten. Voor 400$
Re: ColorDMD
Geplaatst: 05 nov 2011, 14:44
door diesel64
ColorDMD in actie in dit filmpje @ 4:08 en 6:05
Wat je hier wel duidelijk ziet is het effect van een LCD, namelijk dat zware pixels niet echt "uit" zijn en toch nog wat licht geven. Valt vooral op helemaal op het einde als je de zwarte stukken van het display vergelijkt met de zwarte stukken in de displays van de whirlwind er naast. Maar ja, da's een probleem dat je hebt met alle LCD's, dus ook met tv's enzo.
Re: ColorDMD
Geplaatst: 05 nov 2011, 15:53
door zwartepanter
Ik vind het toch iets hebben...
Re: ColorDMD
Geplaatst: 14 nov 2011, 20:48
door ruud
Coolllllll
Re: ColorDMD
Geplaatst: 04 dec 2011, 19:20
door yorkie
Ik vind het ook best mooi. Alleen heb ik 2 bedenkingen.
1. je gaat zeker dat speakerpanel moeten aanpassen en deze zijn nu net niet zo gemakkelijk te verkrijgen dacht ik.
1. Als er redelijk wat omgevingslicht is, vrees ik dat het beeld minder goed zichtbaar zal zijn. Een lcd heeft nu eenmaal minder contrast en "brightness" dan een dmd.
Maar nogmaals, ik vindt het mooi. Dat is nu echt een hele ingrijpende mod waarbij de originaliteit toch heel goed bewaard blijft. Graphics gaan veranderen zou ik echt "not done" vinden.
Re: ColorDMD
Geplaatst: 03 jan 2012, 22:03
door DonJoe
Ik vind het ook prachtig (moest ik ooit aan een AFM geraken ).
Maar.... deze uitleg is toch op zijn minst erg ... merkwaardig:
The ColorDMD contains a proprietary engine for recognizing game-generated video frames and adding color to enhance the dots as they are generated and sent to the display. Color data is stored on the ColorDMD controller board and used to colorize the video frames in real-time.
Wat een meer aannemelijke uitleg zou zijn:
Zij nemen alle video sequences op (op pc), kleuren elk pixelke in, en storen die boel op hun board.
Dan ofwel:
1. Als er een scene wordt afgespeeld (die dus altijd er juist hetzelfde uitziet) dan wordt dit herkend (laat ons zeggen adhv de eerste x pixels, signature the berekenen op de binnenkomende bitstream) en het nieuw opgenomen "filmke" wordt afgespeeld. Dat de intensiteit behouden blijft kan uiteraard door dit mee te nemen wanneer zij die originele scene overzetten naar PC.
2. Elk frame wordt apart opgeslagen en er wordt een hash berekend van het originele frame. Elk binnenkomend frame wordt gehashed en vergeleken met de opgeslagen frames' hashes, en dan wordt dit vervangen.
Methode 2 lijkt me simpeler om te doen. Vergeet ook niet dat zo'n dmd maar een vrij beperkt aantal pixels heeft, dus veel processing power is daar niet voor nodig.
Indien mijn "conspiracy theory" juist zou zijn, waarom zeggen ze dan dit niet gewoon, maar wordt geheimzinnig gedaan met hun "proprietary engine"? Ik vermoed dat copyrights wel eens het probleem zouden kunnen zijn, want voor de letter van de wet maken zij eigenlijk kopieën van de bestaande video-sequences (wel in kleur dan), en als zij laten uitschijnen dat dit realtime "magisch" omgezet wordt, dan is dat niet zo.
Enfin, ymmv, als er iemand anders een gedacht heeft, laat maar komen.
Allez, dan zat ik er toch niet ver naast. Maar blijkbaar ben ik dan niet leek genoeg om dat met die ene zin te snappen wat ze nu exact bedoelen
In ieder geval: 't is een geweldig idee, en een schone mod-mogelijkheid. Hopelijk krijgen ze het gecommercialiseerd....
Re: ColorDMD
Geplaatst: 09 jan 2012, 18:41
door Pax
Mooi hoor! Ik vraag mij wel af of zoiets ook in een CV geplaatst zou kunnen, niet bepaald veel plaats op die plek
Re: ColorDMD
Geplaatst: 11 jan 2012, 16:20
door diesel64
Re: ColorDMD
Geplaatst: 11 jan 2012, 17:10
door g94
Voor mezelf zou het een overbodige kost zijn. AFM is denk ik mijn kast die ik al het meest gespeeld heb, en toch ontdek ik hier animaties die ik nog nooit had gezien. Blijkt dus dat ik echt wel amper naar zo'n DMD kijk...
Maar 't is echt wel sjiek die kleuren.
Die gast kan wel nie spelen. Maar dit geheel terzijde