verticale strepen in DMD Shrek / Stern SAM

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
BigBangJoe
Real name: Janick Pauwels

verticale strepen in DMD Shrek / Stern SAM

Bericht door BigBangJoe » 03 mei 2026, 19:31

Hoi,

Mijn DMD (origineel Stern) in Shrek geeft momenteel enkel verticale strepen, niets anders, dus ook niet deels animatie met wat strepen, maar echt enkel een aantal volledig verticale strepen. Geen individuele pixels, geen horizontale lijnen.

- De DMD zelf werkt prima: als ik de power van de Shrek aangesloten houd, maar de datakabel op een Addams aansluit, krijg ik perfect beeld. Dus ook de power vanuit de kast is in orde.

- De rest van het spel werkt goed, dus de lampjes branden, de muziek speelt, en het spel werkt normaal.

- Ik heb dit probleem mogelijks zelf veroorzaakt door een ander display (ene van pinballsolutions) op Shrek te proberen, maar heb een fout gemaakt met het aftappen van power voor die DMD. Als ik het goed begrijp, heb ik 19V op de DMD gestoken (en dat moest 5-12V zijn). De zekering van die DMD is doorgebrand. Die zekering heb ik vervangen, en die DMD werkt terug correct in Addams.

Kan het zijn dat door het aansluiten van te hoog voltage op de DMD van pinballsolutions, er teveel voltage "terug gestoken" werd richting het CPU bord van de Shrek en dat daar een IC kapot gegaan is?

Iemand een idee wat er precies aan de hand is? Laat maar weten als ik iets moet meten of nakijken.

groetjes,
Janick
Heb ik nu: TAF, Shrek, RFM, GnR LE, Dialed In, Godzilla Prem, Elvira HOH, Spider-Man, LOTR
Ooit gehad: Airborne, Big Bang Bar, STTNG, Grand Prix, RS

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Re: verticale strepen in DMD Shrek / Stern SAM

Bericht door Richard Baan » 04 mei 2026, 18:48

Kan het zijn dat door het aansluiten van te hoog voltage op de DMD van pinballsolutions, er teveel voltage "terug gestoken" werd richting het CPU bord van de Shrek en dat daar een IC kapot gegaan is?
Dat kan heel best. Klinkt als heel plausibel.
Een verkeerd aangesloten connector is vaak funest.

Maar een flatcable kan ook verkeerd er op gezet zijn.
Bijv een hele rij er naast.
Controleer dat nog eens.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Plaats reactie