Pagina 1 van 1
High speed solenoid issue
Geplaatst: 29 dec 2013, 22:20
door Sacriloco
De solenoid van de left hideout gaat soms af tijdens een spel zonder er een reden voor is. Het is enkel de solenoid die afgaat, niet de switches (switches reageren correct). Ik zie er geen patroon in, soms gaat die solenoid gewoon af, soms 2 keer na elkaar, soms maar 1 keer en dan 5 minuten niets. Wanneer een bal in de left hideout komt reageert ie telkens correct. Mar soms gaat hij dus af zonder reden.
De solenoid zelf gemeten. Krijgt de juiste stroom en coil zelf niet beschadigd. De microswitches zelf ook goed. Nu volgens mij ligt het niet aan de switches want enkel de solenoid gaat af niet de geluiden en acties wanneer een switch geactiveerd wordt tijdens het spel.
Ik denk dan nog mss aan de coil diode maar hoe kan ik dat testen?
Re: High speed solenoid issue
Geplaatst: 30 dec 2013, 10:25
door Richard Baan
Ik denk zelf wel aan de switches, die dan te strak staan afgesteld. Zo dat hij door een trilling contact maakt.
Dat kan de switch in de hideout zijn, maar ik denk eigenlijk eerder de switch aan het begin van de ramp (als er een 2e bal in komt moet de eerste weer worden wegggeschoten).
Je kunt het gemakkelijk uitsluiten: zet de kast in de coil test, als deze spoel dan mee gaat met een andere weet je waar je moet zoeken. Zelfde met switchtest: probeer in de switch edges test of deze switches heel licht gaan.
Re: High speed solenoid issue
Geplaatst: 30 dec 2013, 11:37
door Sacriloco
aaah ok, daar had ik niet aan gedacht. Ga ik meteen even controleren. Thx voor de tip
Re: High speed solenoid issue
Geplaatst: 21 jan 2014, 16:41
door Sacriloco
Heb eindelijk de reden gevonden waarom die solenoid afgaat.
de linker groene target activeert (zonder reden) de left hideout...
Altijd hetzelfde, eenmaal de groene target geraakt wordt gaat de solenoid van de left hideout twee keer af.
Iemand een idee. ergens een slecht diode?
Re: High speed solenoid issue
Geplaatst: 27 jan 2014, 10:54
door Sacriloco
Iemand?:)
Re: High speed solenoid issue
Geplaatst: 27 jan 2014, 11:06
door flippers.be
Waarschijnlijk een switch probleem he..
Ga in de switch test, test alle switchen en zien welke er verkeerdelijk gerapporteerd worden of welke dubbel activeren.
Pak de switch matrix in de handleiding erbij en zoek of er iets van logica te vinden is in de fouten en check diodes op alle switchen die in aanmerking komen..
Re: High speed solenoid issue
Geplaatst: 27 jan 2014, 13:07
door Cenobyte
Sacriloco schreef:Heb eindelijk de reden gevonden waarom die solenoid afgaat.
de linker groene target activeert (zonder reden) de left hideout...
Altijd hetzelfde, eenmaal de groene target geraakt wordt gaat de solenoid van de left hideout twee keer af.
Iemand een idee. ergens een slecht diode?
Ik vermoed een diode inderdaad. Dit resulteert vaak in een foutieve registratie omdat er dan een andere switch (mee) getriggerd wordt.
De uitleg is overigens van Richard Baan

Re: High speed solenoid issue
Geplaatst: 27 jan 2014, 21:29
door Sacriloco
Super info, bedankt, ik bestudeer dit best eerst eens goed
Re: High speed solenoid issue
Geplaatst: 28 jan 2014, 08:35
door Richard Baan
Zie ook mijn onderschrift, er zijn vele hoofdstukken die vele onderwerpen behandelen.
Over het switchmatrixprobleem kan ik op dit moment helaas niets zinnigs over zeggen. Het is namelijk zo dat er ook een contact gesloten moet zijn, en ik weet zo niet welke dat dan moet wezen. Misschien een gokje op goed geluk: controleer de dioden eens van de contacten in de ball-trough.
Re: High speed solenoid issue
Geplaatst: 28 jan 2014, 09:03
door Cenobyte
Richard Baan schreef:
Over het switchmatrixprobleem kan ik op dit moment helaas niets zinnigs over zeggen. Het is namelijk zo dat er ook een contact gesloten moet zijn, en ik weet zo niet welke dat dan moet wezen. Misschien een gokje op goed geluk: controleer de dioden eens van de contacten in de ball-trough.
Lang leve de switch matrix test van de dot matrix kasten

Re: High speed solenoid issue
Geplaatst: 28 jan 2014, 14:58
door Richard Baan
Dat kan bij High speed ook, alleen wordt niet grafisch weergegeven.
Re: High speed solenoid issue
Geplaatst: 28 jan 2014, 15:31
door Cenobyte
Richard Baan schreef:Dat kan bij High speed ook, alleen wordt niet grafisch weergegeven.
Nee, dat bedoel ik precies: je ziet alles in één overzichtelijke matrix en je ziet meteen ook welke switches permanent gesloten zijn tijdens het normale spel. De alfanumerieke kasten geven dit zo niet in één overzichtelijk geheel aan, dus veel lastiger testen en diagnostiseren.

Re: High speed solenoid issue
Geplaatst: 28 jan 2014, 16:42
door Sacriloco
Zeker als twee displays niet werken
