Big Guns is stout

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Mushroom
Real name: Bart Baeyens

Big Guns is stout

Bericht door Mushroom » 08 nov 2015, 00:15

Ik probeer een lang verhaal kort te houden...
Probleem:
Switch kolom 5 geeft trouble.
Wat:
Als één van de switches ingeduwd blijft registreert er in die kolom geen enkele andere switch meer. Redelijk probleempje daar bij de BG net in die kolom de switches voor de kanonnen zitten, waar de bal blijft wachten om afgeschoten te worden. Andere switches in andere kolommen werken tegelijkertijd wel.

Reeds geprobeerd:
-cablage nagekeken onder speelveld
-switches nagekeken op shorts, solder blobs, etc...
-alle diodes vervangen op elke switch van kolom 5
-driver transistor voor kolom 5 vv
-U38 vv
-U40 vv

Probleem blijft krak hetzelfde.

Vraag is nu: wat kan ik nog vervangen op de print dat nog met de switch matrix te maken heeft?

Kast is zo gekocht geweest, kan dus niet aangeven wanneer (of na welke actie) ze het beginnen doen is. Probleem werd opgemerkt door mij tijdens een testspelletje maar dat had ze volgens de verkoper "nog nooit gedaan en is waarschijnlijk ergens een switchke". Nuja, dat kan effectief zo zijn, 't is nu ook niet mijn eerste flipperkast die ik koop, maar 't is intussen wel duidelijk dat deze kast dat probleem al langer had en ik dus :bef: geweest ben.
Laatst gewijzigd door Mushroom op 23 nov 2019, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.

zwartepanter
Real name: Stefan Verhoelst

Re: Big Guns is stout

Bericht door zwartepanter » 08 nov 2015, 19:05

Opgelost dus mits verkoop. Wat was de oplossing nu?

wimpinball
Real name: wim van roey

Bericht door wimpinball » 09 nov 2015, 10:30

Zet de flipper in switch test .
Maak dan op het grote bord connector J8 en J10 los .
Neem een draadje en maakt een verbinding tussen eender welk contact van J10 en contact pin 5 op J8 .
Watt zegt hij dan in test ?
Duid hij dan een contact nummer aan ?
Kun je daarna dan op elk contact van J10 elke keer een contact maken van J8 pin 5 ?
Zo kun je testen of het moederbord stuk is of dat het toch in de bekabeling zit .

Succes .
groet ,
Wim

Mushroom

Bericht door Mushroom » 09 nov 2015, 20:27

Ik vrees dat deze kan gecatalogeerd worden onder "één van de wonderen der electronica"...
SCR6 vv op het board en er was lichte verbetering, als je dan een switch indrukte registreerde die, als je tegelijkertijd een tweede indrukte registreerde die ook, als je echter nogmaals dezelfde switch induwde registreerde die weer niet meer.
Getest met een spelletje of dit van belang was en ineens begint de ball popper moeilijk te doen. Soms registreerde hij, soms niet. Nieuw fenomeen. Afstellen hielp niks, tot ik me dan in tweeën brak om hélemaal onderaan het speelveld te gaan kijken hoe het daar eigenlijk zat en daar een zenerdiode over de switch gemonteerd zag ipv een gewone. Die vervangen en nu werkt alles zoals het hoort, ook in kolom5 (switch van de ball popper zit trouwens niet in kolom5).

Thx om mee te denken! :clap:

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 09 nov 2015, 20:39

Dat is iets wat ik nog niet eerder heb meegemaakt.
Mooi dat hij nu werkt.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Mushroom

Re: Big Guns is braaf

Bericht door Mushroom » 23 nov 2019, 17:17

Meer dan 4 jaar na datum een update.
Het geluk was van korte duur, paar dagen later was het weer van dattum. Kast opzijgeschoven wegens andere dingen te doen en vandaag was het zo ver. Beginnen testen en het ziektebeeld was ineens anders. Zowel kolom 5, als kolom 8 (waar de hierboven genoemde ball popper in zit) lagen uit, en dit constant ipv nu eens niet en dan weer wel. Truukje van Wim hierboven toegepast (thx) en dat gaf aan dat het niet op het board lag.
Lang verhaal kort: de kabelboom die naar het speelveld vertrekt wordt onderbroken door een fiche, die fiche gaf slecht contact.
Klaar.
10 Minuten werk.

Plaats reactie