Bericht
door BigBangJoe » 09 mar 2023, 01:53
Wat mij ge-wel-dig stoort aan hoe Stern doorgaans rockband flippers maakt, is dat ze totaal geen respect hebben voor wat zo'n band in essentie doet. Een (rock)band doet vooral 2 dingen: 1) originele muziek maken in de studio en uitbrengen. 2) Live concerten geven, in kleine of grote zalen, meestal met veel "show" (belichting, videoschermen, kranen, gigantische opblaaspoppen, you name it).
Wat Stern doet bij Foo Fighters, is jou de keuze geven welk liedje je wil horen, en dat wordt dan in de achtergrond gespeeld, en... that's it. Er wordt in het spel he-le-maal niets mee gedaan. Ze geven het zelfs letterlijk toe via de animaties, want je ziet hoe een bandje met de gekozen muziek in de player geramd wordt, alsof ze extra duidelijk willen maken dat dat alleen maar achtergrond muziek is. De liedjes zijn geen modes en er wordt niets gedaan met de extravagante live shows. Je zou evengoed de muziek kunnen uitschakelen, naast de flipper een CD-speler zetten en daar wat willekeurige rockmuziek op afspelen. Het effect is hetzelfde.
Je mag van GnR vinden wat je wil (teveel multiballen? je hebt daarin ongelijk, maar dat is mijn bescheiden mening), maar wat JJP wél goed doet, is de muziek van de band centraal zetten. Je hoort niet zomaar een song, je moet eerst moeite doen om die song te mogen starten, en als je dat doet, maken de lampjes er een live-show van. De muziek van GnR is de essentie van de flipperkast.
Zelfs Multimorphic doet het veel beter met Weird Al. Elk van zijn liedjes is een aparte mode, en de mode gaat over waar dat liedje inhoudelijk over gaat. Als je daar de muziek zou vervangen door iets anders, zou dat totaal niet meer kloppen/werken.
Hoe het speelveld eruit ziet en wat de rules van Foo Fighters zijn, interesseert me dan eigenlijk al niet meer. De kast had dan beter zonder licentie geweest, over een fictieve band die vecht tegen aliens of whatever. Dan was ik wél geïnteresseerd, want dan is de essentie van de flipperkast de animaties, de modes, de rules, de layout,... Je verlegt dan de focus van Foo Fighters (en hun muziek) naar de rest van de flipperkast (die niets met Foo Fighters te maken heeft).
Godzilla en Elvira HoH heb ik wél gekocht/besteld. Daar is Stern wel trouw gebleven aan het thema, maar bij hun muziekpins lijken ze niet goed te snappen wat ze met die rare muziek en live shows aan moeten. Ze maken een willekeurige (en waarschijnlijk héél leuke) kast, en plakken er achteraf de juiste muziek in, precies alsof het ontwerp van de kast eerst moet gebeuren, en ze pas achteraf wisten voor welke band ze een licentie konden krijgen. Zo is het niet, maar zo voelt het wel aan, vind ik.
Heb ik nu: TAF, Shrek, RFM, GnR LE, Dialed In, Godzilla Prem, Elvira HOH, Spider-Man
Ooit gehad: Airborne, Big Bang Bar, STTNG, Grand Prix, RS