who dunnit: stepper driver bordjes
who dunnit: stepper driver bordjes
hey all,
Ik heb drie printplaatjes die de stepper motors van de slot-reels aandrijven.
alle drie hebben ze een nieuwe LM339 gehad.
Eén van de bordjes werkt feilloos sinds de LM339 vervanging, het andere werkt maar de motor rommelt alleen maar wat (draait niet), en het derde doet niks.
Eliminatie leert mij dat de motors werken (het zijn ook 3 nieuwe) en dat de cpu ook geen probleem lijkt te zijn.
(als ik het correct werkende bordje switch van het ene reel naar het andere, is het de reel waar het correcte bordje ophangt die werkt)
Ik heb alles van transistors en diodes en weerstanden nagemeten zo goed als ik kon (volgens tips op de williams pinrepair site) en het lijkt dat alle componenten 'ok' zijn. Op één van de bordjes was een TIP102 stuk, die is vervangen.
Ben een beetje ten einde raad. Zijn er hier mensen die foutjes uit zo'n bord kunnen halen of tips willen geven ?
Of beter gewoon nieuwe stuurbordjes kopen ?
thanks.
Ik heb drie printplaatjes die de stepper motors van de slot-reels aandrijven.
alle drie hebben ze een nieuwe LM339 gehad.
Eén van de bordjes werkt feilloos sinds de LM339 vervanging, het andere werkt maar de motor rommelt alleen maar wat (draait niet), en het derde doet niks.
Eliminatie leert mij dat de motors werken (het zijn ook 3 nieuwe) en dat de cpu ook geen probleem lijkt te zijn.
(als ik het correct werkende bordje switch van het ene reel naar het andere, is het de reel waar het correcte bordje ophangt die werkt)
Ik heb alles van transistors en diodes en weerstanden nagemeten zo goed als ik kon (volgens tips op de williams pinrepair site) en het lijkt dat alle componenten 'ok' zijn. Op één van de bordjes was een TIP102 stuk, die is vervangen.
Ben een beetje ten einde raad. Zijn er hier mensen die foutjes uit zo'n bord kunnen halen of tips willen geven ?
Of beter gewoon nieuwe stuurbordjes kopen ?
thanks.
- inkochnito
- Real name: Peter Koch
Re: who dunnit: stepper driver bordjes
Heb je de condensatoren al een keertje vervangen?
Die schijnen ook wel eens dit soort dingen te veroorzaken...
Die schijnen ook wel eens dit soort dingen te veroorzaken...
zal ik eens proberen. Bedankt alvast !
LM 339's in voetjes geplaatst?
Zet die "werkende" eens over naar een niet werkende.
NOOIT blindelings nieuwe onderdelen vertrouwen.
Elke keer ik stutterende reels had was het telkens de stappenmotor zelf trouwens, ymmv...
Zet die "werkende" eens over naar een niet werkende.
NOOIT blindelings nieuwe onderdelen vertrouwen.
Elke keer ik stutterende reels had was het telkens de stappenmotor zelf trouwens, ymmv...
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.
nog een beetje trial en error dingen gedaan.
Maar de motors en reels werken nu perfect.
Hartelijk dank voor alle tips !!
Maar de motors en reels werken nu perfect.
Hartelijk dank voor alle tips !!
- zwartepanter
- Real name: Stefan Verhoelst
En de oorzaak?
de oorzaak was ikzelf helaas...
Ik had van die IC voetjes op de printjes gesoldeerd en vermits het de eerste keer was dat ik aan een printje soldeer, had ik het niet echt goed gedaan. Dus bij twee bordjes was één van de pinnetjes slecht gesoldeerd, waardoor hij soms contact gaf en soms niet.
Na het terug solderen, lijkt alles in orde te zijn. (ik duim alvast dat het zo blifjt)
Ik had van die IC voetjes op de printjes gesoldeerd en vermits het de eerste keer was dat ik aan een printje soldeer, had ik het niet echt goed gedaan. Dus bij twee bordjes was één van de pinnetjes slecht gesoldeerd, waardoor hij soms contact gaf en soms niet.
Na het terug solderen, lijkt alles in orde te zijn. (ik duim alvast dat het zo blifjt)