Pagina 1 van 1

zwakke linkerflipper LOTR

Geplaatst: 15 nov 2013, 19:25
door Stanley
Na een shopbeurt, waar ik coilstops en sleeves heb vervangen merk ik dat de linkerflipper te zwak is om in de ring te kunnen schieten. Ik kan niet vergelijken met voor het vervangen van coilstops en sleeves, toen niet echt gespeeld.

Ik heb ondertussen een tiental spelletjes gespeeld, en het lukt amper. Met rechterflipper geen probleem. Het vreemde is dat het me nu pas opvalt, en niet tijdens de eerste spelletjes.

Er is ook een redelijk luid zoemend geluid te horen, bij indrukken (ingedrukt houden) van de flippers.

Ik heb EOS'sen nagekeken en ze openen pas op het einde.

Nog dingen die ik moet checken?

Re: zwakke linkerflipper LOTR

Geplaatst: 15 nov 2013, 20:35
door Pascal
de switch aan de flipperknop misschien?
ik had in mijn LOTR ook sterkere spoelen zitten , gekocht bij the pinwitch

ivm zoemende flippers... ik haal dat rondelleke van tussen de coilstop en de spoel en doe een stevig spanriemke rond de spoel en flipperunitplaat (hoe heet dat ding?)
werkt goed :)

Re: zwakke linkerflipper LOTR

Geplaatst: 15 nov 2013, 20:52
door Stanley
Pascal schreef:de switch aan de flipperknop misschien?
Dit zou ik eens kunnen testen door linker en rechter switch te wisselen, denk ik?
Pascal schreef:ik had in mijn LOTR ook sterkere spoelen zitten , gekocht bij the pinwitch

Ik zie dat linkerspoel nog de originele is. Rechterspoel is ooit vervangen, maar wel zelfde type: 090-5020-30. En die heeft meer dan kracht genoeg om in de ring te schieten. :?


Wat ik nu wel heb opgemerkt is dat ik de linkersleeve iets langer (mm. of 2) heb afgesneden dan de rechtersleeve. Heb deze van langere sleeve moeten snijden omdat ik de juiste niet liggen had. Sleeves komen beiden dus iets uit de spoel.

Als ik plunger manueel beweeg 'hoor' ik 'm wel tegen coilstop tikken, dus ik veronderstel dat dit genoeg is :?:

Re: zwakke linkerflipper LOTR

Geplaatst: 16 nov 2013, 07:39
door dun d
Het probleem bij de lotr is dat je spoelen na een half uur mega heet worden. Ze verliezen dan heel snel kracht ik weet niet of die van pinwitch hetzelfde zijn maar pinballlife heeft speciale spoelen die niet heet worden. Heb ze er al jaren opzitten. Echt een aanrader!

Re: zwakke linkerflipper LOTR

Geplaatst: 16 nov 2013, 10:32
door Richard Baan
Je spoelen horen niet heet te worden, bij de mijne iig. niet. Ook niet na een uur spelen.

Aangezien je de coilstops en sleeves hebt vervangen: heb je ook de plunger vervangen?

Wat betreft de sleeve die uitsteekt: als de plunger het plastic niet raakt is het goed.
Maar aangezien je die hebt afgesneden: zitten er ook randjes aan? Als de plunger daar langs schuurt merk je dat soort dingen vaak wel in kracht. Je merkt het zelfs al als er wat vuil tussen zit, dus redelijk snel.

Re: zwakke linkerflipper LOTR

Geplaatst: 16 nov 2013, 10:35
door Bingovit
Ik heb gewoon mijn flippermechs gereviseerd en die speelt perfect met de originele spoelen... :whisling:
Het enige wat je wel moet hebben is de laatste software wat anders hebben ze idd last van te warm worden.

Eerst en vooral kijken naar de leafswitch van je flipperknop. Het zoemen komt doordat je plunger niet recht tegen je coilstop komt. Dit kan je wat regelen door de coilstop dicht tegen de spoel aan te duwen wanneer je hem vastzet.

Re: zwakke linkerflipper LOTR

Geplaatst: 16 nov 2013, 10:54
door dun d
Hete spoelen was iets van de eerste production runs. Dat is later opgelost bij latere releases. Op rgp is daar toen veel over te doen geweest. Voor mijn lotr hebben die spoelen goed geholpen in ieder geval.

Re: zwakke linkerflipper LOTR

Geplaatst: 16 nov 2013, 11:10
door Bingovit
dun d schreef:Hete spoelen was iets van de eerste production runs. Dat is later opgelost bij latere releases. Op rgp is daar toen veel over te doen geweest. Voor mijn lotr hebben die spoelen goed geholpen in ieder geval.
Zoals ik zei, opgelost met software want die spoelen zijn dezelfde hoor, mijn LOTR is van de eerste run trouwens ;)

Re: zwakke linkerflipper LOTR

Geplaatst: 16 nov 2013, 20:03
door Stanley
Zit nu cpu versie 10.0 in , display rom 10.0.

Is er dan een versie die beter resultaat voor de coils zou hebben?

Het is dus wel zo dat de rechterflipper meer dan voldoende kracht heeft, en deze spoel ziet er vervangen uit.

Zou ik sowieso goed resultaat hebben met een flipper rebuild kit?

Re: zwakke linkerflipper LOTR

Geplaatst: 16 nov 2013, 20:33
door jeanclaudev
antwoord vind u in de service bulletin 151 op de Stern site :



1. After long playtime on The Lord of the Ringsï›› Pinball, some players noticed the flippers feel weaker. This game
utilizes very strong Flipper Coils (22-900) on the flipper assemblies which after extensive play can heat up and feel weak.
2. During "Destroy the Ring" Mode, while a pinball is captured in the ring, the ball may start to oscillate back and forth due
to a number of variables (i.e. game pitch, Magnet Coil temperature or line voltage variations). This action can cause a
repetitive number of grab pulses which can fatigue the I/O Board F20 Fuse.
3. The Power-Up Routine was changed (updated in ver. 5.00) to exclude the delay of displaying your CPU Game &
Display Code Versions and Check Sums so game play is available immediately.



1. Upgrade the game’s CPU Game ROM (U210, CPU/Sound Board) to ver. A8.00 (Checksum, $94FF, SPI PN:
965-0402-80) and Display ROM (U5, Display Controller Board) to ver. A8.00 (Checksum, $3C88, SPI PN:
965-0407-80). Order through your local distributor if an EPROM Burner is not available. All binary code (USA, German,
French, Italian and Spanish) can be downloaded from our website (click Tech Support, then game link).
The new code adds three Standard Adjustments 53-55, Flipper Adj. 1-3 (see below). This will allow the game to use
the End-of-Stroke (Flipper) Switches where available, to turn off the power to the flippers earlier. This should generally
result in the flippers staying MUCH cooler over a longer period of time and reduce player dissatisfaction on a
heavily-played game.
Update your Service Manual, Sec. 3, Chp. 4, Go To Adjustments Menu, with the following new Standard Adjustments:
53 FLIPPER ADJ 1: Set between 05 to 40. Default is 10. This adjustment sets the minimum fire time for a flipper coil in
milliseconds.
54 FLIPPER ADJ 2: Set between 40 to 60. Default is 50. This adjustment sets the maximum fire time for a flipper coil in
milliseconds.
55 FLIPPER ADJ 3: Set between 0 to 10. Default is 3. This adjustment sets the amount of time to fire the coil after the
EOS switch is seen in milliseconds.