Bericht
door flippers.be » 02 apr 2020, 08:05
Ik begrijp je standpunt - de pest en spaanse griep waren nog erger - maar corona is ook al heel erg en ik denk dat je de ernst en percentages nu onderschat, omdat er al wereldwijd maatregelen genomen zijn en we medisch veel verder staan.
Nu 'maar' 10% sterftecijfer is voor jou geen reden om drastische actie te ondernemen ?
Dat er pakweg 300.000 mensen in belgie en nederland samen op enkele maanden dood gaan dan, daar vind je niet dat we iets moeten aan doen ? In zo'n maatschappij wil jij leven, die dat laat gebeuren ?
Idd voor gezonde mensen is het vaak geen probleem, maar laat iedereen onbeperkt rondlopen dan krijgt vroeg of laat iedereen het virus.
Dat alle 65 plussers (jouw ouders ook als ze nog in leven zijn ?) dan misschien 90% kans hebben om te sterven, en er zo een hele generatie op pakweg een half jaar tijd wereldwijd wegvalt, is geen probleem ?
Want je zegt dat driekwart wie nu sterft een ander probleem heeft. Ja, maar dat is met behandeling in een ziekenhuis.
Zonder enige behandeling (omdat de ziekenhuizen zo overrompeld zijn zoals nu in sommige landen) dan gaan die percentages echt wel een pak hoger liggen, dan sterft misschien 90% van de 65 plussers omdat ze zonder behandeling niet zelf kunnen herstellen en te hard verzwakken.
De maatregelen nu zijn er ook om van de zorgsector (en andere industrieen) draaiende te houden zodat de rest van de gezinnen en gezonde mensen geen problemen krijgen.
In de zorg is (zowel in nl als be) al zo hard in bespaard dat sommige zaken echt wel bijna minimumbezetting zijn (want het moet allemaal efficient).. Verplegend personeel is een knelpuntberoep, daar zijn grote tekorten.
Doe je niets en valt daar bv een kwart van het personeel ziek, dan heeft dat grote effecten. Dan gaan ook veel gezonde mensen niet (goed) behandeld worden. Breek jij morgen een been ofzo - pech, in het ziekenhuis is er niemand meer om jou te helpen. Dat wil je toch vermijden ?
Dat corona jou als gezonde man misschien niet raakt kan wel zijn, maar als de rest van de maatschappij wel geraakt wordt, wees maar zeker dat je dan wel de gevolgen zal merken.
Dat het nu wel lijkt mee te vallen, is misschien ook omdat de overheid wil geen paniek wil zaaien ?
En omdat bv de gezondheidszorg zich aanpast en het zo goed mogelijk draaiende houdt.. ze houden het vol maar van wat ik hoor is het wel al nijpend aan het worden. Bedden zijn er misschien genoeg, maar dan niet de maskers, personeel wordt ziek en zal de komende maanden meer ziek worden, waardoor anderen moeten inspringen en de werkdruk voor iedereen een pak hoger is (concreet voorbeeld - iemand van de directie (C level) bij mijn vorige werkgever (rusthuis uitbating) draait nu gewoon mee als verpleegster - en zo zijn er nog tal van voorbeelden).
Dus als je in de media hoort dat er nog bedden beschikbaar zijn, wil dat niet zeggen dat het business as usual is, daar draait men eerder al in crisis mode.. en dit is met de maatregelen die al genomen zijn.