Ik kan me wel voorstellen dat er wat mensen geïnteresseerd zijn om te volgen hoe zo'n herstelproces verloopt. Bovendien interesseren PCB herstellingen me nog altijd het meest in de hobby. Daarom dat ik hier even een topic maak in dezelfde stijl als de andere restauratietopics hier, maar dan eerder een miniatuurversie daarvan.

Vooraleer ik van start ga nog even dit. Laat dit een boodschap zijn aan iedereen die zijn half weggevreten printplaat wilt weggooien: niet doen! Alles is herstelbaar.
Zo. We beginnen met een CPU van een Twilight Zone. De kast was al zo'n 15 jaar niet open gemaakt. Meer zelfs nog: ik denk dat de originele batterijen er nog in staken (er zaten geen sporen van een schroevendraaier ofzo op de batterijhouder). Het gevolg is dat ik dit tegen kwam toen ik de kopkast enkele maanden geleden voor het eerst terug open maakte:

Overzicht van de ganse printplaat:

Op het eerste zicht lijkt het allemaal niet zo erg. Maar kijk eens goed naar deze foto (klikken erop voor full screen). Zowat alle weerstandjes in de (op de foto) onderste rij zitten onder de oxidatie. En in de tweede rij zijn er ook kleine witte puntjes oxidatie te bekennen aan de voetjes van de diodes en condensatoren. Die moeten er dus allemaal af...

Dus. Hoe beginnen we hier aan? Het belangrijkste is dat je een plan hebt. Daarmee bedoel ik: bepaal van op voorhand wat je allemaal gaat vervangen en zorg dat je al die dingen in huis hebt. Vervang hierbij liever tien componenten te veel dan één te weinig. Ik doe het zo. Ik vertrek van het PCB diagram uit de handleiding, print dat af en markeer vervolgens wat ik allemaal ga vervangen.
In dit diagram heb ik de componenten die zichtbare oxidatie bevatten gemarkeerd met rood. Degenen die gemarkeerd zijn met geel bevatten geen oxidatie, maar zullen uit voorzorg toch vervangen worden. (Ja, de markeringen zijn een beetje flets. Reden: het zijn ingescande bestanden)

En dan op de parts list aanduiden wat ik allemaal nodig had:

Dan het echte werk. Alles er af halen wat ik aangeduid had:

Vervolgens de oppervlakte waar de oxidatie zit EERST goed behandeld met azijn. Dat dan opgedroogd en goed opgeschuurd (met redelijk ruw schuurpapier).
Daarna nog eens behandeld met azijn en dan de azijn weggespoeld met alcohol (al geef ik toe dat gedestilleerd water hier misschien een beter oplossing was). Ik gebruik overigens azijn puur, want ik geloof niet in die verdunningen (huis-, tuin- en keukenazijn is immers al verdund).

Vergeet ook niet de achterkant!

Nu zien we ook duidelijk heel wat gebroken traces die gewoon weggevreten zijn door de oxidatie (wat wel te verwachten was met zo'n zware batterijschade).

Dan kunnen we beginnen met het PCB opnieuw te populeren. Hier staan al heel wat weerstandjes terug er op:

En we smijten nog wat diodes en een socket erbij:

En alle overige weerstanden en condensatoren ook er op (enkel een paar sockets ontbreken nog):

En zo ziet het er uit nadat alles er terug op gesoldeerd is:
Nu nog een tricky gedeelte. De gebroken baantjes herstellen. Da's echt een prutswerk en doe je best aan de achterkant van het PCB.
Vaak moet je ook wat creatief zijn want de gebroken traces zitten vaak in dezelfde regio (daar waar de batterijschade het ergst was). Soms is het dus bijna onmogelijk om de exacte pinnetjes met mekaar te verbinden aangezien er gewoon té veel draadjes in mekaars buurt komen te liggen. In mijn geval heb ik zo bijvoorbeeld van één LM339 chip de 12V pin niet op de originele plaats terug aangesloten, maar aan de 12V pin van zijn buur gesoldeerd.
En zo ziet de CPU er uit nadat er nieuwe chips in de sockets geplaatst zijn:
Dan rest me nog één ding: een losstaande batterijhouder mét connector er aan bevestigen:
Ten slotte de CPU getest en die werkte van de eerste poging perfect.

Momenteel draait hij weer lekker als vanouds in zijn Twilight Zone. De eigenaar was in ieder geval in de wolken en vond mijn herstelwerk op de printplaat "een waar kunstwerkje".
Zo ver zou ik het toch niet willen drijven, maar ik kan niet ontkennen dat ik er toch wel fier op was.
Ziezo tot zover deze reparatielog. Ik heb hier geen echte tutorial van gemaakt omdat ik niet de zekerheid had dat ik alles ging kunnen coveren daarin. Bovendien wil ik zeker niet overkomen alsof ik de waarheid in pacht heb op dit gebied.
Wat ik wel nog even zou willen vermelden is het volgende: wees voorzichtig als je aan PCB herstellingen begint. Als je nog nooit aan een PCB gewerkt heb, begin dat zeker niet met een WPC CPU, want die is nogal delicaat. Ik ga hier niet beginnen met preken dat iedereen zijn handen van dit soort werk moet afhouden (want ikzelf heb ook nooit naar die raad geluisterd), maar ik wil gewoon duidelijk maken dat je het vervolgens moet opbouwen en eerst oefenen op minder delicate en minder waardevolle PCB's. En dat je natuurlijk over degelijk werkmateriaal moet beschikken, maar da's natuurlijk met alles zo.
Ik hoop dat er toch nog wat mensen zijn die iets gehad hebben aan deze hybride reparatielog/restauratietopic/mini-tutorial.