Mijn "atelier" is nog niet volledig af, maar ik kan er toch al in beginnen werken. Daarom dat ik hiermee begonnen ben.
Een tijdje geleden heb ik van Stefan twee afbraak speelvelden gekocht. Een Bally Black Belt en een Bally Motordome.

En dus heb ik de Motordome als eerste onder handen genomen.
Wat is mijn bedoeling hiermee? Wel, ik ga het speelveld volledig leegmaken, opkuisen en zo goed mogelijk proberen restaureren. De reden is eigenlijk simpel: ervaring opdoen. Het speelveld is echt heel vuil, heeft redelijk wat schade die hersteld moet worden, er moet mylar verwijderd worden, ... Bovendien ben ik van plan het te laten clearcoaten om te kijken hoe goed dat lukt met deze oude speelvelden. En aangezien het speelveld zo broos is, is het een ideale leerschool: als ik dit tot een goed einde kan brengen, kan ik met een gerust hart aan belangrijkere speelvelden beginnen.

Het lot van dit speelveld is echter al bezegeld, ongeacht hoe goed de restauratie zal lukken: ik ga het tegen de muur van mijn atelier hangen.

Maar... daar zitten we nog lang niet. Eerst moet alles ontmanteld worden.
Joepla, in de rotisserie ermee.

Mini playfield losgehaald. Wat ik hiermee ga doen, weet ik nog niet.

En zo ziet het er uit aan de onderkant:
En joep, bijna alles is al er af. (Ging het in 't echt ook maar zo snel...

Even losgemaakt uit de rotisserie om alles dat aan de zijkanten zat nog te kunnen verwijderen. Alles is er nu af, behalve de ball wire guides.
Die ball guides verwijderen was toch al een hele uitdaging als je dat nog nooit gedaan hebt. Bij de eerste kwam er dan ook wat hout mee.

(Bovenaan de foto, de verf aan het onderste gat zijn afbladderingen)
De tweede en derde gingen al beter, maar ik had nog steeds wat hout mee.
Tegen dat ik aan de onderste ball guides (onder de flippers) gekomen was, had ik het onder de knie.

Zo zag het speelveld er toen dus uit:
En zo na een eerste vlugge kuisbeurt van het onderste stuk:
In de bovenste helft was dit het ergste deel:
Na de eerst kuis. Heel wat beter al. Wat je er nog in ziet zijn "ball swirls". Voor wie dat niet kent: kleine barstjes in de verf of lak waar vuil in gekropen is. Met gewoon kuismiddel krijg je dat onmogelijk weg. Dit is voor later.
Het speelveld is nu volledig gekuist. Een geschikt moment om de belangrijkste schade op te meten.
De shooterlane heeft echt wel werk nodig.
Twee inserts ( "II" en "III") zijn weggesleten.
Een post van een slingshot is aan het speelveld in gedrukt geweest bij stockage.
Wat afgebladderde verf, schade van posts en andere beschadigde stukken.
Zowat alle inserts hebben verse zwarte randen nodig.
Schade aan de rand van de mylar tussen de popbumpers.
Dan... tijd om de ball swirls te lijf te gaan met magic eraser. En dat ging echt verbazingwekkend goed!
Voor:
Na:
Voor:
Na:
Aangezien zowat het ganse speelveld vol zat met ball swirls, heb ik het bijna volledig onder handen genomen met de magic eraser. Het resultaat is echt verbluffend. Ik denk dat ik 95% van alle ball swirls heb kunnen verwijderen.
En eerlijk gezegd. Ik begin het artwork op dit speelveld echt mooier en mooier te vinden. Dit gaat echt prachtig zijn tegen mijne muur.

Ik heb zelfs de shooterlane even onder handen genomen met magic eraser, maar dat zal niet volstaan. Hier zal nog schuurpapier aan te pas moeten komen.

Dan. Voor het eerst in mijn leven mylars verwijderen. En dat meteen op een broos niet-geclearcoat speelveld. Ik heb gekozen voor de freeze spray methode. Dit is de eerste mylar die ik ga verwijderen:
En dat lukte wel, maar toch niet zo heel geweldig. Er is wat verf mee gekomen.

Dan de rechter slingshot mylar. Hier had ik echt schrik voor. Aangezien er bij de vorige al wat verf was meegekomen, dacht dat het hier dikke miserie ging zijn. Ik had die "N" insert al afgeschreven.
Maar... toen had ik de truc ineens door. Het verwijderen ging supervlot, zonder verfschade. Op deze foto is de mylar verwijderd, de vorm die je nog ziet is de resterende lijm.
De linker slingshot mylar ging even vlug en dan was de grote mylar tussen de bumpers aan de beurt.
Ook deze ging vlot. Ik denk dat ik hem op een minuutje volledig verwijderd had.

En om te bewijzen dat er nergens verf mee gekomen is (behalve bij de eerste)

Dan begonnen met de lijm te verwijderen met stickerverwijderaar.
Ook dat ging redelijk vlot, maar hier kruipt toch weer wat werk in. De lijm is al weg in het gebied tussen de bumpers, maar toen had ik geen zin meer.

Genoeg voor vandaag, ik doe morgen wel de andere lijm.